Annons:
Etikettoff-topic
Läst 866 ggr
ljungensjenka
11/29/15, 2:10 PM

Föredrag om vegetarianism

Då jag skrivit på vegetariskt.ifokus och inte fått svar så tänkte jag kan fråga samma sak här även om denna sidan är för endast veganer så kanske det finns någon där ute i cybervärlden som vill hjälpa mig 🙂 Skickar med det dokument där jag försökt fylla i vem som äter vad.

Jag ska hålla ett föredrag om vegetarianism i skolan för att förklara vad det faktiskt innebär och varför man blir det mm.  och skulle behöva hjälp att reda ut lite begrepp. Står olika på alla sidor så blir inte klok på detta…

Demivegetarian: fisk (+ övrigt vegetariskt)

Semivegetarian: fågel (+ övrigt vegetariskt)

Pescetarian: fisk, mjölk, ägg (+ övrigt vegetariskt)

Pollotarian: fågel, mjölk, ägg (+ övrigt vegetariskt)

Frukterian: frukt, bär (fallfrukt/ plockad frukt?) 

Frugivorkostare: Vegan men endast hemmaodlat (?)

Ber om ursäkt över OT men skulle verkligen behöva hjälp för att inte prata om felaktig fakta.

Annons:
veggie4every1
11/29/15, 2:54 PM
#1

I den här artikeln kan du hitta information. Vill tillägga att veganer även avstår från exploatering av djur så långt det är praktiskt möjligt och att veganism inte är en kosthållning.

http://vegan.ifokus.se/articles/4d7147e2b9cb46222705c21f-det-ar-skillnad-pa-vegan-och-vegetarian

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
11/29/15, 7:24 PM
#2

Som #1 säger så handlar veganism inte bara om kosten utan är en livsstil som går ut på att inte utnyttja djur på något sätt så långt det är möjligt.

Sen vill jag bara slänga in lite annat: äter man bara en vegansk kost men inte lever en vegansk livsstil så är man Vegetarian. Vegetarianer äter egentligen inte ägg och mjölk utan dessa kallas egentligen lakto-ovo-vegetarianer, men tyvärr så har "vegetarian" i folkmun blivit en sådan som äter från växtriket + sekret och ägg från djur.

Upp till toppen
Annons: