Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1936 ggr
[klarabastin]
12/26/15, 3:28 PM

Älskar denna video! Fick min kompis att bli vegan!

😇

Annons:
thea_thea
12/26/15, 3:31 PM
#1

Vad handlar den om? Kan inte titta på youtubevideos konstigt nog🤔

veggie4every1
12/26/15, 4:32 PM
#2

#1 Den handlar om att djuren ni äter inte är annorlunda från djuren ni älskar (husdjuren).

Finns det någon skillnad på djuren tycker du?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/26/15, 4:34 PM
#3

#2 Tack! Ska försöka titta på den via iPad sen 🙂

Ja, det finns det.

veggie4every1
12/26/15, 4:44 PM
#4

#3 Vad för skillnad tycker du att det finns?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/26/15, 5:21 PM
#5

#4 Djuren jag äter har inte tassar, vilket mina husdjur harGlad

veggie4every1
12/26/15, 5:29 PM
#6

#5 Vad spelar det för roll? 🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
thea_thea
12/26/15, 5:30 PM
#7

#6 Det spelar ingen roll.

[klarabastin]
12/26/15, 5:37 PM
#8

#7 Djuren du äter har något at gå med (tassar,klövar eller fötter) precis som djuren du älskar.

Djuren du äter har öron att höra med precis som djuren du älskar.

Djuren du äter har ögon att se med precis som djuren du älskar.

Djuren du äter har en hjärna att tänka och känna smärta med med precis som djuren du älskar.

Djuren du äter har en vilja och rätt att leva precis som djuren du älskar.

Det finns ingen skillnad som ger dig rätten att döda och tortera någon som inte vill bli dödad eller torterad. 

Inte en enda smak eller konsistens är värd att ta någon annans frihet eller liv för.

thea_thea
12/26/15, 5:39 PM
#9

#8 ??? Jag förstår inte🤔

[klarabastin]
12/26/15, 5:41 PM
#10

#9 

Varför älskar du en art och äter en annan? Grisar är smartare än hundar

thea_thea
12/26/15, 5:42 PM
#11

#10 Jag älskar inte en art, bara individer🙂 

Vad har intelligens med det att göra?

[klarabastin]
12/26/15, 5:44 PM
#12

#11 alla djur är väl individer? Skulle du äta någon annans hund? Eller någons barn?

thea_thea
12/26/15, 5:47 PM
#13

#13 Japp, alla djur är individer men du skrev att jag älskade en art, vilket jag inte gör. Nja, inte ett barn (kannibalism är inget för mig) men en hund skulle kunna äta.

Annons:
[klarabastin]
12/26/15, 5:49 PM
#14

#13 En person som skulle äta en hund har nog inget att göra på Vegan iFokus. Du är välkommen men om du inte vill ändra på dig tror jag nog inte att du har något att göra här.

thea_thea
12/26/15, 5:50 PM
#15

#14 Vad menar du? Jag menar att jag skulle kunna äta en hund, inte att jag käkar hund🤔

[klarabastin]
12/26/15, 5:51 PM
#16

#15 Det var ju det som jag skrev.

thea_thea
12/26/15, 5:52 PM
#17

#16 Sorry, läste inte ordentligt🤐

thea_thea
12/26/15, 8:55 PM
#18

Nu har jag lyckats titta på videon! Gillade den inte, men kul(?) att den fick TS kompis att bli Vegan.

cookies1994
12/26/15, 10:21 PM
#19

#15 Tror man förstår att du inte käkar hund men att du ens kan tänka dig äta en hund är förvånande för mig, varför och i vilket syfte? är du inte hundägare? 

jag vill inte äta några djur alls men det är av otroligt många personliga skäl och ett av dem är att veganskt är gott och enkelt, när jag blev Vegetarian så smakade jag på en vegetarisk biff och ville aldrig äta en köttbit igen. Jag har vart lakto ovo Vegetarian i 10 år cirka och är nu på väg mot att bli Vegan :)

thea_thea
12/26/15, 10:30 PM
#20

#19 Ja, jag är hundägare! Skulle kunna tänka mig att äta hund om det var det som krävdes. Om det skulle bli hungernöd skulle jag kunna tänka mig överväga att äta hund.

Annons:
veggie4every1
12/26/15, 11:02 PM
#21

#20 Nu börjar vi närma oss "öde ö" argumentet😃

Om det gällde att svälta ihjäl eller ej så tror jag att många av oss skulle äta vem som helst. Man skulle ju dock i första hand välja annan mat om det fanns. Nu svälter vi dock inte.

Poängen med det här argumentet i videon är ju dock att det är lika fel att äta kossor och grisar som det är att äta hundar och katter. Inte att det är lika rätt att äta hundar och katter som det är att äta kossor och grisar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/26/15, 11:04 PM
#22

#21 Haha jag lovar att jag inte ska dra den ;) Känner dock att videon bara är gjord för att tjäna pengar…

veggie4every1
12/26/15, 11:12 PM
#23

#22 Det hade varit bättre om de inte bett om donationer i videon, det håller jag med om. Budskapet är dock bra ändå, men en lite trist avslutning tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/26/15, 11:14 PM
#24

#23 Finns så många videos med samma budskap, så varför ska man titta på en video gjord av en pengakåt förening?

vendelay
12/26/15, 11:27 PM
#25

Jag tycker inte att det är fel att han ber om pengar, det är ju för en god sak. De ska göra reklam för att få folk att sluta blunda och bli veganer. Tycker det är viktigt att de gör såna här videos, och annan reklam, för att få in pengarna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/26/15, 11:28 PM
#26

#25Jag tappar respekt för de som ber folk om pengar.

thea_thea
12/26/15, 11:31 PM
#27

Och som vanligt skickar iFokus innan man skrivit färdigt… *suck* klickade på publicera istället för att ta bort min punkt :/ #25 Jag tappar respekt för de som ber folk om pengar på det sättet, genom att be om pengar när de har råd att producera en välgjord video.

Annons:
veggie4every1
12/27/15, 1:46 AM
#28

#25 Ja, man kan tycka det. Men när det handlar om pengar så bör man inte lita på att organisationerna inte vänder kappan efter inkomstkällorna. Det betyder dock inte att detta är en sådan organisation. Jag vet ingenting om Vegetarian society singapore, utan talar generellt.

Så här skriver IVA om donationer och jag håller med dom. Du behöver inte hålla med, men läs det ändå och fundera över det. Läs gärna hela, men annars sida 5 stycke 5.

http://www.internationalvegan.org/wp-content/uploads/2014/11/Why-Does-the-IVA-Discourage-Donations.pdf

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/27/15, 5:15 PM
#29

#28 Jag håller med texten till viss del, och jag tycker inte att en ska lita blint på att pengarna går till rätt ändamål för det har det ju varit många tidningsrubriker som berättat att det i flera fall inte gör. Men jag tror att organisationer skulle kunna hjälpa fler om fler donerade pengar, förstår du hur jag menar eller låter jag bara dum och naiv?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/27/15, 6:20 PM
#30

#29 Nej, såklart jag inte tycker du låter dum och naiv🤗

Grejen är att budskapet lätt ändras till att passa den stora massan som ger mest pengar. Det är förstås icke-veganerna jag talar om som den stora massan. Då står det inte heller i några tidningar, för pengarna går rätt så att säga.

Det beror också på vad för slags organisationer man talar om. Exempelvis tycker jag att man absolut kan donera pengar till katthem eller annan adoptionsverksamhet och jag skulle helt klart donera pengar till en busskampanj som förespråkar ett tydligt veganbudskap liknande den på Irland eller som TAVS gör nu i USA.

Men när en organisation gör en  bra informationsvideo och i slutet på den ber om donationer till inget speciellt, då är det en annan sak. Måste man be om donationer så är det lämpligare att inte göra det i slutet på en informationsvideo riktad till icke-veganer. Jag tycker inte att en djurrättsorganisation ska ta emot pengar från icke-veganer. Men som sagt så vet jag inget om Vegetarian society Singapore, de kanske är toppen. Hade önskat att de hette Vegan society dock…😉

Men jag förstår hur du tänker också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/27/15, 10:04 PM
#31

#30 Tack för all info, det låter ju väldigt logiskt när du förklarar 😃

Jag vet inte vad jag tycker om att icke-veganer donerar pengar till ett veganskt budskap, det är svårt. Å ena sidan så känns det ju som ju mer pengar desto bättre men jag förstår hur du tänker. Jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 10:06 PM
#32

#31 Varför skulle det inte vara okej att icke-veganer donerar pengar till ett veganskt budskap?

vendelay
12/27/15, 10:14 PM
#33

#32 Jag kan inte svara för veggie4every1 men personligen tycker jag att det känns ganska konstigt, det blir lixom en "lätt" väg ut eller hur jag ska säga. Icke-vegan donerar pengar för att få folk att bli veganer utan att själv kunna tänka sig att bli Vegan? Förstår du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 10:18 PM
#34

#33 Fast ett veganskt budskap behöver ju inte betyda att bli Vegan? Eller är jag ute och cyklar?🤔

Annons:
vendelay
12/27/15, 10:21 PM
#35

#34 Va? Det går ju inte att sprida ett veganskt budskap utan att vara Vegan? Jag kan ju inte säga till en icke-vegan att hen inte får använda pälsjacka eller äta julskinka om jag själv utnyttjar och dödar (eller betalar för att andra ska döda) djuren? Har jag förstått hur du menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 10:24 PM
#36

#35 Om en organisation jobbar för att stoppa pälsfarmar (veganskt budskap antar jag) och en icke-vegan donerar pengar till den organisationen och även delar en länk på facebook, har inte icke-veganen spridit ett veganskt budskap?🤔

vendelay
12/27/15, 10:33 PM
#37

#36 Förlåt, jag uttryckte mig dåligt. Självklart GÅR det men det blir lite konstigt. Jag antar att personer som är emot pälsfarmar inte själva använder päls men om de inte är veganer uppstår samma fråga som i videon här över. Vad gör en mink mer värd än en gris?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 10:41 PM
#38

#37 Minkar och grisar är väl lika "högt" stående?

vendelay
12/27/15, 11:00 PM
#39

#38 Det är ju det jag menar. Det är ju konstigt för en ickevegan att säga nej till minkfarmar men äta en gris. Alltså är svaret på det hela att bli Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 11:03 PM
#40

#39 Fast det är ju inte fel att hjälpa minkarna? Man kan inte rädda alla samtidigt🤔

vendelay
12/27/15, 11:05 PM
#41

#40 Jo, du kan ju faktiskt välja att inte äta kött, att inte bära päls och skinn och att inte dricka komjölk osv? Om du väljer att äta kött så gör du ett aktivt val att tortera och döda djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Herveaux
12/27/15, 11:08 PM
#42

Jag skriver inte det här för att provocera eller uppröra.
Jag tycker inte att det är fel att välja bort animaliska livsmedel.

MEN, varför skulle det vara fel att äta fläsk men inte hund?
Jag drömmer om att kunna ha en egen liten besättning djur som jag får vara med hela deras liv och sedan - ursäkta språket - äta upp.

För mig är det naturligt att äta djur (nöt, fläsk, fisk, lamm, kyckling, vilt osv.) .
Precis lika naturligt som att vissa stora rovdjur har mig på sin meny.
Djur äter djur, människor är djur.

Lika onaturligt är det för mig att äta hund och katt.
Antagligen för att min kultur inte ser dessa djur som mat, utan "bara" husdjur.
Men som sagt, om jag i framtiden får min lilla gård och min djurbesättning, kommer jag älska dem och ge dom det bästa liv jag kan, men deras syfte i mitt liv kommer att vara att det är mat.

Mat som kan ätas med gott samvete då jag vet att dom har haft det bra.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

thea_thea
12/27/15, 11:11 PM
#43

#41 Fast gör jag det? Torterar jag djur?

(Såg nu att jag skrev lite konstigt i #40, vet inte vad jag ville få sagt😟)

vendelay
12/27/15, 11:18 PM
#44

#42 Så om jag skaffar barn och ser till att de har ett bra liv, kan jag äta dem med gott samvete då?

#43 Äter du kött? Bär du päls, ull, skinn? Dricker du andra arters mjölk som ska hjälpa deras bebisar att bli vuxna? Om du gör något av det så ja, då torterar och utnyttjar du djur. Självklart.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
12/27/15, 11:30 PM
#45

#44 Att äta sin egen avkomma går väl ändå inte att likställa med att äta en annan art?
De gånger människor har gjort detta, har det troligen legat en svår psykisk störning bakom. För att kunna göra något sådant måste man gå emot så många medfödda spärrar och instinkter så jag tror inte en psykiskt frisk människa skulle klara av det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
12/27/15, 11:32 PM
#46

#45 Vad är skillnaden, egentligen? Enda skillnaden är att du tror att vissa arter är viktigare än andra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 11:37 PM
#47

#44 Jag torterar inte djur?

Herveaux
12/27/15, 11:39 PM
#48

#46 Svaret på din fråga kan du läsa i mitt inlägg #45.

Jag tycker inte vissa arter har ett högre värde eller är viktigare än andra.
Som jag skrev i inlägg #42:
"För mig är det naturligt att äta djur (nöt, fläsk, fisk, lamm, kyckling, vilt osv.) . Precis lika naturligt som att vissa stora rovdjur har mig på sin meny. Djur äter djur, människor är djur."

Om rovdjur får döda och äta sina bytesdjur men inte människan,
då är det väl du som tycker att vissa arter är viktigare än andra?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
vendelay
12/27/15, 11:48 PM
#49

#47 Du betalar andra för att tortera djur åt dig, tycker du ärligt talat att det låter bättre?

#48 Djur äter andra djur för att de måste. Människor äter andra djur för njutning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 11:50 PM
#50

#49 Absolut! Jag bidrar till djurförtrycket, men jag torterar inte djur👍

Herveaux
12/27/15, 11:55 PM
#51

#49 Så andra djur som också är allätare, men väljer att äta kött - gör dom det också för njutningen då?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
12/27/15, 11:56 PM
#52

#50 Lägg av, försvinn och kom inte tillbaka ifall du inte vill bli Vegan. Du har ingenting här att göra, trolla får du göra någon annanstans. Hej då.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
12/27/15, 11:58 PM
#53

#52 Vad menar du? Jag vill gärna bli Vegan, men tyvärr har jag ingen möjlighet till det. Jag trollar inte heller.

[klarabastin]
12/28/15, 12:11 AM
#54

Måste bara säga att det är otroligt barnsligt av vissa skrivare här att skylla sina hemska val på mindre intelligenta arter. "Andra djur äter ju djur"  Samma djur slickar varandra i baken när de hälsar på varandra. Samma djur sover nakna i träd på natten. Samma djur äter sina egna ungar (eller andras för att hålla sina gener i ledningen).  

Ska ni skylla på att andra djur gör saker och att det är naturligt så får ni göra det andra sakerna som samma djur gör också. Ni kan inte välja en sak som en annan art gör men ignorera resten. Skärp er.

Att tortera eller bidra till tortyr av djur är inte ok vare sig andra gör det eller inte. 

Den här sajten är främst till för  veganer. Diskussion är varmt välkommet här men inte just i denna tråd. Starta gärna en egen tråd och diskutera där!👍

thea_thea
12/28/15, 12:12 AM
#55

#54 Syftar du på mig?😕

Annons:
[klarabastin]
12/28/15, 12:17 AM
#56

#45  "vissa skrivare här"

Vill inte starta yttligare diskussion här så nämner inga namn.

thea_thea
12/28/15, 12:17 AM
#57

#56 Men menade du mig?😕

[klarabastin]
12/28/15, 12:21 AM
#58

#57 Avgör själv.

Herveaux
12/28/15, 12:32 AM
#59

#54 Jag hängde på diskussionen här i tråden för att den redan var påbörjad och trodde då det var okej att diskutera vad videon i TS tar upp.

Men vänta nu, om jag som köttätare/allätare ska ta fasta på alla saker som djur med samma matvanor gör, borde inte det gälla er som har en vegansk diet/livsstil?Alltså att ni tar fasta på samma vanor som växtätande djur gör då med den logiken?

Troligen inte, då människan för länge sedan började utveckla nya kulturer och normer som inte längre har så mycket gemenskap med de övriga djuren.

En Vegan påstår att jag tycker vissa djur är viktigare än andra - vilket enligt denne är fel.
Nu påstår du att jag "skyller mina hemska val" på "mindre intelligenta arter" - fast det enligt en annan av dina likasinnade tycker det är fel att tycka att vissa arter är viktigare (jag tolkar detta som mer värdefulla).
Men att kalla andra arter för "mindre intelligenta" är alltså OK…?

Jag har i den här diskussionen försökt att vara tydlig med att jag har all respekt för er veganer, tråkigt att inte få samma bemötande i en simpel diskussion.

Tyvärr verkar detta vara ett av dom forum där man måste stryka medhårs för att få ett trevligt bemötande.
Jag tror veganer över lag skulle få ett bättre rykte om sig om ni såg till att kunna ta diskussioner med oliktänkande på ett mer respektfullt sätt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
12/28/15, 12:40 AM
#60

#59 Du vet, det kan vara svårt ibland att visa respekt för någon som dödar andra för egen njutning. Jag vet inte hur du ser på "människomördare" som sitter i fängelset men jag är varken deras eller ditt största fan 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
12/28/15, 12:54 AM
#61

#60 Jag måste inte på något sätt "vara ett fan" av någons livsstil/livsval för att visa vanligt hyfs i min kommunikation med andra.
Det är självklart för mig att vara trevlig och göra mitt bästa för att hålla en trevlig ton i en diskussion.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gav jag bara min åsikt på videons tema i TS.
Öppnade för en diskussion. Tydligen en ovälkommen sådan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/28/15, 1:19 AM
#62

#61 Veganerna här på sajten kan ibland bli lite frustrerade när icke-veganer påstår att det är naturligt att döda andra individer i onödan🙂

Det spelar ingen roll hur intelligent någon är, det är moraliskt fel att utnyttja och döda andra individer oavsett hur intelligenta de är.

Huruvida något är naturligt eller ej spelar inte heller någon roll. Vi lever inte naturliga liv och djuren vi äter är inte naturliga djur. Det är djur som vi har skapat till att utnyttja och döda.

Vi behöver inte äta andra individer, utan vi föder upp och dödar 60 miljarder landlevande djur varje år i onödan i stort sett. Det finns ingenting naturligt i något av det vi gör emot djuren. Om det nu spelade någon roll om det var naturligt eller ej.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Herveaux
12/28/15, 1:41 AM
#63

#62 Kanske ska överväga att endast tillåta veganer att skriva på sajten så slipper jag och mina köttätande vänner kliva in med goda avsikter och mötas av en örfil.

Verkar inte som att detta är ett forum för diskussion med icke-veganer*, så tänkte bara att det kanske blir en trevligare samtalsmiljö för er veganer om ni helt skulle slippa oss icke-veganer.

*Förstår givetvis att forumet vänder sig till veganer eller människor som är intresserade av att leva en vegansk livsstil, men så länge det inte står i sajtens regler att endast liktänkande får skriva så tolkar jag det som att det är öppet att skriva ut mina reflektioner och åsikter som icke-vegan (så länge jag följer sajtens regler förstås).

Var inte menat att dra tråden mer OT, detta får bli min sorti. Adjö.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/28/15, 1:50 AM
#64

#63 Inte alls. Alla är välkomna att skriva som följer sajtreglerna.

Man får dock vara beredd på att speciesistiska åsikter inte respekteras.

Man kan likna det vid att en rasist går in på en anti-rasistisk sajt och uttrycker och försvarar rasistiska åsikter och handlingar. Det bör man inte förvänta sig att det mottages på ett positivt sätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/28/15, 9:24 AM
#65

Ett sista andetag från mig i den här tråden -

Jag har diskuterat frågor som ligger mig väldigt varmt om hjärtat med både rasister och homofober. Främst då HBTQ-frågor.
Jag har behandlat dem som jag själv hoppas bli behandlad i ett samtal. 
(Sen att jag egentligen vill banka in lite vett i skallen på min motdebattör (bokstavligen) är en annan sak, men hur långt skulle jag komma med den attityden?)

Mitt företag samarbetar med en organisation som hjälper människor att lämna en destruktiv livsstil (mestadels från rasism/nazism och gängmedlemskap).
Hur framgångsrikt skulle deras arbete bli om dom vid minsta mothugg började kasta skällsord omkring sig? Tror knappast många klienter hade tänkt om med den samtals /debatt-tekniken.

Jag är övertygad om att man når fram till människor på ett helt annat sätt om man håller en trevlig samtalston. Argumenterar för sin sak utan att hoppa på sin "motståndare" personligt tex.
Här vill jag verkligen understryka att jag inte är ute efter att "omvända" veganer, ovanstående mening var menad att ni skulle nå ut till andra på ett helt annat sätt om ni hade en trevligare approach.

Diskussionen i den här tråden bekräftade mina vaga fördomar och föreställningar om veganer istället för att slå hål på och motbevisa dem. Väldigt tråkigt. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/28/15, 1:15 PM
#66

#65 Jag håller absolut med dig att en saklig ton är att föredra. Jag håller också en saklig ton även om jag inte respekterar speciesistiska åsikter och handlingar och får därför ofta skulden att vara dömande och "påhoppande" vilket inte är fallet.

Det finns veganer på den här sajten som är unga, frustrerade och som själva tagit avstånd från djurförtrycket. Att de här fina människorna inte alltid i alla lägen orkar hålla en saklig ton det tycker jag man får ha förståelse inför.

De är inte och har aldrig påstått sig vara perfekta debattörer. De har tagit avstånd från djurförtrycket och deras moral håller på att förändras till det bättre vilket kan vara väldigt omvälvande känslomässigt. När man märker och känner lidandet och dödandet som finns runt omkring oss och som icke-veganer försvarar, så kan det bli väldigt frustreande och upprörande och då är det inte alltid att man lyckas hålla huvudet kallt i alla debatter. Så jag tycker inte att det är riktigt rättvist att jämföra med de personerna som ditt företag samarbetar med.

Jag blir lite förundrad över att du verkar vara emot rasism och homofobi, men försvarar speciesism. Varför förvarar du en typ av diskriminering (speciesism) men arbetar emot andra typer av diskriminering?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/28/15, 1:57 PM
#67

#66 Min ståndpunkt i frågan tycker jag framgår bra i inlägg #42.

När du skriver att jag "försvarar speciesism" hänger jag inte riktigt med.
I mitt tankesätt så hade jag försvarat något om jag svarat någon som tycker att det är fel att äta kött med en motkommentar om att det visst är rätt att göra det.

Det har jag inte gjort här, däremot varit noga med att påpeka att jag inte tycker att det är fel att välja bort animaliska livsmedel. (se inlägg #42)
Men du/ni kanske uttrycker er så?
Att om man äter kött så försvarar man också speciesismen. Punkt.

Vi verkar prata runt varandra här, vilket bara blir frustrerande i längden och det kommer inte ge något att nöta vidare.
Jag antar att ni här på sajten känner likadant?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/28/15, 2:32 PM
#68

#67 "Upprätthåller" är ett bättre ord. Jag formulerar om.

Varför upprätthåller du ett förtryck (speciesism) och motarbetar andra förtryck?

Jag tycker inte att vi pratar runt varandra alls. En enkel fråga till dig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/28/15, 3:12 PM
#69

#68 Då hänger jag med, upprätthåller, låter som ett mer passande ord i sammanhanget. 👍

Okej, då tar jag det en gång till.
Jag - nu talar jag bara för hur jag själv ser på saken - tänker inte på det som att jag upprätthåller ett förtryck, eller aktivt torterar och mördar djur för att jag äter kött.

Jag anser att människan är ett djur. Sen att vi har fått totalt storhetsvansinne och vissa vill kalla människan "en överlägsen ras" osv. nä, det köper jag inte, men jag anser som sagt att vi är ett djur i ett kretslopp.
Ett djur i ett evigt kretslopp som har utvecklats till något som idag har tappat mycket kontakt med andra djur och vår natur.
(Att vi inte beter oss speciellt likt andra djur längre, osv, osv.)

Jag anser att människan i grund och botten är en allätare.
En allätare som kan livnära sig på mer eller mindre (eller ingen del alls) av animaliska produkter.
Jag tycker inte det är rätt/fel att äta mycket kött, jag tycker inte det är rätt/fel att avstå från kött helt och hållet.

Enligt mig är alltså människan ett djur i grunden, en allätare.
För mig är det naturligt att äta kött. 
Jag ser inte detta som ett övergrepp på djur.
Jag ser det som något naturligt att djur dör för att vissa människor ska få mat.
Det är lika naturligt för mig som att en varg fäller en älg. 
Jag säger inte att jag har rätt och ni har fel, detta är bara hur jag tänker. 

Jag ser inte andra djur som lägre stående eller mindre värda för att jag äter kött.
Återigen, det är min åsikt. Säger inte att den är rätt.

Nu ska jag försöka knyta ihop detta:
eftersom jag själv inte anser att jag gör något fel när jag äter kött så ser jag det heller inte som en form av diskriminering av djuren.

Jag tycker människor har lika värde oavsett kön och sexuell läggning.
När andra inte håller med mig där så anser jag att dom tänker galet (precis som att ni tycker jag diskriminerar djur när jag äter kött).

För mig är det bara naturligt att äta kött och att stödja HBTQ.
Jag ser alltså inte mina matvanor som diskriminering av andra arter,
men att två människor oavsett kön inte har den självklara rätten
att älska varandra är det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
veggie4every1
12/28/15, 4:57 PM
#70

#69 Hur skulle du själv bemöta exempelvis rasister och homofober som använder samma resonemang som du använder när det gäller speciesism?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/28/15, 5:17 PM
#71

#70 Skulle du kunna ge ett exempel på ett homofobiskt/rasistiskt uttalande med samma resonemang som jag använder ovan?
Jag förstår inte hur jag ska applicera det på mitt eget resonemang om köttätande.

Vart vill du komma med dina frågor?

Jag anser att det varken är rätt eller fel att äta kött.
Du anser att det är totalt fel.

Ingen av oss kommer ändra åsikt i frågan.

Om inte detta är ett dödläge, vad är det då?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/28/15, 5:54 PM
#72

#71 Då applicerar jag ditt resonemang som följer:

"Jag tycker inte det är rätt/fel att ha rasistiska åsikter, jag tycker inte det är rätt/fel att avstå från rasistiska åsikter helt och hållet.

För mig är det naturligt att vita människor står över icke-vita  människor. 
Jag ser inte detta som ett övergrepp på människor.
Jag ser det som något naturligt att vita människor utnyttjar icke-vita människor.
Jag säger inte att jag har rätt och ni har fel, detta är bara hur jag tänker. 

Jag ser inte icke-vita människor som lägre stående eller mindre värda för att jag utnyttjar dom.

Eftersom jag själv inte anser att jag gör något fel när jag utnyttjar icke-vita människor så ser jag det heller inte som en form av diskriminering. "

Detta är inte något dödläge, jag är intresserad av hur du bemöter ditt eget resonemang?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/29/15, 8:21 PM
#73

Men vänta nu lite här.
Du säger att jag (och alla andra som äter kött) upprätthåller speciesism.
Alltså att jag/vi diskriminerar andra arter.

Hur kan du då ta som exempel med vita och icke-vita människor
som tillhör samma art?

Jag kan inte bemöta ett resonemang som inte håller, dvs ditt exempel ovan.
En speciesist diskriminerar andra arter.
En rasist diskriminerar andra raser inom sin egen art.

Förresten, en motfråga, är inte även veganer speciesister?
Jag menar, ni diskriminerar och utnyttjar (nyttjar/äter) ju arter från växt- och fruktriket…?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/29/15, 8:49 PM
#74

#73 All diskriminering hör samman. Det spelar ingen roll vad för slags diskriminering det är, det är ändå lika fel. Jag kan dra samma exempel med homofobi eller sexism, resultatet blir detsamma. Att det rör sig om olika typer av diskriminering har ingen betydelse alls. Givetvis håller det.

Var anser du då att den väsentliga moraliska skillnaden ligger mellan att diskriminera andra arter och att diskriminera andra raser inom sin egen art?

Jag bemöter tyvärr inte växtargumentet med mer än…plants tho'…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
12/29/15, 9:37 PM
#75

#74 Tyck vad du vill. 🥵

Så jag sa lägga tid och energi på att bemöta dina frågor, men du bara viftar bort mina? Smidigt, brukar vara ett tecken på grav brist av argument.

Men okej, från #72:
_"Jag tycker inte det är rätt/fel att ha rasistiska åsikter, jag tycker inte det är rätt/fel att avstå från rasistiska åsikter helt och hållet."

"Jag"_ i texten ovan, ställer sig alltså neutral i frågan om rasistiska åsikter.

_"För mig är det naturligt att vita människor står över icke-vita  människor. 
Jag ser inte detta som ett övergrepp på människor.
Jag ser det som något naturligt att vita människor utnyttjar icke-vita människor.
Jag säger inte att jag har rätt och ni har fel, detta är bara hur jag tänker."
_
Om detta argument hade kommit från en rasist, hade jag bett personen förtydliga varför hen anser att vita står över icke-vita.
(Varför jag anser det naturligt att äta kött finns att läsa i mina tidigare inlägg)
Även på den tredje meningen hade jag bett personen förtydligar varför det är naturligt att en ras utnyttjar en annan.
(Varför jag anser det naturligt att "utnyttja" djur finns att läsa i mina tidigare inlägg)

"Jag ser inte icke-vita människor som lägre stående eller mindre värda för att jag utnyttjar dom."
Men längre upp påstår "rasisten" att det är naturligt att vita står över (är mer värda) icke-vita. 🤔

_"Eftersom jag själv inte anser att jag gör något fel när jag utnyttjar icke-vita människor så ser jag det heller inte som en form av diskriminering."
_Här hade jag kunnat spinna vidare på "rasistens" svar på mina tidigare frågor om förtydliganden.

Nä, nu har jag bättre saker för mig än att nån anonym kvinna på nätet försöker förlöjliga mig inför sina "lärjungar", meeen, gång efter gång faller på eget grepp.

Ett tips:
"You catch more flies with honey than you do with vinegar"

…fast ni fångar knappast flugor, det vore ju mord! 😮
Ös på med vinägern, stärk fördomarna om *förbjudet ord enligt sajtreglerna* veganer vettja. 👍

Ha de´! 👋


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
12/29/15, 10:55 PM
#76

#75 Det här är ju dina egna argument om du anser att det är motsägelsefullt. Att rättfärdiga diskriminerande åsikter och handlingar med att man förklarar varför räcker inte. Hitler visste varför han mördade judar och det gjorde inte saken mera rätt.

Det finns ett rätt och ett fel och all diskriminering är moraliskt fel oavsett om de förtryckta har två eller fyra ben.

Jag kan inte ta växtargumentet seriöst. Men om du verkligen bryr dig om växter så ska du inte äta djur som äter växter. För det går åt väldigt mycket mer växter på det sättet. Så veganer "räddar" även växter och det är inte speciesistiskt att äta växter😉

Ja, nu har du besökt vegansajten där vi tydligt förespråkar djurrätt och veganism och försökt rättfärdiga varför du utnyttjar och dödar djuren helt i onödan. Eftersom du gillar engelska citat så avslutar jag med dessa ord;

"Visits always give pleasure - if not the arrival, the departure." 👋

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
12/30/15, 8:32 AM
#78

Well…

"A number of studies have shown that plants feel pain…"
http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,,-83446,00.html

[video] Do plants respond to pain?
https://www.youtube.com/watch?v=fGLABm7jJ-Y

"Do plants feel pain?"
http://science.howstuffworks.com/life/botany/plants-feel-pain.htm

Länk till samma video som ovan och andra spännande växt-relaterade program i samma serie.
http://www.smithsonianchannel.com/videos/do-plants-respond-to-pain/12151

Det var bara toppträffarna på Google, finns mycket spännande i ämnet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[klarabastin]
12/30/15, 3:33 PM
#79

#78

Denna kommentar har tagits bort.
[klarabastin]
12/30/15, 4:03 PM
#81

..

veggie4every1
12/30/15, 4:49 PM
#82

#81 Men herregud, tur att det finns en varning för känsliga tittare😮

😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
12/30/15, 5:13 PM
#83

#82 tänk på barnen!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: