Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 2155 ggr
Hanna b
2015-12-06 18:12

Överlevnadskurser

Hej! Jag skulle vilja gå överlevnadskurser ute i det vilda men har svårt att hitta sådana kurser för vegetarianer/veganer. Har bara hittat kurser där det ingår att flå och stycka djur. Är det någon som har hört om det finns någon survival kurs här i Sverige?

Annons:
[Trevor_S]
2015-12-06 18:17
#1

Dålig koll på det men vore spännande om det fanns flera. Vi har två överlevnadshandböcker. En från krigstiden (med massor av alternativ till det mesta även tillverkning av egen el), en annan lite nyare från alternativ.nu. Sedan fanns det en snubbe på youtube som jag inte såg något animaliskt mer än att han hade ett skinnförkläde för att inte skära sig med kniven, men minns inte vad han hette, sparar sällan youtube-klipp

Hanna b
2015-12-06 18:29
#2

Det vore framför allt fantastiskt roligt att kunna bevisa att det går minsann att överleva (särskilt vintertid) utan behöva använda sig av djur..

[Trevor_S]
2015-12-06 18:40
#3

Absolut. Hoppas på att någon har bra tips. Kommer inte åt böckerna just nu då vi flyttar under jul/nyår.

[Synnerlig]
2015-12-06 21:07
#4

Skulle vara toppen om sådana kurser fanns 🙂 Men jag tycker inte att man ska göra det för att bevisa att man kan klara sig utan djur särskilt i vintertid då jag inte tror att vi människor är anpassade för att bo i sådant här kallt klimat egentligen. Människan är gjord för att bo på soligare platser där man kan få tag på växter, frukter/bär och rötter året runt 🙂 Därför är det jättebra att vi som bor på kalla breddgrader har tillgång till mat i affärerna 😃

Men om man ska klara sig vintertid utomhus så tror jag att man måste lagra mat under jorden eller något sånt (är verkligen ingen överlevnadsexpert!)😛

veggie4every1
2015-12-06 21:40
#5

Jag tänker att det går fint om man kan odla under den varma perioden och lagra till vintern.

Men att leva i vildmarken på vad endast naturen ger på vintern i Sverige det är ju en annan sak, det låter ganska omöjligt…snö…is…allt fruset…🥶

Men jag är inte heller någon överlevnadsexpert så vem vet😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hanna b
2015-12-06 23:17
#6

Det är exakt därför jag skulle vilja gå en veggo överlevnadskurs :) Vill verkligen lära mig hur vegetarianer/veganer kan klara sig lika bra som köttätare (som jagar/fiskar och använder djurprodukter) i överlevnadssituation i kallare klimat…

Annons:
veggie4every1
2015-12-06 23:44
#7

Menar du att överleva utan att ha tillgång till tak över huvudet eller odlad mat? 🥶 Undrar om det är en praktisk möjlighet?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hanna b
2015-12-07 00:46
#8

Ja typ en "vanlig" överlevnadskurs, bygga skydd, göra upp eld, rena vatten, dricka barrte, hitta nåt ätbart, hålla sig varm och torr etc….

[Synnerlig]
2015-12-07 10:15
#9

#8 Säg till om du hittar någon sådan kurs. Skulle också vilja gå på det 🙂 Om inte du själv vill utbilda dig inom ämnet och starta kurser. Vegansk överlevnadkurs. Du kanske blir den första på marknaden 👍

[Trevor_S]
2015-12-07 13:05
#10

Ni får påminna mig om efter nyår att leta fram böckerna i ämnet. Även om man inte kanske kan få en kurs så kan man iaf få tips.

Ninja99
2015-12-07 13:30
#11

#0 Hej Hanna b! Jättebra inlägg, om du får tips om och/eller hittar någon djurvänlig överlevnadskurs så vore jag jättetacksam om du kan dela med dig av det, jag vill också gärna gå en sådan kurs. Tack på förhand!

Ninja99
2015-12-07 14:09
#12

Blev själv så inspirerad av idén, att jag började leta.. Hittade det här på första försöket, en 3-dagars överlevnadskurs: http://www.vastsverige.com/Mobile/Product.aspx?pid=54087&l=sv&prodid=50250 Jag ringde dem direkt och frågade om de använder sig av/om det ingår att man ska döda några djur, men fick svaret att "inga djur är inblandade", utan kursen går ut på att lära sig hitta ätbara växter och hur man ska tillaga dem. Om man ville så kunde man få försöka fånga en fisk, men det lät mer som att det var överkurs, meningen är att man ska lära sig överleva på enbart växter, så det låter som ett bra ställe för oss veganer. :-)

[Synnerlig]
2015-12-07 14:17
#13

Yay! 😃

Annons:
Hanna b
2015-12-08 00:34
#14

Sablar vad snabbt å bra jobbat Ninja99 😃 Denna kurs hade jag helt missat.. Detta såg betydligt trevligare ut än de djur-stycknings kurserna jag hade hittat innan.

Ninja99
2015-12-08 03:49
#15

Men smakar det, så kostar det… 5000 kr för att försöka lära sig överleva ute i vildmarken under tre dagar är lite saftigt för min plånbok.. har du koll på om de flesta kurser kostar ungefär så Hanna b?

Det låter dock väldigt intressant med de ämnen man får lära sig, får se om jag kan hitta någon sponsor.. 😃

Bad dem att skicka mer info om kursen via mejl, jag bifogar dokumentet här med info om kursledare, pris, material, kursens innehåll etc.

Ninja99
2015-12-08 03:54
#16

Annars tänkte jag kolla vidare, har du kollat med Civilförsvarsförbundet och dyl. organisationer? Är man medlem i en förening och kan vara med på kurser så kanske det blir billigare. Å andra sidan kanske det dödas djur där..?  😮

Upp till toppen
Annons: