Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 4787 ggr
[postmortum91]
12/16/15, 9:07 PM

sallad värre än bacon för miljön

Ny studie visar att sallad är en större miljöbov än bacon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21950655.ab

Jag är inte förvånad, jag tror det är mycket vegansk mat som faktiskt kan vara värre för miljön än att välja exempelvis närproducerade köttprodukter. Därför tycker jag inte argumentet "det är bättre för miljön att äta veganskt" håller då det enbart beror på VAD för slags varor man väljer. Det finns massvis av bra alternativ när det kommer till kött och mejeriprodukter.

Annons:
vendelay
12/16/15, 9:12 PM
#1

"Utsläppen av växthusgaser är tre gånger större per kalori när det gäller salladen."

Bacon är ca 345kcal per 100g. Sallad är ca 10kcal per 100g.

Vet inte hur mycket sallad du äter men…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
12/16/15, 9:12 PM
#2

Notera att det står PER  KALORI  hur många kalorier tror du att det finns i salad vs bacon.. 

100 gram bacon= 541 kal (Och en toterad gris)

100 gram isbergs salad(Vad de använder i artikeln)= 14 kal

I längden är bacon sämre. För hälsan, djuren och miljön.

pyromanen
12/16/15, 9:15 PM
#3

Det är skillnad på kött och kött och på vegetabilier och vegetabilier helt klart. Men nån sorts medel vill alltid bli att vegetabiliskt är bättre flr miljö och klimat än kött.(sen är det inte svårt att hitta undantagen)

[postmortum91]
12/16/15, 9:15 PM
#4

#2 Nej du har fel med "i längden är bacon sämre…. och miljön". Det beror ju på var jag köper mitt kött eller hur?
Jag kanske har en EGEN gris här hemma som jag matar med BRA och miljövänligt foder och slaktar den själv. Så lägg ner med att veganism är bättre för miljön.

vendelay
12/16/15, 9:17 PM
#5

#4 Ja, det är ju väldigt många som har en egen gris som de slaktar. Du har säkert sjutton grisar som springer omkring hemma hos dig, eller hur? Du slaktar säkert all din mat själv. Tur att du är så otroligt miljövänlig! Jag ringer Guinness rekordbok direkt!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
12/16/15, 9:18 PM
#6

Jag kanske gör som han dansken och odlar allt själv och föder upp mina djur själv och blir självförsörjande, då är det bättre än att köpa sojabönor från vet var. Om ni nu inte odlar all vegansk mat själv också, då går det att diskutera. Det beror helt enkelt på hur man framställer maten etc, så därför tycker jag man gör helt fel när man har det som någon allmän sanning om att det är miljövänligare att äta veganskt.

Annons:
[klarabastin]
12/16/15, 9:19 PM
#7

#4 Det är absolut bättre att ha en gris hemma (åt minstånde för miljön)

Men har svårt att alla som äter bacon har en egen gris hemma som levt på klimatsmart foder..

[klarabastin]
12/16/15, 9:21 PM
#8

Och att jämföra bacon och isbergssalad i ett system där kalorier står i fokus är rent av korkat😂

[postmortum91]
12/16/15, 9:24 PM
#9

#5 Du behöver inte förlöjliga mig, är det så du håller på när du argumenterar?
Jag pratar om att det handlar om HUR man framställer maten och vilka alternativ man väljer. Det behöver inte alls vara mer miljövänligt att äta veganskt. 
#7 Nej, alla har inte en gris hemma. Men det är själva principen jag vill åt, jag tycker det är fel att rätt och slätt säga att veganskt är mer miljövänligt för det behöver inte alls betyda det. Som jag förstått det så fokuserar man MEST på djurrätt när man äter veganskt och det köper jag. Där kan jag inte argumentera emot. Men bara för att man köper sojabönor eller vad veganer nu äter istället för kyckling behöver inte det alls betyda "mer miljövänligt". Om man köper sojabönorna från sydamerika istället för att köpa en kyckling från närmaste kycklingslakteri blir det en helt annat sak.

[postmortum91]
12/16/15, 9:26 PM
#10

"Man kan helt enkelt inte bara anta att vilken vegetarisk diet som helst har en låg klimatpåverkan, säger forskaren Paul Fischbeck till Scientific American och fortsätter:

– Det finns många dieter som är bra, men inte alla. Man kan inte anta att allt frukt och grönt är bra för miljön."

[klarabastin]
12/16/15, 9:33 PM
#12

#9 

1,Kycklingarna från närmaste slakteriat ha antagligen blivgt uppfödda på soja protein från sydamerika. 80% av sojan som odlas där blir djurfoder.

2, "köper sojabönor eller vad veganer nu äter istället för kyckling" Läs på om veganism innan du skriver om den.

vendelay
12/16/15, 9:37 PM
#13

#11 Vilken bra artikel! :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[V3g4Life]
12/16/15, 9:39 PM
#14

#13. Ja visst är den. 😎

VildaVittra
12/16/15, 9:40 PM
#15

#11 Hmm, inte vidare genomtänkt alls. Vilken var hennes poäng?

#8 Faktiskt är det så man bäst jämför matvaror, för det är ju ett visst antal kalorier man behöver få i sig per dag, inte en viss vikt eller volym. 

#5 Då får du nominera mig också, samt mina Medarbetare inne på hållbar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[V3g4Life]
12/16/15, 9:44 PM
#16

#15. Att man måste äta väldigt mycket sallad för att komma upp i lika mycket som några skivor bacon. 😉 om en person äter ett par skivor bacon motsvarar det som att äta ett par salladshuvuden. 😃

[postmortum91]
12/16/15, 9:45 PM
#17

mycket antaganden ni kommer med.

[klarabastin]
12/16/15, 9:47 PM
#18

#17 Jaaa, det är ju Vegan iFokus du skriver på vad tror du?

Att vi kommer att sätta oss ned och skriva "Jaa heja bacon det är så braa!!!!"

veggie4every1
12/16/15, 9:51 PM
#19

Jag i alla fall kommer att fortsätta äta 10 salladshuvuden och 18 kilo gurka om dagen. Vad ska jag annars leva på? 😂

Skämt åsido så är jag fullt medveten om att det går att leva miljövänligt och äta animalier. Miljöargumentet är inte vattentätt. Men det spelar ingen roll för det är fortfarande moraliskt fel att utnyttja och döda andra individer i onödan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[V3g4Life]
12/16/15, 9:53 PM
#20

#19. Så sant, finns både bra och dåliga saker, men ibland får man lite att skratta för när man läser vissa jämförelser.❤️

Annons:
veggie4every1
12/16/15, 10:05 PM
#21

#20 Jaa, ibland blir det för tokigt😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
12/16/15, 10:06 PM
#22

#16 Ändock behöver du fortfarande äta ett visst antal kcal om dagen, vare sig det är bacon eller sallad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[V3g4Life]
12/16/15, 10:18 PM
#23

Får nog sluta äta 6 salladshuvuden om dagen (motsvarar ett paket bacon). 🤪 Ne men skämt o sido så kan man jämföra med så mycket annat än just salladshuvuden. Håller med om att man ska äta ett visst antal kcal om dagen, men man kan äta så mycket annat än just salladshuvuden.

[klarabastin]
12/16/15, 10:26 PM
#24

Veganism är ju så dyrt. 6 sallads huvuden om dagen! Var är proteinet??

VildaVittra
12/16/15, 10:32 PM
#25

#23 Och man kan bara äta bacon då eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/16/15, 10:43 PM
#26

#25

Hur menar du?

VildaVittra
12/16/15, 10:46 PM
#27

#26 Ni använder "bara sallad"-argumentet, så då måste man ju också använda "bara bacon".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[klarabastin]
12/16/15, 10:49 PM
#29

#27 aha, fattar nu

veggie4every1
12/17/15, 2:09 AM
#30

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/17/15, 9:27 AM
#31

#27 Därför att, om jag förstått det rätt, så motsvarar sex salladshuvuden ett paket bacon. De flesta äter nog ett paket bacon med sin familj eller äter upp det själv relativt snabbt medans folk sällan trycker i sig sex salladshuvuden på en dag liksom :P

[klarabastin]
12/17/15, 9:42 AM
#32

#31 Sen kanske det inte heller är så smart av dem att använda ett kalori system utan att tänka på att hålla kalorierna per gram i fokus.. Fasst det var nog det du menade också😂

Rubie
12/17/15, 11:44 AM
#33

Aldrig hört någon Vegan som ersätter 2 bacon skivor med 2 salladshuvuden, låter mer som någon bantnings diet än veganism. Så skulle gissa på att det är fler bantare än veganer som är miljöboven där då sallad ofta rekommenderas av alla dietister och i stora mängder, ska inte dra några förhastade slutsater men har då aldrig känt en speciellt nyttig Vegan ;) Mer sannolikt att ersätta bacon med tofu, seitan eller andra "köttersättningar". Vet inte hur andras kost ser ut men jag har alltid avskytt grönsaker.. Så tycker inte argumentet riktigt håller, men sen kan jag hålla med om att man borde undersöka vad man äter och inte alltid anta att allt icke animaliskt är miljövänligt, finns mycket miljögifter och andra miljöbovar samt hälsobovar men som sagt ingen är ju perfekt. Man kan ju inte direkt leva utan el i ett hus byggt av lera och bara odla miljövänligt, det är inte ens lagligt i sverige (villet jag tycker är ännu sjukare). Min f.d vän som försökte bli vegitarian, Vegan sådär 100 gånger med konstant misslyckande var väldigt insatt i miljö och riktigt frustrerad över miljön (halvt tokig) och spenderade alltid timvis på att lista ut hur man kan bygga ett hus från topp till tå helt miljövänligt, och leva i det resten av livet 100% miljövänligt. Han kom upp med förvånansvärt bra alternativ, teorier och garanterat det bästa hållbara levnadssättet bara det att det som sagt inte ens är lagligt pågrund av hur systemet är uppbyggt idag. Man har inte så mycket fri vilja och frihet som man tror. Så hur man än vrider och vänder på saker och ting går det aldrig att vara 100% miljövänlig sålänge systemet ser ut som det gör idag. Tycker ni borde ta upp detta på vegitarian iFokus, där kan ni säkert få lite bättre argument och svar då vegetarianer ofta blir vegitarianer av miljö orsaker medan veganer tagit ytterligare steg till Vegan för de sympatiserar med djuren (så här spelar det nog ingen roll då de flesta av oss fortfarande inte vill äta ett annat liv) men på vegitarian iFokus tror jag dom är mer insatta i miljö och kan kanske ge lite bättre svar… Bara en fundering 😁

pyromanen
12/17/15, 12:47 PM
#34

Att jämföra sallad och bacon är inte särskild seriöst. Varken på ena eller andra sättet.

Dom flesta som äter bacon har inte född upp sin egen hushållsgris på rester utan nästan all bacon kommer från konventionella grisar inomhus och dom flesta som äter sallad, paprika eller tomater vintertid i Sverige köper det som är odlat med både konstgödsel, kemiska bekämpningsmedel och naturgasuppvärmda växthus samt har åkt lastbil från Holland.

Det viktigaste för hur stor negativ miljö och klimatpåverkan en matvara "kostar" är hur den är odlat/tillverkat. Det finns kött som är bra ur miljö- och klimatsynpunt och det finns mycket kött som inte är det. Det finns vegetabilier som är bra ur miljl- och klimatsynpunkt och det finns mycket vegetabilier som inte är det. Det går alltså inte att förenkla så mycket som många gärna vill (vi människor gillar ofta att se världen enkel, svart eller vitt, bra eller dåligt).

Ur miljö- och klimatsynpunkt behöver vi åtminstona halvera vår genomsnittliga köttkonsumtion i Sverige.

Annons:
[V3g4Life]
12/17/15, 1:06 PM
#35

#34. Bra skrivet. :)

veggie4every1
12/17/15, 1:41 PM
#36

Äter veganer mycket isbergssallad? Jag äter nästan aldrig isbergssallad sedan jag blev Vegan, utan håller mig till bladgrönsaker som är mer närings och antioxidantrika.

Isbergssallad kan vara krispig och god, men äter det ytterst sällan ändå, kanske 5-6 huvuden per år om ens det. När jag var icke-vegan så köpte jag dock ofta isbergssallad och jag tycker att man ser isbergssallad i icke-veganernas varuvagnar tillsammans med komjölk och kött ganska ofta.

Japp, jag kollar vad folk har i sina vagnar ibland, en vana jag plockat upp sedan jag blev Vegan och blir lycklig när jag ser Oatly där i exempelvis….😃

Man får ta vara på alla små glädjeämnen😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
12/17/15, 1:52 PM
#37

Jag äter aldrig isbergssallad så jag måste ha gjort hela vegan-grejen fel. :(

veggie4every1
12/17/15, 2:03 PM
#38

#37 Haha, hoppas du äter desto mer gurka då😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
12/17/15, 2:05 PM
#39

#38: Ja, måste ju få i mig kalorier på något sätt! (Tar dock en himla tid..)

veggie4every1
12/17/15, 2:20 PM
#40

#39 😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[V3g4Life]
12/17/15, 2:24 PM
#41

Salladsblad är gott att ha något blad till, men ett huvud tar nog en vecka för oss att äta upp. Brukar ibland ha en skiva på mackan. Det blir alltså lika mycket om jag äter ett huvud under en vecka som en person skulle dela en baconskiva i 7 dagar. Undrar hur många som delar en baconskiva så?

Annons:
veggie4every1
12/17/15, 2:50 PM
#42

Icke-veganerna äter kanske också isbergssallad ibland tillsammans med bacon, exempelvis de populära BLT (bacon, lettuce, tomato) mackorna🤔

Eller bacon och sallad på hamburgare…

Grejen är ju den att icke-veganer äter isberg och att de även äter bacon…

Så om icke-veganen bryr sig om miljön så kan de ju istället skippa att äta bacon och andra animalier och då bidrager de inte till att utnyttja och döda andra individer i onödan och de är även miljövänliga, kan det bli bättre?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/17/15, 3:23 PM
#43

Istället för att förlöjliga tycker jag det är bättre att vara saklig. Oavsett om man är Vegan eller allätare kan man dra sitt strå till stacken när det gäller miljö-och klimat effekterna frpn maten genom hur man väljer. Om det är veganer eller allätare som väljer soelar ju liksom ingen roll, effkterna är dom samma. Väljer man att äta mest lokalproducerat, ekologiskt och efter årstiden blir det nästan alltid bästa val för miljö och klimat. Viktigadt är det såklart när det gäller det man äter mest av, basmaten. Om man har trpiska frukter på sitt födelsedagskalas en gång om året har mindre betydelse än om man äter ris eller avokado varje dag. Lokal eko-potatis vill alltid vara ett bättre val än ris. Svenska äpplen såhär års alltid bättre än importerat frukt. Och att såhär års välja t.ex. Svensk vitkål som "sallad" istället för hollänska salladsgrönsaker. Detta gäller naturlugtvis oavsett om den som väljer är Vegan eller allätarr. Allätare kan dessutom göra stor skillnad genom att minska sin köttkonsumtion och välja kött som är svenskt och eko.

Essee91
12/17/15, 3:51 PM
#44

Det blir väldigt underligt när personen som startat tråden inte ens verkar ha läst artikeln hen refererar till.

pyromanen
12/17/15, 3:55 PM
#45

Tänkte brodera ut detdär med lokalt och svenskt lite mer. Dörför att annars ör det lätt att tänka att det bara är för att för att slippa långa transporter och det blir allvarligt fel. En del transporter, de med stora båtar, betyder relativt lite för matens miljö och klimatbelastning. Ett av dom stölre problrmen är vattenfrågan. Hör i Svetige är vi bortskämda med att ha gott om vatten och sv bra kvalite, vi kan dricka, duscha och spola toaletter och vi kan odla. Mycket av det vi idlar klarar sig med regn, men även grödor som behöver bevattnas som potatis och grönsaker fixer vi utan problem via sjöar och älvar o.s.v. Och det finns en enorm buffert av vatten kvar vi skulle kunna vattna mer odlingar med. Men istället köper vi stora mångder matvaror från länder dör vattenreserverna krymper alarmerande. Omroden i Pakistan och Nordvästa Indien där det mesta Badmatiris kommer ifrån håller på att förstöras för framtida odling genom att riset vattnas och grubdvattnet sjunker och sjunker och inom lverskådlig tid kommer vara borta. Liknande händer i Californiens jordbruk, där bla sötmandel, majs mm odlas. Det finns enorma arealer där markytan sjunkigt mer än 15 meter! och vattnet sinar. Israels exportjordbruk (avocado, sharonfrukt mm) bygger helt på bevattning då landet är mycket torrt. Israels vattenförbrukning torrlägger landet nerströms (där palestinier försöker odla för mat i magen). Ät så mycket svenskoflat dom möjligt! Ffa basvarorna, det som du äter mer eller mindre varje dag. Matvete eller mathavre istället för rid t.ex. Eller potatis.

[klarabastin]
12/17/15, 7:26 PM
#46

Sen har vi ju också faktumet att bacon kräver 100 gånger mer virtuellt vatten som isbergs salad…😃

pyromanen
12/17/15, 9:23 PM
#47

Om det är Svensk gris så är vattenåtgången inget problem överhuvudtaget. Du missade huvudpoängen.

Tant Grön
12/17/15, 10:05 PM
#48

Ris kan ersättas med matkorn eller pressad potatis. Har sett att det finns något som kallas blomkålsris men har inte provat. Så finns det ju ris som är odlat i Italien. Ris är ju inte så nyttigt att äta ofta, innehåller arsenik.
Quinoa som är odlad i Finland. Hirs är också gott, men har inte koll på var det odlas.

Annons:
[klarabastin]
12/17/15, 10:51 PM
#49

#46 pröva blomkålsriset! så gott!!!

Tant Grön
12/17/15, 11:48 PM
#50

#49 Hur gör man, kör man blomkålen i mixer?

[klarabastin]
12/17/15, 11:49 PM
#51

#50 Riv ett helt blomkålshuvud grovt och häll ner i kokande vatten i 10 sekunder klart!

Tant Grön
12/17/15, 11:54 PM
#52

Ok, det får jag testa. 🙂

veggie4every1
12/18/15, 12:00 AM
#53

Coolt. Tänk vad mycket man kan hitta på🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/18/15, 1:07 AM
#54

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/18/15, 7:52 AM
#55

Basmatiris är absolut värst (fast gott), så är man en risätare och inte orkar byta till matvete, korn eller potatis från Sverige i ett svep så kan man göra en liite bättre val genom att i alla fall välja andra sorter än Basmati. (Blomkål är bara ett bra alternativ i blomkålssäsongen)

Annons:
[Synnerlig]
12/18/15, 1:11 PM
#56

Ganska intressant video om detta 🙂

vendelay
12/27/15, 10:19 PM
#58

Jag såg det, jag orkar inte ens kommentera.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[V3g4Life]
12/27/15, 10:32 PM
#59

Inte jag heller, men någon borde. 😉

vendelay
12/27/15, 11:02 PM
#60

Jag var tvungen att skriva för att fråga vad en "våldtagen potatis" är…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[moratjejen]
11/27/18, 10:03 AM
#61

Alltså vadå? Är sallad så illa att äta? Ursäkta men orkar inte läsa alla kommentarer.

Smultronfia
11/27/18, 1:51 PM
#62

Läs åtminstone de första två svaren.

Annons:
[moratjejen]
11/30/18, 1:39 PM
#63

Jag fick tyvärr inte upp alla trådar när jag var inne på ifokus-appen tyvärr (nu vet jag hur man får upp alla svar men inte då), är som sagt ny här. Men nu kan jag läsa vid datorn.

Aasi1
12/1/18, 1:48 PM
#64

Läs detta: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-at-veganskt-om-du-vill-minska-ditt-avtryck-pa-jorden "En vegansk kost är förmodligen det enskilt mest effektiva sättet att minska din påverkan på planeten jorden, inte bara när det gäller växthusgaser, utan också försurning, övergödning, markanvändning och vattenanvändning”, säger Joseph Poore vid University of Oxford i Storbritannien som ledde forskningen, enligt The Guardian. Till och med det mest miljövänligt producerade köttet är värre än det minst miljövänligt odlade grönsakerna, visar studien." Så antagligen bättre med sallad än bacon!

S.L
8/13/20, 12:00 PM
#65

Har inte läst alla inlägg. Men vad jag har reagerat på är trots ekologiskt odligar så användas det slaktavfall till gödning blodmjöl benmjöl. Det är för mig väldigt trist. Det jag gör idag är köpa eko samt köper mycket från gårdsbutiker i närheten som är ekologiska gårdar.

B
11/15/20, 10:13 AM
#66

Ett exempel på varför att vara Vegan är bättre för miljön:
Många vet att det huggs ner regnskog för att planera soja. Det mesta av den sojan går till djuren som sedan ska slaktas. Den sojan matar dem till djur runt hela världen. Alltså går inte så mycket av den sojan till veganska produkter. Såklart ska man även som Vegan välja det mer miljövänliga alternativen, men att vara Vegan är betydligt bättre för miljön. T.e.x så är utsläppen för 1kg nöttkött 26 kg Co2, och för 1kg bönor är det bara 0,7kg Co2.

[Flyin'Bunny]
8/27/21, 2:31 AM
#67

#4: Att veganism är positivt hur klimatperspektivet är en bonus, veganismen handlar om att din ofrivlligt förslavade medvarelse: grisen, där hemma där din postlåda bor får tillbaka rätt till sin egen kropp, sitt eget liv och sin egen framtid.

Silvestris
9/27/21, 11:49 PM
#68

Veganism handlar inte främst om miljö utan om djurrätt så det spelar liksom ingen roll i den ekvationen.

Utöver det kan jag tycka att det är orättvist att jämföra bacon som är en protein- och fettråvara med sallad som ju inte alls är jämförbar på något sätt. Ingen vettig människa ersätter bacon med sallad utan man ersätter animaliskt protein och fett med vegetabiliskt protein och fett.

Upp till toppen
Annons: