Annons:
Etikettveganprat
Läst 1133 ggr
michellemimmi
2015-12-03 08:37

Kött är vad som fick oss att utvecklas.

Jag satt och åt frukost för en stund sen och kom att tänka på en artikel på facebook som jag bara scrollade förbi för ett par dagar sedan.

"Sorry vegans, science shows that meat is what made us smart" typ något sådant stod det, och jag orkade inte ens läsa det. Säkerligen står det massor om att då vi började äta kött så utvecklades våra hjärnor och resulterade i de "undervarelser" vi är idag. Hur skulle vi klara oss utan dessa hjärnor? 

Jag kände att det måste vara ett jäkla skämt. Jag vet inte, jag är väl glad för all den teknik osv osv som vi har idag. Men om jag fick välja (OM det nu är köttet som har utvecklat våra hjärnor till där vi är idag) så skulle jag välja att vi hade fortsatt att äta grönt. Att vi höll oss i vår del av näringskedjan. För vi är inte några överlägsna livsformer. (Jo nu är vi det för att vi kan bomba och skjuta allt vi ser) . Ta bort alla våra vapen. Vad har vi kvar? En stackars skinnkrake som inte skulle kunna göra en fluga förnär.  Jo möjligtvis skulle vi kunna fiska och springa ikapp höns. Kanske skulle vi kunna kasta en vass pinne på ett rådjur. Det är sant, vi skulle kunna döda ändå, men inte så brutalt som vi gör idag.

Men om vi skulle leva på samma villkor som de flesta andra varelser, med endast våra kroppar till hjälp. Då skulle det inte bli så mycket kött. 

Tänk vad det hade resulterat i. Inte hade vi suttit och haft kris-klimatmöten i Paris. Inte hade så många människor lidit i krig. Inte hade alla de fattigaste människorna blivit mål för all skit, krig, naturkatastrofer osv osv. Vi hade alla varit på samma plan. Vi hade varit lagom många människor. Vi hade varit ett med naturen.

Om det är köttet som får oss att tro att vi på något sätt är större och bättre än allt annat, så bra att vi har rätt att sätta våran egen jord i den sits den är i idag.  Om det är det som får oss att bråka om PENGAR, om det är det som får oss att tycka att pengar är viktigare än allt liv på jorden. Ja då undrar jag vad det är för fördel med att äta kött. 

Och för att referera tillbaka till "sorry vegans" så vill jag bara säga "sorry meat-eaters. det är ni som enligt er egen teori är rätt dumma i huvudet."

Hjärta/Mimmi

Annons:
Sommarek
2015-12-03 08:42
#1

Att köttätande genom tiderna har utvecklat den mänskliga hjärnan som den ser ut idag är ju inte lika med att man behöver upprätthålla den ganska extrema köttindustrin som den ser ut idag, när folk trycker i sig löjliga mängder bara för att det är "gott", inte för att överleva. Dessutom har kött som sådant förändrat sig; det kött människan åt när hon utvecklades är ju inte det processade, hormonbehandlade och nersaltade kött man äter idag. Det kött som finns att välja på nu bidrar knappast till någon utveckling av hjärnan - eller något annat heller, förutom bilringarna, kanske.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

michellemimmi
2015-12-03 08:44
#2

#1 Jag skiter i vad vi äter idag. (Red: nej jag bryr mig om vad vi äter idag. Men det är inte det jag pratar om just nu) Det jag vill poängtera är att evolutionen har tagit oss dit vi är idag. Och studier visar att det är på grund av våran köttkonsumtion vi har lyckats komma så långt. 
Är det värt att vi fick de hjärnor vi har idag? Om vi ser på hur världen ser ut i det stora hela.

Hjärta/Mimmi

Sommarek
2015-12-03 08:48
#3

Nix.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Michaela-N
2015-12-03 08:51
#4

Kött är hyfsat energitätt och dessutom lättsmält, vilket innebär att det är en ypperlig föda i jämförelse med cellulosa till exempel. Tvivlar inte en sekund på att det bidragit till evolutionen och där vi står idag.

[peter54]
2015-12-03 09:22
#5

#1 Kanske inte så mycket köttet, även om köttproteinet säkert spelat stor roll i den mänskliga utvecklingen historiskt, utan snarare det animaliska fettet.

#0 Jag tror på blandkost även nu, inte nödvändigtvis omfattande däggdjurens kött, men i alla fall laktoprodukter och ägg, samt kanske så småningom insekter, vilket förefaller vara det som försörjningen av människans proteinbehov kommer att lita till i framtiden.

Om man ska leva veganskt, måste man lita till långväga icke klimatsmarta transporter av livsmedel eftersom den inhemska livsmedelsproduktionen är för fattig för att det ska täcka upp behoven tror jag.

michellemimmi
2015-12-03 09:36
#6

#5 
Har du sett "forks over knives" ? Det är en rätt intressant dokumentär där de tar upp både mejerikonsumtion och köttkonsumtion. Jag tänkte som dig innan jag såg den att "men ägg och mejeri är väl bra, sålänge djuren inte mår dåligt?" dels, för att vara säker på att djuren inte mår dåligt så skulle jag vilja ha hand om dom själv, vilket jag aldrig skulle klara med heltidsjobb. Kanske ett par hönor då möjligen. Men jag gillar ändå inte ägg…. ;P
Och efter denna dokumentär så insåg jag snabbt att mjölk inte heller verkar vara optimalt. Har tydligen helt andra effekter på vår kropp än vad vi tidigare trott! 

Det här proteinbehovet det pratas om får man lätt i sig via vegankost också. :) Hade ingen aning om det innan jag begav mig in på detta. (Notera att jag tidigare varit träningsnarkoman med enormt protein(kött)-behov. ) ^^

Jag tänker exakt som du! Det här med alla transporter, framställning av mat osv osv att det tär på vår jord. Därför försöker jag äta så mycket närproducerat och så lite färdigprodukter som möjligt :) Min plan är att börja  odla mycket själv i framtiden! 
Har du kollat på hur mycket energi som krävs för att driva upp en ko? Först ska den ha mat (som transporteras från olika håll och som även den måste processas och vattnas osv osv) sedan ska kossan transporteras, slaktas, transporteras, förpackas,  transporteras och tas hand om på diverse sätt. Så det är inte riktigt klimatsmart det heller. Och den klassiska: Tänk vad mycket denna kossa (och den ytterligare enorma summa av kossor som egentligen inte ska finnas på vår jord) PRUTTAR och släpper ut metangaser ;)

Jag tror fortfarande att en vegandiet är bättre än kött på alla möjliga sätt :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
michellemimmi
2015-12-03 09:38
#7

#5 Förlåt, glömde att du inte trodde på däggdjurens kött. Så glöm det där med kossan. Det kan få stå kvar som en ögonuppöppnare för andra ;)

Hjärta/Mimmi

[peter54]
2015-12-03 09:53
#8

#6 Det här problemets kärna är som med så många andra människorelaterade problem, kanske till och med samtliga, att människan är världens mest invasiva art och att arten förökat sig hejdlöst under såpass lång tid att det nu finns tio gånger fler människor på jorden än vad som är rimligt utifrån naturens egen bärighet.

Nu är det som det är med den saken, det går inte att ens inom avsevärda tidsrymder framåt, se någon tendens till att människans populationsstorlek på planeten jorden skulle minska. Även om det inte skulle finnas några andra pådrivande krafter än resursbrist och utrymmesbrist, kommer alla former av större djur att försvinna, både i naturen och i människans "vård" för att bereda plats åt alla människor.

Därför tror jag att den enda vägen är att odla all människoföda, vegetarisk som animalisk så smått som möjligt och det tror jag betyder mjölmask, gräshoppor och kanske lite andra liknande produkter när det gäller just den animaliska biten.

michellemimmi
2015-12-03 10:02
#9

#8 Det här med att odla insekter låter ju vettigt. Men samtidigt från ett veganperspektiv så känner jag att trots att det enligt många människor "bara är insekter" så är detta också liv enligt mig.
Och vad är det för mening att vi ytterligare börjar leka gud? Vi skulle ju "bara odla fram lite kossor så vi kunde äta" och bara "odla fram lite hönor…" osv osv. Vad är det som säger att insekter skulle vara bättre? Det kan bli för mycket av det med. Om en insektsodling rymmer, vad händer då med våra grödor? Och självklart så kommer vi på något sätt att genmodifiera dessa stackars insekter så de innehåller mer av alla bra näringsämnen och så att de blir större. (Det kan man ju tjäna massa pengar på då!!!) Och helt plötsligt så sitter vi i skiten IGEN med onyttig cancerframkallande och allmänt farlig mat.  
Varför förstår vi inte att ju mer vi fifflar med naturen, ju mer skapar vi obalans.

Hjärta/Mimmi

[Synnerlig]
2015-12-03 10:59
#10

Vad jag fick lära mig i en dokumentär som gick på tv för ett tag sedan, där de forskade på flera gamla människoskelett så kom man fram till att det inte var köttet som gjorde oss smartare utan det var att vi började tillaga mat som gjorde oss smartare och man kan, som ni vet, tillaga rötter m.m. :)

michellemimmi
2015-12-03 11:16
#11

#10 så varesig vi åt kött eller ej hade vi varit där vi är idag med andra ord. :/ människan är en brutal och osmart varelse helt enkelt!

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
2015-12-03 11:37
#12

#11 Hade vi inte börjat att äta kött och utnyttja djur så hade vi nog varit mindre brutala och mer empatiska till andra individer tror jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

michellemimmi
2015-12-03 14:03
#13

#12 det tror iofs jag med. :) spännande tanke det här.

Hjärta/Mimmi

Annons:
oddahviing
2015-12-03 22:22
#14

Vilken evolution kan man fråga? Tycker människan mest står för krig och omoral dessa dagar, men så finns det olika sorters människor. I denna värld anses man ha hög status och vara ett under om man har pengar, men jag tycker att de flesta som har mycket pengar bara är pantade och de flesta onda människor äter kött, de som inte bryr sig. Vi är inte smarta. Jag tycker inte det. Vi har bara förstört vår egna värld.

'-Headlights on the highway-'

michellemimmi
2015-12-04 07:01
#15

#14 visst är det synd.. Jag förstår inte hur pengar (som inte är värda något alls längre när vi förstört vår jord) kan vara så viktiga att det är värt att förstöra så mycket… Nej jag hajjar verkligen inte och kommer aldrig att göra det heller. Det är så vidrigt! Evolution ja…

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
2015-12-04 12:17
#16

Ja, i vissa avseenden är vi ju smarta om man jämför med andra arter, när det gäller att utveckla teknik exempelvis.

Men i andra avseenden är vi så otroligt osmarta att man skäms.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: