Annons:
Etiketthälsa
Läst 1999 ggr
[kanskemenbarakanske]
12/27/15, 10:40 PM

Ett bra kosttillskott?

Försöker hitta ett kosttillskott som täcker det som kan vara svårt att få i sig genom en vegansk kost. Uppfattat det som att B12 och järn är det som är svårast att få i sig? 

Så undrar nu om detta ser ut att vara ett bra kosttillskott att ta eller om det fattas någon mineral och vitamin som man lätt får brist på som Vegan i detta kosttillskott :) 

http://www.lifebutiken.se/produkter/vitaminer-mineraler/multivitaminer/life-multi-woman-90-kap

Annons:
[V3g4Life]
12/28/15, 12:00 AM
#1

Järn är väl inte så svårt? B12 kan alla få brist på oavsett kost.

[V3g4Life]
12/28/15, 12:01 AM
#2

Järn är väl inte så svårt? B12 kan alla få brist på oavsett kost

[klarabastin]
12/28/15, 12:12 AM
vendelay
12/28/15, 12:38 AM
#4

Kan bero på personen också. Jag har svårt att ta upp järn, det hade jag när jag fortfarande åt kött så det har ingenting med min veganska kost att göra, så jag har alltid behövt ta järntabletter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/28/15, 1:35 AM
#5

#0 Det ser ut som ett bra tillskott, men jag är osäker på om det är veganskt. Tänker på järnet och D-vitaminet exempelvis. Vill du vara på den säkra sidan är det nog bättre att du köper ett tillskott som är veganskt och gjort för veganer🙂

Den här tabletten är väldigt bra och täckande om man vill ha något lite extra (man behöver inte vara gravid för att äta den) 😉

http://www.veganlife.se/product.html/deva-prenatal-multivitamin-2?category_id=4

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kanskemenbarakanske]
12/28/15, 9:03 AM
#6

#1 kanske inte. Men det är vad jag lyckats googla fram och även ser på en app jag har i mobilen. Kommer aldrig upp till 100% av RDI av järn per dag.. Sen detdär med B12 så har jag hört att veganer SKA äta b12 tabletter. Liksom ingen snack om saken då det inte finns i vegansk kost. B12 är också lite klurigt då man inte märker bristen förens efter flera år.  Vill understryka att detta är vad jag har läst om och hört!

#5 detdär såg ju bra ut men är inte % av vitaminerna och mineralerna lite höga? Räcker väl med att ta 100% av RDI. Annars är det väl lite som proteinet att man bara kissar ut det kroppen inte behöver?

Annons:
veggie4every1
12/28/15, 1:35 PM
#7

#6 Det är sällan (kanske aldrig) som vi tar upp 100% från ett piller. Därför kan det vara bra om värdena ligger högre på vissa vitaminer och vi kissar ut överskottet som du säger. Järnet är icke-hemjärn och riskerar inte att överdoseras på samma sätt som hemjärn.

Det skadar dock inte och jag rekommenderar att man tar ett tillskott av aktivt (methylcobalamin) B12 ett par gånger i veckan.

Men om du inte ligger lågt i B12 nu så tar det ofta flera år innan det är någon fara för B12. Det är förstås klokt att inte låta värdet sjunka och därför underhålla med ett tillskott. Men det är inget akut när man går över till vegankost som en del tror.

Det finns ju dock andra bra tillskott från samma märke som inte är pre-natal om du inte gillade dessa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: