Annons:
Etikettveganprat
Läst 2424 ggr
Nabiki
2015-11-28 19:55

Övertala föräldrarna att bli vegan

Hej allihopa, hittade precis hit till sidan (trots att jag har hängt runt på andra iFokus sidor ett bra tag). Jag har ett problem, det är att jag otroligt gärna vill bli Vegan. Jag har varit vego i runt 2-3 år, detta valet gjorde jag eftersom att jag vuxit upp med djur i min närhet och insåg att jag inte längre ville äta djur, oavsett om det är en hund eller kossa. Det senaste året har jag fått upp ögonen för veganismen och alla dess fördelar. Om jag visste hur hemsk mejeri och ''ägg'' industrin var när jag gjorde valet att bli vegeterian så skulle jag redan då valt att bli Vegan, men samtidigt så får man inte glömma faktumet att jag var runt 12 år gammal och visste väldigt lite om i princip allt.

Iaf, det jag ville komma fram till är att jag nu är 15 och verkligen vill bli Vegan, men mina föräldrar tillåter mig inte att bli det pga. att dom tycker att det är för dyrt, för krångligt och är oroliga att jag inte kommer få i mig allt jag behöver medans jag växer.  Jag har klart och tydligt visat dem att det oftast kan vara billigare att vara Vegan och jag har erbjudit dem att jag kan laga min egna mat så dom slipper stå och göra helt egen mat till mig. Trots detta så är dom väldigt emot att jag ska bli Vegan och jag vet verkligen inte hur jag ska kunna övertyga dem.  Så nu vänder jag mig till er och ber er om hjälp, kan ni komma på något jag kan säga/göra för att övertyga dem? 😢

''Nej, jag är inte Melanie Martinez, men alla säger att vi är lika så vi kan ju låtsas.Stjärnor''

Annons:
DesK
2015-11-28 20:11
#1

Laga din egen mat och visa dina föräldrar att du kan det. Följ med dina föräldrar, när de handlar mat och visa på veganska alternativ. Min ena dotter är Vegan och min sambos tre vuxna barn är veganer, så jag lagar ofta vegansk mat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

veggie4every1
2015-11-28 20:17
#2

#0 Tog bort den fina bilden eftersom jag var osäker på om du har upphovsrätten? I så fall får du lägga tillbaka den igen, det är så himla kinkigt med sånt här vet du🙂

Välkommen hit i alla fall och roligt att höra att du vill bli vegan🙂

Riktigt svårt det här med motsträviga föräldrar. Det de behöver är kunskap, men de måste förstås vara öppna för att kunna ta in information.

Dyrt behöver det som sagt inte vara, vilket du redan har visat, så det bottnar nog i att de helt enkelt är oroliga för att du ska få näringsbrist.

Så dina föräldrar behöver läsa på en hel del så de känner sig trygga med ditt val.

Är de öppna för att lära sig tror du?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nabiki
2015-11-28 20:30
#3

#2  Vet att min mamma inte har något större problem med mig att bli Vegan, eftersom att hon själv var vegeterian under i stort sätt hela sin uppväxt och är till 90% vegeterian i dagsläget. Så i hennes fall så är det mer att jag måste övertyga henne med hjälp utav fakta.  Min pappa däremot är raka motsatsen, han ser inte meningen med att vara varken Vegan eller vegeterian och det är en åsikt som jag vet är svår att få honom att tänka annorlunda kring.

Det största problemet är det att jag har skilda föräldrar som är väldigt oeniga, så även om min mamma skulle kunna tänka sig att gå med på det så kan hon inte eftersom att min pappa då kommer bli galen på henne eftersom att dom båda inte hade kommit fram till något tillsammans. :(

''Nej, jag är inte Melanie Martinez, men alla säger att vi är lika så vi kan ju låtsas.Stjärnor''

veggie4every1
2015-11-28 21:48
#4

#3 Positivt med mamma i alla fall och steget från lakto/ovo är ju inte särskilt stort med alla ersättningsprodukter som finns idag.
Vad intresserar mamma? Är det djuren, hälsan, smakskäl, miljö eller vad tror du hon kan lättast ta till sig?

Pappa behöver inse att du har rätt att leva enligt dina egna moraliska värderingar.

Du har ju fina värderingar, dina föräldrar borde vara så stolta istället för att motarbeta dig🤗

Det verkar dock vara en lite knepig situation mellan mamma och pappa. Kan inte du och dina föräldrar tillsammans sitta ner och tala allvar om det här? Eller har du försökt det redan?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nabiki
2015-11-29 17:08
#5

#4 Pratade med mamma igår angående att bli Vegan och hon förstår och håller med om att bli Vegan är det bästa alternativ på väldigt många fronter. Hon tycker dock att jag fortfarande är för ung, för eftersom att jag växer så påstår hon att jag ''måste'' få i mig lite kalcium från mejeriprodukter. Hon sa dock att hon skulle kunna tänka sig att låta mig bli Vegan om ett år, för tydligen måste jag gå i gymnasiet för att vara fullvuxen(fast vi båda vet att jag inte vuxit på säkert 2 år🤔 ). På henne lät det dock som att det inte behövde vara stora mängder, så jag ska se om jag skulle kunna göra så att jag byter ut mjölk mot Vegan alternativ och sedan äter kvarstående mejeriprodukter i ett år till.❤️

''Nej, jag är inte Melanie Martinez, men alla säger att vi är lika så vi kan ju låtsas.Stjärnor''

vendelay
2015-11-29 17:32
#6

#5 Vad skönt att hon verkar förstå dig! Mejeriprodukter och veganska alternativ är ju många gånger likvärdiga i näringsinnehåll så vitt jag vet. Kalcium och B12 osv finns tillagt. Om du inte redan har gjort det kan du ju visa på näringsinnehållet i komjölk och veganmjölk, så får hon se att du inte förlorar någonting på att sluta med det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2015-11-29 17:32
#7

Inte bara mjölk, det gäller alla mejeriprodukter!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
2015-11-29 19:20
#8

Jag vet att många växtdrycker innehåller lika mycket kalcium som komjölk 👍

veggie4every1
2015-11-29 19:24
#9

#5 Det låter ju lovande, kanske något hon kommer att fundera på själv också. Det går utmärkt att få i sig mängden kalcium genom gröna bladgrönsaker som spenat och grönkål och lägger du sedan till en växtdryck (havre, soja, ris eller vad du gillar mest) och kanske lite soygurt eller havregurt så täcker du lätt behovet.

Lite länkar om komjölk för dig och mamma att läsa. Nu är ju inte prostatacancer något som rör er, men kanske pappa vill kolla det…😎😉

Den sista länken om mjölkpropagandan ger en förståelse för hur vi har matats med reklamen i alla år och än idag tror många att mjölk är människoföda, när det förstås egentligen är kalvmat.

Men oavsett så bestämmer du snart själv och du har ett helt liv på dig att leva som Vegan och kanske också hjälpa andra till att bli veganer. Människor med värderingar som du har är så värdefulla för djuren och jag önskar dig lycka till med allt nu och i framtiden🌺

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/varken-mer-kalcium-eller-mer-mjolk-i-kosten-ger-farre-benbrott/

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/virus-i-mjolkprodukter-kopplat-till-brostcancer/

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samre-prognos-efter-prostatacancerdiagnos-med-mer-mjolkprodukter/

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samband-mellan-mjolkprodukter-och-prostatacancer-starks-av-ny-studiegenomgang/

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mjolkdrickande-okar-risk-for-benbrott-och-fortida-dod/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lkpropagandan

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2015-11-29 19:30
#10

Lite om det är farligt för unga och barn att vara veganer. :)

veggie4every1
2015-11-29 19:46
#11

Vilket bra klipp👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: