Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Favorit "mjölk"

2015-12-19 20:49 #0 av: moa.al

Jag försöker hitta en bra ersättning för ko-mjölk innan jag blir vegan efter nyåret, hittills har jag prövat mandel-, kokos-, och cashew-mjölk.  

Vad är eran favorit "mjölk" och har ni några bra tips till en ny-vegan i en ovegansk familj?  Skrattar

Anmäl
2015-12-19 20:53 #1 av: [V3g4Life]

havremjölk. Skrattar

Anmäl
2015-12-19 20:59 #2 av: MoaL

Jag tycker att havremjölk är gott, men jag har inte heller testat någon annan växtmjölk. ^^ 

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anmäl
2015-12-19 21:10 #3 av: moa.al

#1 & #2 Oh really? Jag har inte ens tänkt på att pröva havremjölk Förskräckt Men ska kolla om det finns nästa gång jag handlar! :P 

Anmäl
2015-12-19 21:11 #4 av: vendelay

Jag har testat några, bland annat havre och mandel men jag tycker att de smakar illa. Min absoluta favorit är Alpro Soja Lätt! Jag kan inte påstå att den smakar komjölk (för jag har alltid hatat smaken av komjölk) men den smakat lixom fräscht och lite sött, väldigt gott. Jag har rismjölk i kylen men har inte hunnit testa det ännu!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2015-12-19 21:28 #5 av: [klarabastin]

Välkommen till ett liv utan djurförtryck!

Jag dricker mest havremjölk. 

Saknar du varm choklad så är hasselnötsmjölk med O'boyKär eller varm oatlys choklad dryck goda som sjuttonKär

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl
2015-12-19 21:38 #6 av: moa.al

#4 Hmm, jag har hört att soja mjölk kan vara dåligt då det mixtrar dåligt med hormoner och så, men jag ska defenitivt pröva det och se om jag märker något :) 

#5 Tackar tackar, jag är väldigt glad över att vara här! Tyvär säljer inga butiker i närheter varken sötad eller choklad smakande växtdrycker , men så fort jag hittar en så måste jag pröva! Låter sjukt gott Glad

Anmäl
2015-12-19 21:40 #7 av: [klarabastin]

Ja gott är det!Skrattar 

Om din butik är ganska liten så kan man oftast fråga om de kan ta in en viss produkt! Bara att fråga personalen.

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl
2015-12-19 21:44 #8 av: MoaL

Typ alla affärer har väl Oatly? :P Smakar lite havre/välling, i mitt tycke en mild och god smak. 

Oatly chokladdryck som klarabastin nämnde är väldigt god och mättande. Om man är sötsugen är den toppen, för den är både söt och väldigt gräddig i smaken. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anmäl
2015-12-19 21:49 #9 av: moa.al

#8 Man skulle kunna tro det :/ De brukar ofta ha Oatley smoothies och yoghurt men har inte sett någon havremjölk någon gång :( Men det låter gott så jag ska banne mig kolla i alla butiker om jag hittar det! 

Anmäl
2015-12-19 21:59 #10 av: Ominous

Jag föredrar  sojamjölk att dricka, oatly i maten, och rismjölk som choklad-godis :D

Brukar dricka alpros chokladmjölk ganska ofta. Jag tycker det känns som en lite vuxnare oboy. Inte lika söt och väldigt god konsistens, känns väldigt "len":)

Anmäl
2015-12-19 22:18 #11 av: [V3g4Life]

Många har hört om sojan, men här är faktan och myterna. LÄNK

Anmäl
2015-12-19 22:46 #12 av: moa.al

#11 Ojdå, jag var helt fel där då! Tack så mycket för länken :P 

Anmäl
2015-12-19 22:55 #13 av: [V3g4Life]

Så lite så, just soja  är det vanligaste myter och missinformation finns.

Anmäl
2015-12-21 10:40 #14 av: Lustgas

Att bara dricka som den är så är Alpros mandel-kokosdryck min absoluta favorit! Smakar inte det minsta som komjölk, den smakar bättre! Dock bör nämnas att om en ska ha mjölk i kaffet så passar Oatlys kaffe-havremjölk bäst, och i matlagning så föredrar jag vanlig havredryck. 

Anmäl
2015-12-21 12:53 #15 av: rumelle

Jag dricker havremjölk.

Anmäl
2015-12-21 13:46 #16 av: veggie4every1

Dricker själv inte växtmjölk, förutom coconut/chocolate som jag har i kaffet eller sojadryck om jag gör smoothie.

Men de andra i hushållet använder alpros osötad sojadryck eller den färska sojadrycken att dricka.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.