Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 1739 ggr
veggie4every1
2016-01-01 15:19

Svensk grisproduktion

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
K.R.J.T
2016-01-01 16:12
#1

uppfödd på en gård, där det finns grisar och kossor, men själv äter jag raw food eller rå kost som vi säger här :), så inget kött för min del.

Så jag vet själv hur allting går till, och tycker det är fel att döda djur, då jag gillar  mera att umgås med dom än att äta dom, men det är min synvinkel på saker, och dom som väljer att äta kött får göra det för mig, då det i slut ändan är deras liv och deras kropp.

Och förhållandena skulle vara bra mycket bättre om gris producenterna hade råd med det, då tro det eller ej, men dom flesta bönder är riktiga djur vänner, och vill få djuren att må så bra som möjligt, med dom medlen dom har, men pga av ständigt fallande priser och ett tvång för att föda fram grisar så billigt som möjligt så gör det att producenterana inte har råd att föda upp dom på ett mera humant sätt, hade konsumenterna valt att köpa det lite dyrare köttet så hade priserna gått upp och producenterna hade haft råd med humanare metoder och större bostäder åt grisarna, där dom kan gå fritt ut och in, men nu är det pengarna som styr.

Det är alltid konsumenterna som styr handeln, kunden har alltid rätt som du kanske har hört?

att endast skylla på dom som producerar  är fel, då du i slut ändan inte kan köra runt ett företag utan att kunderna vill ha dina produkter, och folket vill ha det billigt.

Sedan jag själv äter inte kött, men jag förstår dom som gör det, och det är deras val här i livet, och det står för dom, lite sköt dig själv och skit i andra, då varje människa har rätt till att äta kött om dom vill.

Sedan hade få människor idag ätit kött ifall dom var tvugna att föda fram sina egna djur och sedan skjuta och slakta djuret själva, det är en rätt så skrämmande process jag sett med egna ögon, så på ett sätt är denna videon bra så att konsumenterna får se hur det går till, men samtidigt är jag rätt emot all skrämsel propaganda, då den sortens gris produktion du beskriver står inte för alla gris producenter, då det finns bra och snälla bönder och det finns dåliga bönder.

När saker blir mass producerat som det blir idag förlorar bond gårdarna sin kännsla dom hade förr, när det fanns små gårdar över allt, där djuren hade det bra, men numera är konkurensen så enorm att endast som största gårdarna som överlever, och sedan köper dessa enorma producenter upp alla små gårdar, vilket är skapat av eliten som styr världen, då det är lättare och kontrollera saker om det finns få men stora producenter.

jag själv tycker att varje människa ska odla sin egen mat, vare sig du gillar kött eller ej, så blir känslan i att äta din egen mat något helt annat, och man bestämmer själv över sin egen kost, istället för att människorna ska gå till en mass producernade mat affär.

Ifall ni tänker på det, så är snart vi människor som grisarna, vi har våra burar vi bor i, vi har vårat ställe vi köper vårat mat ifrån, människor idag styr inte mycket mer över sina liv än vad grisarna gör, walk the line.

veggie4every1
2016-01-01 20:55
#2

#1 "men det är min synvinkel på saker, och dom som väljer att äta kött får göra det för mig, då det i slut ändan är deras liv och deras kropp."

Visst är det deras liv som du säger, men det är dock inte deras liv som det handlar om i slutändan, utan det är djurens liv och djurens kroppar. Jag anser inte att det är ett eget val att utnyttja och döda andra individer i onödan. Om vi inte respekterar diskriminering av mänskliga individer så bör vi inte respektera diskriminering av icke-mänskliga individer.

Det är inte ett kostval som handlar om att vi äter päron istället för äpplen, det är andra individers liv vi talar om och en moralisk skyldighet att inte utnyttja och döda andra i onödan.

"att endast skylla på dom som producerar är fel, då du i slut ändan inte kan köra runt ett företag utan att kunderna vill ha dina produkter"

Här håller jag helt med dig. Det är konsumenterna som bär det största ansvaret för djurförtrycket.

Min avsikt med att visa den här videon är inte för att man ska fokusera på behandlingen av grisarna och drömma sig tillbaka till småskaligt "humant" utnyttjande och dödande eller försvara djurförtrycket med att det inte ser ut så hos alla bönder.

Att utnyttja och döda andra individer i onödan är fel oavsett behandling och jag hoppas att det man tar med sig från den här videon inte är budskapet att detta inte förekommer hos alla bönder, utan att detta vi gör emot djuren är oerhört fel och väldigt onödigt.

Nu har jag förstått att du för din egen skull själv inte äter animalier och det är ju självklart toppenbra både för dig och djuren.

Ställningstagandet att det är fel att döda djur samtidigt som man anser att andra personer har rätt att döda djur om de har lust, kan likställas med det moraliska ställningstagandet att man själv tar avstånd från rasism, men tycker att andra människor har rätt till rasistiska handlingar. Det tycker inte de flesta av oss.

Jag likställer en diskriminering med en annan eftersom all diskriminering är lika moraliskt fel oavsett om det är mänskliga eller icke-mänskliga individer vi talar om.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

isla
2016-01-02 00:05
#3

Jösses, jag hade ingen aning om att man får bedöva grisar med koldioxid. Är det någon som vet varför gas tillåts på grisar men inte andra djur? Sverige som alltid tjatar om hur bra djurhållning de har, men vad hjälper det när man sedan utsätter grisarna för detta fruktansvärda djurplågeri, vid slakt? Vad hände med elektricitet? Ja, man måste avbloda djuret fortare, men det är betydligt mer humant med en elstöt än att gasas ihjäl! Fy fan, säger jag bara! Vilket hyckleri!!!

*~HamsterHamster~*
2016-01-02 13:16
#4

Gasas inte minkar ihjäl?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Synnerlig]
2016-01-02 13:48
#5

#4 Jo, jag har för mig att jag sett det på tv där de visade hur det går till. Då stoppar de ner minkarna i lådor med gas. Ibland stängs inte locken ordentligt så det tar längre tid för minkarna att dö, dvs mer lidande.

veggie4every1
2016-01-02 13:50
#6

#4 Det gör dom nog, hade också för mig att dom körde upp en elstång i röven på minkarna.  Men det kanske de har slutat med, vet ej. Det är nog mer kostnadseffektivt att kväva många på en gång och så är det ju så "humant" också.

Ungefär 15000 kycklingar per dag i Sverige gasas också ihjäl för att folk tycker det är gott med ägg.

Men å andra sidan är det nog inte så skönt att bli doppad i ett strömförande vattenbad heller. Jag har svårt att se det "humana" i något av det…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[kiko]
2016-01-03 23:43
#7

I Sverige tror jag kvävning med koldioxid är det enda sättet som minkar dödas på, men det kan säkert göras på andra sätt utomlands. (Kollade på Djurens rätts hemsida och där nämns inget annat). Är dock rätt säker på att elstavar var det som huvudsakligen användes för att döda rävar, när rävfarmar fortfarande var tillåtna här. 

Att ord som humant används i djurindustrin är helt absurt. Vidrigt, vidrigare, vidrigast hade varit rimligare att benämna det.

isla
2016-01-04 00:27
#8

#7 Ja, ursäkta ordvalet, jag kom bara inte på något annat just där och då. Visst är det inte humant på något vis, men vissa saker är bättre än andra och att gasa ihjäl någon, nej, att det ens är tillåtet.

Jag missade minkarna, jag var inne på de djur som går till mat. Sorry! Inte okej det heller. Sinnessjukt oavsett att något så meningslöst som pälsuppfödning, fortsatt är tillåtet.

Visst är det mer kostnadseffektivt att döda fler på samma gång, men till vilket pris? Nej, usch, meningslöst dödande helt enkelt. :(

[kiko]
2016-01-04 00:57
#9

#8 Nej alltså det var inte riktat till dig på det sättet. Ordet humant används ofta i den här typen av sammanhang och det är så bedrövligt eftersom det ger intrycket av att det inte är så farligt. Det var mest det jag tänkte på.

Ja, kostnadseffektivt och inkomstbringande är det enda som räknas… Vet dock inte varför grisar gasas och kor skjuts med bultpistol. Tänker att det kanske beror på antalet djur eller djurets storlek.

Upp till toppen
Annons: