Annons:
Etikettvegankost
Läst 2381 ggr
moa.al
2015-12-19 20:49

Favorit "mjölk"

Jag försöker hitta en bra ersättning för ko-mjölk innan jag blir Vegan efter nyåret, hittills har jag prövat mandel-, kokos-, och cashew-mjölk.  

Vad är eran favorit "mjölk" och har ni några bra tips till en ny-vegan i en ovegansk familj?  😃

Annons:
[V3g4Life]
2015-12-19 20:53
#1

havremjölk. 😃

MoaL
2015-12-19 20:59
#2

Jag tycker att havremjölk är gott, men jag har inte heller testat någon annan växtmjölk. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

moa.al
2015-12-19 21:10
#3

#1 & #2 Oh really? Jag har inte ens tänkt på att pröva havremjölk 😮 Men ska kolla om det finns nästa gång jag handlar! :P

vendelay
2015-12-19 21:11
#4

Jag har testat några, bland annat havre och mandel men jag tycker att de smakar illa. Min absoluta favorit är Alpro Soja Lätt! Jag kan inte påstå att den smakar komjölk (för jag har alltid hatat smaken av komjölk) men den smakat lixom fräscht och lite sött, väldigt gott. Jag har rismjölk i kylen men har inte hunnit testa det ännu!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2015-12-19 21:28
#5

Välkommen till ett liv utan djurförtryck!

Jag dricker mest havremjölk. 

Saknar du varm choklad så är hasselnötsmjölk med O'boy😍 eller varm oatlys choklad dryck goda som sjutton😍

moa.al
2015-12-19 21:38
#6

#4 Hmm, jag har hört att soja mjölk kan vara dåligt då det mixtrar dåligt med hormoner och så, men jag ska defenitivt pröva det och se om jag märker något :) 

#5 Tackar tackar, jag är väldigt glad över att vara här! Tyvär säljer inga butiker i närheter varken sötad eller choklad smakande växtdrycker , men så fort jag hittar en så måste jag pröva! Låter sjukt gott 🙂

Annons:
[klarabastin]
2015-12-19 21:40
#7

#6

Ja gott är det!😃 

Om din butik är ganska liten så kan man oftast fråga om de kan ta in en viss produkt! Bara att fråga personalen.

MoaL
2015-12-19 21:44
#8

Typ alla affärer har väl Oatly? :P Smakar lite havre/välling, i mitt tycke en mild och god smak. 

Oatly chokladdryck som klarabastin nämnde är väldigt god och mättande. Om man är sötsugen är den toppen, för den är både söt och väldigt gräddig i smaken. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

moa.al
2015-12-19 21:49
#9

#8 Man skulle kunna tro det :/ De brukar ofta ha Oatley smoothies och yoghurt men har inte sett någon havremjölk någon gång :( Men det låter gott så jag ska banne mig kolla i alla butiker om jag hittar det!

Ominous
2015-12-19 21:59
#10

Jag föredrar  sojamjölk att dricka, oatly i maten, och rismjölk som choklad-godis :D

Brukar dricka alpros chokladmjölk ganska ofta. Jag tycker det känns som en lite vuxnare oboy. Inte lika söt och väldigt god konsistens, känns väldigt "len":)

I wish I could write as mysterious as a cat

[V3g4Life]
2015-12-19 22:18
#11

Många har hört om sojan, men här är faktan och myterna. LÄNK

moa.al
2015-12-19 22:46
#12

#11 Ojdå, jag var helt fel där då! Tack så mycket för länken :P

[V3g4Life]
2015-12-19 22:55
#13

Så lite så, just soja  är det vanligaste myter och missinformation finns.

Annons:
Lustgas
2015-12-21 10:40
#14

Att bara dricka som den är så är Alpros mandel-kokosdryck min absoluta favorit! Smakar inte det minsta som komjölk, den smakar bättre! Dock bör nämnas att om en ska ha mjölk i kaffet så passar Oatlys kaffe-havremjölk bäst, och i matlagning så föredrar jag vanlig havredryck.

[rumelle]
2015-12-21 12:53
#15

Jag dricker havremjölk.

veggie4every1
2015-12-21 13:46
#16

Dricker själv inte växtmjölk, förutom coconut/chocolate som jag har i kaffet eller sojadryck om jag gör smoothie.

Men de andra i hushållet använder alpros osötad sojadryck eller den färska sojadrycken att dricka.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kiko]
2015-12-21 16:45
#17

Oatlys ekologiska havremjölk har jag som basvara, den funkar till allt! God att dricka som den är och passar bra i matlagning då den inte tar över på samma sätt som sojamjölken kan göra. Till smoothies och liknande föredrar jag dock sojamjölk då den ger en mer skummig konsistens.

Om du funderar på grädde någon gång framöver så är Oatlys iMat en perfekt matlagningsgrädde. Och Alpros sojavisp (eller vad den nu heter) är en supergod vispgrädde, betydligt godare än den animaliska. Lite sötare men lätt, fräsch och luftig.

Upp till toppen
Annons: