Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1785 ggr
[postmortum91]
11/28/15, 1:59 AM

Rädda flatlössen

Jag tänkte på er veganer som kämpar för att inget djur ska råka illa ut pga människans påverkan. Flatlusen verkar utrotningshotad i Sverige och det finns en tjej som försöker rädda flatlusen och söker efter frivilliga som vill vara "flatlusvärd". Ni pratar ju om att alla arter räknas och är värda lika mycket, då tänkte jag att alla veganer borde väl ändå kunna ställa upp på det här för flatlusens överlevnad?

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2288020

Ett tips: För er veganer som rakar er: Det är inte särskilt djurvänligt då ni förhindrar flatlusens tillväxt och habitat, det är likvärdigt som att skövla regnskog.

Annons:
Hoseok
11/28/15, 2:02 AM
#1

"det är likvärdigt som att skövla regnskog. "

Det här är väl en av de roligaste sakerna jag läst på länge, om jag får säga något sådant. 

Hur är det ens i närheten av likadant? Regnskogen bidrar till att vårat ekosystem blir mer hållbart, bidrar till syre (etc) och andra saker. Det är viktigt för många arter som lever på jorden.

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att ens könshår gör något i den stilen.. haha.
"Svårt att andas? Sluta raka dig mellan benen." (Skämt åsido)

[postmortum91]
11/28/15, 2:08 AM
#2

Jag var inte helt seriös, men det jag menar är att rakar man sig, så bidrar man också till att iallafall en art dör ut. För flatlössen är vårt hår som deras regnskog.

Zpookey
11/28/15, 2:13 AM
#3

De som vill ha flatlöss kan väl få ha det, men precis som med religion så är det ju inget man ska dela med sig till de som inte vill ha det.

Då kan man ju hårddra det…virus t ex. Det är ju levande organismer. Då kan vi sluta att bota alla som blir sjuka….fast då dör de ju. Hmm, moment 22 där.
Men fästingar får gärna försvinna för gott. De gör ju ingen nytta whatsoever.

För övrigt verkar inte hon ha alla flatlöss hemma. Undrar hur det kommer att gå för henne på dejtingfronten framöver. She's like a box of chocolates, you'll never know what you're gonna get.

Hoseok
11/28/15, 2:14 AM
#4

Jag kan helt klart förstå hennes tankesätt, som både du och hon säger, "Alla arter spelar roll". Men jag tycker inte riktigt det argumentet håller i längden. 

Hennes argument är basicly "Varför inte?" (Eller ja, ordagrant). 

Jag har en känsla av att hon inte är särskilt.. seriös. Hon har en utställning och vill dra till sig uppmärksamhet. Hon har hittat flatlöss för att det gör henne speciell.

Kachiiing?

Zpookey
11/28/15, 2:18 AM
#5

Det roliga är väl att hon nu kommer att få statlig inkomstgaranti för konstnärer. Älskar att betala skatt för sånt här….not.

[postmortum91]
11/28/15, 2:20 AM
#6

Ja, jag gillar inte flatlöss och tycker hon är rätt knepig med sitt tänkande. Samtidigt så måste jag fråga mig (eller rättare sagt folk som dömer andra när det kommer till att djur råkar illa) "Var grå gränsen, vad påverkar vilka djur som räknas och vilka som inte räknas?"

Var går gränsen för en Vegan och varför är veganens gräns mer accepterad/respektabel än min egen gräns?

Annons:
veggie4every1
11/28/15, 2:28 AM
#7

#0 Vet du, jag skulle precis trycka på "ta bort" knappen när jag ändrade mig.

Jag tycker ditt inlägg kan få stå kvar för alltid som ett exempel på hur icke-veganer kan förlöjliga och provocera veganer. Det kan vara bra att hänvisa till i framtiden.

Nej, vet du, det blir ingen fortsatt diskussion om flatlöss och veganer på den här sajten. Men tack för ditt bidrag till helgens minst läsvärda tråd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: