Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1195 ggr
veggie4every1
12/12/15, 7:45 PM

Klimatsmartaste maten

"Vilken är den allra mest klimatvänliga maten då?

– Då är det baljväxter, rotfrukter och  spannmål som vete och pasta. Det är dem jag kan lyfta fram som är typiskt sådana som har låga utsläpp."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6323632

Hade det inte varit för kommentaren om hur klimatsmarta kycklingar är så hade det varit riktigt bra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
12/12/15, 7:56 PM
#1

Hur är kycklingar klimatsmarta? Någon som vet? Jag tänker på att de äter väl också föda som alla andra djur som ska dödas? Dvs mat från odlingar som skövlar regnskogar och fraktas långa sträckor, eller?

pyromanen
12/12/15, 8:55 PM
#2

Kycklingar äter stor del vete och växer snabbt och det blir (relativt jmf annat kött) mycket kött från lite spannmål.

veggie4every1
12/12/15, 10:13 PM
#3

Jag vet inte hur många kycklingar det går på en ko, men vi dödar idag 60 miljarder landlevande individer per år, så man får väl räkna med att antalet individer kommer att ligga på några hundra miljarder per år när kossorna delvis ersätts av kycklingar. Det är en enorm försämring för de individer som drabbas.

En tragedi helt i onödan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/13/15, 7:35 AM
#4

Ja, det finns ju många andra aspekter att väga in än klimatet. även för en ickevegan som mig är kycklingfabrikerna avskyvärda.

Lustgas
12/13/15, 4:47 PM
#5

Blir så irriterad på media i allmänhet ibland, inklusive vissa "experter" i ämnet. Av det jag läser så är de miljöaspekter som huvudsakligen tas upp växthusgasutsläpp, till exempel att kossor rapar/fiser ut massa metan. Problemet är att det finns så himla många fler aspekter än så. Egentligen skulle jag säga att det faktum att vi förstör väldigt många landarealer tveklöst bör lyftas fram mer, eftersom det (förutom att skogsskövling bidrar till frigörande av koldioxid) förstör mycket av den biologiska mångfalden som annars skulle levt där. Förlusten av arter, såväl djur som växter, gör att ekosystemet rubbas - ofta till det sämre, eftersom jorden inte alltid kan hantera det på ett bra sätt. Om skog skövlas, så kan det dessutom påverka mängden nederbörd på grund av att träden, som annars binder vätska och drar till sig moln, inte längre finns där. Och ja, för att både kor och kycklingar ska få mat så skövlas också regnskogen här för att (oftast fattiga) människor ska kunna odla mat (läs soja) och bespruta den med bekämpningsmedel, som sedan länge varit förbjudna inom EU på grund av dessas höga toxicitet. Människor, djur och natur drabbas i andra länder för att folk i västvärlden vill äta kor, kycklingar och andra djur - när människorna antagligen hade kunnat äta sojan själva till mycket mindre klimatpåverkan. (Om man räknar bort faktorn att sojan är besprutad med toxiska ämnen som inte är jättebra för hälsan.)

… Och där räknade jag inte ens med de etiska aspekterna.

Hoppas att jag inte lät för arg nu, kände mig lite så. Om så vore så får Admin gärna redigera/ta bort!

veggie4every1
12/13/15, 4:59 PM
#6

#5 Tycker att det är bra skrivet👍
(Man får vara lite arg ibland😉)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
pyromanen
12/13/15, 6:19 PM
#7

Ilska kan vara utgångspunkt för förändring, och därmed bra. Det är fullt möjligt att föda upp djur o äta (i liten omfattning) på ett hållbart sätt. men det görs ju tyvärr ofta inte så. Även veganer kan genom att välja mer lokalproducerat och undvika vissa "vörstinggrödor" göra skillnad för miljön (både vöxt och djurliv) t.ex. Undvika palmolja som är orsak till skövling/uppeldning av Indonesiens regnskog, soya (utom när man vet den kommer från schyssta odlingar), quinoa från anderna och Holländska växthusgrönsaker vintertid (odlas i bäxthus som värmd med fossil naturgas)

Upp till toppen
Annons: