Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2286 ggr
[postmortum91]
2015-12-28 20:33

Vegan och raketer?

Om man är Vegan borde man ju antagligen inte heller skjuta raketer. Är det någon här som är Vegan och skjuter raketer och smällare på nyår?

Annons:
veggie4every1
2015-12-28 20:47
#1

#0 Egentligen kanske du borde gjort tråden som en undersökning för att få en klarare bild?🙂

Men hur som helst, nej, jag skjuter inga raketer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2015-12-28 20:53
#2

Har aldrig skjutit raketer, inte före jag blev Vegan heller. Har aldrig tyckt om fyrverkerier. Högljutt, skrämmer djur & smutsar ned. Ganska fint att titta på, om det inte är för mycket lixom, men det är allt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[V3g4Life]
2015-12-28 21:13
#3

Man behöver inte vara Vegan för att inte göra det. Har sett många djur må dåligt av detta.  Hade en katt förr och blev så rädd att hon gömde sig i flera dagar och vägrade gå ens för att äta mat eller på toa, gjorde saken inte bättre att de sköt någon raket bara någon vecka efter hon vågade sig fram igen. Vill inte utsätta något djur för de. Hon blev så traumatiserad och det höll i varje nyår med samma rädsla.

Skulle dock hellre se att man tog upp kinesiska lyktor som inte låter men lyser fint, men tydligen kan de börja brinna men sett av bambu och pinnar som förmultnar fort när de landat.

veggie4every1
2015-12-28 21:50
#4

Sant. Jag sköt inga raketer i mitt icke-veganska liv heller. Tycker det är lite läskigt och obehagligt faktiskt😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[postmortum91]
2015-12-28 21:57
#5

Jag menade inte att man måste vara Vegan för att ge fasiken i fyrverkerier men det är ju dubbelmoral om en Vegan skjuter fyrverkerier. Var mer så jag menade. Själv hatar jag raketer för jag tycker synd om djuren, dock käkar jag dem.

veggie4every1
2015-12-28 22:22
#6

#5 Att vara Vegan innebär att avstå från allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt.

Det kanske finns veganer som skjuter raketer på nyår. De är fortfarande veganer ändå om nu inte raketerna innehåller animalier, vilket inte skulle förvåna mig. De kan ju också vara på områden där det inte finns djur och skjuta av raketerna.

Men jag gillar det som sagt inte själv och jag hoppas att det blir ett förbud snart. Tänker dock inte döma någon Vegan för dubbelmoral som avstår utnyttjande och dödande så långt det är praktiskt möjligt resten av sitt liv, men som skjuter raketer på nyår.

Du borde inte heller tala om dubbelmoral hos andra kanske?🤔😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[postmortum91]
2015-12-28 22:46
#7

#6 Områden där djur inte finns? Skojar du eller? hur naiv kan man vara?
Isåfall inomhus då i guess. Det finns fåglar, rådjur etc och de blir vettskrämda av fyrverkerier. Det var något år i USA då det låg hundratals fåglar på vägarna döda efter nyårsfirande.

veggie4every1
2015-12-28 23:04
#8

#7 Jag håller ju dock med dig om skjutandet och jag vet att de vilda djuren far illa av raketerna. De far dock mera illa av att bli skjutna med gevär i lungorna, eller hur?

Tycker inte du att det blir lite oseriöst av dig att kritisera veganer för dubbelmoral när du själv sitter på en ganska så kraftig dubbelmoral själv?

Den här meningen dryper ju av dubbelmoral. "Själv hatar jag raketer för jag tycker synd om djuren, dock käkar jag dem."

Man kan nästan tro att du skojar när du talar om veganers dubbelmoral efter du skrivit detta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[postmortum91]
2015-12-28 23:25
#9

Nej, för jag tycker inte så synd om dem att de blir käkade helt enkelt. Och det är inte jag som är Vegan och påstår mig vara mer etisk mot djuren. Jag vet att jag käkar dem och att de dör av det och jag gör ett val att fortsätta. Det är skillnad, enligt mig att sitta och klandra andras matvanor för att djuren mår dåligt och samtidigt skjuta raketer. Jag klandrar inte någon som äter djur, det är skillnaden :P

vendelay
2015-12-28 23:43
#10

Jag tycker att fyrverkerier är hemskt och borde förbjudas men jag tycker samtidigt att hellre vara Vegan OCH skjuta raketer än att äta kött och INTE skjuta raketer. Miljoner, miljoner djur dör för att du äter dem, tusentals djur blir rädda av fyrverkerierna under några dagar. Det du säger är helt obegripligt. Så veganer måste en rädda ALLA djur men du kan skita i ALLA djur bara för att du inte är Vegan? Alltså, det är ju sjukt elakt resonemang.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2015-12-29 00:04
#11

#9 Nu är det ju ingen Vegan här i tråden i alla fall som skjuter raketer, eller hur? Icke-veganerna står säkerligen för det mesta av det också, plus dödandet och utnyttjandet och allt det lidande som det medför för 60 miljarder landlevande djur per år helt i onödan. Men ni klandrar ju förstås inte andras matvanor.

Lite självkritik vore nog på sin plats istället för vegankritik.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[postmortum91]
2015-12-29 00:16
#12

#10 "miljoner djur", hahaha hur tjock tror du jag är egentligen?
Jag orkar inte ens äta en 500 g biff.

Sollar
2015-12-29 00:44
#13

#6 och #10 Det låter som att ni tycker det är ok alltså, eller iaf inte så farligt, att skrämma djur till döds genom att skjuta upp raketer så länge syftet inte är att döda djuren utan bara att underhålla sig en liten stund. Stämmer det? Eller har jag missuppfattat vad ni menade?

Annons:
veggie4every1
2015-12-29 00:45
#14

#12 Men du upprätthåller, stödjer och försvarar dödandet av miljarder djur.

Att du inte äter så många själv, det begriper ju alla🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2015-12-29 00:54
#15

#13 Jag skrev att det borde förbjudas. Förbud = bör inte få göras. Alltså är det inte okej. Svårt att vara tydligare än så.

#12 Allvarligt?? Jag som trodde att du åt 500 ton grisrumpa varje frukost… Antingen trollar du eller så är du faktiskt ganska korkad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2015-12-29 00:57
#16

En Vegan vill djur väl. Därför väljer vi att inte skrämma dem eller skräpa ner deras mark.

[postmortum91]
2015-12-29 01:02
#17

#15 Bra argumentationsteknik, komma mer personliga påhopp.

Sollar
2015-12-29 01:17
#18

#15 Ja men resten du skrev, bl a "Så veganer måste en rädda ALLA djur men du kan skita i ALLA djur för att du inte är Vegan?" Det lät som att det inte var så farligt, att det är en mindre förseelse liksom.

(Jag vet förresten vad förbud betyder.)

veggie4every1
2015-12-29 01:32
#19

#13 Nej, det är inte ok och det finns nog inte många veganer som faktiskt skulle skjuta raketer utan det står säkert icke-veganerna för också.

Det är olämpligt att skjuta raketer och jag tycker inte att det är ok att skrämma djur för sitt eget nöjes skull och det håller säkert alla veganer med mig om. Om de flesta människor hade veganska värderingar så skulle det alldeles säkert redan vara förbjudet. Men jag dömer ingen Vegan om personen skjuter raketer på nyår eftersom jag litar på att veganen i så fall skjuter där djur inte kommer till skada. Det är ju en vegan vi talar om, en person som tagit avstånd från djurförtrycket. Den personen skulle inte skjuta raketer som riskerar att döda, skada eller skrämma andra individer. Finns den risken så avstår givetvis veganen.

Icke-veganer litar jag inte ett smack på i det fallet dock för de dödar och skadar andra individer utan att blinka för sitt nöjes skull i vanliga fall.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sollar
2015-12-29 01:41
#20

#19 Tack för förtydligandet, då förstår jag mer hur du tänker. Jag är dock inte lika säker som dig på att alla, oavsett om man är (kallar sig) Vegan, tänker på alla djur som kan finnas i området. Men jag förstår att du inte försvarar de som skjuter utan hänsyn till både tam- och vilddjur.

Annons:
[postmortum91]
2015-12-29 01:50
#21

Anledningen till att jag stör mig så fruktansvärt på veganer är för att ni framställer er som änglar och kastar skit på oss "vanliga döda". En av de saker jag har svårast för är människor som ser sig som bättre än någon annan, vilket ni gör. Ingen är perfekt, inte ni heller ändå har ni mage att kasta sten på folk som inte väljer er livsstil. Jag bryr mig inte om ni skiter i att äta ägg, gräddtårta etc. Det jag blir så provocerad av är att ni hissar er till skyarna för att ni väljer bort viss mat och kläder. 

Det finns så många områden man kan försöka göra världen bättre, vissa blir veganer, andra räddar människor eller forskar fram läkemedel. Man har inte rätt att se sig som bättre än andra för det. Jag går inte och skyltar med mina goda gärningar framför ögonen på någon annan och säger "Du är en hemsk människa för du gör inte som jag". 

Jag kanske kämpar för en bättre värld på andra sätt än er, det vet ni ingenting om. Var veganer, det respekterar jag. Men tro inte att ni är de enda i världen som kämpar för något man tror på och något som är bra. Var inte så självgoda. 

Ni säger att folk kritiserar era matvanor, det är fel ni ska få käka vad ni vill utan att bli kritiserade. Men det gäller faktiskt mig också, så ömsesidig respekt, men det verkar bara gälla åt ena hållet för er?

veggie4every1
2015-12-29 01:50
#22

#20 Om man är Vegan som jag menar, i den rätta bemärkelsen, så tror jag och hoppas verkligen det. Men jag var nog otydlig i mitt inlägg #6  och jag är glad att jag fick möjligheten att förtydliga det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-29 01:55
#23

#21 Det är just för att vi inte ser oss som bättre än andra som vi är veganer. Vi inkluderar dock de icke-mänskliga individerna också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[postmortum91]
2015-12-29 02:06
#24

#23 Jag är inte kristen men det finns en sak i bibeln som är extremt smart. Det är när Jesus säger till de männen som ska stena den prostituerade kvinnan, så säger han något i stil med "Den som är helt syndfri får kasta den första stegen" och ingen kastar någon sten alls. 

Jag har sett otaliga gånger ffa här på iFokus veganer som "pratar skit" om folk som väljer att äta kött. Säger att man är självisk, mördare etc som utnyttjar andra levande individer. Jag tycker inte man ska döma andras levnadsval så länge man själv inte är perfekt för vi ALLA gör eller har gjort någonting som inte är moraliskt eller etiskt riktigt. Jag väljer att äta kött, sedan ser jag det inte på samma sätt som många veganer. Jag tänker att vissa varelser äter andra, och jag är en av dem. Jag gör mina val genom att köpa ekologiskt istället, för det tycker jag är någonting bra. Dock dömer jag inte dem som köper burhönsägg, för de kanske lägger 90% av sin tid på att hjälpa hemlösa, vad vet jag. 
När jag inte äter kött, kämpar jag för att färre barn ska bli mobbade, jag kämpar dagligen för alla människors lika värde, jag kämpar för att folk inte ska skjuta raketer på nyår. Jag kämpar på många olika sätt, tro mig. Det finns många som gör mer än mig, men också mindre. Alla gör det de kan från vad de tror på och deras kapacitet. Jag tror helt enkelt inte på att man är en hemsk människa om man äter ett djur, därför äter jag djur. Dock kanske jag tycker det är viktigt att djuren inte plågas till döds genom att bli flådda levande eller vad det heter som de gjort med höns, drar av fjädrarna när de lever. Jag köper hellre köttet från en närproducerad bonde än kött från Argentina eller Danmark.

[klarabastin]
2015-12-29 02:32
#25

#24 Vad gör du på Vegan iFokus om du inte gillar veganer??🤔

veggie4every1
2015-12-29 11:55
#26

#24 Och ändå, trots att du kämpar emot mänskligt förtryck och orättvisa så stödjer du, upprätthåller, försvarar och kritiserar oss som kämpar i motvind emot den mest gigantiska orättvisa och förtyck av svaga individer som mänskligheten någonsin skådat därför att vi inte respekterar åsikter och handlingar som möjliggör och upprätthåller ett fortsatt förtryck.

Otroligt.

Men vi bör väl enligt ditt resonemang respektera alla orättvisor och förtryck eftersom vi själva inte är perfekta?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[V3g4Life]
2015-12-29 14:05
#27

Vegan handlar inte om att vara perfekt utan göra sitt bästa. 😃 Gör man ett medvetet val så har man tagit det och får stå för de.

Jag förstår att du stör dig på veganer, men förstår inte varför du måste berätta det. Vet inte riktigt vad du vinner på att försöka argumentera med att "vi" gör fel, såg att du la upp och försökte peka ut veganer som miljöförstörare i ett inlägg som att man skulle klämma i sig stora mängder sallad.

Visst, kan hålla med om att det finns trevliga och otrevliga veganer, men säger då samma sak om blandkostare. Tyvärr ser man mer tydligt de otrevliga då man oftast reagerar starkare på det, men det betyder inte att alla är sådana.

Annons:
Rumblebee
2015-12-29 15:03
#28

#8 Själv misstänker jag att antalet djur som dör på grund av fyrverkerier överskrider antalet djur som blir skadeskjutna. #10 tyvärr så skjuts det inte av raketer och smällaren under några dagar per år. Oavsett vad lagar säger så är folk ute och skjuter i tid och otid. -------------- Det spelar ingen roll om man är Vegan eller allätare. Skjuter man raketer far djur illa, såvida man inte reser till månen, den närmaste platsen som finns där inga djur finns. Vet inte hur lång räckvidd ljudet av fyrverkerier och smällare har, beror ju en hel del på hur kraftiga de är. Men även om det inte finns några djur inom hörhåll så kommer ens pyrotekniska leksaker att släppa ut skadliga ämnen i naturen för att inte nämna alla rester från förpackningen. Även om fyrverkerier måhända kan innehålla naturliga ingredienser så betyder inte det att de är miljövänliga. Olja är ju ett perfekt exempel på en naturlig men miljöfarlig produkt.

[klarabastin]
2015-12-29 16:58
#29

För att inte tala om  alla "raket-skjutares" öl burkar m.m

Tant Grön
2015-12-29 18:28
#30

Jag är Vegetarian och tycker att fyrverkerier borde förbjudas. Vi firade för ett par år sedan nyår hos en vän som bor i ett område där det skjuts mycket på nyår. En flock kajor som blivit skrämda av smällandet, flög omkring helt panikslagna mitt i allt detta. 😕
Sen så är det också mycket skadliga ämnen som hamnar i vår miljö.

[kiko]
2015-12-30 00:30
#31

#21 "Ni säger att folk kritiserar era matvanor, det är fel ni ska få käka vad ni vill utan att bli kritiserade. Men det gäller faktiskt mig också, så ömsesidig respekt, men det verkar bara gälla åt ena hållet för er?"

Ska jag respektera att du väljer att inte respektera individer som jag tycker förtjänar respekt? Jag har personligen svårt för detta, att respektera handlingar som bygger på förtryck av utsatta grupper. Jag är dock tvungen att acceptera detta och att inte alla ser på världen som jag gör, det vill säga att alla individer har rätt till sitt eget liv. Jag är också medveten om att vi har lagar som bygger på en speciesistisk maktordning, vilket innebär att människor rent juridiskt har rätt att utnyttja och döda djur för att till exempel äta dem. Att något är okej enligt lag betyder dock inte att det moraliskt är det mest rätta. Det finns många exempel i historien på detta. Att man sedan kan föra en kamp mot en bättre värld på olika sätt har du naturligtvis rätt i och olika frågor engagerar oss olika mycket, men att engagera sig mer för en sak innebär inte i mitt tycke att man får något slags veto där det är okej att skita i allt annat. Du säger att du inte är Vegan utan fokuserar på andra frågor, som också är jätteviktiga, men i mina öron är det  precis samma sak som att jag skulle säga att jag får vara rasist eller manschauvinist för  jag är ju vegan och fokuserar på det - man kan inte vara perfekt hallå!
Jag kan inte se det så. Jag förstår att vi alla brinner olika mycket för olika frågor, och så ska det vara, men vi måste ju alla ändå försöka verka för en värld fri från all form av förtryck. Fri från rasism, sexism, fattigdom och SPECIESISM!

Och vad gäller raketerna tycker jag det är väldigt märkligt att dessa säljs till vem som helst hur som helst, av många anledningar. Jag hoppas på lagändring där, men tills den dagen kommer väljer jag att inte köpa några…

vendelay
2015-12-30 01:08
#32

#31 Jättebra skrivet, håller med dig i allt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Paxxie
2015-12-30 01:48
#33

Nä, skjuter ingenting. Tycker det kan vara fint att titta på men det känns ju inte som en vettig ursäkt för att skrämma djur.

veggie4every1
2015-12-30 02:52
#34

#31 Fint skrivet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[klarabastin]
2015-12-30 06:11
#35

#31  Jättebra skrivet!🙂

Rubie
2015-12-31 13:19
#36

Har alltid sett fyrvekerier som onödigt. Aldrig testat och kommer aldrig göra. Min lilla vovve blev riktigt skrämd igår när han skulle skita. Han böjde sig ner och när han var halvvägs i skitandet så smällde ett fyrvekeri och han flög upp i luften och fick pga det skit hängandes i baken så han fick gnida rumpa flera gånger i snön (såg nästan ut som han hade mask stackarn) så blev eventuellt en dusch därefter! Hursomhelst tycker jag det är värre för de vilda djuren än de tama. Detta för att tama djur oftast är inom uppsyn och folk "bryr sig" där, men de vilda djuren glöms lätt bort när folk ska ha kul. Måste vara många stackars djur som faller offer varje nyår. Dessutom är det inte speciellt miljö vänligt. Tyckte jag såg några lyktor som folk börjat ersätta fyrvekerier med i miljövänligt perspektiv, dock så kom det fram även där att metallen landar på åkrar etc. Skördas och hamnar fel hursomhelst. Måste vi ha något i himlen då? Förstår inte riktigt grejen med det hela.

*~HamsterHamster~*
2015-12-31 14:24
#37

#28

"Själv misstänker jag att antalet djur som dör på grund av fyrverkerier överskrider antalet djur som blir skadeskjutna."

Inte bara att djuren blir skjutna, vi har en övningsskjutbana i skogen mittemot oss och de övningsskjuter ibland i flera timmar och skotten ekar genom hela skogen mer högljutt än fyrverkerier.

Vid nyar är det inte okej att det smäller i djurs närhet men vid flertalet andra dagar på året är det okej att både skjuta djur och vara orsaken för att det smäller i hela byn och alla djur lider.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

oddahviing
2015-12-31 21:47
#38

Mina katter har alltid blivit rädda på nyårsafton pga raketer och vi tog alltid in hästarna tidigare så de inte springer genom staketen. Har hört om en häst som blev rädd, sprang igenom staketet och drunknade efter att ha sprungit över is som sprack. Jag tycker det är fint med raketer, skulle gärna vilja att det blev förbjudet att skjuta själv men att det fanns något event på något specifikt ställe där alla som ville kan samlas för att kolla och där det inte finns några djur.

'-Headlights on the highway-'

[postmortum91]
2015-12-31 22:20
#39

Att skjuta ihjäl ett djur är VÄLDIGT humant egentligen. Tänk hur sjukt hemskt de dör i naturen. 5-10 lejon kan slänga sig på en gnu och börja slita sönder gnun redan innan gnun dött. Det är vardag i naturen. Att vi skjuter ihjäl djuren är ju jättebra tycker jag. Bättre än att vi skulle börja slita sönder djuret levande.

vendelay
2015-12-31 22:40
#40

#39 Det finns folk som mördar barn genom att skära av armar och ben, tycker du att vi ska börja skjuta barn? Det skulle ju faktiskt vara mycket mer humant att skjuta barnen än att de ska behövas slitas itu av en mördare!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2015-12-31 23:00
#41

#39 Det finns inget bra sätt att döda någon som hellre vill leva. 

Vi behöver inte döda dem överhuvudtaget. Vad är din anledning till at tortera och mörda djur?

Annons:
vendelay
2015-12-31 23:36
#42

#39 Hur kan du vara så himla provocerad av veganer att du måste gå in på veganernas egna sida och förespråka mord? Jag förstår inte tanken. Vad tror du egentligen att vår reaktion ska bli?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
2016-01-01 01:58
#43

#41 Jag varken dödar eller torterar djur. *❤️
#42 man blir provocerad av att vegar som Klarabastin gör ett lysande exempel på, att köra med förtal, säga att jag dödar och torterar djur. Klart som tusan att det provocerar mig. Många veganer tar sig friheten att kränka oss köttätare utan vidare, som exempel visas i #41. Men det är tydligen okej? klarabastin bryter lagen när han/hon/hen påstår att jag torterar djur. Jag bryter ingen lag genom att äta kött. 

*Redigerad

[klarabastin]
2016-01-01 02:02
#44

#43 Så att betala någon annan för att tortera och mörda dem är bättre? 

Köttätare tar sig friheten att kränka djur..

*~HamsterHamster~*
2016-01-01 02:15
#45

#43 snälla du! jag ber dig att lämna denna sida om du nu är så övertygad om att vi kränker "köttätare" när "ni" kränker "alla" icke mänskliga individers rättigheter genom påståenden "ni" gör(tänker inte dra alla över en kam).

"Kränkning" Orden vi använder är ofta den sanningen som ingen vill höra. Klart att "ni" har ätit kött i åratal, samhällets lögner och normer kontrollerar nästan hela världen(kan inte skylla på er). 

Jag kan inte vara sur på någon som äter kött och inte vet vad som pågår, men jag kan mycket väl få bli sur om någon går in på en vegansida får allting förklarat och sedan fortsätter försvara denna enorma orättvisa i världen. 

"Vi" (drar inte alla över en kam) veganer gillar att förklara(Om man inte måste göra det allt för många gånger) och vi försöker inspirera, tyvärr får "ni" ofta upfattningen om att vi tror att vi är änglarna på jorden, vilket vi inte är! Alla gör fel och alla får lov att göra fel och alla får lov att inse fel och alla får lov att göra om och göra "rätt" (rätt kan diskuteras men man borde helt enkelt inte döda)

Om du nu inte tycker att djur har rätten att leva, om du nu tänker leva i en värld full av orättvisa, gör det! men diskutera och försvara inte sånt på en vegansajt.

 Du själv torterar inte dem, men du är ansvarig för att de torteras när du väl köper kött och andra animalier. Du köper och du betalar för att djur ska dödas, bara för att du inte gör det själv betyder det inte att du är oskyldig.

Om du vill diskutera, var intresserad av vad vi gör och kör inte emot oss annars blir reaktionerna som nu, så jag ber dig återigen snälla lämna om du inte anser att våra tankegångar stämmer överens med dina någonstans.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Rubie
2016-01-01 11:29
#46

#39 Vill inte att någon dör i huvud taget, men om man ska jämföra.. jag har inte orkat läsa hela tråden men eftersom vi är inne på nyår framförallt så kan jag ju säga så mycket som att jag hellre hade blivit skjuten än att dö av metall rester från lyktor som skär sönder mig inifrån långsamt. (därför jag avskyr dessa lyktor alltså!!) Och jag hade hellre blivit skjuten än söndersliten också. Men egentligen borde skjutningen vara en "genväg" för precis som metallen från lyktorna är det inget speciellt naturligt sätt att dö på (förutom att metallen måste vara en plågsam omväg) Min sambo brukar fråga mig dessa liknelser av nyfikenhet och ibland blir jag lite förvirrad alltså… För jag tycker det ser så brutalt ut även när lejon jagar. Främst utekatter som jagar möss….

[kiko]
2016-01-01 13:49
#47

#39 Enda tillfället då mord kan betraktas som humant är när det handlar om att förkorta ett lidande.  Att skjuta ihjäl en frisk individ är aldrig humant. 

#46 Vad är det du vill ha sagt? Det ser brutalt ut när djur jagar, men det har absolut ingenting med människors jakt på djur att göra.  Eller ska vi skjuta ihjäl alla djur på jorden så att de slipper riskera att falla offer för något rovdjur?

Rumblebee
2016-01-01 13:52
#48

#40 Herrejösses är väl ingen (vettig människa) som säger att man ska döda i förebyggande syfte. Det som skrivits är att det är mer humant att få ett dödande skott än att bli itusliten eller ituskärd. Ett välplacerat skott släcker ett liv ögonaböj, hur tusan kan det bli likställt med att långsamt dö genom att antingen känna tänder och klor som borrar sig in i en kropp eller en såg eller vad som nu kan användas för att avlägsna kroppsdelar. Skulle du (och andra för den delen också) kunna välja hur ni skulle dö, så tror jag minsann att ni skulle välja det snabbaste sättet.

Annons:
veggie4every1
2016-01-01 13:57
#49

#43 Det är inte ok att hota med att anmäla medlemmarna här för förtal. Vill du fortsätta skriva här så läs reglerna och rätta dig därefter. Detta är inte öppet för diskussion.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[postmortum91]
2016-01-01 14:00
#50

Jag förstår inte, djur äter djur vad är grejen?
Ska ni gå och hata alla köttätande djur också?
Om ni har djur som själva äter kött så är ni precis lika illa som mig och alla andra köttätare. Om ni endast ger era hundar och katter vegansk mat så är ni ännu värre.

[kiko]
2016-01-01 14:06
#51

#48 Det kan inte likställas eftersom de som utför dödandet har olika syften. Rovdjuret dödar för att själv överleva. Det är så naturen fungerar. Människan dödar för att den upplever det lustfyllt. Det är ett fritt val. Därför kan dessa aldrig likställas.

[postmortum91]
2016-01-01 14:17
#52

#51 Jag dör också om jag inte äter, men nu är det så att jag kan välja min mat det är skillnaden. Det finns allätare (djur) och även de äter många gånger vad som är godare. Jag dör utan mat och ingen har rätt att döma mig VAD jag äter så länge det är inom lagens bestämmelser.

[kiko]
2016-01-01 14:22
#53

#52 Du dör inte av att inte äta kött. Du minskar dock risken att drabbas av många sjukdomar…

Lustgas
2016-01-01 14:35
#54

#52 Det här om vad som är lagligt; Det var en gång i tiden lagligt att äga slavar, piska dem, att slå kvinnor, att aga barn… Innebar det att det var okej? Det är heller inte olagligt att till exempel vara otrogen mot sin pojk-/flickvän, innebär det att det på något sätt bör anses som "rätt"? 

Och det här med att välja: Är det inte just det som gör oss till människor - att vi faktiskt kan välja att inte stödja dödandet av djur när det inte är nödvändigt för vår egen överlevnad?

[postmortum91]
2016-01-01 14:39
#55

#54 Nej, det är din definition av vad en människa är. #53 Men jag för av att inte äta mat och kött är mat. Jag gnäller inte på dig för att du äter linser, för det är upp till dig men ni verkar tro att ni är världens härskare som ska bestämma över alla andra. Lev med att alla inte tänker som er, eller ska ni börja låsa in folk som tänker olika?

Annons:
[kiko]
2016-01-01 14:47
#56

#55 Vilka är det som tror att de är världens härskare egentligen - de som verkar för en värld fri från förtryck eller de som anser sig ha rätt upprätthålla förtrycket?

[kiko]
2016-01-01 14:49
#57

#55 Att diskutera en sak är inte det samma som att låsa in.

veggie4every1
2016-01-01 14:56
#58

#56 Mitt i prick där👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2016-01-01 15:19
#59

#55 Jag känner inte att jag har fått mina frågor besvarade med det påståendet. Framför allt inte de frågor som jag ställde i översta stycket. Och oavsett någons "definition" av en människa, så kvarstår fortfarande det faktum att vi har möjligheten att välja något som bidrar till mindre  onödigt dödande, djurförtryck, miljö- och klimatförstörelse, diverse orättvisor även för människor, och så vidare. Varför välja något som skadar fler när en kan välja något som skadar färre?

[V3g4Life]
2016-01-01 15:25
#60

"Jag gnäller inte på dig för att du äter linser", vi äter så mycket mer än linser. LÄNK

[postmortum91]
2016-01-01 17:33
#61

#60 Det fattar väl vem som helst att ni gör, men ska jag sitta och skriva upp en matlista om vad ni äter?
F.ö så äter jag också så mycket mer än bara kött.

[V3g4Life]
2016-01-01 17:41
#62

#61. Har väl inte påstått att du inte gör det?

Men nu svävar tråden iväg, sköt du raketer igår? Tittade själv på alla fina rislampor som de släppte iväg. 😃 Va inte mycket smällare här som det var förra året.

(Har inte sett rislampor med både stålställning och med bambupinnar så det finns lite olika sorter, såg att någon skrev om dessa ovan)

Annons:
[postmortum91]
2016-01-01 19:32
#63

#62 Nej, jag skjuter aldrig raketer av olika anledningar. Min hund blev hanterbart rädd, så det var skönt. Varför kan inte alla byta till rislampor istället, det är ju jättefint och tyst också. Tänk om det kunde bli som i Trassel, jättefint ^^
Dock käkade vi god mat och tittade på raketer som andra spenderat pengar på att skjuta upp. Gick även ut vid 19 och sa till ett gäng här alldeles utanför som var tidiga med att skjuta upp raketer, man ska ju inte skjuta upp dem förrän kl 11-01 någonstans där och tycker folk borde respektera det för djurens skull. Så jag bad dem flytta sig längre bort från bostadsområdet för deras skjutande gjorde min hund vettskrämd, vilket inte är kul när klockan inte är mer än 7 på kvällen. 
Käkade du någon god mat? :)

[V3g4Life]
2016-01-01 19:57
#64

#63. Ja det är en jättefin scen i Trassel det håller jag med om. 😃 Ne fy det är så dyrt, minns när man var yngre hur mycket folk spenderade på sånt, snacka om att smälla bort pengar fort. 😛 Vi åt jättegod mat och firade med lite cider (sådan där med lite alkohol från ica, fått flyttstäda idag så kunde inte dricka något starkare). 😃

Tant Grön
2016-01-01 22:54
#65

Istället för att lägga pengar på raketer så skänker jag en summa till någon hjälporganisation. I år blev det till Operation Smile. http://smileonline.operationsmile.se/?gclid=CIH31_TMicoCFYIMcwodMMUKiQ

Rubie
2016-01-01 23:01
#66

#47 det jag vill ha sagt är att jag inte njuter av att se djur döda varandra heller för den delen vilket antagligen är fullt normalt sålänge man inte är psykopat? Eller du kanske tycker det ser vackert och tillfredsställande ut när en katt sliter sönder en mus framför dig? Och att jag, om jag själv var ett djur, skulle vilja dö snabbt utan plåga. Det vill väl alla om dom får välja? Eller om du fick välja hur du skulle dö, skulle du då hellre bli ihjälsliten av ett lejon? Pffft.

Honestyisdead
2016-01-02 00:23
#67

Ts jag förstår inte ditt syfte med tråden. Du börjar med raketer men vänder det till hur illa du tycker om veganer sätt. INGET i tråden hat gått på dig.

Du verkar glad för nattsuddtrådar som verkar ha ett enda syfte. Att provocera.

[postmortum91]
2016-01-02 01:16
#68

Hera, jag förstår inte varför du dyker upp i ALLA trådar jag medverkar i för att kritisera mig, oavsett vad tråden handlar om. Stalkar du mig? För dina inlägg har många gånger enbart varit riktade personligt mot mig och inte alls om själva ämnet i tråden. Det var någon annan tråd du kommenterade med EN enda kommentar långt långt ner i flödet, den hade ingenting med ämnet att göra, endast om att det var intressant att jag studerar, jobbar och ska ha barn vilket inte var relevant. 
Det känns som du blir väldigt provocerad av mig, oavsett vad eller var jag skriver. Stämmer detta? Hur ska vi lösa detta?

[postmortum91]
2016-01-02 01:18
#69

#64 Jag vill faktiskt tacka dig för att du bemött mig trevligt i tråden och hållit god ton. Du är en av de veganer som inte stämmer överens med "typiska veganer" i min mening. Tack och ha ett fint nytt år och god fortsättning!

Annons:
Honestyisdead
2016-01-02 01:43
#70

#68 Du får nog dra ner lite på självgodhet nu.

Detta hade definitivt med ämnet att göra. Hur du kritiserar andra i en tråd med ett helt annat ämne.

Jag kritiserar inlägg där syftet är uppenbart negativt. Du klankar ned på en massa människor och påstår att dom tror att dom är bättre. Har du läst dina egna trådar och inlägg? Du snackar om dubbelmoral.  Ser du inte din egen?

[klarabastin]
2016-01-02 02:10
#71

#68 Hera, jag förstår inte varför du dyker upp i ALLA trådar jag medverkar i för att kritisera mig, oavsett vad tråden handlar om. Stalkar du mig? :

Hera får vara här om hon vill.  Du ville väl ha diskussion?😉

Var gäller dina otroligt löjliga ursäkt gällande att andra djur äter djur, 

Om vi tar lejon t. ex, Du kan inte välja en sak som ett annat djur gör som du vill härma. Lejon slickar sig också i baken när de hälsar på varandra. Varför inte gör det också?

…Vi säger att du hämtar ett barn på dagis, fröken kommer fram och säger att ditt barn har bitit ett annat barn. Men det är väl okej eftersom att andra djur gör det? 

…Eller att en familje kompis dödar dina barn och sedan skaffar nya barn med din partner och din familj över ger dig. Men det är väl okej eftersom att andra djur gör det? 

En otroligt omogen ursäkt. De djur som vi köper på ica är inte en del av ekosystemet, vi tvångs inseminerar dem. Det finns inget naturligt med det. Om folk har en liten bondgård någon stans så är det en annan grej. Men kom inte hit och skriv  att det är en naturlig instingkt att köpa köttbullar på ica😂

Har fortfarande inte fått svar på  #44   Vill gärna ha svar.

Rubie
2016-01-02 02:49
#72

#69 Jag har inget emot dig för att du äter kött, min sambo som jag vart med i flera år är kött ätare och vi har alltid funkat perfekt så för mig spelar det faktiskt ingen roll. Ser inte ett dugg ner på dig. Aldrig någonsin har vi fått en dålig stämning /bråkat om något angående kött och veganism. Och han är den snällaste människan jag vet även om han äter kött. Jag tycker han är bättre än alla (brukar väl vara så i en relation) så ser absolut inte ner på köttätare. De enda veganer jag känner har jag inte träffat på över två år. Så för mig är det inte svårt att disskutera detta då jag får tusentals frågor dagligen. Det har aldrig varit nåt problem (förutom med dom som försöker tvinga i mig kött och säger att jag blir allvarligt sjuk och kommer få närings brist annars). Har försökt vara öppensinnad när jag läst dina trådar då jag antar att du började hänga här av nyfikenhet på veganismen och det är alltid kul att dela med sig av något positivt och inspirera. Får alltid upp något vänligt svar i huvudet men det ändras ganska drastiskt när jag läser dina kommentarer som "anledningen till att jag stör mig så fruktansvärt på veganer är för att ni framställer er som änglar och kastar skit på oss "vanliga döda". En av de saker jag har svårast för är människor som ser sig som bättre än någon annan, vilket ni gör. " Om någon hade svarat din tråd såhär istället som första svar: "anledningen till att jag stör mig så fruktansvärt på köttätare är för att ni framställer er som änglar och kastar skit på oss "hemska veganer". En av de saker jag har svårast för är människor som ser sig som bättre än någon annan, vilket ni gör. Ingen är perfekt, inte ni heller ändå har ni mage att kasta sten på folk som inte väljer er livsstil." Hade du känt dig speciellt trevligt bemött då och inte alls blivit ens lite defensiv och stött? För det låter ju inte speciellt trevligt ellerhur? Kanske någon Vegan inte bemött dig väl, men det finns över 200000 veganer i sverige så att dra alla över en kant(oavsett vad det gäller) är provocerande. På samma sätt som det är provocerande att dra en hel folkgrupp över en kant. Är inte nödvändigt vad det än gäller. Jag tycker förövrigt inte det är kött ätarna som är bovarna, utan myndigheterna, samhället, politikerna och de högt uppsatta. Det är dom som har stöttat och styrt verksamheten samt hjärntvättat folket. Därför ser jag ner på dom och inte köttätare. Det är min personliga åsikt.

komigentammie
2016-01-02 06:04
#73

Nope, en av mina fyrbenta sambos är livrädd för smällare så inte en chans.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[kiko]
2016-01-03 17:08
#74

#66 Du måste förstå att det inte går att jämföra den jakt som bedrivs av ett rovdjur och den jakt som bedrivs av en människa med vapen, även om det för bytesdjuret i slutändan handlar om att mista livet för någon annans skull. Naturen är hård och brutal och naturligtvis vill ingen falla offer för någon annan, men naturen ser ut så och det kan vi inte ändra på hur gärna vi än vill. Så länge det finns rovdjur kommer det att finnas bytesdjur.
Den jakt människor bedriver är dock något annat. Den är inte en del av naturens förlopp - tvärtom! Det är ett orättvist, meningslöst dödande som enbart syftar till att roa människor. Rovdjuret jagar för att överleva och vi kommer därför aldrig kunna påverka det till att sluta jaga. Däremot kan vi påverka de människor som är ute med en bössa i skogen och härjar. Vi kan förändra de regler som gäller för skydd av skogens djur och vi kan verka för en värld där vilda djur inte betraktas som troféer, och därför min vän är DET något vi bör diskutera!

(Hur jag personligen önskar dö är väl tämligen irrelevant men jag kan försäkra dig om att om jag får välja så önskar jag inte bli ihjälskjuten av en övergödd man med röd toppluva.)

[postmortum91]
2016-01-03 18:03
#75

#72 Jag förstår att jag går hårt ut, jag är ju inte korkad. 
Jag vet att det finns veganer som är trevliga, det är ju som med alla andra, det finns blandade människor var man är tittar. Anledningen till att jag blivit så provocerad är för att jag så många gånger fått i ansiktet "du är mördare" eller "du är egoistisk" för att jag käkar kött. Detta har även hänt på den här sajten många gånger, då jag endast velat prata "vettigt". 
Exempelvis, jag startade en tråd här för några veckor sedan då jag skrev att jag respekterade veganer och vad ni tror på, samtidigt skrev jag att det inte kändes som jag blev respekterad tillbaka. Detta var alltså en "trevlig" tråd. De svaren jag fick tillbaka, trots att jag ville skapa förståelse åt båda hållen var "Varför ska jag respektera en mördare?". 
Jag ber om ursäkt till er som INTE stämmer överens med mina dåliga erfarenheter ang. veganer. I min värld är det sjukt att någon ska ifrågasätta ert val av mat, men i min värld gäller detsamma åt andra hållet.

veggie4every1
2016-01-03 19:35
#76

#75 Det känns som att detta handlar om att veganer förväntas att respektera ditt val att stödja djurförtrycket, annars är vi otrevliga. Jag tycker inte att vi ska förväntas att respektera icke-veganska handlingar och verkligen inte på en sajt där vi förespråkar djurrätt och veganism.

Veganer behöver inte respektera handlingar som utnyttjar och dödar andra individer. Om en Vegan väljer att respektera handlingar som dödar och utnyttjar andra så är det givetvis upp till den veganen. Men det är ingenting som någon måste göra och det har ingenting med otrevlighet att göra.

Jag tror inte att någon här tycker att en rasist bör gå in på en antirasistiskt sajt och begära respekt för rasistiska handlingar och detsamma gäller på den här sajten.

Om man upplever det som otrevligt att vi inte respekterar handlingar som stödjer djurförtrycket så kan man bara lämna sajten. Vi behöver inte och kommer inte att anpassa oss efter icke-veganska krav på att vi ska respektera sådana handlingar som vi tagit avstånd ifrån och kämpar emot.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Rubie
2016-01-03 21:46
#77

#74 Men jag har inte jämfört människojakt med djurjakt. Jag har bara sagt att jag tycker båda ser brutala ut. Självklart är människans jakt alltid värst för människan är alltid värst i alla avseenden och planetens största misstag (så är det ens värt att disskutera, tycker människan vinner väldigt överlägset med allt statistiskt genom planetens existens) . Jag förklarade enbart att jag inte tycker om att se djur döda varandra heller, tittar hellre bort än att se kissen gluffsa ihjäl en råtta. Och jo, jämförelsen var relevant eftersom det mitt inlägg handlade om var: 1. Jag vill helst inte att någon ska dö (som i själva början av bibeln) och hade det varit möjligt hade flera här hållt med mig är jag säker på. 2. Jag tycker inte det är naturligt med vapen,fyrvekerier samt dyl metaller. Här på nyår firar dom med lyktor som slutar upp i en plågsam död för kossorna och andra stackars djur (som var ot i tråden) samtidigt som jag tycker det ser brutalt ut på animal planet också (och därav själv hellre hade valt skott om jag var ett djur) men då det inte är naturligt är det en onaturlig "genväg". Med det menar jag tex bilar är genvägar, el, det mesta i samhället idag är inte naturligt utan "dåliga" genvägar. Så egentligen är djurjakts döden naturlig i jämförelse med det andra, men den är ju inte skonsammast för det. Det är tex inte cancer heller. Så jag hade ju valt skott framför både cancer och att bli uppäten även om det är mest onaturligt. Finns över tusen sätt att dö på och det enda jag tror skulle vara skonsanmare än ett snabbt, rätt prickat skott är avlivningsspruta/heroinöverdos. 3. Hur jag skulle välja om jag var djuret - Var en tanke från djurens perspektiv, inte en människas -men jag tycker fortfarande inte det är rätt att skjuta nåt levande i huvud taget. 4. Bara för att djurens jakt är den enda berättigade jakten gör det inte den tillfredsställande och njutbar att kolla på, utan fortfarande så ser det brutalt ut. Tycker det hade varit bäst om ingen dödade och alla var växtätare. Trådskaparen ville veta veganers ställning till fyrvekerier, och djurens jakt i en av kommentarerna.

Rubie
2016-01-03 22:28
#78

#75 Hade jag kallat min sambo för nåt i stil med mördare, torterare och djurplågare hade han blivit jätteledsen, stött och kallat mig respektlös. Men det är han inte, så skulle aldrig få för mig att kalla honom det. Tillexempel vladimir (en mördare som blev full, hamnade i bråk med en man och misshandlade honom brutalt till döds för att sedan fritera och äta honom) var en mördare. Han sålde även detta köttet till några vänner och sa att det var kängurukött. När dom köpte det och åt det, bidrog/sponsrade dom omedvetet det han gjort. Och det är det jag tänker köttätare gör(vilket jag också gjort en gång i tiden). När man köper kött bidrar och sponsrar man, men man är ingen mördare för det, dock "sponsrare". Men jag är väldigt säker på att du inte tittar på din mat och tänker "mums vad gott med lik" utan "gud vad gott med mat" för de flesta kopplar inte kött till kött utan enbart mat. Också därför jag kallar det "omedveten sponsrare". Hade jag sett en video på hur min korv behandlades från födsel till ankomsten på min tallrik innan måltiden som köttätare hade jag inte velat äta tills jag "kommit på andra tankar" (det var så jag gjorde) för att jag ville inte att någon skulle dö eller fara illa för att jag ska vara mätt i onödan (och förnekade istället för att kunna fortsätta äta det, vilket gjorde mig till en omedveten sponsrare). Det som ändrades när jag blev Vegan var att jag behövde vakna upp för att kunna fullfölja min nya livsstil. Var tvungen att se det för vad det var - lik och ett liv som mördats i onödan för att sluta koppla det som mat. Därför blir många veganer provocerade av kött, för dom har ställt om sig till att det är lik (och många en längre tid, som jag, som min väninna, och sajtvärden), medan köttätare bara är hungriga och egentligen inte tänker på kött som mindre mat än potatis och inte att det är ett liv (för så var det för mig iallafall) så köttötare tänker "åh maat" medan veganer känner obehag av liket som ligger framför en. Förstår du hur jag menar? Men omedveten sponsrare är man alltid, bara till olika saker. Och man styr bort det som passar en bäst, det är så vi människor är. Tillexempel många människor känner sig fångade av samhället för att de inte får göra som de vill, att man lever i ett omedvetet fängelse eftersom regeringen styr oss och bestämmer över våra liv som dom vore någon gud, och lurar på folket en hel del osanningar. (varför ska några högt uppsatta människor ha rätten till att styra våra liv hur dom vill, egentligen? Borde inte vi "vanliga" människor ha en större röst och inverkan på våra liv)Men ändå följer folk deras regler och krav, vilket gör att människorna sponsrar dom omedvetet trots att det inte är deras avsikt. Samma sak med kött, som köttätare sponsrar man de djuren utsätts för under den hemska processen, men omedvetet då det inte är själva avsikten med att äta kött utan för att man är "hungrig". Och såklart så är ingen perfekt. Finns gud så är han den enda (och jesus då). Jag själv tillexempel röker. Dock rullar jag mina egna cigg för att inte använda djurtestat. Men jag sponsrar ändå en dålig vana, även fast det inte är min avsikt (min avsikt är ju att det är gott, lugnande och "nödvändigt") så även jag är en omedveten sponsrare (precis som alla andra) bara i ett annat sammanhang. En vän häromdan använde en parfym som vart djurtestad, när hon köpte den tänkte hon "åh vad gott den luktar" och inte "hur kan man spraya sånt här på djur) så även där sponsrar hon omedvetet. Hon är Vegetarian och blev stött när hon fick veta att dom lurat på henne att den var djurvänlig.

Upp till toppen
Annons: