Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 8669 ggr
Vovisch nr2
12/31/15, 11:54 PM

Vegansk mat till hund & katt

Vad har ni för åsikt om att ge vegetabilisk kost till hund och katt? Är själv inte påläst kring ämnet men är väldigt skeptisk till det.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Vovisch nr2
1/1/16, 12:08 AM
#1

Gott nytt år förresten! 🌺

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Aleya
1/1/16, 12:28 AM
#2

Hundar vet jag inte. Men gällande katter så ska dom inte ha en kost som är vegansk. Dom kan bli otroligt sjuk av att inte äta kött

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[klarabastin]
1/1/16, 12:54 AM
#3

Katter måste ha kött. :(

Hundar kan ha vegatabiliskt enligt mig! Men det kan vara svårt att vänja en hund som haft animaliskt hela sitt liv  till en vegetabilisk diet:/ Men om en hund har ätit vegetabiliskt sedan den var valp så klarar den sig utmärkt😉

Gott nytt år J!🌺

thea_thea
1/1/16, 1:00 AM
#4

Jag tror hundar och katter behöver äta kött🙂

Rumblebee
1/1/16, 1:57 PM
#5

Kan inte mycket om hundar, men är man Vegan och vägrar ge sitt renodlade rovdjur det som de genom tusentals år (om inte mer) har utvecklats till att äta så är man verkligen ute och cyklar. Djur ska erbjudas det som mest liknar födan de skulle ha ätit om vi människor aldrig funnits.

vendelay
1/1/16, 9:52 PM
#6

#5 Men om hunden mår lika bra av att äta  veganskt, vad är då skillnaden? Huvudsaken är väl att du tar hand om din hund på allra bästa sätt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
thenewbreed
1/1/16, 10:11 PM
#7

#6 skillnaden är att du hindrar ditt djur att leva så naturligt som det är möjligt och det tycker inte jag är att ta hand om sin hund på allra bästa sätt. 

Finns det något min hund älskar mer än något annat så är det rått kött. Enda sedan de var små och skulle gå över till valpfoder från mammas mjölk så såg man, när de fick upp vittringen hur de sprang i full fart och åt tills de stupade. Det var alltså första gången de fick äta animalier. Kan inte på något sätt föreställa mig hur en hund skulle vara lycklig på vegansk mat. 

Känner att det är som att säga "Min häst står på box 20 timmar om dygnet, och den är lycklig" ah för den vet inget annat?  Den vet inte att det finns ett bättre liv att leva? Klart djuren nöjer sig med det de får, de är ju så vänliga och kanske därför de blir behandlade så illa i samhället? Nej fy, lägg av och pracka på veganmat på rovdjur.

Medarbetare på bildredigering! :)

mejamylove
1/1/16, 10:15 PM
#8

#6 tvivlar på att en hund som tränar hårt, agility/jakt/annan träning som är fysiskt krävande, mår bättre eller ens bra överhuvudtaget av vegansk kost. Det är en ganska självisk handling att mata sitt djur med veganskt foder för att man själv valt att vara Vegan. Hunden kommer ifrån vargen, om man släpper ut en hund i skogen, vad går den och käkar då? Jagar en hare eller lägger sig i blåbärsriset o käkar bär? Hunden har inte valt att bli Vegan, kan du som djurägare inte uppfylla djurets krav så tycker jag att den mest veganska handligen är att ge hunden till någon som kan ge den det den behöver.

Honestyisdead
1/2/16, 12:30 AM
#9

Tänker man inte ge djuren den kost som arten behöver ska man inte ha dom. För det är INTE att se till djurens bästa. Köp då en kanin.

komigentammie
1/2/16, 6:08 AM
#10

Finns massa intressanta studier & sådär om hundar på vegetarisk kost. Katter däremot finns inte lika mycket info om. Alltid intressant att läsa dock. Finns fbgrupper för de som är uppriktigt intresserade: ex. Vegohundar (sv) & Vegan dogs (tror jag den heter eller iaf något liknande)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[V3g4Life]
1/2/16, 10:48 AM
#11

Borde detta diskuteras. Är så få veganer som tycker det är okej så inte folk får för sig att alla veganer tror så?

*~HamsterHamster~*
1/2/16, 1:14 PM
#12

#9 Köp inte en kanin,adoptera en kanin, adoptera inte en kanin ha minst två kaniner.

Det är svårt med veganskt kost för köttätande djur, Katter är mycket mer komplicerade än hundar när det gäller veganskt. Jag tänker adoptera en hund som är allergisk mot animalier, konstigt nog finns det det. Ofta får dessa hundar utslag och otrolig klåda om de äter kött eller annat.

Katter och hundar kan må bra på en vegansk kost, grejen är att veta hur man ska göra. Gäller ju att kolla om det är okej att döda djur för ett djur man själv har. Utekatter är ju bra att ha de kan ju fånga fåglar och möss då betalar man inte för att andra djur ska dödas.

Men jag kommer inte ha katt då jag egentligen inte tycker att det är okej att ge katter onaturlig föda då de är extrakänsliga, Vanliga hundar kommer jag inte heller ha. 

Häst, kanin, marsvin, papegojor alla dessa djur kan adopteras och de har en naturlig vegansk kost.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Synnerlig]
1/2/16, 1:45 PM
#13

#12 Usch, jag har bara en kanin just nu. Var ingen kaninexpert när jag skaffade honom för snart 4 år sedan, hade dessutom läst att de kunde vara själva 🤔 Men sen så är han frigående i vår lägenhet och vi är alltid väldigt sociala med honom och det har gjort honom till en social kanin så han kommer till oss när han vill 🙂 Men visst vet jag att han kan behöva en vän av samma art och vi funderar på att adoptera en till när vi flyttat till större för nu bor vi rätt litet.

Vart adopterar man hundar som är allergisk mot animalier?

Annons:
thea_thea
1/2/16, 1:52 PM
#14

#13 Är nog väldigt ovanligt att hitta en omplacering med allergi mot animalier då det är väldigt ovanligt med denna specifika allergi. Jag känner en hund som bara äter soja på grund av allergi, men det är en hund av alla hundar jag träffat.

Fridaaaa
1/2/16, 2:16 PM
#15

Katter är köttätare och SKA äta kött!
Hundar är gjorda för att äta mestadels kött

VIll man inte ge detta, får man välja annat djur!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thenewbreed
1/2/16, 2:17 PM
#16

#12 kaniner är inte flockdjur. De är koloni-djur. 

Du kan välja att inte köpa döda djur utan barfa din hund med resterna som jägarna inte vill ha, dvs inälvorna och diverse köttdelar som inte är attraktiva för människan. Ge det till hunden. Om du nu känner någon som jagar. Men det kräver ju att du är insatt om näringslära när det kommer till hunden och att du inte har några problem med att hantera kroppsdelar från andra djur. 

Själv förstår jag inte hur det är veganskt att sänka levnadsstandarden på ett djur för att lindra ens egna samvete?  alltså… det är ju oveganskt om något

Och att öka efterfrågan på djur med genetiska defekter (allergi mot animalier i det här fallet).. varför? För att som Vegan kunna ha gott samvete genom att inte mata sina djur med andra djur?

Medarbetare på bildredigering! :)

Fridaaaa
1/2/16, 2:18 PM
#17

#16 Kaniner är en slags djurflock. Kolonidjur är egentligen "påhittat".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thenewbreed
1/2/16, 2:23 PM
#18

#17 ja jo, fast rena flockdjur är de ju inte heller.

Medarbetare på bildredigering! :)

Fridaaaa
1/2/16, 2:24 PM
#19

#18 Finns olika slags flockar :) Men jo de är en slags flockdjur, inte som t.ex hundar men annan sorts :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
1/2/16, 2:49 PM
#20

#16 Kaniner är gruppdjur och lever i en slags flock uppdelade i grupper ofta familjer där de tar hand om varandra sover jämte varandra slickar varandra och där slickandet är lugnande, människor kan tyvärr aldrig ersätta en artfrände.

Kolonidjur är ett påhitt ofta för att säga att de kan vara ensamma vilket är absolut inte är bra för en kaninsjäl. Dessutom är djur som bor i kolonier ju inte ensamma? (Koraller är kolonidjur ;) )

en kaningrupp kallas "Sippe" i tyskland.

När det gäller kaniner och hamstar är sverige inte särskilt bra när det gäller info på nätet och veterinärer. Och jag blir lika irriterad varje gång xD Som frida kanske vet då vi har haft många diskussioner i samma trådar =)

#14 Bra tänkt =) han kommer bli superglad när han får mycket plats och en artfrände-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Fridaaaa
1/2/16, 2:51 PM
#21

#20 Japp :) Men när det kommer till att ha kanin i grupp osv brukar vi ändå i regel ha ungefär samma tänk :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysan_
1/2/16, 5:33 PM
#22

Jag vet i alla fall att kött är viktigt för katter. Fy skam om man inte ger kött till sin katt! Det är deras naturliga matvana att äta kött, och katter kan faktiskt bli sjuka om dom inte får kött. Kan man inte erbjuda sin katt kött på grund av att man är Vegetarian ska man ge blanka den i att skaffa katt, det är i alla fall min åsikt. Då kan man skaffa kanin eller annat djur som klarar att endast äta vegetarisk/vegansk föda.

[klarabastin]
1/2/16, 5:35 PM
#23

Familjen har två katter! Båda äter kött. Katter är ju kattdjur😉

Rumblebee
1/2/16, 6:43 PM
#24

#12 fast på vilket sätt är det mer vegansk att ha en lösgående utekatt som får jaga sin egna mat än att ha en innekatt som blir matad med riktig kattmat/barf? I båda fallen så blir ju djur dödande för att en extrem Vegan har valt att skaffa katt. Hade veganen i fråga aldrig skaffat katt så hade inga djur alls behövt dö. Sedan även sättet som katter dödar på, det är ju inte alls ovanligt att de leker med sitt byte tills det dör. (Använder uttrycket "extrem vegan" i och med att jag tycker att det är vad veganer blir om de vill ge sina djur en onaturlig kost)

[klarabastin]
1/2/16, 6:52 PM
#25

#24 Jag själv släpper inte ut mina katter eftersom att vi har haft stora problem med att mina katt är väldigt klumpiga och har skadat sig ofta när de är ute. Det var ett beslut som vi tog med vår veterinär.

Jag tror att #12 menar att om man släpper ut sitt djur får att jaga så får de 

1, utöva sina instingter. 

2, Att låta sin katt jaga bidrar inte till slakt industrin.

veggie4every1
1/2/16, 7:01 PM
#26

#24 "Hade veganen i fråga aldrig skaffat katt så hade inga djur alls behövt dö"

Tyvärr så hade lika många djur behövt dö i alla fall, även om någon annan än veganen hade tagit hand om katten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mejamylove
1/2/16, 7:01 PM
#27

#25 Helt sant det du säger men släpper man ut sin katt bidrar man istället till utrotning av flera ovanliga fågelarter och andra djur som bor i det vilda naturligt… Katter har inget att göra ute i naturen, det är en invasiv art som dödar otroligt mycket fler djur än vad de behöver för att överleva. Om man släpper ut en katt pga anledningen att man inte vill köpa kattmat för att man tror det är bättre för naturen så är man helt ute och cyklar…

Annons:
Fridaaaa
1/2/16, 7:02 PM
#28

#25 Även utekatter måste man dock utfodra. De klarar sig inte enbart på att jaga själva.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[klarabastin]
1/2/16, 7:10 PM
#29

#28 Jag sa att man släpper ut dem. inte slutar mata dem:) Håller helt med dig!👍

thenewbreed
1/2/16, 7:14 PM
#30

#27 såg en dokumentär om tamkatten för några dagar sedan på national geographic tror jag. Där de undersökte hur förvildade tamkatter överlevde bland annat. I snitt tog de 3 byten per vecka . Tyckte det var väldigt intressant. 

https://www.youtube.com/watch?v=clj3dlRyaWo

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1/2/16, 7:32 PM
#31

Jag har redan skrivit en del om hur jag ser det här. Det sista jag skrev var detta:

"Jag tycker att det här är en av de få, kanske den enda frågan inom djurrätt,  där det inte finns något "rätt".

Hur du än vänder på det så blir det fel pga att vi håller köttätande rovdjur i fångenskap och att vi fortsätter att föda upp fler köttätande rovdjur pga icke-veganska värderingar. Det sätter veganer i en svår sits när man adopterar köttätande djur, vilket jag tycker att man bör göra om man vill. Jag tycker då att man får göra det bästa man kan. Hundar är som bekant carnivorer med omnivorisk inriktning och mår oftast utmärkt bra på en vegetabilisk kost och det skulle jag absolut prova om jag adopterar en hund.

Katter och illrar är det svårare med. Dels så finns det inte några kunniga veterinärer i Sverige som ens skulle våga sig nära frågan och dels så är de djuren carnivorer. Nu ser debatten annorlunda ut utomlands och det kommer mer och bättre alternativ. När antalet veganer växer så växer även efterfrågan på  alternativ som inte dödar andra lika kännande och älskvärda individer, så framtiden ser ljus ut där ändå tycker jag, även om Sverige troligen kommer att slacka efter som det ser ut idag."

En rad studier på hundar finns här:

https://uniteddogs.wordpress.com/vetenskapliga-studier/

En mycket duktig veterinär är Armaiti May som praktiserar i USA. Kan dock kontaktas för råd via e-mail.

http://veganvet.net/

Det är ett problem med iller/kattmat och jag tycker som sagt inte att det finns något rätt i detta. Det här är ett problem som vi skapat och nu får vi göra det vi kan. Men det är lika moraliskt fel att ge katten kött som det är att inte ge katten kött.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/2/16, 7:35 PM
#32

Nej, det är enbart moraliskt fel att INTE ge katten kött.

mejamylove
1/2/16, 7:39 PM
#33

#31 Men ingen här tror jag bryr sig om vad personen som skaffar katt känner sig moraliskt sett. Det dem flesta här skrivit är vad katten behöver oavsett vad man vill ge den för sitt samvetes skull.

veggie4every1
1/2/16, 7:39 PM
#34

#32 På vilket sätt är det moraliskt rätt att mata ett djur med ett annat djur?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Rumblebee
1/2/16, 7:40 PM
#35

#25 angående "låta sin katt jaga bidrar inte till slakt industrin.". Att låta katter springa lösa bidrar kanske inte till slakt men väldigt mycket dödande. Sedan även problemet med att katter inte ens är en inhemsk art i Sverige. Så då kan man ju fråga sig om alla de smådjur katter dödar är mindre värda än de djur som vi människor dödar för köttets skull. #26 Okej, uttryckte mig dåligt ser jag nu när jag läser det stycket. Det jag menade var att veganen i fråga inte skulle ha bidragit med några djurs död om denne avstod från att skaffa katt.

Honestyisdead
1/2/16, 7:41 PM
#36

#34 Det är moraliskt rätt eftersom det är det det behöver. Du förvånar mig kraftigt med dessa kommentarer. Börjar undra om du skämtar.

veggie4every1
1/2/16, 7:51 PM
#37

#36 Nej, jag skämtar inte. Att det är det som de behöver gör det inte mera rätt.

Det är inte rätt att döda ett djur för att mata ett annat djur. Det kanske tyvärr är nödvändigt, men rätt blir det aldrig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rumblebee
1/2/16, 7:59 PM
#38

#34 På vilket sätt är det moraliskt att mata ett rovdjur med vegetabilier? Att människor äter djur är tydligen fel. Att vi ens håller djur är tydligen fel. Att mata rovdjur med djur är visst fel. Men att mata renodlade rovdjur med vegetabilier bara för att man är emot djurhållning och dödandet av djur är okej? Jag förstår att det kan vara svårt att välja vem som är mest värd. Att tvinga en katt att äta ytterst onaturligt föda gör ju att man värderar en kycklings liv och frihet mer. Men dödar man kycklingen för att kunna mata katten gör att kattens hälsa är värd mer än fågelns. Alltså tycker jag att är man kluven mellan hur man ska göra i en sådan fråga, bör man helt enkelt att ta avstånd från den.

Honestyisdead
1/2/16, 8:03 PM
#39

#÷7 Jag är inte nedlåtande.  Tycker tvärt om att du börjat bli det. Just den kommentaren gav du en annan medlem för ett tag sedan. Var det moraliskt rätt av dig men inte för andra?

Jag ser det som lika rätt som att det skulle ske i naturen. Fast nu skyddas innekatter från alla idiotfaror där ute.

thenewbreed
1/2/16, 8:05 PM
#40

Jag tycker det är både omoraliskt och oetiskt att inte ge den födan ett annat djur är ämnad för att äta bara för att man själv inte vill äta djur. 

Om ditt djur är en carnivor så bör den också äta därefter. Tycker man att det är obehagligt så bör man inte äga dessa djur. 

jag vet inte, men för mig handlar det inte om att djuret är mindre värt bara för att det äts upp av ett annat djur eller människa även fast jag tycker det är lite fel att människan äter djur. För mig är det det naturliga kretsloppet. Och att gå emot moder natur är för mig obegripligt. Speciellt när det kommer till djur, både vilda och tama. 

Artanpassad föda tycker jag är en självklarhet när man skaffar sig ett djur. t.o.m mina gnagare här hemma får specialgjort foder gjort av mig själv för att de ska få så mycket naturligt som möjligt i sin diet och inte bara en massa socker och onödigt krafs. En och en annan larv får de som tycker om det, för de arterna som skulle ätit det då och då i det vilda. 

(håller på att bli Vegan kan ju tilläggas här om nu någon tycker det är viktigt vad jag äter och inte äter)

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1/2/16, 8:32 PM
#41

#40 Jag håller med. Det är oetiskt och omoraliskt. Men det är även oetiskt och omoraliskt att döda ett djur för att mata ett annat. Katter behöver kött, men de andra lika kännande och älskvärda individerna behöver sina liv.

Det naturliga kretsloppet och moder natur gick vi emot den dagen vi började domesticera andra arter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
thenewbreed
1/2/16, 8:43 PM
#42

#41 nej det tycker jag inte. Jag förstår inte varför döden är så hemsk? Döden är också en del av livet. Och faktum är att vi människor  är de enda som vet om att vi ska dö. Eller kommer att dö, att vårt liv kommer ta slut någon dag. Djur vet inte det och det är deras privilegium. 

Döden är inte hemsk, det är ett nytt kapitel. 

Vad som är hemskt är att behöva leva ett ovärdigt liv, och ibland kan döden till och med vara en befrielse. Sorry att jag pratar om det på det här sättet, men jag vet inte hur man ska linda in dessa ord. 

Så då är det ok att fortsätta gå emot naturen, moder natur?

Medarbetare på bildredigering! :)

*~HamsterHamster~*
1/2/16, 8:52 PM
#43

Jasså utekatter utrotar fågelarter 😕 Då hoppas jag att det från och med nu bara finns innekatter.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
1/2/16, 9:38 PM
#44

#42 Det här med att döden är ett nytt kapitel handlar om tro. Du kanske tror det och därför känns det rätt att döda andra individer för att du tillskrivit ditt husdjur ett högre känslomässigt värde för dig.

Med det resonemanget kan du ju lika gärna avliva katten. Bara ett nytt kapitel för katten då.

Nej, jag tycker vi ska sluta att gå emot naturen och därför sluta med att föda upp domesticerade djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
1/2/16, 9:59 PM
#45

#44 fast jag menar inte att det finns liv efter döden. Jag menar att i det naturliga kretsloppet är det bara ett kapitel . Det är alltså inget negativt att dö. Inte positivit heller. Det bara är. 

så nej, det är inte lika gärna att avliva djur för den sakens skull. jag tycker inte att det känns rätt att ta något liv, det gör fortfarande ont i hjärtat, men jag försöker tänka utanför mig själv, för mina känslor angående det här är inte mer värt än ett djurs rätt till ett värdigt liv.

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1/2/16, 11:13 PM
#46

#45 Jag förstår att det kan vara nödvändigt att ge en katt kött.  Men jag tycker för den skull inte att det är rätt att döda ett djur för att mata ett annat. Det är fel även om det är nödvändigt här i dagsläget.

Men du säger ju själv nu att du inte tycker att det känns rätt att ta någons liv och att det gör ont i hjärtat. Då måste du ju känna att det inte är rätt, annars skulle det inte göra ont i hjärtat.

Det är det enda jag säger. Att hur man än gör så blir det någon som får lida för det och det är inte rätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mejamylove
1/2/16, 11:19 PM
#47

#46 Så när jag och min familj tog beslutet att avliva vår epileptiker till hund och det gjorde ont som inget annat i hjärtat var det fel? Skulle vi fortsatt att låta henne lida bara  för att vi var själviska och inte kunde korta hennes lidande? Nejdu, bara för att det gör ont i hjärtat betyder det inte att det är fel.

[klarabastin]
1/2/16, 11:45 PM
#48

#47 du kan inte mena allvar med att jämföra att avliva en älskad familje hund med en torterad grismamma vars kropp har givit upp på henne efter år av att tvångs reproducera..

Annons:
veggie4every1
1/3/16, 12:02 AM
#49

#47 Nej, men att ge ett lidande djur dödshjälp är en helt annan sak än vad vi talar om här.

Vi talar om att döda ett friskt djur med livsvilja för att mata ett annat djur och om det känns dåligt i hjärtat så tycker jag att det indikerar att man har förstått att det finns någon som blir lidande och att orsaka någon lidande och ta någons liv är inte rätt.//

Det känns som att när man talar om detta här, att de djuren som blir djurmat inte räknas. Vi bör kunna erkänna för oss själva att även om det är nödvändigt så är det ändå är fel att döda dessa djur för att mata våra husdjur. De här djuren är lika kännande och älskvärda som våra husdjur. Det känns som att de inte finns, som att de bara är "kött". De är också djur precis som husdjuren, de är individer, med känslor och liv och lika kännande som vilket hund eller katt som helst.

Om man själv är Vegan så bör man kunna se likheterna mellan husdjuren och produktionsdjuren och känna att det är moraliskt fel att stödja dödandet av dessa djur även om det är nödvändigt idag. Om man själv tagit avstånd från djurförtrycket för egen del så bör det inte kännas rätt att stödja samma förtryck för sina husdjurs skull. Även om man kanske måste om man har exempelvis katter.

Är man inte Vegan då ser man inte de här djuren och det här är egentligen ingenting att diskutera med en icke-vegan. Om man dödar och utnyttjar djur i onödan för egen del så kan man förstås inte heller se något fel i att mata sina husdjur med andra djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mejamylove
1/3/16, 7:14 AM
#50

#48 Jag jämför ingenting, det jag sa var enbart smärtan i hjärtat och hur den inte bestämmer om det är rätt eller inte.

#49 Mår man dåligt av att ge sitt djur det det behöver så kanske man ska ge bort det? Jag förstår att dessa djur lever och har känslor precis som våra egna husdjur, det handlar inte om det. Det handlar om att veta vad ens eget husdjur behöver och om man kan tillgodose dem kraven. Jag förstår ditt tänk men har man tagit sig an ett husdjur som kräver kött så har man inte mycket val.

thenewbreed
1/3/16, 7:52 AM
#51

#49 ja jo. Men här handlar det om vad som är mest rätt egentligen tror jag. 

Men jag tycker nog att det som är mest fel, är att ge fel mat till ett djur för ens egna samvete. Bara för att det går betyder inte att det är rätt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Vanja
1/3/16, 9:38 AM
#52

Jag orkar inte läsa tråden. Men det är olagligt att ge en katt vegetarisk kost. Deras kost ska inneha animalier.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

veggie4every1
1/3/16, 2:21 PM
#53

#51 Att man känner att det är mest rätt eller minst fel att mata ett djur med ett annat djur är för att man själv har känslomässiga band till husdjuren och/eller att man tillskriver husdjuren ett högre moraliskt värde än produktionsdjuren. Om du tillskriver en gris ett högre moraliskt värde än en katt så bör det inte kännas rätt att mata katten med grisen. Om du erkänner att grisen och katten har samma inneboende värde och inte det värde vi tillskriver dom så blir det ett dilemma som inte har någon rätt lösning.

En Vegan avstår inte från djurförtycket för att lätta sitt eget samvete, utan för att det är moraliskt fel att exploatera kännande icke-mänskliga individer oavsett art. Veganism handlar inte om oss själva och att lätta vårt eget samvete. Det är ett osjälviskt ställningstagande emot all diskriminering och förtryck.

#50 Jag säger inte heller att man alltid har ett val. Om man ser det ur en icke-speciesistisk synvinkel dvs. att det är moraliskt fel att stödja djurförtrycket så blir dock inte valet lika lätt eller moraliskt rätt. Men det blir inte heller moraliskt rätt att inte ge katten den mat som den behöver.

#52 Jag vet det. Vi talar dock inte här om vad som är lagligt i Sverige eller ej.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
1/3/16, 4:46 PM
#54

#53 Du förklarar det så bra! Å ena sidan måste en ju ta hand om exempelvis sin katt på bästa sätt vilket verkar vara genom att ge animalier men å andra sidan går det inte att ge katten animalier utan att det blir fel för en Vegan - varför är en katt mer värd än en lax? Det är omöjligt att lösa, det är bara att göra sitt bästa och utgå från sig själv. Om en har katt så kanske en måste ge kött eftersom det inte finns någon forskning som visar annat idag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thenewbreed
1/3/16, 4:54 PM
#55

#53 Men så är det ju. Det är ganska omöjligt att ha samma känslomässiga band till att och alla. 

Det är ju samma med människor, man räddar hellre sitt egna barn än någon annans barn om man tvingas välja, och det har ju inte att göra med att det andra barnet är mindre värt. Känslomässigt kanske. Men mina känslor sätter ju inte ett värde på ett djur generellt. Det är ju självklart att djuren jag känner kommer ha större värde känslomässigt och det förstår jag inte varför det skulle vara fel. Det är ju så vi skapar relationer med människor och djur.  Allt du har en personlig koppling till kommer du ju automatiskt bry dig om mer. Och det är ju inte för att vara elak.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
hund_katt
1/3/16, 5:23 PM
#56

Aldrig veganskt till ett köttätande djur!! De är rovdjur och ska äta det dom är byggda för! "dom klarar sig på det" … ja, klarar sig gör dom. men det är ju som att sätta en hund i en hundgård hela hundens liv, utan promenader och aktivering osv, och säga "ja men han klarar sig ju på det" . bara för de klarar sig på et betyder det inte att dom mår bra av det!

som att en person som äter kött gav sin häst kött bara för att personen valt att äta kött…

det är bara sjukt egoistiskt att tvinga ett köttätande djur att äta veganskt bara för att man själv valt att leva på veganskt.

veganer är väll för att alla djur ska må bra och inte utnyttjas av människan osv osv? och sen väljer ni att skaffa ett rovdjur, som ni inte ens klarar av att mata med det den ska äta.

nä, är man Vegan och inte klarar av att ge sitt rovdjur kött, skaffa inte ett rovdjur isåfall!!

att tvinga ett djur att inte äta vad den vill och ska äta, är som att någon ska tvinga er veganer att ni inte får äta veganskt längre. alla varelser ska äta det dom ska äta, veganer ska äta veganskt, rovdjur ska äta kött, vegetarianer ska äta vegetariskt, icke vegetarianer ska äta animaliska produkter, onyttiga äter skräpmat, nyttiga äter bra mat. punkt. man kan inte tvinga någon att äta samma sak som man själv äter.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
1/3/16, 5:26 PM
#57

veganers motto brukar vara typ "det bästa för djurens och miljöns skull"

att ge sitt rovdjur vegansk mat är knappast det bästa för djuret.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

vendelay
1/3/16, 5:38 PM
#58

#57 Lugna ner dig lite, det finns ingen Vegan i tråden som säger att exempelvis katter ska äta veganskt eftersom som forskningen ser ut idag verkar det som att katter behöver animalier. Du behöver inte bli så uppspelt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/3/16, 5:38 PM
#59

#55 Men att du har en personlig koppling och bryr dig mera om husdjuren gör det inte mera moraliskt rätt att värna om ett djur och stödja exploatering av ett annat djur eftersom båda djuren har likvärdigt inneboende värde.

Nej, givetvis är det inte för att vara elak när man tvingas att välja.

#54🙂🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
1/3/16, 5:47 PM
#60

#59 okej ja det har du ju rätt i!

Medarbetare på bildredigering! :)

hund_katt
1/3/16, 5:52 PM
#61

#58 sa inte att någon i tråden gjorde det.. menade helt allmänt.

själv tycker jag inte ens det är ok att ge sin hund veganskt. det är inte djurets bästa att ge det, även om dom klarar sig på det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

veggie4every1
1/3/16, 6:18 PM
#62

#61 Är du Vegan själv?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Honestyisdead
1/3/16, 6:32 PM
#63

Att säga att en hund kan leva som Vegan är lite som att en människa kan supa och röka hela livet och ändå bli hundra.

Bara för att något går betyder det inte att det är bra eller det bästa.

hund_katt
1/3/16, 6:33 PM
#64

#62 nej, lite svårt för en 15 åring att övertala sina föräldrar. när jag blir äldre och får egen inkomst, då lär jag bli Vegan.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

veggie4every1
1/3/16, 7:12 PM
#65

#64 Det förstår jag. Det är många ungdomar i din situation tyvärr som vill men inte kan/får för sina föräldrar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
1/3/16, 7:16 PM
#66

#63 Sett ur en speciesistisk synvinkel kan man jämföra så möjligen. Men om man som sagt ser till alla djurens inneboende värde så blir den jämförelsen inte aktuell.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/3/16, 7:19 PM
#67

#66 Ser man till djurens bästa ger man rätt kost. Eller så har man inte djur.  Det är väldigt enkelt.

Rumblebee
1/3/16, 7:23 PM
#68

#54 "Om en har katt så kanske en måste ge kött eftersom det inte finns någon forskning som visar annat idag." Det behövs ingen ny forskning. Det är bara att titta på hur katters anatomi ser ut, samt hur deras kroppar fungerar när det gäller bland annat matsmältning. Det ska inte hållas på och experimenteras med vad som rovdjur skulle kunna överleva på. Hur många katter skulle/blir inte insjuknade och eventuellt dör bara för att vissa vill ha rovdjur men ge dom kaninfoder? Att hoppas på att det finns eller kommer att finns vegansk kattmat är precis lika illa som att vingklippa fåglar. Då är det bättre om de som forskar och experimenterar med animaliefri kattmat istället informerar folk om varför det är så fel med att föda upp djur och försöka stoppa aveln av rovdjur innan de försöker stoppa uppförandet av så kallade slaktdjur

vendelay
1/3/16, 7:35 PM
#69

#68 Håller inte folk på och försöker tillverka "kött" i fabriker, utan levande djur? Om det blir likvärdigt med animalier borde det inte finnas en anledning att ge köttätare animalier. Förstår du hur jag menar? Tycker inte att en ska hålla på och testa på katter men om forskare kan få fram likvärdigt kött utan animalier förstår jag inte varför ni är så upprörda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
1/3/16, 7:46 PM
#70

#67 Du har helt missat min poäng i diskussionen och det är förståeligt eftersom du själv inte ser något fel med att döda och utnyttja djur i onödan för egen del.

Men det finns ingen anledning för mig att diskutera detta vidare med dig eller någon annan icke-vegan. Ser man inget fel i att utnyttja och döda djur i onödan så lär man inte se problemet i detta heller.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rumblebee
1/3/16, 7:52 PM
#71

#69 Ja det tror jag folk försöker göra. Själv är jag skeptisk till syntetisk mat. Hur hälsosam skulle det köttet vara, och hur mycket skulle det påverka miljön? I jämförelse med animaliskt kött. Skulle det syntetiska köttet vara i alla fall likvärdigt med det animaliska, ur hälso- och miljösynpunkt, så skulle det ju vara något att föredra. Att jag är så skeptisk är för stt det finns redan syntetiska saker som är illa för antingen ens hälsa eller miljön, eller både och. Ett exempel är moderna tuggummin.

hund_katt
1/3/16, 7:55 PM
#72

man dödar inte djur i onödan om köttet går till rovdjur.

tvingar man djuret att äta som man själv gör, så är det utnyttjning. 

är man djurvän så borde man väll tycka att det är underbart att djuren äter det dom äter ute i det vilda.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Honestyisdead
1/3/16, 7:56 PM
#73

#70 Jag gör det inte i onödan. Det är något du själv hittat på. Var snäll och sluta med sådant. Var Vegan bäst du vill, men påstå inte saker om oss som inte delar dina värderingar. Det är bara fult.

veggie4every1
1/3/16, 8:40 PM
#74

#73 Det är absolut inget som jag har hittat på och jag kommer inte att sluta med att säga att det är i onödan för det är det. Människor kan leva gott utan animalier åtminstone i den här delen av världen.

#72 Köttet går inte till rovdjur, det går till människor för att det smakar gott.

Även om alla människor åt en vegetabilisk kost och vi hade ett "mini-slakteri" för våra miljoner med husdjur så skulle det vara ett moraliskt problem eftersom de djur vi dödar för att mata husdjuren har lika inneboende värde med de djur vi älskar. Hur vi än gör blir det fel eftersom vi håller domesticerade rovdjur i fångenskap.

Domesticerade djur tvingas tyvärr till onaturliga liv. Vi har skapat domesticerade djur till att leva onaturliga liv och utnyttjas på onaturliga sätt av oss. Det försvaras och upprätthålls pga icke-veganska värderingar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/3/16, 8:44 PM
#75

#74 Jo det är ett påhitt. Men vi får låta det vara där eftersom ingen av oss kommer ändra oss.

Dessutom har du grovt fel med att människor klarar sig utan animalisk. .finns många som faktiskt INTE gör det.

vendelay
1/3/16, 8:50 PM
#76

#75 Vad gör att en inte kan klara sig utan animalier? Jag har hört att det kan vara svårt att vara Vegan och ha njursvikt, stämmer det? Vad finns det för andra åkommor?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[klarabastin]
1/3/16, 8:52 PM
#77

#76 PROTEIN BRIST!! Alla veganer är ju så svaga!😂

Honestyisdead
1/3/16, 8:53 PM
#78

Ja problem med njurarna. 

Men lika bra att dom dör så ni slipper djurmördandet. (Ironi)

Själv kan jag inte heller leva veganskt. Min kropp mår inte bra av det. Men sådant förstår ni inte har jag sett. För ni sitter på den enda sanningen ;)

thea_thea
1/3/16, 8:53 PM
#79

#77 Det är ju en lögn! Vad menar du?

veggie4every1
1/3/16, 8:54 PM
#80

#75 De flesta kan det dock och om alla som faktiskt kan också gör det så har vi kommit långt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
1/3/16, 8:55 PM
#81

#79 Jag är helt säker på att klarabastin bara var sarkastisk 🙂

thea_thea
1/3/16, 8:56 PM
#82

#81 Åh, tänkte väl att det lät konstigt ;D

hund_katt
1/3/16, 8:57 PM
#83

ja men ett djur kan må bra även om den bor med människan. men den mår inte bra av att äta veganskt när det är en köttätare. onaturligt att dom bor med människor och onaturligt att äta veganskt, men veganskt klarar den sig på dock mår den inte så bra som den skulle kunna göra om den fick kött. ett djur kan må riktigt bra hos människan.

och precis, dom är domesticerade. så dom mår inte dåligt av att bo med människor(nu menar jag ju människor som kan ta hand om ett djur). trolla bort människan, och då skulle dessa domesticerade djur inte klara sig. Dom klarar sig som gathundar osv, men dom klarar sig inte i skogen och jaga rätt på mat själva. som gatuhund så lever dom ju fortfarande med stöd från människan - äter rester som slängts i sopan. om människan försvann skulle dom inte kunna jaga rätt på mat.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Honestyisdead
1/3/16, 8:59 PM
#84

#80 Lycka till med det.

veggie4every1
1/3/16, 9:14 PM
#85

#83 Det finns dock flera domesticerade djur att beakta än bara husdjuren. Alla grisar, kossor, hönor, kycklingar, getter osv. är också domesticerade djur som endast finns för att vi ska utnyttja och döda dom. De här djuren har samma inneboende värde som katter och hundar och de har samma moraliska rätt till sitt liv.

Ja, de domesticerade djuren är helt beroende av oss för sin överlevnad. De kommer aldrig att kunna leva vilda och fria och alltid vara i beroendeställning till oss.

Vi kan sköta dom utmärkt bra eller så kan vi göra det minimala som krävs för att följa djurskyddslagen. Vi kan döda dom när vi vill, köpa och sälja dom som varor, vi kan tjäna pegar på dom och vi kan använda de som produkter. Vi kan göra i stort sett vad vi vill med de domesticerade djuren så länge vi följer djurskyddslagen.

Jag tycker inte att djuren är vår egendom. Djuren ska ha rätt till liv och frihet och att inte vara någons egendom. Men då kommer vi in på ett annat ämne🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
1/3/16, 10:01 PM
#86

#78 Jag förstår inte vad du menar? Vilka ska dö? Vad var svaret på min fråga? varför kan inte du klara dig, har du problem med njurarna, eller har jag missförstått dig?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rumelle]
1/4/16, 11:38 AM
#87

Jag tycker att om man ska ha husdjur så får man ju se till att de får den föda de behöver för att må bra. Om man inte vill ge kött till ett djur som behöver det för att må optimalt bra så kanske man ska överväga att inte skaffa ett sådant djur. Precis som jag inte tycker att man kan tvinga en annan människa till att bli Vegan så ska man ju heller inte tvinga ett djur till det, speciellt om det är ett djur som är utpräglat köttätare.

vallhund
1/4/16, 1:23 PM
#88

Hur många jordklot skulle det behövas för att mätta hela jordens befolkning om samtliga människor var veganer?

Får en bokstavstroende Vegan använda animaliskt gödsel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[klarabastin]
1/4/16, 1:46 PM
#89

#88 

"Får en bokstavstroende Vegan använda animaliskt gödsel?

En person får göra vad de vill. Men att kalla sig Vegan samtidigt? Njaa. Beror på person lite som honungs frågan🙂

veggie4every1
1/4/16, 2:27 PM
#90

#87 Det gör knappast någon skillnad för de djur som dödas om vi överlåter dödandet till icke-veganer och att överlåta dödandet till icke-veganer för att man själv ska slippa ser inte jag som ett moraliskt rätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vallhund
1/4/16, 2:42 PM
#91

#89 Hur många jordklot skulle det behövas för att tillgodose alla människors näringsbehov om alla människor var veganer, det är en tämligen enkel fråga o borde gå att besvara om man nu har något svar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenewbreed
1/4/16, 3:38 PM
#92

Animaliskt gödsel borde väl ändå vara ok tycker jag. Det är ju betydligt bättre än konstgödsel ur miljösynpunkt och hälsosynpunkt. Och eftersom avföring är något som kroppen gör sig av med frivilligt så gör det väl inget om vi passar på att använda det?

Medarbetare på bildredigering! :)

Honestyisdead
1/4/16, 3:40 PM
#93

#92 Fast då utnyttjar ni ändå djuren.

[rumelle]
1/4/16, 4:54 PM
#94

#90 Just därför bör man kanske inte ha köttätande djur hemma om man inte vill stödja dödandet av djur. Det är ju lika mycket mord om man get ett djur fel kost så att det blir sjukt och mår dåligt kanske under flera år innan det dör.

veggie4every1
1/4/16, 5:42 PM
#95

#94 Hur man än gör blir det lika mycket fel.

Men det blir inte mera rätt för att en icke-vegan stödjer dödandet av djuren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
1/4/16, 8:15 PM
#96

#93 ja? Utnyttjning behöver inte vara dåligt. T.ex. så utnyttjar vi varandras kunskaper när vi behöver hjälp med något. Eller egendomar eller vad man nu kan komma på.  

Men för att återgå till trådens riktiga ämne och koppla det till det jag skrev ovan. Vegansk mat till carnivor är utnyttjning för sitt egna samvetes skull. Nu tror inte jag det finns särskilt många veganer, om någon i Sverige som skulle göra det här mot sitt husdjur.

Medarbetare på bildredigering! :)

Honestyisdead
1/4/16, 8:17 PM
#97

#96 Vi kan ju hoppas på det i alla fall.

Annons:
Haztparken
1/4/16, 8:26 PM
#98

#37 "Det är inte rätt att döda ett djur för att mata ett annat djur. Det kanske tyvärr är nödvändigt, men rätt blir det aldrig."

#44 "Nej, jag tycker vi ska sluta att gå emot naturen och därför sluta med att föda upp domesticerade djur."

#74 "Domesticerade djur tvingas tyvärr till onaturliga liv. Vi har skapat domesticerade djur till att leva onaturliga liv och utnyttjas på onaturliga sätt av oss. Det försvaras och upprätthålls pga icke-veganska värderingar."

Så skriver du veggie4every1 i 3 olika inlägg här i tråden.

Jag undrar då. Vilda djur dödar ju andra djur för att kunna mätta sig själva, vad anser du om detta? För enligt första citatet är det ju inte rätt? Även om detta djur inte kan klara sig utan animalier så blir det ändå inte rätt enligt dig?

Det för mig vidare till dina två andra citat. Dessa vilda djur som äter andra djur för att överleva är skapta så enligt naturen och går enbart på deras naturliga instinkter. Att man då försöker ge dessa djur en vegansk kost borde ju om något vara att gå emot naturen och tvinga dom att leva onaturliga liv.

Hade vi inte haft hundar så hade dom fortfarande varit vargar - som äter kött.

Hade vi inte haft katter så hade dom fortfarande varit vildkatter -  som äter kött.

Osv.

Jag säger inte att hålla i domesticerande djur är naturligt eller rätt men när du skriver inlägg som dessa jag citerat så börjar man ju undra hur rätt du själv egentligen har?

[klarabastin]
1/4/16, 8:27 PM
#99

#96

Utnyttjning behöver inte vara dåligt. T.ex. så utnyttjar vi varandras kunskaper när vi behöver hjälp med något. Eller egendomar eller vad man nu kan komma på.  

Så kor "lånar ut" sin mjölk frivilligt? Grisar slaktas frivilligt?  Djuren lånar ut sina kroppar för att bli behandlade som "bajs-maskiner" frivilligt? 

Utnyttjning blir dåligt så fort som den som blir utnyttjad inte är med på det.

thenewbreed
1/4/16, 8:43 PM
#100

#99 fast nu har du gjort en helt fri tolkning på mitt inlägg där. 

Jag tycker inte det är ok att ta mjölk eller slakta djur på sådant sätt nej. Och jag har inte snackat något om att behandla dem som bajsmaskiner. Vad är det för jäkla jippo du snackar om. 

Jag menar, vi lär ju antagligen behöva hålla lantdjur för att beta marker och hålla landskap öppna även om vi inte äter dem. Och då kan vi väl passa på att skyffla skiten. Något som kroppen har gjort sig av med och som kon inte är i behov av överhuvudtaget. 

Att inte ta vara på resurser är precis lika dåligt som att utnyttja varelser för saker vi egentligen inte behöver.

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1/4/16, 8:49 PM
#101

#98 Det är inte rätt för oss att döda ett djur för att mata ett annat djur som vi håller i fångenskap. Om elefanter håller tigrar i fångenskap för nöjes skull och dödar zebror för att mata sina tigrar, då tycker jag det också är fel. Men så går det inte till i naturen, eller hur? Det är inte alls jämförbart.

Ja, och jag säger inte heller någonstans att det är moraliskt rätt att mata ett köttätande rovdjur med vegetabilisk kost. Jag säger att det är ett moraliskt problem och att det inte finns något som är rätt om man förstår att de djur man dödar har lika inneboende värde som de djur man älskar.

Vargar och vilda kattdjur äter kött, så går det till i naturen. Hade vi inte domesticerat vargar och katter så hade det inte funnits ett antal miljoner hundar och tamkatter som det finns idag och vargarna och kattdjuren som funnits hade givetvis ätit kött precis som de som finns vilda också gör idag.

Hur ställer du dig till att tvinga domesticerade djur till olika saker i övrigt som inte är naturligt för dom? Det förekommer ju hela tiden på olika sätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

hund_katt
1/4/16, 9:20 PM
#102

världen är redan förstörd. varför inte göra slut på den snabbare istället för att försöka rädda jorden så mycket det går, och förlänga allt lidande?

asså.. faktiskt, jag förstår inte ens varför man vill rädda denna världen. låt allt dö, så kommer allt leva i frid på andra sidan graven istället. hur mycket vi än försöker rädda denna världen kommer det inte gå, och lidandet kommer bara fortsätta ännu längre.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

veggie4every1
1/4/16, 9:43 PM
#103

#102 När människan dör ut, så hoppas jag att det finns arter kvar som kommer att leva och frodas här utan oss🙂

Jag hoppas innerligt att vi inte lyckas att ta allt liv på planeten med oss i graven. Det vore dock ändå fint om vi kunde leva ett litet tag på jorden utan att förtrycka andra arter och skapa lidande och död omkring oss….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

JohanLi
1/5/16, 1:39 AM
#104

Människor som utfodrar sina djur fel borde få djurförbud! Vegan kost till hundar och katter är fel om man läser på lite.  Fy vad hemska människor det finns.

Annons:
veggie4every1
1/5/16, 3:06 AM
#105

#104 Nu har nog du förbisett det jag har skrivit tidigare i tråden om att djuren vi dödar och att djuren vi älskar har lika inneboende värde.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
1/5/16, 3:14 AM
#106

för alla som säger att katter går att utfodra veganskt läspå om vilka kemikalier som används för syntetiskt taurin och vad dom kemikalierna gör när dom kommer ut i naturen i ren form, och fortsätt efter det att hävda att det ens finns en teoretisk chans att Vegan mat för en katt är veganskt. och det är bara ett av ämnena som en katt måste ha om man nu inte vill göra katten blind.

att det finns hundar som är allergiska mot sin primär föda säger mer om vad vi människor som art ställer till med för ett varg djur som inte tål primär födan för inte sina gener vidare i naturen. iaf inte i en frisk population i genetiskt dömda populationer skulle det dock kunna hända. (med genetiskt dömd menar jag så pass små populationer att dom ej är livskraftiga i mer än det korta loppet som min älskade amurleopard som mest troligt kommer dö ut i det vilda under min livstid finns bara ca 30st kvar i vilt tillstånd)

veggie4every1
1/5/16, 3:31 AM
#107

#106 Nu tillsätts väl syntetiskt taurin även i vanlig icke-vegansk kattmat har jag förstått?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
1/5/16, 4:18 AM
#108

#107 det görs tyvärr det även om det finns i tillräckliga nivåer för katter i rå mat men dom flesta ger ju ej sina katter rå mat, fast med en helt vegitarisk kost så skulle det behövas mer
fast misstänker att det redan finns en kraftig överproduktion på syntetiskt taurin redan men o andra sidan vad har vi inte en kraftig överproduktion på  vi som art är väldigt destruktiva.  
men det är ingen rolig läsning att kolla igenom hur olika tillskott görs som man kan få i sig naturligt via kosten
tror dom allra flesta av oss skulle behöva gå igenom hur vi sabbar planeten minst med vår kost för varken veganskt eller min egna diet är nämnvärt bra speciellt inte när man tar alla kemiskt framställda saker i beräkning.  och som vanligt så hävdar jag inte att kosten som håller mig vid liv är något för andra att sikta mot 🤪 men det är ju för att jag är lite extrem på samma sätt som vissa är extrema åt andra hållet 😉

Jaguar_
1/5/16, 3:47 PM
#109

Plz kolla på en naturfilm……….och fatta. Om du inte förstår….Köp ett Vegan djur som ska äta grönsaker och växter.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Forest]
1/5/16, 6:51 PM
#110

Kattter och hundar är rovdjur så dom ska ha kost med kött. Jag kan inte förstå varför man ska ge sitt djur veganmat om det inte är nartuligt föda. Nu är inte torrfoder nartuligt men väldigt många ger inte ren torrfoder till sin hund/katt. har jag dessutom fattat det rätt så är det inte lagligt att ge sin katt/hund veganfoder och jag hoppas att det är lag på detta. 

Själv ger jag färskfoder,trorrfoder och råkost till hundarna och katterna.

veggie4every1
1/5/16, 7:41 PM
#111

#109 och #110 Om ni läser det jag har skrivit så ser ni att jag inte säger att det inte är rätt att ge köttätande djur kött. Det jag säger är att det är ett problem eftersom de djuren man dödar för att mata husdjuren har lika inneboende värde.

Nu har jag sagt detta några gånger och jag tycker inte att det behöver upprepas mer, tack🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Forest]
1/5/16, 8:10 PM
#112

111, Att du tog åt dig av det jag skrev var inte alls meningen utan jag ville bara säga vad jag anser är rätt/fel om detta. Detta har tagits upp i andra fokus-sidor som inne på hundar.ifokus men även inne på blandrashundar.ifokus dok var det ett tagsen :)  http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/4d7141d9b9cb462239058358-vegansktvegetariskt-djurfoder

 Det ända undantaget jag ser detta okej är att hunden/katten inte kan äta köttprotion men då krävs det att en vetrinär har konstaterat detta.  

111. Du som talar för djurens rätt är det inte lite ämne att förspråka även vad djuren äter? :)

Jaguar_
1/5/16, 10:19 PM
#113

Jag sa med bara rätt och fel. Kan inte ens förstå att det finns människor där ute som tänker såhär. Stackars husdjur om de utsätts för detta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/6/16, 1:06 AM
#114

#113 Ok, jag förstår. Ja, det är synd när husdjur far illa, det är dock lika synd om de djuren som vi kallar för produktionsdjur och dödar och utnyttjar för mat och produkter.

#112 Nej, vad djuren äter är en djurskyddsfråga. Djurrätt handlar om djurens rättigheter till liv, frihet och att inte vara någons egendom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/6/16, 10:08 AM
#115

#114 berätta

Jaguar_
1/6/16, 11:14 AM
#116

Det är naturens gång.  Som sagt i det vilda görs det annorlunda mot vad det gör för oss människor. Back in the days när vi inte trodde att vi var de bästa som finns på denna jord så jagade vi på samma sätt som djuren gör. Håller med om att vi gör fel idag med stora slakterier och massproduktion. De behövs inte så mycket som är idag, men lets face it we are stupid när det kommer till den punkten. Svårt att göra något åt denna sak också (måste börja i politiken då det är dom som styr). Vi kommer troligt inte se sanningen förrän den knackar på dörren och det är försent MEN de husdjur idag som vi valt att ha som måste ha kött ska inte behöva lida för att ägaren ha en ståndpunkt och åsikt om detta ämne. Då är det upp till ägaren att fatta rätt beslut och välja ett djur som inte måste ha kött för att må bra. Annars blir personen i fråga en hatad djurplågare. Så gör rätt istället för fel. Sluta tänka enbart en cm utanför din egen radie. Tänk på andra istället så som djuren som faktiskt inte kan säga något för att hindra det du gör mot dom.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Loxo
1/6/16, 6:59 PM
#117

#116 

Äter du djur, deras ägg och/eller deras mjölk? Om svaret är ja, tänk då på djuren som faktiskt inte kan säga något för att hindra det du gör mot dom.

Jaguar_
1/6/16, 7:43 PM
#118

Jag gömmer mig inte. Jag äter kött, men nu var det frågan om att mata djur med veggiemat som troligt inte skulle må bra av det och inte är anpassade till en sådan kost.

Och dricka mjölk och äta ägg är inget farligt i detta ämne. Äggen köper jag enbart från frigående utomhus eller eco. Får tillägga att jag äter kött från en bonde som behandlar djuren väl och de går fria.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
veggie4every1
1/6/16, 8:00 PM
#119

#116 Men det blir fel när man värnar om vissa arter och exploaterar andra arter, tycker du inte?

Nu har du rätt att det inte är rätt att mata köttätande djur med en vegetabilisk kost, men det är inte heller rätt att stödja dödande av miljarder av djur varje år som är precis lika medvetna och kännande som vilken hund eller katt som helst.

Nej, vi börjar inte politiskt, utan vi börjar med att själva ta avstånd från exploateringen. Så länge vi stödjer den själva genom våra handlingar så kan vi inte förvänta oss att det ska bli en förändring politiskt. Så börja med dig själv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Forest]
1/6/16, 8:08 PM
#120

117. Äter inte kött. Dricker mjöl som jag köper privat av en bonde som jag själv jobbat hos (hoppar in i krisfall än idag) ägg har samma ägare som korna går in och ut fria på gården äter matrester och hönsfoder. Anser dom lever ett mycket bra liv. Jag har inte pratat med korna vad dom anser om vara mjölkkor, dom själva går gärna in för bli mjölkade. Jag anser att djurens rätt är även hur dom lever,äter och hur deras allmänna vardag ser ut. Själv ägt höns,gäss,grisar,kaniner som hamnat på bordet med gott samvete från min sida. 🙂

Jaguar_
1/6/16, 8:22 PM
#121

#119 jag börjar med att säga tack till dig. Svaret på din fråga har troligt att göra med en själviskhet från människans sida. Då vargen kom till oss märkte vi att det var bra. De hjälper sos fånga mat de är sociala och gosiga. Katten kom till oss och där såg vi att de håller mössen borta från vår mat som vi har i förrådet. Hästen/åsna hjälper oss att ta oss dit vi vill snabbare och bär tunga grejer vi inte orkar. The list goes on, men man ser ju vilka djur vi värdesätter mer och de ligger i våran grund från lång tillbaka och sen har generationer framåt lärt sig detta. Det är ju bara början. 

Höns, kor, får osv kommer lägre ner. De hjälper oss inte precis mer än matmässigt.

Som jag är vill jag inte prisa de som är dåligt utan de som är bra. Det handlar inte helt och hållet om att inte äta kött eller äta. Det handlar om hur djuren i sig behandlas innan vi äter dom. För vi kan behandla djur bättre. Vi vet hur. Därför köper jag mitt kött från en som tar hand om djuren på bästa sätt. T ex sist köpte jag fisk från norge som har simmat fritt hela sitt liv istället för odlad fisk i bassäng.

Ja, jag är köttätare och jag trivs med det, men jag bidrar inte till dåliga förhållanden.

Sen är frågan…Om ingen skulle äta djuren. Vad händer då? Ska de bara gå runt tills de blir sjuka och dör eller dör av ålder. Under tiden de går runt föds fler djur och till sist blir det överbefolkat och djuren själva får ingen mat. Eller ska man göra som jag nämnde…Gå fria men skjuta av och bränna kropparna så de inte blir för många? Eller ska vi dra nytta av att skjuta en älg och äta den. För vi människor är både kött och grönsaksätare. Men vi har då vetskapen om att detta djur vi sköt har haft det bra i sitt liv tills det avslutades.

Måste säga till er alla att detta är ett intressant ämne att diskutera.

T ex om man är Vegan då måste man äta piller för att få i sig det som man förlorar på att inte äta kött annars kommer du försjunka i mörker sakta men säkert.

Med detta ämne om en Vegan har en katt och gör katten till vegan…Klarar katten av ersättningen man får genom piller t ex…eller hund. Vill man utsätta de för dessa test och hoppas på att de klarar det? De kan ju inte precis säga något om det förrän det är försent. Både katter och hundar har en inbyggd spärr att visa när de är sjuka.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/7/16, 12:16 AM
#122

#120 Men man kan inte själv välja vad djurrätt handlar om. Det du talar om nu är djurskydd och det är en helt annan sak. Djurskydd handlar om att djuren ska ha det så bra som möjligt medan de utnyttjas och sedan dödas så "humant" som möjligt. Enligt djurskydd är det rätt att djuren är varor och produkter och människans egendom att använda.

Djurrätt handlar däremot om att det är fel att utnyttja och döda andra individer oavsett om de är mänskliga eller icke-mänskliga och att alla individer har ett inneboende värde och inte det värde som människan tillskriver dom. Djuren bör ha de grundläggande rättigheterna, rätt till liv, frihet och att inte vara någons egendom.

#121 Ja, det har säkert med själviskhet att göra. Du vet att det finns en teori till hur vi domesticerade vargar och det är att vi helt enkelt fångade vargvalpar att tämja i fångenskap. Jag tycker inte det låter för osannolikt, fast många hellre tror att vargarna sökte sig till oss. Vargar är dock inte kända för att vara gosiga och visst kan de söka sig till människor för mat men de har inget intresse av att bli tämjda eller fångade. De är vilda fria självständiga djur. Jag tror inte man satt kvar vid lägerelden när en flock hungriga vargar dök upp och funderade på att tämja dom, utan då lade nog människorna benen på ryggen. Det skulle jag ha gjort i alla fall😃

Om vi slutar att äta djuren så kommer vi också att sluta att föda upp djuren. De djur som finns kvar får leva ut sina liv i fristäder, där man tar hand om dom på bästa möjliga sätt. Det finns redan flera fristäder för djur och vi skulle behöva ett antal till.

Vi behöver inte så mycket piller. Vegankost är nyttig och vi får i oss allt vi behöver förutom B12 och D-vitamin vintertid i Sverige. De veganer som bor på varmare breddgrader får D-vitamin från solen. Omega 3 får vi från linfröolja eller algolja. Även blandkostare brukar ju ta ett omega 3 i form av fiskolja. Något mörker sjunker vi inte ned i. Många äter en vegansk kost just bara för att den är så hälsosam som den är om man gör den hälsosam🙂

Nej, det är inte rätt att testa något på djur (något vi dock gärna gör i annat fall).

Det är ett etiskt dilemma och så länge vi håller köttätande rovdjur i fångenskap så förblir det ett dilemma om man inte forskar fram den perfekta kattmaten som inte dödar andra individer. Det är säkert inte omöjligt om man lägger resurser på det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Forest]
1/7/16, 12:43 PM
#123

vart lite tokigt inlägg 120, det är hönsen som äter rester inte korna om någon tog fel på det :)

Jaguar_
1/7/16, 12:58 PM
#124

De men vargarna är rätt. Det gör även dagens apor om du läst om detta? :)

Men du missar lite där om djurhållning. Om man inte äter och slutar föda upp…Det är ju inte så att djuren bara tänker 'nej det är för många kor i världen så jag ska inte ha några kalvar.' De är programmerade att föröka sig och de kommer de göra och bli för många. Om vi ska hindra detta lägger vi oss i deras frihet. Så det får vi ju inte göra för de har rätt att få kalvar. Därav kommer problemet med att det är dyrt att ha djur och maten tynar. De betyder att många kommer inte vara intresserade av att ha djur och arter kommer dö ut på ett eller annat sätt. Kor måste mjölkas vilket betyder stora maskiner och tid. Det kostar att hålla igång maskiner och sen bara dumpa mjölken. Mölken tror jag inte för sig behöver dumpas utan kan drickas. Eftersom det inte skadar och kon skulle dö om man inte tar mjölken. Hon mår snarare bra av att bli mjölkad. De vilda kor som troligt fanns för som bara hade mjölk när de hade kalvar går inte få tillbaka igen. De är bortavlade.Höns får många bebisar och de skulle bli fullt ganska så snabbt om vi inte tar äggen. Och med Veg teorin får vi inte ta äggen.

Världen kretsar kring pengar, hur ska detta ersättas?

Och utnyttja djuren? Det gör man ju inte om man inte ha dom att göra saker under tiden innan det är dags för slakt. T ex bära tunga grejer åt oss osv. Men att vanligt mjölka innan slakt är naturligt för kona och om inte de mjölkas går det illa och de lider, så det kan inte ses som en utnyttjning. Får blir klippta under sitt liv men det är inte att utnyttja det är att ta vara på plus om man inte klipper fåren så går det illa då ullen växer hela tiden tills de inte kan gå och dör på grund av detta.

Och om man tittar på naturfilmer som jag sa innan så kan du se hur livet fungerar i det vilda och även för oss. De dödas, äts och livet går vidare. Nya djur föds medan andra liv tas. Och om inte vissa djur får äta kött så som katter så dör de. De är inte skapta för grönsaker. Kretsloppet fungerar inte så. Det måste finnas köttätare för att hålla balansen för grönätarna. Om den balansen inte fanns så skulle det gå riktigt illa och allt skulle sluta med död.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Rumblebee
1/7/16, 2:08 PM
#125

#124 det där med att kor måste mjölkas tror jag inte ett dyft på. Varför måste kor promt behöva mjölkas? Tror nog att en ko, speciellt om det är en förstföderska, gott och väl skulle kunna må bra utan att bli mjölkad om hennes kalv inte blev stulen kort efter födseln. Sedan behövs det inga maskiner, går att mjölka för hand och det skulle säkert göra så att färre mjölkkor hölls, i och med att det inte skulle bli hållbart i längden med personal som sköter mjölkningen för hand. Därmed skulle de kor som föds upp få det bättre i och med att de skulle få mer plats med mera. Och jo, djuren blir utnyttjade. Vi blir fler och fler på jorden och vill ha mer och mer, gärna så billigt som möjligt. En ko blir inseminerad och får sedan sin kalv stulen för att vi ska kunna komma åt henens mjölk. Och sedan börjar det om igen när kossan blir tom på mjölk. Och så fortsätter det tills kossan helt enkelt blivit utsliten. Kalven blir en mjölkko den med, såvida den inte är en hane, då blir den nästan på en gång slaktad såvida ingen vill köpa den. Samma sak med alla höns som blir instängda i en stor lokal, antingen i bur eller lösdrift. Bara för att folk är giriga och vill ha mer.

Annons:
[peter54]
1/7/16, 3:23 PM
#126

#0 Min åsikt om detta är att det är djurplågeri att tvinga utpräglade carnivorer att äta vegankost. Jag tycker att det är att leka gud. Kan man inte acceptera att hundar och katter är köttätare få man välja ha en kanin istället.

[peter54]
1/7/16, 3:35 PM
#127

#125 Du har fel. Kon måste mjölkas ur den mjölk hon har, annars får hon mjölkstockning som kan leda till febersjukdom och död. En kalv kan inte tömma kon, så även om hon får behålla sin kalv, vilket sker oftare än vad du antyder, måste kon mjölkas och det gäller även sådana kor av raser som inte avlats för att öka mjölkproducerandet. Det är vanligt att fler spädkalvar köps in så att en mjölkko får går med två eller tre kalvar, ibland fyra eftersom kon har fyra spenar.

Uroxen, som är våra kors urfader, producerade lagom mycket mjölk för att räcka till kalven eller kalvarna, men så länge kon har mjölkats av människor har den producerat mer än vad en kalv kan konsumera.

veggie4every1
1/7/16, 5:38 PM
#128

#126 Vi anser oss dock ha rätten att leka gud när det gäller att utnyttja och döda andra arter för att det gynnar oss. Så visst, jag håller med att det inte är rätt att ge köttätare vegetabilisk kost. Det är ett etiskt dilemma som jag skrivit.

Men om vi talar om vem som leker gud, så har jag en hel del som jag skulle kunna säga om det.

Kossor producerar inte mjölk om de inte betäcks och föder kalvar. Så den enkla lösningen är att vi inte betäcker kossan, då behöver hon inte heller mjölkas.

Nu är det här ett helt annat ämne så vi svävar inte ytterligare ut i OT🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[peter54]
1/7/16, 6:59 PM
#129

#128 Det är inte att leka gud, det är att nyttja de födoresurser vi har att tillgå som omnivorer på samma sätt som vi gjort sedan mänsklighetens gryning för 2 miljoner år sedan. Visst kan vi avstå en del, men inte allt och framför allt inte överallt.

Du vet att jag har sagt det förut, men jag säger det igen, veganism är för den rika delen av mänskligheten, de som har råd att välja och även för dem som är friska nog att kunna välja. Dessutom, så länge veganism framställs på samma sätt som en religion som man ska påtvinga sin omvärld, lika länge kommer den att möta hårt motstånd.

[Udoon]
1/7/16, 9:23 PM
#130

Om man inte tänker ge djuret det foder det behöver, så kan man skaffa sig en sten istället.  Sån dubbelmoral att säga sig bry sig om djuren, och sen vägra utfodra dom, mår illa🤮

vendelay
1/7/16, 9:26 PM
#131

#130 Men herregud, det är ju INGEN som säger att de skulle ge sina djur vegansk kost om de inte mår bra av det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/7/16, 10:05 PM
#132

#128 Visst är det att leka gud det som vi gör emot andra arter. Vi dödar 60 miljarder landlevande individer varje år och försvarar det med att vi har rätt till det just på grund av att vi tillhör arten människa eller att vi alltid har gjort det. Där har du ett exempel på speciesism. Om vi nu alltid har gjort det så är det en ännu större anledning att sluta med det nu när vi har möjlighet.

Jag förstår att du tänker på din sjukdom och svårigheterna med kosten, men du vet också att jag inte alls håller med dig att veganism är en "lyxvara". Maten och vattnet som djuren äter under den tid de lever skulle istället kunna föda svältande människor.

Veganism är ingen religion och framställs inte som en religion. Det är ett moraliskt ställningstagande emot förtryck, exploatering och diskriminering av andra arter.

Men återigen, OT för denna tråden. Vi håller den här tråden till hund och kattmat.

#130 Har du läst det jag har skrivit i tråden?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Forest]
1/7/16, 10:19 PM
#133

Väl talat inlägg 126

veggie4every1
1/7/16, 10:44 PM
#134

#133 Du har förstått dock att det inte har någon betydelse för djuren som dödas om veganer skaffar kaniner istället? Problemet kvarstår likväl.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1/8/16, 1:46 AM
#135

#128 Vill tillägga en snabb sak där att om inte kon får kalvar så dör ko djuret ut helt. 😉 Så de döms till att utrotas av de som är veg om man gör ditt sätt.

#127 Tack för att du förklarade detta med kor och mjölkning för #125. 🙂

Jag själv är mycket skeptisk till att inte äta det vi behöver. Om det inte funnits piller som ersätter de ämne vi inte kommer få i oss när vi avstår kött så hade det inte fungerat att vara veg särskilt bra. Som tur är finns piller så de som vill kan.

Angående trådens verkliga start om veg mat till hund och katt har jag redan sagt vad jag tycker. Så härmed lämnar jag tråden och hoppas på att ingen utsätter sina djur för detta!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/8/16, 2:11 AM
#136

#135 De domesticerade kossorna dör ut då de inte får kalvar, det stämmer. Det är tanken att de domesticerade djuren som endast finns här för oss att utnyttja och döda inte ska behöva existera.

Hade det inte funnits några piller/tillskott eller mediciner/läkarvård överhuvudtaget så skulle  samhället se helt annorlunda ut och vi skulle säkerligen inte vara så många som vi är idag. Men nu finns det piller och mediciner och det känns rätt välja ett att ta ett par piller i veckan istället för att döda en kännande individ🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
1/8/16, 3:08 AM
#137

#136 för att dom skall dö ut måste man ju dock förstöra familjegrupper genom att separera tjurar från kvigor (finns ju mjölkgårdar som primärt har tjurar för parningen liksom det finns köttdjurs uppfödare som har det) sen kommer andra bekymmer som att naturen behöver betande djur för jord bearbetning bla.
fast med dom grupper där man redan håller kvigor och tjurar separat är det ju bara att fortsätta att hålla dem på det sättet.

o sen med piller då kommer man ju in på bekymret med hur framställs dom syntetiska vitaminer aminosyror och mineraler och är dom lika bra som naturliga.

det som onekligen är bäst är ju om man kan få i sig allt ens egna kropp behöver naturligt oavsett vilken art man tillhör

[peter54]
1/8/16, 9:46 AM
#138

#136 Det kommer aldrig att ske inom överskådlig tid. Människor som har nära kontakt med djur är måna om allt levande på ett annat plan än det du förespråkar. Det finns bevarandeprojekt för att bevara alla lantraser så att de inte dör ut. Nordens Ark i Lysekil till exempel jobbar hårt för att bevara både hotade vilda djurarter och olika raser av domesticerade djur.

Att utrota kor, getter, får, fjäderfä och andra domesticerade djur måste nog ses som utrotande av vilka djur som helst och det är inget som en grupp veganer kommer att kunna ändra på. Med det menar jag att även om man slutar att äta djurens kroppar och dricka deras  mjölk, kommer människor ändå att bevara djuren.

När det gäller vitaminerna som #137 Cragan är inne på, så krävs att man får i sig lite naturligt vitamin för att kroppen ska förmå att ta upp de syntetiskt framställda vitaminerna. Exempelvis askorbinsyra i pillerform kräver alltså att du äter en apelsinklyfta för att tas upp.

veggie4every1
1/8/16, 2:41 PM
#139

#138 Jag undrar verkligen om man skulle bevara dessa lantraser och domesticerade djur om man inte kunde utnyttja/döda dom? Jag tror faktiskt inte det, jag tror de bevaras i endast själviskt syfte. Men vill man ha dessa djur att pussa på så är det långt bättre än det man gör emot dom idag och jag skulle nog kunna gå med på det. De äter ju också en vegetabilisk kost så inga dilemman där med att behöva döda andra individer för mat 🙂

Onödigt kan det dock tyckas och själviskt med tanke på vattenåtgången och spannmålsåtgången, men å andra sidan skulle det inte födas upp 60 miljarder djur per år längre så det kanske skulle vara försvarbart, jag vet inte.

Jo, bra att ta tillskott i samband med mat och det brukar stå på burken. Men i alla fall B12 i aktiv form tas upp väldigt fint ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[peter54]
1/8/16, 11:34 PM
#140

#139 Det är långt viktigare tycker jag, att se till att begränsa den mänskliga populationen än att man utrotar domesticerade djur för att spara på resurser. Som jag ser det finns det tio gånger fler människor på jorden nu än vad det borde finnas för att planetens resurser ska räcka till åt alla arter.

Att inte utrota djur, oavsett om det handlar om vilda djur eller om det handlar om fä, tycker jag alltid är behjärtansvärt och att föra en linje som förespråkar utrotande tror inte jag är en framkomlig väg även om människan helt slutar att äta kött. Om veganismen tillåts bli ett verktyg för att ytterligare ge människan möjlighet att fortsätta att öka i antal är inte rätt väg eftersom då slår vi i taket en dag ändå.

Gen
1/9/16, 12:05 AM
#141

#140 vad tror du håller dessa djur vid liv om inte jordens resurser? Djuren är dessutom 10 gånger fler. 

Din bild antyder för övrigt att du inte lever som du lär ;)

[peter54]
1/9/16, 10:23 AM
#142

#141 Detta något aggressiva yttrande skulle jag vilja ha ett mer utvecklat svar på. 

Jag blir både arg och ledsen på sådana här påhopp som insinuerar att jag skulle vara dum i huvudet.

Naturligtvis vet jag att djuren är fler (om man räknar djur som en grupp och människor som en, inte art för art). 

Jag lever som jag måste leva, vad jag sedan har för åsikter kan oftast inte appliceras på mig själv som kronisk njursviktig.

Gen
1/9/16, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

#142 Inte mening att göra någon arg och ledsen, så då ber jag om ursäkt. 

Det är inte resursbrist som är problemet, det är förnuftsbrist. 

Nuvarande matproduktion är oerhört ineffektiv. Att konvertera solenergi till näringsämnen genom att odla växter och stoppa in dem i djur innebär enorma förluster och slöseri med resurser. Det är det som gör att vi idag måste hålla 10 ggr fler landlevande domesticerade djur under vidriga förhållanden än vad vi är människor på jorden, och kina, indien och afrika är då bara i startgroparna att öka på sin köttkonsumtion. 

Tänk dig själv, redan idag  finns det för varje människa 10 landlevande domesticerade djur (framförallt grisar, kor och kycklingar, räknar vi in fiskar rör det sig om mer än 100 gånger fler djur än människor som konsumeras) vars enda syfte är att producera god smak och hög status för människorna som konsumerar dem. 

Majoriteten av allt som odlas (framförallt soja och majs) går till att föda upp djur, och för att all den biomassan (70 miljarder landlevande djur, och grödorna som behövs att föda upp dem) ska kunna upprätthållas måste fosfor utvinnas ur marockanska gruvor, och kväve fixeras i kemiska kraftverk med fossila bränslen. 80% av allt fosfor i dina celler kommer från gruvor i Marocko. Låter det rimligt?

Så, det är inte antalet människor som är problemet, det är matkulturen. 

Det har ju väldigt lite med hund och katt att göra det här här så jag måste nog runda av :) 
men du såg ju nyteknik artikeln i den andra tråden: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3953582.ece

Bifogar en bild också som flitigt brukar användas i dessa sammanhang. 

Genom att ge katter och hundar en vegansk kost tillgodoser man fler individers intressen och välmående, än om man ger dem animalisk kost och då bara fokuserar på det enskilda djurets intresse. Men det är ju ännu bättre såklart att ha växtätande husdjur så deras intressen mycket enklare kan tillgodoses.

Cragan
1/9/16, 9:41 PM
#144

#143 måste dock påpeka att den bilden du la med ger en inkorrekt bild då den inte tar med att majoriteten av mark ej lämpar sig för odling av humanföda.
men du har rätt i att det är snett att humanföda odlas som djurfoder speciellt för djur som kan och bör äta gräs och andra växter som vi människor ej kan tillgodogöra oss.

[peter54]
1/9/16, 11:30 PM
#145

#141 Jag var otydlig, jag menade inte det du skriver i ditt svar, det är jag fullt medveten om. 

Istället menade jag ordagrant det du skriver i den sista meningen i inlägget, alltså det personliga påhoppet där. Det var det som mest gjorde mig både förbannad och ledsen eftersom du inte har en aning om vem jag är och vilka förutsättningar jag har att leva efter.

vendelay
1/9/16, 11:56 PM
#146

#145 Jag tror att hen syftade på att du har barn på bilden. Är det dina barn? Du säger att det finns för mycket människor på jorden och det ser ut som att din bild säger att du inte lever som du lär.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[peter54]
1/10/16, 12:25 AM
#147

#146 Om det är vad som menas med inlägget 141 måste jag ju säga att det var något av det lägsta i påhoppsväg jag någonsin läst. 

Med det menas alltså att bara för att det finns 9 miljarder människor på jorden och jag menar att det inte borde finnas mer än max 1 miljard, måste jag och min fru avstå våra 2 barn? Då kan jag upplysa om att om alla föräldrapar i världen hade två barn skulle det inte finnas 9 miljarder människor på Jorden.

Det kan väl inte vara någon nyhet för någon att Jorden är överbefolkad och att de flesta konflikter i världen handlar om mark, vatten och andra resurser? Ingen tror väl att familjer med 2 barn förändrar den situationen?

veggie4every1
1/10/16, 2:41 AM
#148

För att återknyta till ämnet så undrar jag om någon här kan länka till lagen där det står att det är olagligt i Sverige att ge katter vegansk kattmat i klartext, om det finns en sådan lag i klartext?

Jag vet att det står i djurskyddslagen att djur ska ha det foder som är anpassat efter dem. Det här kan väl dock tolkas som att veganskt foder som är anpassat efter katters behov bör vara lagligt, om man väljer att tolka det så.  Är det så att länsstyrelsen kan tolka detta i djurskyddslagen som dom vill och att en länsstyrelse kan välja att tolka vegansk kattmat som anpassat eller inte eller finns det en lag som i klartext säger att vegansk kattmat är olaglig?

Många icke-svenskar har svårt att tro att det är olagligt med vegansk kattmat i Sverige nämligen och vi har en intressant diskussion om det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
1/10/16, 3:18 AM
#149

#148 vet ej om det finns någon dom i högre eller lägre instans men det är vad man bör leta efter om man vill veta hur lagen om artriktig föda skall tolkas

veggie4every1
1/10/16, 4:15 AM
#150

#149 Jag tror att man behöver veta vilket mål det gäller för att få ut några handlingar. Det känns som att det kommer att bli svårt.

Men det verkar troligt då att om det inte finns någon lag i klartext att det är tolkningen som länsstyrelsen gjorde med det fallet med vegankatterna för ett par år sedan som ligger till grund för tolkningen att det är olagligt med vegansk kattmat i Sverige.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/10/16, 4:23 AM
#151

#148 Ingen vegansk mat kan bli anpassat till en katts behov eftersom det då saknas kött.

majvi
1/10/16, 10:21 AM
#152

Jag tror att det i framtiden kommer att gå att göra vegansk mat även till katter där de får alla behov tillgodosedda.

De kommer på ett sätt att framställa nödvändiga aminosyror som Taurin på syntetisk väg

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Gen
1/10/16, 11:54 AM
#153

#147 Varför har du fått för dig att det ska finnas max 1 miljard människor? Jag tycker det är magstarkt, i synnerhet när du inte tycker att ditt sätt att leva ditt liv har något med saken att göra. Du och dina barn konsumerar ju 30 gånger mer resurser än personer i utvecklingsländer. Så ni är en jättestor del i din problembeskrivning. (Jag tycker som sagt inte att det är ett problem med resurser, det är användningen av dem som är problemet, så för mig får du gärna ha barn … därav blinksmiley)

#150 Djurens rätt skriver på sin faq så här: 

"En värmländsk kattägare anmäldes till länsstyrelsen i augusti 2011 för att han gav sina katter veganmat. När kattungar annonserades ut via Blocket ville ägaren att köparna skulle fortsätta ge dem veganmat. I samråd med Jordbruksverket fattade länsstyrelsen sitt beslut att den utfodringen inte uppfyllde djurskyddslagens krav. I djurskyddslagen står att djur ska utfodras med foder som är anpassat efter dem och länsstyrelsen gjorde tolkningen att den delen i lagen inte efterföljdes beroende på att katter är utpräglade rovdjur." 

Från Vegan.nu hittade jag denna kommunikation med jordbruksverket 2012:

"_-----Ursprungligt meddelande-----
_Från: Foderochhalsa  Skickat: den 23 mars 2012 11:56 K,

Tack för din frågeställning. I foderlagstiftningen är det inte reglerat vilken typ av foder som får användas, däremot finns det vissa regler för vilka foder som inte får användas och under vilka former foder ska produceras.

När det gäller utfodring med rent vegetabiliskt foder så har detta prövats i ett ärende gällande katter där Jordbruksverket med stöd av djurskyddslagstiftningen inte ansåg det lämpligt med ett rent vegetabiliskt foder. Frågeställningen måste dock prövas från fall till fall, när det gäller innekatter så är detta fullt berättigat medan våra många av våra katter som springer ut och in allt efter behag troligtvis skulle klara sig bra på ett vegetabiliskt foder då de troligtvis förser sig med de animaliska tillskott som behövs själva (möss och småfåglar, etc.). För hund kan man troligtvis inte vara riktigt lika strikt då dessa djur inte är lika strikta köttätare som katter och det förekommer rent vegetabiliska foder på marknaden."

Så det verkar alltså inte stämma att det är olagligt med veganmat för katter, eller har det hänt något mer sen dess? 

Jag kommer ihåg att jag pratade med goodstore när de tog bort Amicat från hyllorna och då menade de att jordbruksverket inte ansåg att amicat var tillräckligt testat. För att få sälja det behövde företaget/återförsäljaren visa att det inte förde med sig risker. En slags försiktighetsprincip verkar alltså tillämpas av jordbruksverket i det här fallet.  

#152 Majoriteten av taurin-produktionen är redan idag syntetisk så det finns inga absoluta hinder för en vegansk kattkost. Det finns dock heller inga stora långtida studier vad jag känner till, och katter (särskilt kastrerade hankatter) får lätt njursten som är kostrelaterat, så det finns hälsorisker förknippade med foder.

Annons:
Cragan
1/10/16, 12:08 PM
#154

#152 många saker går redan att framställa syntetiskt om det är lika effektift som naturligt är en helt annan historia, o sen har man problemet med framställningen av taurin är inga "snälla" kemikalier som används direkt har inte kollat hur det är med dom övriga essentiella aminosyrorna i övrigt dock men gissar på att det inte är så trevlig läsning.

Gen
1/10/16, 12:20 PM
#155

#154 kan du vara lite mer konkret? Vad är det för problem med syntetisk produktion av taurin? (Vilka kemikalier tänker du på, och vad har de för negativa konsekvenser)

Cragan
1/10/16, 12:47 PM
#156

#155  etenoxid natriumvätesulfit och ammoniak används för att framställa syntetiskt taurin. är ingen kemist men vet iaf att ammoniak inte är nämnvärt nyttigt för vare sig människa eller natur i hög koncentration   natriumvätesulfit framställs av svavel riktigt hur har jag inte orkat ta reda på. etenoxid har jag inte haft tid att läsa något om kan vara nått ofarligt o kan vara något som inte är ofarligt jag vet helt ärligt inte.
om det framställs där man inte har några utsläpp av kemikalerna som används så bra det, men nu är det den mänskliga arten vi pratar om så produktion kommer att ske så billigt som möjligt och då brukar saker som miljöskydd och arbetarnas hälsa inte stå speciellt högt upp på agendan.

Gen
1/10/16, 1:05 PM
#157

#156 Ok, det låter då som att du mest utgår ifrån att det är dåligt. Oftast innebär en kontrollerad syntetisk produktion fördelar för substansens renhet, inte tvärtom som du antyder.  Det är inte som att det finns ammoniak finns kvar i produkten eller att det hälls ut i naturen. Det vore inte särskilt lönsamt. Återkom gärna om du har några exempel på negativa konsekvenser från syntetisk taurin-produktion.

Honestyisdead
1/10/16, 1:18 PM
#158

#153 Jo, de är köttätare. Det är ett hinder. Ni tjatar om hur djuren inte får välja att bli mjölkar och mat. Propsa då inte på dom onaturlig föda! Blir rent av förbannad över sådant snack. Vill man inte ge den föda som arten äter skaffar man inte den. Man påtvingar inte sim Vegan mat till köttätare! Det behöver man ingen lag för att förstå. Att neka köttätare sin kost, DET är att leka gud.

Cragan
1/10/16, 1:24 PM
#159

#157 går mer på vad jag vet om mänskligheten vi är inte nådiga mot planten vi bor på och går det att spara ett par öre på att hälla ut något så hälls det ut ist för att gå på deponi, o skrev inte att det skulle vara kvar i produkten är mer vart tar det vägen efter produktionen av taurin för jag tror inte på någon idyllisk värld där alla nyttjar deponier utan mer på det att kan dom komma undan med att dumpa så dumpar dom.
vill du ha exempel på negativa konsekvenser med felaktig hantering av kemikalier så googla efter bilder i utvecklings länder (där det trotts allt är vanligare att sakerna hälls ut då chansen att få böter för det är mindre)

Gen
1/10/16, 1:33 PM
#160

#158 Det här har redan tagits upp i tråden innan. Se ex sista paragrafen i #143. I sak delar jag din uppfattning att för det individuella djuret så verkar det rimligt att utgå ifrån att det finns ett intresse av att få animalisk föda, och detta intresse tillgodoser man inte genom att beröva dem det - så det är ett problem. 

Men var kommer då det animaliska proteinet ifrån? Det handlar om att väga in dessa individers intressen också. Jag delar din inställning att i en perfekt värld så kan vi vara glada välmående människor utan att vara beroende av rovdjur för att uppnå det.

Annons:
veggie4every1
1/10/16, 2:46 PM
#161

#153 Tack för ett utförligt och bra svar🙂

Så det är en luddig lag detta, men länsstyrelsen omhändertager ens innekatter om man ger vegansk kost anpassad för katter även om katterna är friska och välmående, men om katterna är utekatter så kan man komma runt det om jag förstått det rätt då. Då måste man kunna bevisa att katterna är utekatter förmodar jag.

Hittar inte kattmaten hos Goodstore online i alla fall. Men det verkar inte olagligt att åtminstone som privatperson att importera. Hittar inga färska uppgifter om det dock eller hur det ser ut för företag om import och försäljning. Ska kolla upp det själv.

Men då kan jag förklara lite tydligare om den luddiga svenska lagen för icke-svenskarna. Några reaktioner på detta är "WOW that's crazy!" "What country is that?" "That's bullshit", "Illegal how?"  😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/10/16, 3:01 PM
#162

$161 typiska kommentarer från människor som inte ska äga köttätande djur.

veggie4every1
1/10/16, 5:09 PM
#163

#162 De här personerna skulle nog ha ett och annat att säga om det, men nu är de inte här och därför ska vi inte utveckla det vidare.

De flesta på den här sajten vet säkert din åsikt vid det här laget men det finns andra perspektiv på detta än det vi oftast möter på detta forum.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
1/10/16, 5:28 PM
#164

#161  men länsstyrelsen omhändertager ens innekatter om man ger vegansk kost anpassad för katter även om katterna är friska och välmående

Det verkar vara en bedömningsfråga och ämnet är onekligen känsloladdat. Ribban läggs högre för den här typen av mat, än den som innehåller animalier. 

Tror jordbruksverket kontaktade alla återförsäljare i Sverige 2012 och bad dem ta bort maten om de inte kunde visa att den inte förde med sig några risker och då tog Goodstore bort maten. Jag kan tycka att det är rimligt att producenten ska kunna visa att maten är ändamålsenlig, men det bör ju då gälla alla produkter inte bara de veganska. Jag vet inte om det finns några mer specifika riktlinjer.

veggie4every1
1/11/16, 12:22 AM
#165

#164 Det verkar som att det tog fart i och med den person som ville skänka kattungar på blocket och skrev i annonsen att han ville att katterna skulle matas med vegansk kattmat.

Han blev anmäld av någon som inte gillade det och länsstyrelsen beordrade honom att börja ge animalier. Det var inte någon fråga så vitt jag vet om att han katter var sjuka eller misskötta utan de ansåg helt enkelt att den veganska kattmaten inte var anpassad till katter.

Efter det så skedde detta att jordbruksverket kontaktade återförsäljarna. Hade inte den här personen haft kattungar att skänka, hade han inte blivit anmäld och då undrar jag om jordbruksverket hade lagt sig i kattmaten.

Det är absolut rimligt att producenten ska visa att maten är ändamålsenlig och ami cat är ju nuförtiden ett beprövat foder som funnits i många år och har visat sig ändamålsenligt vid det här laget i andra länder. Jordbruksverket kanske bör titta över detta igen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
1/11/16, 9:45 AM
#166

#165 Det är ett jäkla tjat om att människor inte ska äta kött för att det inte är det våra kroppar är byggda för osv. Men att ge vegansk mat till en katt? Inga problem.

Nej. Det är inget att överväga. Det är inget att kolla upp. Spelar väl ingen roll om de ser friska ut. Är de lyckliga? Skulle de välja det själva? antagligen inte.

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1/11/16, 5:51 PM
#167

#166 Jag struntar i vad vi är byggda för. Vi är inte byggda för att sitta vid datorer eller köra bil heller exempelvis. Vi lever gott och bra på vegankost och det är det som spelar någon roll eftersom vi då inte behöver utnyttja och döda andra individer.

Att katter skulle vara olyckliga pga vegansk kattmat är bara ett ogrundat antagande. Dom är nöjda om maten smakar bra, de bryr sig inte om innehållsförteckningen.

Problemet är att andra lika kännande och medvetna individer måste dö för att katten ska äta kött.

Hur tänker du då när det gäller de djur som utnyttjas och dödas för sitt kött och deras rätt till liv?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Honestyisdead
1/11/16, 6:11 PM
#168

#167 Då får vi ju ut i skogen och göra rovdjuren till veganer också så inga liv spills.

thenewbreed
1/11/16, 6:55 PM
#169

#167 

Så du tror att en katt medvetet skulle välja en vegansk kost om det finns rått kött i skålen bredvid?

Eftersom människan har domesticerat en massa djur så har vi även ett ansvar att de ska få leva så naturligt som möjligt medans de bor hos oss. Att ge vegansk mat till ett rovdjur eller att ha häst på box större delen av dygnet är inte optimalt.

Att bevara alla liv är en omöjlighet. liv och död går hand i hand. De flesta djur i naturen dör och blir mat åt andra djur. Det är så det fungerar. Det betyder inte att de är mindre värda. Jag förstår inte varför döden är en så hemsk sak? Så länge de får leva ett värdigt liv tills de dör så spelar det väl ingen roll om de dör och blir mat till ett annat djur? 

Tycker det är en så himla vrickad syn. "allt ska leva till vilket pris som helst även om det innebär sämre livskvalitet och överpopulation för döden är sååå hemsk"

Medarbetare på bildredigering! :)

Rumblebee
1/11/16, 7:11 PM
#170

#167 Även om katter inte bryr sig om vad maten innehåller så är det upp till de som tar hand om kattern att göra det. För det kan ta år innan felaktig kost visar sig vara dålig för katten. När jaf var ung så hade min familj en katt som blev utfodrad med dåligt torrfoder, Whiskas, Friskies etc. Han var tio år gammal när han fick problem med urinvägarna som visade sig vara urinsten.

thenewbreed
1/11/16, 9:55 PM
#171

#170 ja och 10 är ändå inte en speciellt hög ålder för en katt så det är ju synd att det blev så.

Dålig eller fel kost förkortar livet och försämrar livskvaliten. Mina dåligt avlade tammöss som jag fick hem gav jag egenblandat foder med ekologiska varor och de levde i nästan 2 år ja i kombination med en stimulerande miljö som främjade deras naturliga sätt att röra på sig och leta efter föda. Trots att de kanske med djuraffärsfoder hade fått leva några månader som mest.

Medarbetare på bildredigering! :)

Gen
1/11/16, 10:45 PM
#172

Jag måste säga att jag uppskattar det här engagemanget hos alla att domesticerade djur ska få ha det bra! Om bara lite av empatin kunde riktas till djuren som blir till människomat också så kan ni göra riktig skillnad.

Jaguar_
1/12/16, 7:23 AM
#173

Måste tillbaka hit och säga…

Intressant artikel och jag har även sett dokumentär om just detta. Tänka er, 3 olika arter av människor en gång för länge sen. Ta en vild gissning vilken art som överlevde. Ren fakta och förfäder.

http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/03/ar-manniskan-vegetarian-eller-kottatare.html

Man kan välja vad man vill bli. Men acceptera andras val och du kan inte göra ett val åt andra som inte har en chans att ens välja. Bästa testet; Lägg en köttbit i en skål och veg i andra skålen, släpp katten/hunden och se vad den väljer.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Gen
1/13/16, 11:16 PM
#174

#173 du kan inte göra ett val åt andra som inte har en chans att ens välja

Där sa du nått. Bästa sättet? Bli Vegan!

Annons:
Jaguar_
1/14/16, 1:40 AM
#175

Varför känns det som att man pratar med en bäck???

#174 Du kan aldrig övertyga rovdjuren i naturen om detta och inte heller påverka andra individer av din egen art bara för att du tycker det du tycker. Du har valt att bli vad du är. Vi som lever som vi alltid ha gjort ha gjort vårat val. Det kallas respekt. Och respekt ska man även ge sina kära husdjur. Jag respekterar alla de som valt olika matvägar. Jag respekterar att jag har husdjur just nu som äter småkryp. Varför kan inte du? Dock om jag inte respekterar föda vissa djur äter så skaffar jag inte sådana djur.

Världen består av balans. Rovdjur och bytesdjur djur som i sin tur äter grönt för att världen ska fungera. Orsak och verkan är något man ska ha i tanke och det är många frågor och svar i detta ämne.

Att mata djur med veg kost för att du valt din väg är fel. Om man matar djur som inte ska äta kött med kött. Vad skulle ni säga då? Vad skulle hända med detta djur? Kort sikt. Lång sikt. Allt får en verkan i slutändan och arter som katt och hund har en inbyggd stoppknapp för att visa minsta lilla att de mår dåligt. De visar bara när det är försent. Så om katten skuttar och hoppar runt kan kanske betyda i dina ögon att den mår bra. I kattens/hundens kropp är det överlevnadsinstinkten.

Ge djuren chansen att välja själva och var inte trångsynta. Sluta ge fel kost…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[HundochKatt]
1/14/16, 11:28 AM
#176

Detta borde man inte diskutera över huvudtaget anser jag. Och det är konstigt att det är en återkommande diskussion på Vegan i fokus… Oavsett art på djuren så ska man ge det den är ämnad att äta! Varför ska man tvinga på ett djur något den inte ska äta över huvudtaget? Det är ungefär som att vi allätare skulle tvinga på en kanin kött. Det är totalt respektlöst mot djuren att påtvinga dem att äta vegankost, när de inte är ämnade att äta det! En katt är strikt köttätare! Den behöver kött för att den ska må bra och leva länge. Om man ger vegansk kost till en katt, ja, den överlever ett tag, men så småningom kommer den att få sådana brister att den går döden till mötes. Det blir för sent att rätta till skadorna. En hund är inte lika strikt, men den behöver också kött för att må bra och överleva. Det skulle förmodligen ta längre tid för en hund att bli sjuk på vegansk kost, men även här så skulle det få allvarliga följder i slutändan. Om man inte kan ge djuren den föda som de är ämnade att äta, ja, då får man låta bli att skaffa sig ett sådant djur! Svårare än så är det inte!

[Vegg]
1/14/16, 12:13 PM
#177

Håller med HundochKatt, detta har inget med veganism att göra. Folk får fördomar och tror att alla veganer tvingar i alla andra och djur veganskt men så är inte fallet. Lämnade faktiskt sidan här på grund av diskution om detta tidigare så det är tråkigt att se att det upprepar sig, det diskuterades en gång innan eller kanske fler, vet inte men så tråkigt att läsa. BE HAPPY OCH GÖR WHATS MAKE YOU PROUD!

Jaguar_
1/14/16, 12:34 PM
#178

#176 👍

Det finns tre grundläggande näringsämnen som man bör känna till för att förstå vilken kost en katt behöver. Kolhydrater är det första som framför allt kommer från växtriket och som korttidslagrar energi. Det andra är protein som behövs för att bygga upp muskler, bindväv, klor, päls med mera.  Och det tredje är fett som används för att lagra energi och skydda kroppens inre organ.

– Dessutom måste vi ta med i beräkningen att katten både är ett rovdjur och ett ökendjur

En katt är gjord för att äta fet och proteinrik föda nästan helt utan kolhydrater.

– Alla rovdjur behöver dessutom hålla en jämn blodsockernivå vilket också bidrar till att de inte är anpassade för att äta kolhydrater.

Katter har inga kolesterolproblem utan klarar mättat fett i mängder.

– Däremot behöver de bara en liten mängd fleromättat fett som till exempel finns i laxolja. Se dock upp så att det inte blir för mycket eftersom det kan leda till e-vitaminbrist.

Förutom fett och protein behöver katten få i sig tio olika essentiella aminosyror varav ett par av dem endast finns i animaliska produkter.

– Det betyder att en katt inte kan överleva som Vegetarian trots att vissa fortfarande hävdar det.

Vill du ge grönsaker som bukfylla räcker det med att råriva dem men om du ger dem för näringens skull måste de frysas eller syras först och sedan passeras för att katten ska kunna bryta ned dem.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/14/16, 2:28 PM
#179

#176 Nu är det så att vi diskuterar detta på den här sajten ibland, men det är valfritt att läsa och deltaga i diskussionen och att vara på sajten.

Det kan tyvärr vara nödvändigt med kött i vissa fall och ingen säger heller att man ska ge ett foder som gör någon sjuk.  För en icke-vegan som inte ser det moraliska problemet att själv stödja djurförtrycket är det säkert nästan omöjligt att se att det finns ett problem med att döda andra individer för mat. Men för en person med veganska värderingar så bör detta åtminstone vara något man kan se som ett moraliskt dilemma även om man inte anser att det är rätt.

Jag tycker inte heller att det är rätt, vilket jag nu sagt upprepade gånger, men de som bär ansvaret för detta moraliska dilemma är de som föder upp katter och de som stödjer fortsatt avel av köttätande husdjur. Det är givetvis inte en lösning att låta någon annan mata husdjuret med kött eftersom det inte handlar om ens eget samvete. Behöver man som Vegan ge sin katt kött för att den ska vara frisk så ligger ansvaret för det på de som stödjer djurförtrycket och man kan bara göra så gott man kan.

De som ger sina katter vegansk kattmat utför ph kontroller och årliga (ibland oftare) veterinärkontroller för att förebygga urinstensproblem på sina katter. Så snart prover indikerar att det kan bli ett problem så åtgärdar man det. Hur många icke-veganska kattägare gör det undrar jag. Man ger heller inte grönsaker utan ett veganskt smältbart foder anpassat efter kattens näringsbehov.

Alla vet att det inte är naturlig mat och alla vet att det inte är moraliskt rätt. Men det många inte verkar kunna greppa är att det även är moraliskt fel att stödja ett förtryck av miljarder lika kännande och medvetna individer pga köttätande husdjur.

#177 Givetvis har det med veganism att göra på det sättet vi håller miljoner köttätande rovdjur i fångenskap och det bör vara ett problem för en person med veganska värderingar att mata de köttätande husdjuren med andra lika kännande och medvetna individer.

Att icke-veganer drar alla över en kam och har fördomar är ett problem som ligger hos de själva och ingenting som veganer behöver anpassa sig efter. Jag har aldrig och kommer inte fortsättningsvis att anpassa sajtens diskussioner efter ämnen som icke-veganer inte kan få fördomar om. Detta kan dock vara ett ämne som lämpar sig mera för djurrättsajten i fortsättningen även om djurrätt och veganism hör samman och djurrätt även diskuteras här på vegansajten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sindri
1/14/16, 4:05 PM
#180

Att mata vilket djur som helst med annan föda än det är designat för genom tusentals år av evolution är väl inte för djurens bästa, som väl är veganers motto?

Varför tror ni det är så många hundar och katter som får diabetes och andra "välfärdssjukdomar" nuförtiden? Jo, för att de inte får artegen föda. Är inte det också ett sätt att döda djur också, långsamt och plågsamt.

Och är det överhuvudtaget veganskt att ha husdjur? Det har inget som helst med naturlighet att göra att hålla djur i bostäder med torr luft, burar, kisslådor, klorerat vatten etc, etc.

Är det mindre onaturligt att ha en domesticerad katt inomhus än en mink eller höna i bur? Alla tre företeelserna är p.g.a. människors högst egoistiska önskningar.
Jag säger inte att det är fel, men man skall vara högst medveten och ärlig om varför man vill ha ett husdjur. Inte är det för djurets skull.
Att det redan finns så många hundar, katter, kaniner etc är inget argument för. Om ingen efterfrågade husdjur skulle det inte finnas några.

Så….en genomkonsekvent Vegan borde väl inte ha husdjur alls. Ut i naturen istället och titta på fåglar, rådjur, harar etc.

Jaguar_
1/14/16, 4:17 PM
#181

Flytta denna tråd till Djurrätt i så fall. Det är ju där den skulle varit från början med en sådan frågeställning, eller har jag fel? För det är ju en fråga om det är rätt eller fel att ge fel kost till vissa djur.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
veggie4every1
1/14/16, 4:30 PM
#182

#181 Nej, tråden får ligga kvar. Det är inget fel att lägga in trådar om djurrätt på den här sajten. Som sagt så går djurrätt och veganism hand i hand och djurrätt diskuteras även här. Men fortsättningsvis kanske det är bättre, vi får se.

#180 Ja, de djuren äter dock inte vegansk kost.  Det är därför människor också får diabetes, pga av att de inte äter artegen föda. Mer om djurägande hittar du i denna tråden om du vill diskutera det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1/14/16, 4:32 PM
#183

#182 Ah ok. Checkade bara då de nämns av vissa i tråden. Alltid svårt att veta vart man ska lägga trådar då denna är både och. Kanske dock mer åt djurrättshållet.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[HundochKatt]
1/14/16, 6:14 PM
#184

#182 du vet inte mycket om diabetes, men den största orsaken till diabetes beror faktiskt på ärftligheten/generna. Men att man skyndar på det hela genom att äta felaktig/kolhydratrik kost dvs att man får det tidigare än om man hade ätit lite nyttigare har faktiskt inte med saken att göra. Skulle inte vi vanliga äta artegen föda? Det är det vi gör inte ni veganer! Det jag blir mest förbaskad över är att ni eller vissa veganer här i alla fall snackar om moral hit och dit, men när det kommer till kritan så skulle ni vilja, även fast det går mot naturen utfodra carnivorer med vegankost. Snacka om att göra bort sig totalt! För inte så länge sedan så läste jag på en vetenskaplig sida (kan tyvärr ej länka pga data problem, annars skulle jag gjort det) om att veganer får ofta taurinbrist! Kort och gott så behöver alltså människor kött om man inte vill förgifta miljön och sig själv med syntetiska produkter. Det är precis likadant med B12, ett tecken på att vi behöver kött! Men men, jag bryr mig inte ett skvatt om ni orsakar brister hos er själva, men jag bryr mig om djuren som får fel kost!

veggie4every1
1/14/16, 7:17 PM
#185

#184 Enligt #180 beror det på att man inte äter artegen föda och jag håller med. Min mor blev helt botad av vegansk kost efter att ha lidit av diabetes 2 i över 20 år.

Taurin är något vi människor bildar själva i kroppen. För att bilda taurin krävs cystein vilket har en koppling till B12 som du säkert vet. B12 är ett tillskott vi behöver, men det betyder inte att vi behöver äta kött.

Jag tror faktiskt inte att du har läst mina inlägg, kanske du läst delvis och hoppat över en del för det verkar som att innehållet har gått förbi dig.

Tänk också på tonen tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1/14/16, 8:19 PM
#186

Taurin är väldigt viktigt för katter då jag har för mig att de kan inte bilda detta själva och detta finns enbart i kött. Jag ha läst att det finns konstgjort taurin…men jag ställer mig alltid frågan…Äkta socker eller sötningsmedel? Hmm äkta socker är bättre än konstgjort i ett labb.

Jag är extremt petig med maten till mina Gerbiler så de inte få i sig konstiga konstgjorda grejer och även till mig själv. Och kommer vara lika petig när vi får hem våra hundar samt andra djur. Skulle aldrig få för mig att testa om det funkar med något de inte ska äta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/14/16, 10:29 PM
#187

#186 Det är bra att du är petig med maten till dina gerbiler. Men du ser inga moraliska problem med att stödja dödande av 60 miljarder andra kännande individer per år både för egen del och dina husdjurs?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
1/14/16, 11:04 PM
#188

Jag tycker det här ämnet är både kul och relevant. Jättebra ingång att påvisa speciesism. De som är någorlunda empatiskt utvecklade inser dubbelmoralen och kan börja reflektera varför de reagerar på olika sätt beroende på hur de lärt sig värdera andra individer, och om det verkligen är en hållbar moralisk inställning. Många låser sig så klart, men om man inte pratar om saker som berör så når man aldrig fram. Jag hade den här diskussionen på en julmiddag på jobbet en gång med en som barfade sina katter. På samma sätt som hon värnade om alla katters välmående tyckte jag att man även kunde värna om de före detta individerna hon som bäst glufsade i sig. Viktigt så klart att man inte kör på för hårt då man riskerar att alienera både sig själv och andra veganer. Lugnt och sansat får man försöka ge ett annat perspektiv. Lite svårare på forum där tonläget lätt vrids ur proportion. Men det kan ju vara lite roande att se en del speciesistiska kortslutningar också. Jag tänker att dessa extremer kan hjälpa till att få mer sansade personer att inse att arttillhörighet inte är en moraliskt relevant skiljelinje. Kattens intressen och välmående är i högsta grad relevant, och det gäller alla djur.

Annons:
sallad
1/15/16, 9:40 AM
#189

#184 Det finns faktiskt människor med en speciell bakterieflora i tunntarmen som producerar vitamin B12, vilka är dessa? Jo, vegetarianer i Indien. De har hållit sig till att äta grönt. Inte gått bort från vår tänkta samlar-föda. 

Sen är det väldans svårt att vara Vegan i en världsdel som vi inte ens utvecklas för att leva i. Här är vi alla (blandkostare eller vegan) invasiva, med våra boskap och stora odlingar. Lovar att det hade varit enklare att leva naturligt i Afrika, där vår artegna föda växer överallt. Och inte i lador eller på fällt. För att inte nämna blandkostares stora kärlek till havsdjur, som är en väldigt artegen föda (not). Inte för att alla äter fisk, men många av dem gör det.

Artegen föda skall kunna hämtas ur naturen, tror faktiskt älgarna, eller gnuerna. Skulle ta slut rätt fort? 

Svårt att leva korrekt, äta grönt, lokalproducerat, när vi inte ens lever på rätt jordar. Veganism handlar inte om att vara perfekt, bara så bra så möjligt, så korrekt som möjligt. Dock hade det varit enkelt att leva perfekt, om vi inte lämnat vår tänkta kontinent.

-Rasmus 🌈

Jaguar_
1/15/16, 10:25 AM
#190

Jag ser inga problem i att jag äter kött och ha byten så som jag lever idag, eller som vi lever idag. Dock lever vi inte som förr. Idag springer vi inte ut och jagar med pil och båge som vi en gång gjorde. En gång i tiden kom människan på att vi kan föda upp också för att slippa gå utan föda om jakten inte är lyckad och de finns folk att föda i sin by. Och sen blev det mer och mer av just detta.

Att det sedan utvecklats till en överdriven industri är en helt annan femma. Och jag stödjer inte ens den massindustrin utan jag stödjer den lilla industrin som låter djuren ströva fritt i stora hagar och få kel och gos innan det ens är tal om slakt. Och tro det eller ej, men jag äter ibland vegetariskt också. Så i det stora hela om mig själv tycker jag gör rätt precis som vargarna och lejonen där ute när de fångar sin middag.

Och tal om munkarna i Indien. Ni kanske inte läste länken jag klistrade in på sidan men tarmarna kan ändras då vi är allätare till vad vi äter på några få dagar.

Dessutom tänker inte veganer på att ert ätande kostar otroliga pengar och miljöutsläpp då vissa frukter och grönt inte existerar i Sverige utan måste fraktas runt hela världen för att komma just hit där det ska ätas. Så den kostnaden och miljöutsläppen kommer inte ändras för att alla gå Vegan.

Det som jag skulle vilja ändra i vårat system idag är att stänga gränser för att leverera in t ex kött från andra länder. Vad ska vi med det till då vi faktiskt har egna djur här som vi äter? Alla länder är jag säker på att de kan försörja sig själva med sin egen produktion när det kommer till köttdjur. Att de ska levereras till hela världen är det som gör en massindustri av slakt i alla länder för att de ska kunna göra just detta. Vilket jag anser är korkat.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

sallad
1/15/16, 11:19 AM
#191

#190 Vet inte om ditt ''munkarna i indien'' var riktat till det jag skrev i #189, men bör nämnas att det inte handlar om munkar, utan om människor, en stor del av befolkningen. De har dessutom varit vegetarianer långt före B12-tillskott kommit ut på marknaden. Och de lever.

Kostar vårat ätande otroliga pengar? Du borde läsa på lite mer om veganism. Alla äter inte tropiska frukter varje dag, det finns olika skolor om vad man ska äta. Dessutom odlas en hög med baljväxter, andra proteinkällor (frön etc.), en hel del kålsorter och massvis med olika rotfrukter i just Sverige. Att dra alla över en kant är väldigt lågt. Det går mycket väl att vara Vegan och äta lika mycket svenskt som en svegan, det krävs kanske bara mer planering. I #189 skrev jag att det var svårt att äta lokalproducerat som Vegan, men det är långt ifrån omöjligt om man har egen odling, eget växthus och så vidare.

-Rasmus 🌈

sallad
1/15/16, 11:23 AM
#192

Nu blev mina inlägg mycket OT, ta bort dem om de förstör. 😃

-Rasmus 🌈

Gen
1/15/16, 6:58 PM
#193

#190 Och jag stödjer inte ens den massindustrin utan jag stödjer den lilla industrin som låter djuren ströva fritt i stora hagar och få kel och gos innan det ens är tal om slakt […] Så i det stora hela om mig själv tycker jag gör rätt precis som vargarna och lejonen där ute när de fångar sin middag.

Om vi bortser från den haltande jämförelsen mellan lejon/vargar och att stödja de "lilla industrierna". Du har ett val, och du väljer att äta kött. Kan du inte länka till några av dessa gårdar du köper ditt kött från, där djuren får ströva fritt året runt och fokus är på kel och gos? 

Vi får också utgå ifrån att du aldrig äter frukost, lunch eller middag med animalieprodukter ute (/skola/personalresaurang) och aldrig köper halvfabrikat eller animalier från cafe eller livsmedelsbuttik då du inte kan säkerhetställa levnadsvilkoren.  

Dessa misstankar till trots, undrar jag ändå på vilket sätt dessa djurs intressen och välmående tillvaratas bättre än en tillsynes välmående, och veterinärtestad frisk katt,  som lever på vegetarisk kost? Katten uppfyller ju precis alla krav du ställt upp, men där är det aldrig tal om slakt.

Jaguar_
1/15/16, 7:40 PM
#194

Antar ni inte läst länken eller läst den men inte tagit in det ni läst? Isf läs länken igen. Speciellt delen med allätare och att vi människor ändras på grund av vad vi äter. Det är sådant vi klarar av som allätare, men de som inte är allätare har inte den lyckan. Och jag vet väl att en munk är en människa hahahahaha jag är väl inte dum :P

Och jag drog inte alla över en gräns. Jag ha bara läst på och det kommer importeras vare sig ni äter frukt eller annat vi inte odlar i Sverige eller inte. Precis som med köttet jag tog upp i slutet av mitt inlägg. Det är ingen skillnad på kött eller veg när det kommer till att importera. Det läget kommer inte ändras och miljön förbli den samma med allt bilande runt för att få det hit och dit.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
1/15/16, 7:52 PM
#195

#194 Nu ställde #193 en fråga till dig som du kanske missade? Den är intressant att fundera över och jag skulle också gärna höra hur du tänker i det avseendet.

Det sista stycket i inlägg #193.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
LinDajSon
1/15/16, 8:20 PM
#196

Varför måste veganer envisas med att hålla husdjur om det nu är så fruktansvärt problematiskt att ge djuren en för dem korrekt kost? Sluta skaffa köttätande djur om det nu är så besvärande att leva med konsekvenserna. Var inte en bidragande orsak till att folk avlar fram djur som äter kött, så räddar ni mer slaktavfall från att bli djurfoder än om ni skaffar en katt och trycker i den grönfoder.

Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
1/15/16, 8:35 PM
#198

#196 Nu har du inte läst inläggen i tråden eller hur? Då skulle du veta att det inte spelar någon roll vem som matar katterna.

Veganer stödjer inte handel med djur eftersom djur inte är varor och produkter. Vi adopterar omplaceringsdjur som behöver hem, men det är inte en vegansk handling att köpa djur från uppfödare och därför är inte veganer en bidragande orsak till att man avlar fram djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

LinDajSon
1/15/16, 11:48 PM
#199

Läsa en tråd av den här längden, näpp. Jag känner alldeles för många veganer som köpt djur från såväl uppfödare som zoobutiker för att tro att det är något ovanligt. Jag tror faktiskt inte jag känner en enda som inte äger ett djur överhuvudtaget. Fast det kanske är som med vegetarianer, det finns folk som kallar sig vegetarianer men äter fisk, skaldjur och / eller kyckling. Samma?

veggie4every1
1/16/16, 12:11 AM
#200

#199 Jag förstod nästan det.

Ja, det kan man säga är detsamma i alla fall om man använder den ursprungliga definitionen av begreppet vilket jag gör. Nu är begreppet urvattnat och personer som äter en vegansk kost och egentligen är vegetarianer kallar sig för veganer och blandkostare kallar sig vegetarianer och det är en del förvirring kring det.

Men en riktig Vegan använder inte djur som produkter och stödjer inte handel med djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1/28/16, 5:15 PM
#201

Sorry, varit borta då sambon legat inne på sjukan, men jag tänker inte bli långvarig i tråden då den aldrig kommer nå någonstans. Så ni kan gärna diskutera vidare vad jag skriver här nedan men förvänta er inget mer svar från mig i detta ämne.

Mitt  intresserad av ämnet om alla skulle gå över till veggi kost har klart växt för skojs skull och att inte importera allt vi behöver för att rädda miljön.  Varje människa äter ca 130kg mat om året utan dricka. (Medräknat potatis, pasta, kött, grönsaker). Ca 15-20 kg per kvadratmeter i ett växthus går det odla om det handlar om tomater och den storleken.

100 kvadratmeter växthus, 50 cm rad- och plantavstånd. 19 gånger 19 rader och blir 361 plantor. Blir alltså  6137 kg tomater. Räkna med bortfall då sjukdomar finns och små djur som förstör skörden. Aldrig under 10 grader och helst runt 18 grader.

Vi är över 9 miljoner bara i sverige. Det blir rätt mycket att odla och då vi ha de klimat vi har så innebär det att vi måste bygga upp massor av växthus inkl värme i dessa plus annat för att det ska fungera året om.  Det kommer hända en del med hela sverige och miljön med dessa växthus som kommer täcka typ kanske halva sverige eller mer.  Jag ser halva sverige inglasat för att kunna mata enbart vår egen befolkning.

Lite undrar jag varför man inte kan acceptera att människor är olika. Det känns lite som en religion. Om du inte tänker som jag är du inte värd något för det är bara min tanke som räknas och inte din. Som när Columbus kom till amerika och dömde många släkten av indianer till döden bara för att de inte trodde på gud och var som dom. Man ska passa sig för detta beteende!

Samt brukar många veganer påpeka starkt om våra tänder och att vi inte är gjorda för att ära kött utan grönsaker. Då kontra jag med att kolla på hunden och katternas tänder. Ser det ut som grönsakständer? Troligtvis vet du sanningen här även om du inte vill erkänna det. Hundar där emot kan äta vissa grönsaker och de ingår även i deras foder vi ger dom. Men att slänga till en morot lite då och då skadar inte. Men som sagt, det är hundar som härstammar från vargen. De äter kött. Du ser inte en varg springa ut på en åker och dra upp en morot ur jorden för att mätta sin mage. Dock tror jag om du lägger en morot på marken äter troligtvis vargen den med om den känner för det och tycker det är intressant nog.

Katten är svårare. De äter inget som har med grönsaker. De är helt köttätare och byggda för detta. Dock har jag för mig att de blandas i grönsaker i deras kost med, dock inte extrema mängder.

Att tvinga på någon att äta något du har bestämt vet alla att det är fel men ändå händer det. Djur tvingas äta saker för att de inte får något annat och bara för att någon har fått för sig att föra över sin tro på dom. De kan inte säga något åt detta. De har ingen rättighet att välja. Det bara är så och djur gör allt för att överleva. Visst äter dom, men är det rätt. Tester kanske visar att de mår bra för tillfället, men vad kommer hända sen? Vad händer i deras kropp? Hur mår den egentligen? Är den tillfredsställd? Få dom tillräkligt av att de behöver för att kroppen ska fungera normalt? Finns det en dold frustration där inne eftersom katter föds med instinkter och de lever enligt dom. Har någon överhuvudtaget gett en chansen till ett val? Det är inte ett djur vi ser som mat i sverige, men vi vissa länder ses en katt eller hund som mat och har inte större roll än en ko eller gris i sverige. I sverige har de större ställning och borde inte behandlas som ett blankt papper.

Visst, alla djur borde ha samma rätt. Men med den rätten så kommer djur utrotas av de som bestämde detta. Många djur har utrotats hittills i världen. Vissa hinner inte med i utvecklingen och därav går de under och de flesta som dött är på grund av människan. Tycker nog allt att fokus borde ligga på annat håll än detta just nu. Tjuvjakt av betar, djur som dör på grund av att människor vill springa runt i en dyr päls och flåda sig.  Misshandel och misär på grund av att det inte finns någon respekt för djuret i sig vilket är en felgrund från uppfostran. Djuren har sin djurrätt och det är bättre att utveckla den än att gå på direkt med privata grejer som får folk att reagera negativt.

Acceptera att människor tycker olika och ha valt sina liv. Det kommer ge mer än tvång liknande en religion som försöker ta plats i vardagen och deras liv. Man kan prata för sin sak men gör det rätt. Om någon säger att de inte är intresserade efter ditt förklarande vad din ståndpunkt är, acceptera och move on.  Samma sak med djuren vi håller som sällskap.

Men om ni nu skiter i djurlagen helt och hållet så klaga inte när någon anmäler er för jag tror allt att ni kan djurlagen och om inte. Läs på.

Allt jag tycker och tänker kan säkert förbättras lite på ett eller annat sätt, men jag ändrar mig inte om mitt liv. Jag väljer de jag vill äta och vart ifrån. Jag ger mina djur de dom har rätten att äta naturligt och jag kommer inte bända på det för en sekund. Jag tror mer på att utveckla djurlagen än att tvinga på. Och jag respekterar de som förstår och accepterar. Jag har intresse för veganskt men jag blandar det med mitt intresse för kött och jag tvingar inte på arter något onaturligt bara för att jag tycker som jag gör. Jag väljer bort djur så som ormar för jag hatar den sorten av husdjur och deras utfodring. Jag respekterar er som väljer att bli total Vegan eller något annat precis som jag hoppas att jag blir respekterad för mitt val av mat. Och främst av allt gillar jag inte personer som tror att deras sätt är det ända som existerar.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: