Annons:
Etikettvegankost
Läst 1364 ggr
Haztparken
12/10/15, 1:12 AM

Tillskott

Som jag skrev i en annan tråd: Jag är inte Vegan och har inga planer på att bli det heller.

MEN jag är nyfiken och tycker att detta är ett intressant ämne.

Något jag tänkt på ett tag är att jag sett många veganer som äter tillskott av t.ex. B12 och annat.

Jag tänker, varför gör ni det? Behöver ni det? Isåfall varför? Bör ni inte få det ifrån maten ni äter eftersom det ju är det naturliga? Äter man "fel" då om man behöver samtidigt äta en massa tillskott eftersom man då uppenbarligen inte får i sig tillräckligt av kroppens behov på en naturlig väg? 

Med "fel" menar jag inte att veganmat är fel utan att man kan ju äta fel saker som Vegan också, t.ex. för lite av något. 
Men en tanke är ju också att, om nu så många behöver tillskott, vad är då det underliggande problemet? För rent naturligt så ska vi ju kunna få i oss det vi behöver via vår kost.

Jag själv äter B12 och Folsyra tabletter var dag men det är för att jag har Crohns sjukdom vilket gör att området i tarmarna där kroppen tar upp dessa vitaminer är helt inflammerat och ärrbildat med sår som gör att min kropp inte kan ta upp det. Men innan jag blev sjuk med detta så hade jag ju inget behov av att äta några tillskott utan låg alltid fint i mina värden.

Bara en fundering eftersom jag uppmärksammat detta 🙂 Nyfiken på era svar!

Annons:
oddahviing
12/10/15, 2:06 AM
#1

B12 bildas av bakterier och finns i jorden. Vissa djur äter sin egen avföring för att få i sig B12, kossornas matsmältning gör det lätt för dem att tillgodogöra sig behovet i och med att de får i sig jord när de äter gräs, därför finns de små mängder B12 i animaliska produkter.

Djur är muterade och avlade till att se ut som de gör idag, proppade med hormoner och onaturliga ämnen och föda som göder upp dem till max. Grödor är besprutade och muterade likväl, frukten i affären är nästan aldrig helt mogen innan den fraktas vilket drar ner på näringsinnehåll. Allt är tvättat rent, jord får vi inte i oss… Såg ett program en gång där de jämförde spenat idag och spenat förr, näringsinnehållet var typ 15 gånger mindre idag än förr per gram…

Det är inte fel att ta tillskott om man måste, maten idag är inte som den var förr…

Jag hade också mycket magproblem förut, det har lugnat sig rejält med Vegan kost, mest råkost.

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
12/10/15, 10:08 AM
#2

B12 behöver alla människor, även en hel del icke-veganer behöver B12-tillskott. Förr var det lättare att få i sig B12, det fanns bl a i jorden vår mat växer ur. Men idag är jorden inte lika näringsrik osv.

Jag tar hellre 1 tablett om dagen med B12 direkt från bakterien det känns mer naturligt, istället för att äta kött där vitaminen har filtrerats igenom eller blivit injicerad.

Sen vill jag bara påpeka att man som Vegan inte måste ta en massa tillskott 😛 B12 är allt man behöver ta. Men D-vitamin på hösten och vintern är också viktigt vilket är någonting alla här uppe i norden behöver ta inklusive icke-veganer 🙂

Lustgas
12/10/15, 11:48 AM
#3

Eftersom, som readn har antydits, B12 numera är extremt svårt att tillgodose med dagens muterade växtbaserade kost. Maten vi äter idag är inte "naturlig" i den mening att naturen inte skulle vara den natur vi har idag utan mänsklig påverkan, och följaktligen inte heller den mat vi får därifrån. Alltså är tillskott av B12 i många fall en nödvändighet. Sedan är ju inte det "naturliga" alltid det optimala; kan ju dra det klassiska exemplet med flugsvampar. 😉

Samtidigt lider de flesta nordbor av d-vitaminbrist på vinterhalvåret och "måste" därav ta tillskott av detta, så ur den synvinkeln så är det ju inte "naturligt" för oss att bo här uppe heller. Liten tanke, bara 😛

[viccaan]
12/10/15, 12:35 PM
#4

Jag äter B12 förebyggande, det tycker jag blandkostare borde göra också.

veggie4every1
12/10/15, 1:39 PM
#5

#0 Många bra svar du har fått, jag kan inte tänka på något att tillägga. Håller med i alla ovanstående inlägg🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: