Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1787 ggr
sallad
12/28/15, 8:04 PM

Bihållning?

Halloj!

Har inte hunnit skriva här så mycket sedan jag blev Vegan för någon månad sedan, men läser här gör jag nästan varje dag (för att inte missa något). 😃

Det finns en liten (eller stor?) sak jag har funderat på. Är det veganskt att hålla bin i en bikupa, om man absolut inte har dem till något annat än just ett gott ändamål, pollinering av svenska ängsblommor? Om man absolut inte stör bikupan, inte tar deras honung, pollen, vax, eller behandlar dem som en slit och slängprodukt. Min första tanke var att det är samma sak som att man sätter upp en fågelholk, men kom sedan på att man för dit honungsbina, och att de inte flyttat dit självmant (ändå fast de kan flytta ut självmant), men ni förstår.

Har absolut ingen koll på hur man håller bin, så idiotförklara mig inte om jag skrivit något otroligt korkat. 😇

Edit: Insåg att det blev oveganskt så fort jag kallade det bihållning. 😞 Hoppas ni bortser från det.

-Rasmus

-Rasmus 🌈

Annons:
pyromanen
12/28/15, 8:32 PM
#1

Det är rätt många grödor som inte blir nåt utan bin och i lite större odlingar (där det mesta man köper kommer ifrån) är bihållning (eller i vissa fall humlor) en förutsättning för att få skörd. Gäller t.ex. Många sorters frukt, mandel, jordgubbar, tomater mm.

sallad
12/28/15, 9:23 PM
#2

#1 Ja, såklart. Utan pollinering blir det svårt för oss. För växtätare, köttätare och allt däremellan. 😕

-Rasmus 🌈

veggie4every1
12/28/15, 9:41 PM
#3

#0 Bra tråd, bra fråga och roligt att du är här och läser🤗

Jag tycker att det är bättre att värna om de naturliga pollinatörerna.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:771696/FULLTEXT01.pdf

http://www.wired.com/2015/04/youre-worrying-wrong-bees/

Att sätta upp insektshotell exempelvis och anlägga växtlighet som främjar de naturliga pollinatörerna är bättre än bikupor med domesticerade honungsbin. Inte vara så kvick kanske med att klippa gräsmattan och utrota maskrosor och vitklöver😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
12/28/15, 9:57 PM
#4

#3 Haha vet du att där har du mig! Förbjuder mamma att klippa bort vitklövern, rödklövern och alla andra synliga, blommande växter, som växer på gräsmattan. 😃 Vi har en ganska stor tomt (5000kvm), med litet hus, och på våran tomt lämnas det mesta! Och bon till pollinerare har jag också, har grävt ner några lerkrukor åt humlorna, samt planterat en del inhemska växtarter i min eko-odling, speciellt gula, för humlorna. 😊

Till sommaren hade jag faktiskt tänkt gräva en damm åt alla grodor som av någon anledning ALLTID finner sin väg till mina grönsaker, och skrämmer livet ur mig när jag ska rensa ogräs. Samt sätta ut fågelbad, och som du skrev, insektshotell. 

Är faktiskt väldigt nöjd med ditt svar, så nu slipper jag fundera på det, tack! 😃

-Rasmus 🌈

veggie4every1
12/28/15, 11:10 PM
#5

#4 Haha, det gör du rätt i som förbjuder mamma😃

Men det låter ju perfekt och så himla mysigt med en damm till grodorna. Jag har mycket paddor i min trädgård och de är så himla gulliga, hihi..

Din trädgård låter som rena paradiset tycker jag. Keep up the good work👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/29/15, 1:17 PM
#6

Bihotell och stor mångfald är jättebra hos sig själv och i mindre odlingar men såsnart det blir en plantering eller större odling funkar det inte. När t.ex. Mandelträd eller större jordgubbsodlingar ska pollineras behövs stora antal bin (mycket fler än vad naturen och bihotell kan fixa på egen hand) under en kort period på ksnske två veckor men före och efter blomningen finns inget eller lite för biba att äta. Bisamhällen behöver därför flyttas till och från såna större odlingar. Samma gäller vöxthusodlingar, där det dels är stångd så inte pollinatörer kommer in, dels odlas "utanför säsongen" så att det är för kall årstid för bin eller humlor ute dp. Det man gör då är att köpa in humlesamhällen som man sätter in i växthusen som "pollineringsarbetskraft" och vsnligen dör efter ett tag och då kan msn köpa nya. Vet inte hur veganer ställer sig till detta, men om det är "utnyttjande av humlor", då är det läge att undvika jordgubbar utanför säsongen, växthustomater mm.

Annons:
sallad
1/1/16, 3:21 PM
#7

#6 Problemet med dessa humlesamhällen i växthus är att det inte alltid är svenska arter, eller i alla fall inte svenska underarter som sätts in i växthusen. Om dessa som inte är utvecklade för den svenska faunan tar sig ut, och etablerar sig (vilket har hänt), så kan de inte pollinera vissa svenska blommor, utan tar bara nektarn och lämnar blomman, opollinerad. Om jag fattat det rätt.

Självklart försöker man köpa frukt och grönt efter säsong, det gör jag i alla fall. Vissa saker blir bara äckliga när de är växthusodlade. 😃

-Rasmus 🌈

pyromanen
1/1/16, 9:32 PM
#8

Att de etablerar sig ute måste vara mycket ovanligt, problemet (för odlatna) brukar just vara att de dör flr att samhället kollapser. Efter 6-8 veckor brukar hela samhället dö. För att etablera sig på nytt behöver man normalt ett mycket starkt samhälle som har så mycket "framtidstro" att de gör en ny drottning, alltså motsatsen till kollaps. Hur är det ur vegansynpunkt att man använder "pollineringsarbetare"? I mina öron låter det som lika mycket utnyttjande som att hålla honungsbi?

veggie4every1
1/1/16, 9:49 PM
#9

#8 "Så långt det är praktiskt möjligt" gäller ur vegansynpunkt.

Honung är en helt onödig produkt som ingen människa behöver och det är animaliskt. Pollinering är nödvändigt.

Sedan kan man förstås undvika frukter som blivit pollinerade på det här sättet, så långt det är praktiskt möjligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
1/1/16, 10:03 PM
#10

Polllinering av just jordgubbar i växthus för att de ska bli klara i juni är ju inte livsviktigt direkt. Att äta tomater året runt är ju inte heller nödvendigt, det finns mycket annat man kan äta.

veggie4every1
1/1/16, 10:53 PM
#11

#10 Det har du helt rätt i.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: