Annons:
Etikettveganprat
Läst 3806 ggr
veggie4every1
10/24/15, 12:47 PM

Handlat billig mat på nätet - Matsmart.se

Jag har gjort min första beställning på Matsmart.se. Måste erkänna att det var veganska marshmallows för 5 kr påsen som lockade…😃

Men när jag väl började kolla igenom allt så hittade jag en massa annat också och fick ihop varor för ca 280 kr till ett värde ca 800 kr.

Nu vet jag ju inte hur väl de packar eller om burkarna kommer att vara intryckta här och där (hatar det), men konceptet är ju kanon och jag hoppas att allt är helt när det kommer fram.

Någon här som brukar handla från Matsmart? Jag tänker att om jag blir nöjd den här gången så kommer jag nog att fortsätta, det var fantastiskt bra priser och smidig betalning med klarna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
10/24/15, 1:11 PM
#1

Jag har handlat där (köpte också en massa marshmallows 😊) och jag fick allt i en stor kartong med sånna där luftkuddar som skyddar innehållet. Allt såg jättebra ut 🙂

veggie4every1
10/24/15, 1:17 PM
#2

#1 Låter ju jättebra det🙂Jaa, haha, veganska marshmallows kunde jag bara inte låta bli och jordgubbsmak fanns ju också, köpte flera påsar, höhöhö…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
10/24/15, 1:19 PM
#3

Jag köpte vääääldigt många av båda smakerna 😊 Köpte också ekologiska teer som kostade 15 kr st och i vanliga fall kostar typ 30 kr 🙂

[Trevor_S]
10/24/15, 1:20 PM
#4

Jag litar inte riktigt på de där efter skandalen med kosher gel som visade sig vara gelatin trots de påstod sig vara helt veganska.

veggie4every1
10/24/15, 1:36 PM
#5

#3 Det fanns mycket kul när man väl kom igång med shoppingen. Spenderade nog ett par timmar där🙂
#4 Det har jag aldrig hört talas om, men jag köpte bara det som jag var säker på. Det saknades innehållsförteckning på en del saker tyvärr och var jag då osäker så hoppade jag över.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
10/24/15, 1:40 PM
#6

#4 Fast var det Matsmart.se som hade råkat skriva fel i innehållsförteckningen på deras hemsida eller hade de köpt in en vara där det stod på att det var kosher gel?

Annons:
Tant Grön
10/24/15, 2:34 PM
#7

#6 Matsmart skriver väl inte innehållsförteckningen utan det är fotat. I alla fall det jag tittat på.

[Trevor_S]
10/24/15, 4:27 PM
#8

Menade vegetariska maränger och marshmallows efter skandalen. Syftar på dem allmänt. Bästa är att göra själv. Veganska matlagningsprogram från 3abn rekommenderade dem men den försvann efter skandalen. Ett märke försvann rätt fort efter detta och den såldes på en vegansida. Men de var rätt oskyldiga då de inte visste att kosher gel ljög om innehållet. Menar inte på att den i länken ovan från Mat smart ej är vegansk, vet inte men är skeptisk då bra recept är svåra att finna om det inte är aquafaba i. Men finns test, droppa citrussaft och se om den smälter eller inte. Smälter den är det gelatin. http://m.youtube.com/watch?v=wYrhWHQ6pb0

[Synnerlig]
10/24/15, 4:57 PM
#10

Jag förstår nog inte riktigt 😛 Matsmart.se säljer inte bara vegans mat utan all mat som annars skulle ha slängts. De veganska marshmallowsarna vi pratar om är veganska och innehåller ingen kosher gel eller något annat mystiskt. Det går att se ingredienserna på sidan 🙂

[Trevor_S]
10/24/15, 6:41 PM
#11

Synnerlig. Det stod xanagum på de tidigare som visade sig vara kosher gel som inte var vegetabiliskt som de lovade. Vet inte hur det ligger till med det. Men lärt mig att man inte kan lite på alla ingredienslistor när det gäller just maränger och marshmallows.

[Trevor_S]
10/24/15, 6:41 PM
#12

Se videoklippen med nyheterna så förstår du nog vad jag menar. :)

[Synnerlig]
10/24/15, 6:57 PM
#13

Det låter väldigt fel om de säger att det är "xanthan gum" men att de använder kosher gel (vad nu kosher gel är 😛) om inte de som tillverkade kosher gel påstod att det var xantangummi? 🤔

Annons:
[Trevor_S]
10/24/15, 7:18 PM
#14

Kosher gel gjorde "vegetabiliskt gelatin" och alla e det för xanagum (om jag inte minns fel) men visade sig vara gelatin från djur. Så de som köpte den som exempelvis de som gjorde vegansk marshmallows och maräng fick lägga ner sin verksamhet.

veggie4every1
10/24/15, 9:28 PM
#15

Nej men fy, vilket fusk! Så tråkigt för de som fick lägga ned.

Förstår hur du menar då Trevors , men det här är väl några år sedan. Jag tror att de som marknadsförs idag som veganska är veganska.

Idag är det ju inte ovanligt med veganska marshmallows som det var då och de borde väl vara kollade nu särskilt efter den skandalen.

Veganska maränger har jag aldrig sett i butik, men nu finns ju kikärtsspad så vem bryr sig, haha..

Kan man smälta marshmallows? I så fall kanske man kan kolla det för säkerhet skull med att lägga i ananas🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
10/24/15, 10:34 PM
#16

De marshmallows jag brukar köpa är Dandies (favoriterna) och dessa som jag köpte från Matsmart.se som kallas Freedom Mellows eller något och jag hoppas och tror verkligen att de båda är okej 🙂

#15 Ja, man kan smälta marshmallows, det är vad man brukar göra med dem 🙂 Grilla dem så att de blir alldeles kletiga inuti eller låta dem sakta smälta i en kopp varm choklad 🙂 Vad ska man göra med ananasen?

veggie4every1
10/24/15, 11:34 PM
#17

#16 Jag brukar bara äta mina som de är😊. Har provat att grilla en gång, men det för blev kletigt för min smak men det är väl det som är poängen haha😃

Jo, i klippet så testar de om det är vegetabiliskt eller animaliskt genom att lägga ananas i smält jello exempelvis. Om det inte tjocknar så är det animaliskt (eller om det var tvärtom).

Brukar också köpa Dandies🙂Förutom nu på matsmart då.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
10/28/15, 1:22 AM
#18

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med matsmart🙂

Snabb leverans och allt var helt och fint. Kommer att beställa igen🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: