Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2156 ggr
vendelay
12/3/15, 7:54 PM

Remy's ratatouille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Finns otroligt många recept på denna rätt men det här tycker jag har blivit den bästa jag gjort. Inspirerat av detta.)

Ca 3 timmar, spis & ugn, 2-4 port.

Ingredienser:
1 röd paprika
1 gul/orange paprika
4 fasta kvisttomater
1 zucchini
1 aubergine
2 vitlöksklyftor
6 schalottenlökar
ca 500g krossade tomater
Timjan, salt, lagerblad
Olja

1. Dela paprikorna i halvor (rakt över kärnhuset) och ta bort innehållet. Skär paprika, zucchini, aubergine och tomat i mycket smala skivor, inte mer än 3mm (föreslår att ni använder mandolin).
2. Samtidigt som ni skär grönsakerna kan löken stekas i olja i små, små bitar tillsammans med pressade vitlöksklyftor. Det ska få en fin färg innan tomatkrossen ska i. Häll i kryddorna och ca 2 lagerblad. Koka tills vätskan i såsen försvinner.
3. Häll blandningen i botten på en oljad ugnsform, det ska täcka hela botten. Börja därefter rada upp grönsakerna, jag gillar att börja utifrån och snurra inåt. Högst 1/4 av grönsakerna ska sticka upp från den som ligger över.
4. Pensla över lite olja, sprid ut lite timjan och lägg över ett bakplåtspapper. In i ugnen på 175°C i 1,5-2 timmar. Ta sedan av bakplåtspappret och kör ca 15-30 minuter till i ugnen.

Tips! Jag tycker att rätten blir allra bäst om den görs dagen innan och bara värms upp när den ska ätas!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Trevor_S]
12/3/15, 7:59 PM
#1

Mumsigt. :D

vendelay
12/3/15, 8:17 PM
#2

#1 Ja, det är nog min favoriträtt just nu. Helt fantastiskt god. Jobbigt bara att den tar så lång tid och att jag alltid, alltid, alltid halvt skär av mig fingrarna när jag gör den 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/3/15, 8:23 PM
#3

Ojoj, så fin🙂Du kommer nog att ge ut en kokbok en vacker dag (om du inte redan har gjort det)🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/3/15, 8:26 PM
#4

#3 Nja, jag kommer nog hålla mig till att posta det här och på instagram 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/3/15, 8:36 PM
#5

#4 Bra för oss, hihi😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: