Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 1892 ggr
IceTee
2015-11-26 01:41

Havreprodukter med lite socker

Jag vet att jag skrev ett inlägg ett tag tillbaka om veganska "mejeri"produkter (i brist på bättre ord. Kan någon komma på något förresten?), men jag orkar inte riktigt leta fram det och är dessutom ute efter lite andra svar den här gången! Jag fastnade för havreprodukter (speciellt oatlys portions havreghurt i citron/fläder) men många har en del socker i dem vilket jag inte är super glad i då mina tänder är kinkiga! Tips på några havreprodukter utan mycket socker som går att hitta i matbutiker?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Trevor_S]
2015-11-26 08:40
#1

Oatly och Garant är de enda jag kommer på. Annars är det väl bara produkter som oatly tagit fram ensamma om dem som havreghurt och liknande. Finns andra alternativ också. Sedan Inte glömma att stärkelse är kolhydrater. Havreghurten är det bara 4g på 100g, då tänka att resten är kolhydrater som stärkelse i havre. :)

IceTee
2015-11-26 12:37
#2

#1 tack, men jag frågade om specifika produkter med lite socker. Precis som med de flesta produkter har de olika mycketnsocker i sig ju

Medarbetare på Skor iFokus

[Trevor_S]
2015-11-26 13:07
#3

Är bara de två jag känner till som gör havreprodukter. Sedan har Yosa en havreghurt i för sig med lite olika smaker men de har betydligt mer socker i sina (8g på 100g) än Oatly som har 4g på 100g.

[Trevor_S]
2015-11-26 13:09
#4

Annars är det soyghurt, Charlshamns naturella har 3,8g på 100g, varav alla kolhydrater räknade 5g på 100g.

Alpro's Naturella Soyghurt har 0,5g kolhydrater varav inget tillsatt socker. Men de två är ju inte havreprodukter dock.

IceTee
2015-11-26 13:11
#5

#3 jo, men oatly är ju igen produkt, det är ett varumärke. Jag letar tips på specifika havreprodukter (helst från oatly faktiskt) som innehåller lite socker. T.ex. någon av deras yoghurtar som innehåller mindre än de andra och sådant

Medarbetare på Skor iFokus

[Trevor_S]
2015-11-26 13:11
#6

Annars finns ju Rapsy Frutty som kan användas istället för fil, yoghurt, creme fraiche m.m. den är i för sig inte heller havrebaserad men den har socker också, 4,5 g socker per 100g.

Annons:
[Trevor_S]
2015-11-26 13:12
#7

Aha, missuppfattade dig nog. Vänta, ska gå igenom dem. För på marknaden just nu, finns inte allt för många havreprodukter.

[Trevor_S]
2015-11-26 13:35
#8

Per 100g

Garant
Havredryck: Kolhydrat 8,1g varav sockerarter 1,4g
Havredryck Choklad: Kolhydrat 9,7g varav sockerarter 6,5g
Havredryck Ekologisk: Kolhydrat 6,5 g, varav sockerarter 4g
Ekologisk Matbas: Kolhydrat 6 g, varav sockerarter 3,5g

ICA:
Solhavre Choklad: Kolhydrater 8 g, Varav socker 5 g

Charlshamn/Planti
GottiMaten: Kolhydrater 6 g, Varav socker 5.2 g
Luftig Visp: Kolhydrater 16 g, Varav socker 6 g
Vaniljvisp: Kolhydrater 17.5 g, Varav socker 5.5 g
Havredryck: Kolhydrater 7 g, Varav socker 4.1 g
Creamy Cooking: Kolhydrater 6,0 g varav sockerarter

Go Green:
Mat (matlagningsgrädde): Kolhydrat 4,9 g -varav sockerarter 1,8 g
Visp: Kolhydrat 10 g -varav sockerarter 0,8 g

Yosa
Havreghurt: Kolhydrater 4,5 g
Sport: Kolhydrater 7.40 g, Varav socker 4.40 g

Oatly
Havredryck: Kolhydrater 6,5 g varav sockerarter 4 g*
Havredryck Ekologisk: Kolhydrater 6,5 g varav sockerarter 4 g*
Havredryck Äpple och Päron: Kolhydrater 12 g varav sockerarter 9,5 g*  varav 1g tillsatt socker
Havredryck Chai: Kolhydrater 7 g varav sockerarter 4,5 g* varav 0,5g tillsatt agavesirap
Havredryck Apelsin: Kolhydrater 11 g varav sockerarter 8,5 g* varav hälften är från frukten
Havredryck Chocklad: Kolhydrater 9,5 g varav sockerarter 7 g* varav 3 g är tillsatt socker
iKaffe: Kolhydrater 6,5 g varav sockerarter 4 g*
Passion och Mango: Kolhydrater 9 g varav sockerarter 7,5 g*
Ananas, Kokos och Banan: Kolhydrater 10,5 g varav sockerarter 8,5 g*
Vinbär, Aronia, Blåbär: Kolhydrater 10,5 g varav sockerarter 8,5 g*
Havreghurt exotic: Kolhydrater 14 g varav sockerarter 8,5 g* (4 g socker)
Havreghurt jordgubb: Kolhydrater 13 g varav sockerarter 8 g* (4g socker)
Havreghurt naturell: Kolhydrater 10 g varav sockerarter 4,5 g*
påMackan: Kolhydrater 10 g varav sockerarter 3,5 g
iFraiche: Kolhydrater 9 g varav sockerarter 4 g*
iMat: Kolhydrater 6 g varav sockerarter 3,5 g
iMat Ekologisk: Kolhydrater 6 g varav sockerarter 3,5 g
Jordgubbsglass: Kolhydrater 26 g varav sockerarter 24 g
Chokladglass: Kolhydrater 27 g varav sockerarter 18 g
Vaniljglass: Kolhydrater 22 g varav sockerarter 20 g
Vaniljsås: Kolhydrater 15 g varav sockerarter 12 g

*Naturligt socker från havren

[Trevor_S]
2015-11-26 13:37
#9

Så, tog en liten stund, men där har du de havreprodukter jag känner till varav hur mycket tillsatt socker finns. Dock tänka på att alla kolhydrater inte är tillsatt socker utan stärkelsen som finns naturligt i havren. 😃 Hoppas du får bättre översikt med tillsatt socker. 🙂

Som du ser har inte Oatly tillsatt socker i så många produkter, det mesta är naturligt från havren och de med frukt är det fruktosen som finns naturligt i frukten. 🙂

IceTee
2015-11-26 14:13
#10

Tack så himla mycket! Ja, kolhydrater bryr jag mig inte vansinnigt mycket om då jag inte skulle ta skada av ett par kilo extra direkt! Nu ska här jämföras och handlas! Gillar inte sojaprodukter, men bestämde mig för att ge havre en chans och det är jag glad att jag gjorde!

Medarbetare på Skor iFokus

veggie4every1
2015-11-26 14:19
#11

Verkligen en toppenbra lista Trevors👍

#0 Det finns så vitt jag vet inget ord för veganska "mejeriprodukter". Men vi får se om någon annan vet.

Annars tänker jag att kanske ordet "vegeriprodukter" klingar rätt…🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: