Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 5805 ggr
Vovisch nr2
10/18/15, 2:41 PM

Fundering kring ägg

Har bara en fundering som jag tänkt på ett tag. Senare i livet kommer jag att bli Vegan, helt säkert. Många tycker att det är ok att äga djur som Vegan om man adopterar. Om jag som Vegan skulle adoptera höns, skulle det vara ok om jag äter äggen istället för att slänga dem? Alltså att jag äter vegansk kost annars bara att jag äter äggen från mina egna frigående och välmående höns. Kan jag fortfarande kalla mig för Vegan då?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Honestyisdead
10/18/15, 2:43 PM
#1

Då utnyttjar du djuren fattar jag det som. Och det gör inte en Vegan.

Vovisch nr2
10/18/15, 3:33 PM
#2

#1 Om man lika gärna kan ha en hund, varför kan man inte ha en höna? Höns värper ju ändå äggen, varför inte ta vara på det?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

*~HamsterHamster~*
10/18/15, 3:52 PM
#3

#2 höns gör åt med mycket energi när de lägger äggen.  Du ska inte ta äggen ifrån dem och slänga dem, gör ett litet hål i skalet så kommer hönan äta upp ägget och få i sig lite av den energin som gjorts åt för att producera ägget.

https://www.youtube.com/watch?v=IG1FaI2DHU0

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Honestyisdead
10/18/15, 3:52 PM
#4

Jag har fattat det som att man absolut inte äter från djur riket.  Då är man väl Vegetarian.

[Synnerlig]
10/18/15, 4:06 PM
#5

#3 Jag har också sett och hört att man kan ge hönorna sina egna ägg att äta då de får i sig näringen igen https://www.youtube.com/watch?v=Gcb89V4MS4E

Jag skulle absolut kunna adoptera hönor, men jag skulle inte vilja äta deras könsceller, utan ge det tillbaka till hönorna istället 🙂

#4 Exakt Hera 🙂 Äter man ägg och mjölk så är man Lakto-ovo-vegetarian. Äter man en vegansk kost men fortfarande använder djur till annat som kläder, smink etc. så är man Vegetarian. Men i dagens samhälle verkar man kalla alla som äter ägg och mjölk men inte kött för vegetarianer.

En Vegan är de som undviker utnyttjande och dödande av djur på alla sätt som det går så långt det är praktiskt möjligt 🙂

[Trevor_S]
10/18/15, 4:30 PM
#6

#0. Det bästa är att du gör vad du själv känner är rätt för dig. Alla drar vi olika gränser till vad som är okej eller inte. Jag hade vaktar förr. Världens underbaraste och de fick gå lösa och en av dem skulle sitta på axeln (tunga men små är de)

Annons:
[Trevor_S]
10/18/15, 4:31 PM
#7

Vill tillägga att jag inte åt äggen! :) de fick min far och grannar

[Trevor_S]
10/18/15, 4:48 PM
#8

Och ja man kan ge tillbaka skalet de brukar picka i sig dem.

Honestyisdead
10/18/15, 4:50 PM
#9

#5 Tack för förtydligande :)

veganärbra
10/18/15, 5:55 PM
#10

Trevor_S, vad är det för skillnad om du äter äggen eller om din familj/grannar gör det? Jag tycker inte det är mer veganskt att ge bort äggen än att äta dem själv, du gör samma "skada" så att säga. Det veganska här vore som någon skrev att låta hönan få hela ägget? :)

[Trevor_S]
10/18/15, 6:23 PM
#11

#10. Gav tillbaka skalet och de fick dessutom snäckskal. De pickar sönder så rinner ägginnehållet ut och upplevde de inte äta upp det. Dock gav jag inte bort alla ägg heller. Det är svårt att säga vad en vegansk handling är eftersom vi alla är olika och finns oändligt många olika anledningar att vara Vegan. Hälsa, religion, för djurens välmående m.m. :)

veganärbra
10/18/15, 6:32 PM
#12

#11 Då är jag med. För mig handlar veganism om vilken skada man gör på djur/miljö osv. Så därför tycker jag det lät konstigt att det skulle ses mer veganskt att inte äta äggen själv och istället ge bort äggen…men då förstår jag :)

[Trevor_S]
10/18/15, 6:36 PM
#13

Jag gav bort trattkantareller och hemmaodlade ärtor också. Vaktlarna fick picka i sig o mask på gräsmattan när de ville. Vingklippte dem inte heller många gör på höns

Annons:
veggie4every1
10/18/15, 8:39 PM
#14

#0 Att konsumera/ge bort/sälja ägg från hönor som du adopterat förstärker uppfattningen att animaliska produkter är resurser för människor och att djur är vår egendom.

Djur har ett moraliskt värde. Deras kroppar och det som djuren tillverkar med sina kroppar är inte något som vi bör tänka på som livsmedel eller produkter för oss att konsumera.

Det är bra tänkt att adoptera hönor, fritagna hönor exempelvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Vovisch nr2
10/18/15, 10:40 PM
#15

Kul med så många svar!

#14 Det är inte för äggens skull att jag vill skaffa höns, tänkte bara att man lika gärna kunde använda dem till något om de lika gärna skulle slängas, Visste inte att hönsen äter sina egna ägg. Men då är det självklart att de ska ha dem i fred när de har användning för dem.  🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

veggie4every1
10/18/15, 11:17 PM
#16

#15 Det jag försöker förmedla är att även om hönorna inte har användning för äggen så är det inte produkter för oss att konsumera.

Det är inte ett slöseri att inte använda djuren eller det som deras kroppar tillverkar eftersom de inte är resurser för oss att använda till att börja med.

Det är liknande den moraliska inställning som icke-veganer har när de menar att det är bättre att döda och använda hela djuret än att slösa bort vissa delar av kroppen.

Det är dock lika moraliskt fel att döda en individ och använda hela kroppen  istället för halva kroppen. Det handlar moraliskt sett inte om slöseri av en produkt.

Därför bör vi inte konsumera/ge bort/sälja ägg från fritagna adopterade välmående hönor.

Mitt råd är att om inte hönorna använder äggen så släng dom i skogen.

Det är roligt att du är inne på att adoptera hönor, jag är själv lite sugen på det faktiskt. Skulle kunna inreda gäststugan till hönshus vartefter😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Vovisch nr2
10/19/15, 7:38 AM
#17

#16 Tack så mycket för ditt utförliga svar, har fått en bättre förståelse nu. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

veggie4every1
10/19/15, 4:14 PM
#18

#17 Jag är glad att du tog upp frågan, det är nog många som funderar just kring ägg på det sättet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: