Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1115 ggr
veggie4every1
11/28/15, 10:00 PM

Inte vill du väl döda djur i onödan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det behöver du inte heller.

Bli vegan❤️

Det är lätt och vi på vegansajten hjälper dig🙂

Bild från Vegan sidekick🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
11/28/15, 10:19 PM
#1

Det är mycket lättare, billigare och mer tidseffektivt än folk tror. Finns så många alternativa produkter och till och med möjligheter att odla själv. Jag hjälper så gärna till om någon undrar över något eller bara vill prata veganism 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
11/29/15, 1:28 PM
#2

Jag hjälper också gärna till 🙂 Jag har varit Vegan i snart 2 år och minns fortfarande hur svårt jag trodde att det skulle vara och att det inte fanns någonting för veganer att äta förutom grönsaker (som många icke-veganer verkar tror) i början men visade sig att det är precis lika enkelt som när man var icke-vegan och man har verkligen kommit in i tankesättet 🙂 Känns som att det finns MER mat att äta när man är Vegan, inte bara vanlig mat som råkar vara veganskt och som man åt som icke-vegan men även en massa annan mat som finns där ute att upptäcka😛 + att man samtidigt vet att man räddar djuren och planeten samtidigt som man får gotta sig 🌈

thenewbreed
11/30/15, 10:25 PM
#3

Jag kämpar fortfarande med det där men tycker det är oerhört svårt. Jag jobbar som inredare och kan inte alltid äta när det passar mig utan när det passar i jobbet. Det innebär att äta ute mycket eller bara köpa med sig någonting. 

Jag har dock köpt en vegetarisk kokbok för att få inspiration men känner mig tveksam till över hälften av rätterna. Men jag har inte gett upp än. 

Har prövat diverse olika 'yoghurtar' som är gjorda på soya, men tycker eftersmaken är förfärlig. Letar vidare. Har hittat en god dricka och det är soyamjölken med chokladsmak. Men är fortfarande så oerhört förtvivlad av hur svårt det är. ALLT jag äter innehåller animalier. Allt jag lärt mig äta. Hela mitt liv är byggt efter mina matvanor. Jag älskar att äta. Blir förtvivlad att jag inte hittar något som jag kan byta ut mina favoriträtter med. 

Har insett att mina matvanor är skadliga både för mig, djuren och miljön. Även fast jag inte är emot att äta animalier så är jag emot köttindustrin och det här med att tjäna pengar på djur som varor. 

Är superskeptisk fortfarande. Måste ändra hela min livsstil på en femöring. När man tror man hittar något man kan äta så hojtar någon att "nej det innehåller animalier på det här sättet" och ba vad i helvete. 

Har inte körkort. Tjänar inga stora summor. Jobbar oregelbundet. Hur klarar ni av att vara veganer utan att svälta ihjäl? Jag menar, hur fungerar det att köpa något spontant och äta när man är ute på stan. Ja förutom sallad då. Vad lagar man för mat ens? Jag förstår att hela jag fortfarande är i fördomar-stadiet och att jag har noll kunskap. Men jag känner verkligen hur inspirationen tryter eftersom jag egentligen avskyr grönsaker för det mesta och inte är världsbäst i köket.

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
12/1/15, 3:40 AM
#4

"man tror man hittar något man kan äta så hojtar någon att "nej det innehåller animalier på det här sättet" och ba vad i helvete."

Det första veganåret så sa jag nog dom orden typ varje gång jag handlade😂

Man vänjer sig dock, det blir rutin. I början är det mycket ingredienslistor och e-nummer, men man lär sig vad man bör undvika efter ett tag. Men det är lurigt, dom smyger in animalier i produkter man aldrig hade kunnat ana.

Vad gillar du för icke-vegansk mat? Nästan allt går att veganisera.

Gillar själv inte matlagning, vill ha snabba enkla rätter. Det blir rätt mycket spagetti med olika goda såser till. Ris med wokgrönsaker och edamame, rotfrukter som potatis och sötpotatis brukar jag rosta i ugnen och ha oumph eller tempeh till, pannkakor, pyttipanna, potatisgratäng för att nämna lite av det vi äter.

Har du facebook så är "Veganer i Sverige" en riktigt bra grupp också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/1/15, 10:00 AM
#5

#3 Ja, det är sjukt många produkter som innehåller animalier! När jag sa till min mamma att jag hade bestämt mig för att bli Vegan sa hon "så nu måste du läsa innehållsförteckningen på allt jämt?" och jag jämförde det med om någon inser att de är laktosintolerant eller vill undvika kolhydrater. I början måste du titta efter men du lär dig och det finns så otroligt många produkter som inte är animaliska. 

Jag får många bra tips på veganska produkter från bland annat Vegolistan, när jag googlar "veganska recept" och såklart trådar här på Vegan iFokus som handlar om ersättningsprodukter!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/1/15, 1:34 PM
#6

#3 I den här tråden kan du få lite tips på snabba mellanmål när man är på stan.

Jag köper färskbakade bröd ibland, typ ciabatta och smoothies finns det som ger energi. Flapjacks brukar finnas på coop och kanske andra butiker, de är toppen som snabbt mellis🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Rafflan
12/1/15, 11:22 PM
#7

Ni får jätte gärna ge mig tips, jag har absolut inget "behov" av att äta kött så kan lätt vara utan det, och kan säkert vara utan många andra saker också från djur, ända problemet är att jag gillar INGA grönsaker och nästan inga såser så veganmat blir hemskt "tråkig och smaklös" när jag tagit bort allt jag inte tycker om ur receptet ;)

veggie4every1
12/2/15, 12:07 AM
#8

Plockade fram den här tråden med lite av vad vi äter🙂

#7 Jag äter nästan aldrig sås. När jag gör det så är det kall sås gjord på naturell soygurt och kryddor. Jag har försökt göra såser och gilla det, men det funkar inte riktigt för mina smaklökar. Eller så lyckas jag inte göra goda såser, det kan ju vara problemet😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/2/15, 10:25 AM
#9

#7 Jag har aldrig varit en sås-människa så jag har inte så bra koll på såser men ta ett icke-veganskt recept på en sås och veganisera den med t.ex. havregrädde istället för kogrädde, Carlshamns smör istället för kosmör, växtmjölk istället för komjölk etc? :) Eler sök på "Gräddsås vegan" eller något liknande. Sen finns det färdiga såser som är veganska som t.ex. Rydbergs Café de Paris och bea på sånna där plastpåsar. Sen har jag för mig att det finns någon sån där pulversås som är vegansk, minns dock inte vilken det var.

Upp till toppen
Annons: