Annons:
Etikettom-sajten
Läst 4928 ggr
veggie4every1
9/26/15, 2:03 PM

Nytt på Vegan iFokus

Vi inför följande från och med idag.

Trådar markerade med (GW) innebär att du kan finna innehållet obehagligt, läs med försiktighet eller inte alls.

Trådar markerade med (V) innebär att trådstartaren endast inbjuder svar från veganer.

Trådar som inte är markerade innebär förstås som vanligt att alla är välkomna att deltaga.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Ninja99
9/28/15, 4:31 PM
#1

Hej! Är alltid nyfiken på vad förkortningar står för, vilket språk som används osv. därför måste jag få fråga; vad står TW för?

veggie4every1
9/28/15, 4:44 PM
#2

TW betyder trigger warning. Nu när jag tänker efter så är nog TW inte korrekt.

Lite slarv av mig och jag kommer att ändra det till GW som betyder  graphic warning.

Det kan vara att en text och/eller bild är obehaglig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
9/29/15, 12:34 PM
#3

Hej igen, tack för förklaringen. Lite synd att svenska ord inte kan användas på en svensk sida, men det avgör ju inte jag. Läste precis igenom reglerna som postades i en annan tråd och blev väldigt förvånad när jag läste att det inte är tillåtet att använda ordet "köttätare" för det kan anses kränkande. Måste få fråga varför ordet köttätare kan anses kränkande om ordet Vegan är ok att använda? Det är ju två ord som beskriver vad en människa äter/hur man lever, som jag ser det är det ren fakta och borde inte vara kränkande för någon att bli kallad vare sig Vegan eller köttätare, så länge man inte använder otrevliga tillägg såsom svordomar och liknande naturligtvis. Skulle jag kunna få veta lite mer om varför detta ord anses kränkande och inte får användas, för jag förstår inte? Tack på förhand!

Ninja99
9/29/15, 12:35 PM
#4

Hur är det med ordet "fiskätare", anses det också kränkande?

veggie4every1
9/29/15, 1:14 PM
#5

Vi har tidigare haft diskussioner där personer har av någon anledning ansett att ordet "köttätare" var kränkande. Hur icke-veganerna kom fram till det vet jag inte.

Men eftersom det beskriver en person som endast äter kött när man oftast även inkluderar andra animalier i kosten som exempelvis mjölkprodukter/ägg/fisk så är icke-vegan ändå ett lämpligare ord för de som inte är veganer och det kan aldrig missuppfattas som kränkande.

En lakto/ovo Vegetarian är också en icke-vegan även om denne inte är köttätare exempelvis.

"Vegan" är förstås inte ett kränkande ord, utan något att vara stolt över och det ordet kan inte användas för mycket🙂

Däremot har jag blivit kallade fanatiker, sektledare och vegantaliban exempelvis, vilket inte är lämpligt givetvis.

Så "vegan" och "icke-vegan" gör alla glada.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
9/29/15, 1:45 PM
#6

Tack för din förklaring! Jag har fått ett nytt sätt att se det på, det blir ju faktiskt lättare att klumpa ihop alla vare sig de äter kött, fisk, ägg osv. och kalla dem för icke-veganer än att hålla på och definiera andra efter om de väljer att äta fisk, ägg, kött eller mjölkprodukter etc. Nu blir det ju så att säga bara av eller på, 1 eller 0. ☺ Tack! 👍

Annons:
veggie4every1
9/29/15, 1:55 PM
#7

Jajamensan👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: