Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 6365 ggr
[klarabastin]
2016-01-02 23:54

Vad är din ursäkt?

För er som väljer att äta animaliska produkter. Varför?

Annons:
thea_thea
2016-01-02 23:59
#1

Jag äter animaliska prudukter eftersom jag inte har något val.

sallad
2016-01-03 00:09
#2

Jag brukar ofta ösa på med vetenskapliga argument för veganism, avsluta med att det inte finns några hållbara för att inte vara Vegan, då försöker de kontra med något, som oftast bara låter dumt… De slutar ofta med att de själva skämtar bort sin åsikt. 1-0 till den pålästa veganen. 😊

-Rasmus 🌈

[peter54]
2016-01-03 00:09
#3

Svarar precis samma som #1, jag har inget val. Kronisk njursvikt.

Elsaharr
2016-01-03 00:10
#4

För att jag inte får vara Vegan. 😐

Zingo ;D

sallad
2016-01-03 00:16
#5

#3 Förståeligt, har en bekant som har njursvikt, mycket mat som är förbjuden då!

-Rasmus 🌈

[klarabastin]
2016-01-03 00:17
#6

#3 Oj vad synd😕

#4 Föräldrar?😕

#1 Varför?

Annons:
hund_katt
2016-01-03 00:18
#7

För jag är inte 18, bor hemma och inte har någon åsikt om vad som serveras på bordet eller i skolan. Finns vegetariskt i skolan, men det är i stort sätt bara grönsaker dom slängt in i ugnen och som är helt oätbart… Plus att man inte får ta av det vegetariska på skolan om man inte fyllt i sån där lapp, och man måste ha målsmans underskrift och mina föräldrar är helt emot att man som barn ska äta vegetariskt. Tro mig jag har försökt övertala med sidor osv. Omöjligt. Så ja. Det är min ursäkt - jag är inte 18 och tjänar inga egna pengar

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

thea_thea
2016-01-03 00:19
#8

#6 Har skrivit i annan tråd och vill inte skriva igen.

Frosstis
2016-01-03 00:24
#9

får inte för mina föräldrar. äter dock veganskt i skolan och har sagt att jag nt tänker äta kött på vardagar. vet att dom inte tar seriöst på vad jag säger så på måndag ska jag bara ta kolhydrater och knäckebröd typ för att visa att jag inte tänker äta kött. dricker inte mjölk för jag e laktos så dricker havremjölk. men äter ändå vanligt godis o glass o choklad o så..:S men har svårt att bara sluta tvärt med någonting eller ändra någonting i mitt liv fort så trappar ner.

[klarabastin]
2016-01-03 00:24
#10

#7 Vad tråkigt😕

#8 var finns tråden?😃

[klarabastin]
2016-01-03 00:26
#11

#9 Vad bra att du tar bra beslut när du har det alternativet! Har du prövat Oatlys jordgubbs glass? Supergod och smakar som vanlig glass!😉

Frosstis
2016-01-03 00:29
#12

#11 nä :) smakar den som jordgubbshavreyoghurten? för den är äcklig och smakar som den naturella fast med lite genomskinlig smak känns de som..

[klarabastin]
2016-01-03 00:32
#13

#11 Har inte smakat deras yoghurt:/  Deras jordgubbsglass smakar som jordgubbsglass fast med lite annan konsistens. Typ en lite mer isig.

Annons:
Kille77a
2016-01-03 00:35
#14

*Bortredigerad animalier-propaganda*, mums….varför ifrågasätta vad folk äter? Folk kommer att äta kött. Upp till var och en vad dom äter

[klarabastin]
2016-01-03 00:41
#15

#14 

Varför inte ifrågasätta dödandet och utnyttjandet av som är jämförbara på en treårig människas nivå?

Varför inte ifrågasätta de ledande orsakerna till cancer och hjärtproblem?

Varför inte ifrågasätta industrierna som förstör vår planet. 

Att äta eller tortera en annan individ är inte ett personligt val.  Djuren har inga röster så du kommer aldrig sluta höra våra.

Skärp dig.

Elsaharr
2016-01-03 00:51
#16

#6 

Ja det är väl dom som sätter stopp för det egentligen. 

Mest pågrund av att de inte tycker att det är rimligt men också pågrund av att resten av familjen inte dela mina åsikter och vill äta som vanligt. Så jag hade fått lov att köpa och laga mat själv som var vegansk och när man är 14 år så håller det inte i längden med tid och pengar… 

Men jag äter vegetariskt i alla fall, för då kan jag i alla fall äta det mesta dom köper och resten av familjen brukar också äta vegetariskt ibland. Så det är det enda som funkar för min del just nu, tyvärr. Men om jag hade bestämt så hade jag varit Vegan tror jag.

Zingo ;D

[klarabastin]
2016-01-03 00:54
#17

#16 Okej. Du får lycka till så länge och hålla ut!🌺

Elsaharr
2016-01-03 01:01
#18

#17 🤗

Zingo ;D

vendelay
2016-01-03 05:30
#19

Lider med er som vill bli veganer men inte kan pga föräldrar och liknande. När jag var ca 15 sa jag att jag ville sluta med kött men mina föräldrar vägrade, de sa att jag skulle få näringsbrist och det är för dyrt osv, sen dröjde det efter jag flyttade hemifrån också för hela släkten var så negativa till det. Idag är jag Vegan och mår mycket bättre.

#9 Måste bara tipsa om min favoritglass - R-ice från GB. Den finns att köpa som strut i typ alla mataffärer och kiosker som Pressbyrån men den finns också som kulglass (eller vad kallas det?) i vissa butiker. Jag har hittat den på Hemköp och City Gross. Älskar Tofuline också 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-01-03 06:00
#20

Kan inte pga hälsoskäl. Kan inte vara Vegetarian heller.

Men skulle aldrig drömma om att använda päls/skinn om det inte är fusk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
thenewbreed
2016-01-03 07:59
#21

Jag är en människa som har otroligt svårt för förändringar i min vardag. Därför äter jag fortfarande animalier. Men jag börjar komma in i vegan-tänket mer och mer. Jag har hittat massor av recept som ser supergoda ut. 

Jag tycker det är jobbigt att ge upp något som varit min trygghet i hela livet. Tyvärr har jag en sådan där ätstörning att jag äter av känslomässiga skäl. Och ge upp den maten som gett mig ångestlindring och/eller någon form av glädje känns jobbigt. Men jag vet ju att jag kan hitta nya kanske t.o.m nyttigare mat som jag kan tröstäta haha. 

Jag bor fortfarande hemma och är arbetslös men jag har tillåtelse men jag får inte köpa hur mycket dyra saker som helst i matbutiken och jag måste laga all mat själv om jag inte vill äta det som serveras. Vilket är svårt för mig då jag ibland har så svår ångest att jag inte orkar göra någon 'vardagssyssla' överhuvudtaget, jag orkar knappt komma upp ur sängen. 

Men det går framåt, långsamt men ändå framåt.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Synnerlig]
2016-01-03 11:25
#22

#21 Finns det någonting särskilt du känner att du behöver äta som ångestlindring? Du kanske kan hitta liknande fast som är veganskt? 🙂 Och när du väl mår bra så kan du äta så mycket veganskt du kan och då kanske det känns mer och mer naturligt att äta veganska alternativ när du har dina sämre perioder? Bara en tanke 🙂 När jag mår dåligt (ångest och panikångest) så tänker jag aldrig på att äta animaliskt då jag har vant mig själv vid att äta veganskt och ser inte längre animalier som mat 🙂

[Synnerlig]
2016-01-03 11:27
#23

Det känns så tråkigt att läsa att många vill bli veganer men inte kan för att föräldrarna tror att det inte är bra för en 😕 Mina enda råd och tips är väl kanske att samla på er så mycket fakta och information om vegansk kost som möjligt och visa hur näringsrikt och billigt det kan vara med en vegansk kost och att när ni väl har möjlighet att välja så kan ni välja veganska alternativ 🙂

thenewbreed
2016-01-03 12:44
#24

#22 för det mesta socker. Gärna smågodis. 

Men jag har börjat äta minst ett mål veganskt om dagen nu så det är bra. I den mån det finns tillräckligt med ingredienser här hemma.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Synnerlig]
2016-01-03 14:04
#25

#24 Det finns ju smågodis som är veganska också, även lösviktsgodis men där får man nog läsa lite på ingredienserna och sen kommer man ihåg vilka som är okej 🙂 Bra jobbat, ju mer veganskt man lagar desto mer märker man hur lätt det är att faktiskt laga veganskt. Är man lat så kan man bara slänga ihop en matig smörgås med avokado/hummus eller liknande med lite grönsaker på eller liknande i wrap 🙂

[klarabastin]
2016-01-03 14:53
#26

#24 Jag kan lägga ut en lista på Vegan smågodis😉

[Synnerlig]
2016-01-03 14:55
#27

#26 Ja, lägg gärna upp för alla som är intresserade 👍

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-03 14:56
#28

#24 Har skickat PM till dig med bilder på godis och kakor som råkar vara veganska och finns i vanliga affärer 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2016-01-03 15:32
#30

Det finns en himmelskt god chokladglass som tillverkas av tofu, säljs i 6 kantigt paket.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Synnerlig]
2016-01-03 15:40
#31

#30 Håller med, Tofulines glassar är jättegoda 😃 Sen finns det även god glass från märket Rice och Oatly. Men jag tror jag föredrar Tofuline, eller det är i alla fall den jag brukar köpa 😛 Rice har dock en jättegod strutglass!

thenewbreed
2016-01-03 16:55
#32

åh tack! jag ska absolut kolla in det! 

Ja Tofulines jordgubbsglass har jag haft som favorit så länge jag kan minnas. Innan jag ens hade planer på att bli Vegan eller Vegetarian. Den smakar som jordgubbsglass ska smaka tycker jag!

Medarbetare på bildredigering! :)

[Synnerlig]
2016-01-03 17:12
#33

#32 Jag har faktiskt aldrig smakat deras jordgubbsglass. Jag har alltid varit mer för vanilj och choklad. Jag tycker att deras vaniljglass smakar som äkta vaniljglass 🙂 Sen kan jag tipsa om att experimentera med glassarna. T.ex. ta vaniljglass och ha i krossade Oreo-kakor i eller krossa lite Marianne (den röd/vita) och ha i + lite chokladsås på från märket O'hoj (har även för mig att Ica's egna chokladsås också är vegansk men minns inte exakt) 😃

vendelay
2016-01-03 17:39
#34

#32 & #33 Och glöm inte den underbara kombinationen vaniljglass och jordnötssmör… 😍 Det måste ni testa om ni inte gjort det, godare finns inte!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
thenewbreed
2016-01-03 17:48
#35

#34 tyvärr är jag ju jätteallergisk mot nötter så det blir nog lite svårt. haha

Medarbetare på bildredigering! :)

thea_thea
2016-01-03 17:49
#36

Kan en Medarbetare byta namn på denna tråd till "Glasstråden"?😃

thenewbreed
2016-01-03 17:49
#37

#33 låter ju sjuuuukt gott! älskar oreo, alltså nu är jag verkligen redo att bli Vegan. Jag får ju fortfarande äta OREOOOOO

Medarbetare på bildredigering! :)

[Synnerlig]
2016-01-03 18:11
#38

#37 Hahaha, självklart! 😃 Både den med vaniljfyllning OCH den med chokladfyllning och om du kollar in bilderna jag PM:ade dig så ser du att det finns fler kakor och kex du kan äta om du gillar det 🙂

[Synnerlig]
2016-01-03 18:11
#39

#36 Haha, sorry, vi spårade nog ur lite när någon nämnde "glass". Back to topic då 🙂

thea_thea
2016-01-03 18:13
#40

#39 Nädå, jag gillar glass🤤

veggie4every1
2016-01-03 18:15
#41

#37 Jordnöten är egentligen en baljväxt. Är du allergisk emot just jordnötter?

Roligt att höra att du är redo! Haha, jaa, vi veganer vi äter gott minsann. Gillar också Oreo🙂

Jag gillar salta lakritssåsen på vaniljglasen…😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Honestyisdead
2016-01-03 18:34
#42

Jag behöver ingen ursäkt.

thenewbreed
2016-01-03 18:48
#43

#41 nej hasselnötter. Andra baljväxter kan jag äta som soya. 

Men jag vågar inte riskera att bli jordnötsallergiker, eller bli allergisk mot fler nötter. Känns bara så onödigt. Så jag undviker dem helt. :)

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
2016-01-03 19:05
#44

#43 Ja ok, jag förstår det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
2016-01-03 19:26
#47

Min anledning är att jag inte ser något fel i att äta kött, ägg eller mjölkprodukter. Jag tycker också det är gott och jag mår bra av att äta det.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-01-03 19:53
#51

#45 Nej jag behöver ingen ursäkt för att du tycker det. 

Jag mördar för att äta. Jag ser inget fel med naturens gång.

[klarabastin]
2016-01-03 20:20
#52

#51 Hur exakt är det "naturens gång" att tvångs inseminera kor och grisar för att hålla dem inlåsta på betong golv hela sina liv för att sedan dö i förtid på grund av vanvård eller utmattning.  Djur som vi tvångs-avlar är inte en del av ekosystemet.

Du mördar för att du tycker att det är gått. inte för att överleva, du har ett val. Och du har valt de val som är omoraliskt och  förstör vår planet. Inte minst dödar och exploaterar oskyldiga varelser.

Vi har inga instinkter som tyder på att vi ska äta kött. För att inte tala om den biologiska faktan..

Jag märker också att du har en dator. Och lagar din mat med kryddor eller värmer den. Är det också naturligt?

[klarabastin]
2016-01-03 20:21
#53
Honestyisdead
2016-01-03 20:31
#54

#52 Nu antar du saker. Jag stödjer inte den industrin.

Jo, jag behöver det för att överleva.

Jag har inte gjort några omoraliska val.

Men jag har en mobil. Kryddor är naturligt. Odlar själv. Och ja, jag anser att det är naturligt att tillaga en del mat.

[klarabastin]
2016-01-03 20:51
#55

#54 Kryddor är en växt absolut. Det finns dock inget annat djur i världen som kryddar sin mat.

Så att döda och äta något som inte vill dö är moraliskt? 

Hur behöver du kött för att överleva?

Annons:
Honestyisdead
2016-01-03 20:57
#56

#55 Vad har det med saken att göra hurvida djur kryddar eller inte? Då kryddar inte du heller då?

För mitt välmående. Så ja, för mig är det moraliskt att fiska, jaga och köpa från små gårdar med välmående djur.

Denna kommentar har tagits bort.
thenewbreed
2016-01-03 22:22
#58

Alltså jag tycker det är fel att likställa djur och människor på vissa plan. För det finns biologiska skillnader. T.ex. intelligensen. 

Homo Sapiens är otroligt intelligenta varelser men också de enda som dödar sin egna art och djur för nöje eller andra anledningar utöver att få mat och skydda egendom/familj osv. 

Att påstå att ett djur inte vill dö.. hm. Alltså de är ju inte medvetna om döden på samma sätt som oss. Så hur vet man att de inte vill dö när allt de vet är nuet. De vet inte att deras liv någon gång kommer att ta slut. Det är nog mer rätt att säga att de vill leva; dvs äta mat, umgås med artfränder, fortplanta sig osv. 

Och sen vad jag vet så kryddar veganer sin mat också. Jag vet inte någon som bara äter råa grönsaker dagarna i ända utan att kombinera dem, tillaga dem och krydda dem. 

Med allt detta sagt. Jag är ett stort fan av moder natur och tycker att döden inte är mer märkvärdig än födseln. Jag har accepterat döden som en del av mitt liv, och som en del av andras liv. Jag har inga problem med att man äter döda djur. Men jag tål inte hur industrin behandlar djuren innan de dör. Och också hur de dör kan vara ganska,.. inte så trevligt. Men själva döden och vad man gör med kroppen efteråt gör inte mig så mycket. Men det är därför jag blir Vegan. Jag vill inte bidra till något av det där. Men det är mest miljöns skull som jag väljer att bli Vegan. Fast skulle min granne ringa mig och säga att Kossan Rosa avled av ålder/brutet ben eller något annat och frågar mig om jag vill ha kött, absolut. 

Förstår ni hur jag tänker? Det kanske inte är speciellt veganskt tänkande, men ja..

Medarbetare på bildredigering! :)

surikatflicka
2016-01-03 22:38
#59

Jag får inte bli Vegan pga föräldrar som inte håller med. Jag får inte äns sluta äta fisk;-(

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-01-03 22:53
#62

#59 Så tråkigt, det är många ungdomar som har det likadant. Samtidigt blir jag glad att så många ungdomar är intresserade av att bli veganer för snart är ni vuxna och då jäklar kommer det att bli en veganboom….😃

Använd tiden "emellan" till att lära dig om veganism och kosten och häng gärna här 😉

Man kan alltid försöka utbilda sina föräldrar, för oftast handlar det om okunskap. Men en del föräldrar lyssnar och lär och andra inte tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[klarabastin]
2016-01-03 22:57
#63

#58 Alltså jag tycker det är fel att likställa djur och människor på vissa plan. För det finns biologiska skillnader. T.ex. intelligensen. 

Jo absolut. Men en människa med utveckling störningar i hjärnan, människor i koma eller små barn är ok att äta då? Eftersom att de inte är lika intelligenta som oss. Små barn har heller inget koncept om döden.

Bara för att vi kan döda någon betyder inte det att det är rätt.

Elsaharr
2016-01-03 22:59
#64

Vi vet vad vi äter och vi gör ett val. Det ligger i människans natur att äta kött.

Zingo ;D

vendelay
2016-01-03 22:59
#65

#63 👍👍👍👍👍🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2016-01-03 23:02
#66

#64 Var i vår natur finns det en instinkt att äta kött?

Hänvisar till länkarna i #52 & #53

Elsaharr
2016-01-03 23:05
#67

#66 Vad åt människorna för länge, länge sen? Vi har jagat och ätit djur i alla tider.

Zingo ;D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MoaL
2016-01-03 23:13
#71

Jag behöver inte heller någon ursäkt. Jag tycker att djur ska äta artriktig föda, och människor är allätare. Däremot tycker jag att man, med vissa förbehåll, ska få välja själv vad man vill äta, och om man vill äta helt vegetarisk föda så ska man det. Hade jag haft barn som vill äta vegetariskt/veganskt så hade jag inte haft något problem med det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-01-04 00:09
#75

#64 Den här killen har något att säga om vad vi är skapta för att äta🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2016-01-04 00:16
#76

#75 Älskar herbivore stories!🙂

Annons:
Elsaharr
2016-01-04 00:16
#77

#75 Har inte kollat på video då jag inte har hörlurar och familjen sover, Men hur kan der då komme sig att vi inte skulle överleva på gräs, grönsaker mm?

Zingo ;D

[klarabastin]
2016-01-04 00:24
#78

#77 de platser i världen där vi alla ursprungligen kommer ifrån är tropiska klimat. Där finns det ganska mycket mer är sallad och gräs. Frukt och rot frukter.

Elsaharr
2016-01-04 00:25
#79

#78 Okej, då förstår jag. Men räcker de proteinkällorna?

Zingo ;D

[klarabastin]
2016-01-04 00:37
#80

#79 

100 gram biff  26g protein & 250 kal

100 gram soyabönor  36g protein & 446 kal

Så ja mer energi och protein😉 Annars hade vi inte överlevt.

[kiko]
2016-01-04 00:37
#81

#57 "Veganers påhitt", det var till att förminska… Men absolut, som Vegan betraktar jag att uppsåtligt döda en annan individ för mord. Oavsett vem denna individ är. Och nej, de flesta tänker inte så. De flesta anser att vissa individer har mer rätt till sitt liv än andra. De flesta tycks även anse att med makt kommer rättigheter, inte skyldigheter. Den som har makt har därmed rätt att utnyttja och döda den som inte har makt. Och det är en världssyn som för mig är både otroligt främmande och mycket, mycket obehaglig. Som Vegan anser jag istället att med makt kommer skyldigheter. Ju mer makt desto större skyldigheter.

#58 Homo sapiens vill gärna se sig själv som överlägsen andra arter på olika sätt, bland annat vad gäller intelligens som du nämner. Moral brukar också förkomma som argument för detta. Samtidigt tycks många homo sapiens inte vara tillräckligt intelligenta för att förstå paradoxen i att hävda sin överlägsna intelligens och på samma gång bedriva de mest barbariska handlingar. Att utnyttja en svagare individ är aldrig ett tecken på intelligens eller överlägsenhet. Det är snarare ett tecken på moralisk svaghet och bristande empati.

MoaL
2016-01-04 02:34
#82

#75 Jag ser ingenting i videon som motbevisar att människan är en allätare. Däremot ser jag en person som argumenterar mot att vi är köttätare? Helt onödigt, antalet människor som tror att vi är köttätare måste vara väldigt lågt. Däremot är vi allätare, vilket innebär att artriktig föda för oss innehåller både vegetabilier och animalier.

Vad gäller tarmsystemet så har vi ett längre tarmsystem än en karnivor, och ett kortare tarmsystem än en herbivor. Vår mage producerar också flera olika sorters enzymer för att bryta ned olika sorters födoämnen; vissa för att bryta ned vegetabilier, andra för att bryta ned animalier.

Vad gäller tillagning av maten så vet jag ingen vegetarian/vegan som inte tillagar delar av sin mat, precis som blandkostare. Det är inte heller så att animalier inte kan ätas råa, men precis som med många vegetabilier så kan vi lättare dra på oss sjukdomar och parasiter om vi inte tillagar viss typ av mat först. Dessutom blir maten och näringsämnena ofta enklare att ta upp för vårt tarmsystem, oavsett om den har vegetabiliskt eller animaliskt ursprung.

Om man för övrigt med "tillagning" menar någon form av värmebehandling (kokning/stekning/grillning/ugnsbakning/etc.) så måste jag ju upplysa om att det finns en hel del animalier människan äter som inte är tillagade. Att äta till exempel ostron och andra havsdjur helt råa direkt från havet är inte några konstigheter. Många tycker att en bit kött där man bara har låtit ytan praktiskt taget snudda vid stekpannan är jättegott. Så ja, människor äter visst, och uppskattar, råa animalier. Torkat kött, gravad lax, surströmming och så vidare är exempel på animalier som faktiskt inte är tillagade på annat sätt än att det har blivit saltat, eventuellt sockrat, och sedan fått torka eller börja brytas ned. Saltet/sockret tillsätts både för smaken och för att dra ut vätska och göra miljön ogästvänlig för bakterier så att vi inte blir sjuka. 

Att överätning av animalier är ett problem i västvärlden är uppenbart, och något som måste förändras. Men att påstå att människan inte är en omnivor är helt felaktigt. Både dagens människor samt våra förfäder och "kusinarter" har ätit en föda bestående av både vegetabilier och animalier i flera miljoner år, oavsett om de har levt i ett tropiskt klimat eller ej. Inte heller något av de naturfolk som finns i världen idag lever eller har någonsin levt av en enbart vegetabilisk kost. Inte ens de som kan plocka frukter från träden.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

veggie4every1
2016-01-04 03:36
#83

Jag skulle vilja säga att vi är herbivorer med en omnivorisk inriktning. Jag tycker dock att man får tro vad man vill och det är inget jag lägger tid på att övertyga någon om.

Det som spelar roll är att de flesta av oss kan leva mycket hälsosamt på en vegansk kost och därför inte har någon anledning att upprätthålla ett förtryck som dödar 60 miljarder landlevande djur per år.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
MoaL
2016-01-04 04:44
#84

#83 Det finns ingenting som heter "herbivor med omnivorisk inriktning", det låter bara som en krånglig omskrivning av omnivor. En omnivor hämtar som sagt sin föda från både växt- och djurriket. Vissa omnivorer äter mer vegetabilier än animalier, andra omnivorer äter mer animalier än vegetabilier. Det gör dem inte till endera herbivor/karnivor med omnivorisk inriktning, utan rätt och slätt en omnivor. Att vi människor är omnivorer är ju en stor fördel för oss. Det är en av de saker som gör oss så skickliga på att anpassa oss och finna sätt att överleva på och av allt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Denna kommentar har tagits bort.
abcö
2016-01-04 10:31
#86

För att jag helt enkelt inte klarar av att äta veganskt. Det är för många livsmedel jag inte får ner utan att vilja kräkas. Om jag ska äta veganska produkter som jag tycker är goda så blir det nästan bara kolhydrater (frukt och ett fåtal grönsaker) Och det är verkligen inte bra för mig med allt socker. Jag trivs bäst att äta kolhydratsnålt.

pyromanen
2016-01-04 10:59
#87

Människor har ätit kött i tusentals år men bara senaste generationerna som cancer ökar rejält. Så så enkelt som att det skulle vara köttätandet i sig tror jeg definitivt inte op. #81 I naturen är det så att djur äter andra djur. Rovdjur och allätare äter andra djur. Vöxtätate äter enbart växter. Människor som har råd och tillgång till mataffärer som i Sverige kan idag 2016 välja att leva som veganer. Tack vare att varor transporteras över hela jordklotet och att bönderna har djur. Men som utgångspunkt, av natur, är vi inga veganer. Det är nåt man kan välja att vara.

thenewbreed
2016-01-04 11:05
#88

#87 det borde väl  bero mer på djurenslevnadstandard, deras foder, mediciner och miljöpåverkan som gör att köttet blir cancerframkallande kanske? Gissar lite vind för våg. Tror inte heller köttet i sig är det dåliga för oss.

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
2016-01-04 13:51
#89

#84 Hundar är så vitt vi vet carnivorer med omnivorisk inriktning, alltså en omnivor med carnivoriskt ursprung och jag anser att människor är herbivorer med omnivorisk inriktning. Du tror dock vad du vill och jag tror vad jag vill. 

Men som jag redan sagt så spelar det ingen roll eftersom vi kan leva bra och hälsosamt på en vegansk kost utan att döda andra.

Bara för att vi alltid gjort något så betyder inte det att det är något vi bör fortsätta med om det dödar och skadar andra individer i onödan.

En rasist mår bra av att vara rasist, en sexist mår bra av att vara sexist, en speciesist mår bra av att vara speciesist men det är moraliskt fel eftersom det förtrycker andra individer. Vi har alltid haft mänskliga slavar och kvinnor förtrycks och det har alltid varit så. Vi har mördat och våldtagit genom tiderna och det hade alltid varit så. Vi gör det fortfarande men det är inte moraliskt accepterat på de flesta håll i världen.

Att vi alltid har gjort något gör det inte rätt och vi förändras och utvecklas moraliskt som tur är.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

abcö
2016-01-04 14:26
#90

Vad innebär speciesist? Ordet verkar skrivas lite överallt här och jag hade aldrig hört det? :)

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-04 14:27
#91

Grejen är att man säkert kan leva ett friskt liv som icke-vegan, men då handlar det om att äta väldigt små mängder djurprodukter då det inte är hälsosamt i den mängd människor äter idag. Man kan säkert vara hälsosam även om man t.ex. röker typ 1 cigarett i månaden eller något (är ingen expert på rökning, röker inte själv).

Men veganer är inte enbart veganer för hälsans (eller miljöns) skull, då hade man inte ens behövt undvika att t.ex. bära djurhudar och päls, gå på cirkus, gå till djurparker, använda produkter som innehåller animalier etc. Man är Vegan för djurens skull, att man (om man äter en allsidig vegansk kost) får en bättre hälsa på köpet är egentligen bara ett plus och man slipper sitta och tänka på att bara äta den där extremt lilla grammet med kött för att slippa öka t.ex. cancerrisken.

Jag skulle säga att äter man en vanlig svensk icke-vegansk kost så är en vegansk kost bättre.

veggie4every1
2016-01-04 14:39
#92

#90 Speciesism betyder diskriminering pga arttillhörighet. Kopierar in ett svar jag skrivit på djurrättsajten.

"Speciesism kan nog ofta missuppfattas. Givetvis räddar jag en hund före en vägglus. Jag tror inte det finns någon som egentligen skulle fundera på vem man skulle rädda i det fallet och finns den personen vill jag gärna höra motiveringen.

Speciesism betyder att det är irrelevant vilken art man tillhör när det gäller att exploatera den arten. Att anse att det är rätt att exploatera en gris för att grisen är en gris men inte en människa är speciesism. Vi diskriminerar och exploaterar djuren just för att de är djur och inte tillhör vår egen art.

Att rädda en hund framför en vägglus är inte speciesism och det gör dig inte heller till speciesist att rädda ett barn framför en hund.

Att rättfärdiga exploatering, dödande och utnyttjande av andra arter pga deras artillhörighet, det är speciesism."

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-01-04 14:41
#93

#90 Någon som ser människodjuret som överlägsen och bättre än alla andra djurarter på jorden. Tänk dig rasism, men istället för att man ser ner på människor av andra raser så ser man ner på djur av andra arter.

pyromanen
2016-01-04 14:53
#94

#91 Inuit är väl ett bra exempel på att det inte stämmer. De har levt nästa helt o hållet på animalisk föda och varit mycket friska. På Grönland har man sorgligt nog haft en riktig ohälso-epidemi senaste decennierna när man övergått från traditionell animalisk föda till grillmat a la Mac Donalds. Att animalierna i sig skulle vara hälsoboven tror jag av många anledningar inte på. Däremot på kombinationer av faktorer: kraftigt ökat sockerintag, stillasittande, att djuren i djurindustrin är annat än äldre tiders djur eller vilt mm.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[kiko]
2016-01-04 17:05
#98

I alla tider har kampen för rättvisa och jämlikhet provocerat. Så även nu.

Majaa12
2016-01-04 17:09
#99

Är inte Vegan eller Vegetarian. Egentligen vill jag bli iallafall Vegetarian men jag kan inte. Kan inte äta bönor och sånt pga smaken. I skolan är det vegetariska typ grönsaker dom har haft i ugnen en stund. Skulle kunna äta bara knäckebröd men eftersom att jag väger 6 kg för lite funkar det inte..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

veggie4every1
2016-01-04 17:12
#100

#98 Kloka och sanna ord.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-01-04 17:13
#101

#99 Man kan göra goda rätter av bönor "och sånt" som gör att det inte smakar som bönor 😃 Med rätt kryddning och recept så går det 👍 Det där med vegansk kost i skolor verkar vara ett problem för många. Om skolan vägrar erbjuda vegansk kost så prata med din kommun och se vad de har att säga om det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
2016-01-04 18:19
#107

Angående speciesism så har det väl aldrig funkat i längden att se ned på andra.

veggie4every1
2016-01-04 18:20
#108

#103 Det här är helt OT, men jag besvarar det en gång sedan diskuterar vi det inte mer.

Jag kan och behöver inte ansvara för vad andra veganer gör. Men detta är vegansajten och min sajt där jag bestämmer. Om icke-veganer vill vara här så är de välkomna, men de har inte rätt att begära respekt för speciesistiska handlingar och åsikter som är kärnan i det förtryck som veganer kämpar för att avskaffa.

Jag trollar inte runt på olika sajter och startar upp bråk i icke-veganska speciesistiska konversationer. Men när man kommer hit, som gäst, till vegansajten där jag förespråkar veganism och djurrätt då får man rätta sig efter det jag säger och reglerna som jag skriver.

Vill man ha medhåll och respekt för speciesistiska åsikter och handlingar så finns det många andra sajter där man kan hålla till och trivas mycket bättre.

Blir man väldigt kränkt av ord som "mord" och "mördare" när det gäller icke-mänskliga individer så är detta troligen inte den sajt man vill vara på.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-01-04 18:29
#110

Jag trivs med att äta nästan all mat. Allt från grönsaker till kött, så jag ser inte varför jag skulle ändra mer i min kost då jag ändå är kroniskt sjuk och vissa dar knappt kan äta alls eller orkar äta alls. Så att då sätta en massa förbud skulle vara bara dumt och att göra det krångligt för mig. Sen kan jag ändå inte leva på exempelvis soja då det blir omvandlat till östrogen i kroppen. Så vad skulle jag då som Vegan få i mig? Då det ändå finns mycket av det i den kosten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[klarabastin]
2016-01-04 18:39
#111

"Sen kan jag ändå inte leva på exempelvis soja då det blir omvandlat till östrogen i kroppen. Så vad skulle jag då som Vegan få i mig? Då det ändå finns mycket av det i den kosten."

Titta gärna på videon!😉

På vilket sätt är veganism förbjudande? Vi kan äta nästan allt ni kan äta! Det är bara att byta ut animaliskt mot vegetabiliskt..👍

Om du själv inte tycker att det gör någon skillnad för dig så kan du välja att göra det för djuren, människorna i nöd och klimatet istället?

Får man fråga vilken sjukdom du har?🙂

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-04 18:45
#112

#110 Bra artikel om det där med sojan 👍 http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-01-04 19:00
#114

#111 enkelt, eftersom att jag vill äta kött så blir det ju ett förbud emot det. Och eftersom jag inte har lust att utesluta animaliska så blir det ett förbud för mig.

Jag kan ändå inte äta soja, oavsett vad som sägs på den där filmen eller inte. Jag har märkt att jag blir sämre av det och det räcker för mig.

Nu sa jag varför jag inte tänker bli Vegan. Jag respekterar veganer, men jag tänker inte bli en oavsett. Jag trivs bra med det jag äter och jag mår så bra jag kan må.

Om du läser min signatur så ser du vad för sjukdom jag har och kan läsa vad det är för sjukdom också.👍

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Köttätare
2016-01-04 19:24
#116

Min ursäkt är 1) Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna äta helt veganskt. 2) Jag tycker det är svårt att hitta naturliga bra produkter som inte innehåller en massa konstiga ämnen. 3) Jag har sökt recept på nätet och följt till punkt och pricka men det smakar inte bra det jag fått till.

Att plocka bort kött är inte så svårt. Jag har också gjort det flera dagar i veckan då jag gärna vill äta mer vegetariskt. Men istället äter jag då mer av både ägg  och mejeriprodukter.

Vad jag menade med min punkt 2) att det är svårt att hitta bra produkter är t.ex ersättning för vispgrädde. Jag köpte en sojagrädde härom veckan. Den gick väl att använda, men när man läser ingredienserna så står det en hel radda:

"Vatten, härdat vegetabiliskt fett, maltodextrin, socker, skalade sojabönor (2%), emulgeringsmedel (sackarosestrar av fettsyror, mjölksyraestrar av mono-och diglycerider av fettsyror), havssalt, arom."

Det låter inte naturligt alls tycker jag. På en vanlig vispgrädde står det endast en ingrediens: "högpastoriserad grädde"

Låter sojagrädden som ett nyttigare alternativ verkligen?

Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
2016-01-04 20:25
#118

#116 Du kan alltid välja att skaffa dig mer kunskaper till att äta mer veganskt 🙂 Då du hänvisar till att det är processad mat du menar som är svårt att hitta utan en massa konstiga ingredienser så finns det ju en del färdiga biffar osv som typ bara innehåller grönsaker 🙂 Angående grädden så är ju varken en annan arts bröstmjölk eller pastörisering naturligt det heller. Vill du äta helt naturligt så välj att äta whole plant-based food, alltså mat från växtriket som inte är processat 👍 Äter du i övrigt helt naturlig mat? Dvs aldrig korv, köttbullar eller annan mat som är processad och kan innehålla fler än en ingrediens? 🙂

Sen handlar ju veganism inte om att äta så naturligt som möjligt utan att leva ett liv utan att utnyttja djur så långt det är praktiskt möjligt. Så att äta grädde som innehåller någon onaturlig ingrediens någon gång då och då är ju upp till var och en. Man kan ju också välja att bara äta naturlig kost också om man tycker att det känns viktigt för en samtidigt som man kämpar för djurens rättigheter 🙂

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
sallad
2016-01-04 21:06
#121

Måste bara fråga en sak. Varför ska man behöva ersätta kött med något som liknar det men är veganskt/vegetariskt? Man blir väl inte Vegan för att sakna kött? Jag använder inga sojaprodukter och ytterst sällan någon oatlyprodukt i maten. Går jag hungrig? Nej. Är min mat god? JA! 😃 Inte blev jag Vegan för att sedan sakna mejeri-/köttprodukter, eller äta något som liknar dessa.

Dock kan jag förstå att det kan vara bra socialt när man är med köttätare, de kan äta bullens pilsnerkorv och man själv kan äta någon ''korv'' från A&A.

-Rasmus 🌈

Köttätare
2016-01-04 21:22
#122

#118 Ja jag äter faktiskt aldrig processad mat i form av korv eller färdiga köttbullar iaf. Griskött vill jag inte äta alls. Egna köttbullar gör jag av nötkött som jag köper på en mindre gård och mal till färs själv så jag vet exakt vad den innehåller. Jag blandar i massor av rårivna morötter och lök för att dryga ut.    Jag äter tyvärr inte grädde bara då och då utan ganska ofta. Jag har svårt att äta torr mat. Jag vill gärna ha en krämig/gräddig sås eller typ gratäng och då blir det att jag använder grädde/cremefraiche. Om det fanns någon likvärdig icke animalisk produkt för att få till krämigheten så skulle jag gärna använda det istället.

#119 Absolut har jag hört talas om det. Tyvärr tycker jag att det mättar ganska dåligt och det blir lätt att jag steker på ett par ägg då jag ofta inte blir mätt på enbart vegetabilier.

Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
2016-01-04 21:46
#124

#121 Jag tror att många veganer inte blev veganer för att kött smakade dåligt utan för djurens skull och ibland kan "köttsubstitut" vara bra för de som försöker gå från en icke-vegansk kost till en vegansk eller bara vill ha någonting som ersätter djurprodukter i en rätt man tidigare brukade äta👍

[klarabastin]
2016-01-04 21:47
#125

#121 Din kommentar är true perfection!😍

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-04 21:51
#126

#122 Men du vet om att mjölk, grädde osv från komjölk är processat och onaturligt (onaturligt i den bemärkelse att det inte är en naturlig människoföda)? Bara för att en produkt innehåller en ingrediens så behöver det inte betyda att det är naturligt för oss😛 Hm… Jag brukade aldrig äta sås och sånt innan jag blev Vegan så jag är ingen expert på såser, men jag vet att det finns en massa recept på såser där man inte använder växtbaserad grädde osv då det finns en stor mängd veganer som helst undviker processat. Googla lite på det och kolla runt på Youtube så hittar du säkert något bra 👍

Och mätt på plantbaserad kost kan man bli, man måste bara äta mer av det och det tycker väl jag personligen är toppen 😃

sallad
2016-01-04 21:54
#127

#124 Ja det accepterar jag, så gjorde jag själv som nybliven Vegetarian för ett år sedan. Men förstår inte varför man just som van Vegan vill tillaga något som liknar kött, något man så mycket vill ha bort från marknaden? 

Sen förstår jag att veganismen är ganska ny i vårt land, och att inte så mycket nya halvfabrikat ( om man kan kalla de det) uppkommit, som inte liknar kött/mjölkprodukter.

-Rasmus 🌈

Katniss
2016-01-04 22:09
#128

Följer denna tråden :)

R.I.P. Anton 💔

veggie4every1
2016-01-04 23:14
#129

#123 Man kan säga att döda djur är att mörda djur och att när man stödjer dödande av djur så stödjer man mord på djur. Handlingen är ju densamma men vi hittar på olika ord för att särskilja det vi gör emot människor och det vi gör emot djur.

När vi talar om djurrätt så använder vi ibland samma ord för människa och icke-människa för att inte särskilja våra arter åt. Mord upplevs som ett starkare ord och därför använder vi det ibland. Det är inte för att kränka någon människa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-01-04 23:16
#130

#123 Precis som #129 skriver - det är inte för att kränka någon människa vi använder ord som "mörda", det är för att vi människor ska förstå vad vi faktiskt betalar för. Kött, komjölk, ägg osv är mord, det är tortyr.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-01-04 23:52
#141

FÖR ATT JAG INTE ÄTER MÄNNISKOR!  Och varför jag inte gör det kanske du undrar? Jo pga att det är farligt .

Det om något är så simpelt det kan bli så sluta upp med vad det än är du håller på med.  Det är dagisnivå eftersom du redan vet svaren.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cragan
2016-01-05 00:25
#146

varför skall jag behöva ha en ursäkt för mina dietära val som jag baserat på dels kunskap och dels vad som funkar för mig?

anser du ts att veganer måste ha en ursäkt till varför dom är veganer? om inte varför inte då när någon som äter föda som ej är vegansk behöver det

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ManU77
2016-01-05 10:44
#150

Vi kan, med vår högt utvecklade hjärna och vår teknologi, göra enorm skada på det ekosystem vi är så beroende av. Det är därför viktigt att kunna föra djurens och naturens talan då de inte riktigt kan göra det själva. Veganism är dock inte naturligt för fem öre. Det är inte svaret på de viktiga frågor mänskligheten så desperat behöver besvara och göra något åt innan det är försent.

Vill man vara Vegan står det en fritt att vara det. Alla har vi möjligheten att göra våra egna individuella val… i alla fall på denna del av planeten. Det finns ställen på jorden där människor inte kan välja vegetabilisk föda, utan måste av nödvändighet förlita sig på animalier.

Det jag vill lyfta fram som positivt med veganrörelsen så är det i djurrättsfrågor. Veganer sliter hårt för djurens rätt, och i det arbetet vill jag gärna ge mitt stöd och mitt gillande, tills det går överstyr. När man försöker påverka lagstiftning och regler för att t ex grisar ska slippa stå på betong och i värsta fall fixeras, då är jag med. När man kategoriskt är emot all djurhållning, oavsett hur den djurhållningen ser ut, då är jag inte med längre.

Nåväl… det var förmodligen för många på denna sidan helt ointressant, eller kanske till och med provocerande, inlägg. Jag har förmodligen förolämpat någon och för det vill jag be om ursäkt. Detta är dock mina helt egna personliga tankar och inte ett försök att smutskasta eller förolämpa.

Vi "andra" och veganrörelsen behöver närma oss varandra tror jag, för att verkligen kunna åstadkomma förändring i en positiv riktning. Men för att det ska kunna ske behöver viljan finnas där från båda sidor.

Denna kommentar har tagits bort.
Grisgurka
2016-01-06 19:37
#152

Jag äter kött eftersom jag inte får bli Vegetarian för mina föreldrar

vallhund
2016-01-06 19:50
#153

#152 Att vara Vegan är inte samma sak som att vara Vegetarian.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[klarabastin]
2016-01-06 21:06
#154

#153 frågan var dock om animaliska produkter. Det var videon som jag länkade som handlade om just veganskt.

Rubie
2016-01-06 21:08
#155

#141 varför är det farligt att äta människor? Bara av nyfikenhet, aldrig riktigt tänkt på kannibalism inom människan men finns ju en del av det i djur riket tex lejon, svarta änkan etc så borde ju inte vara bra för dom heller då

Grisgurka
2016-01-06 21:12
#156

#152, jag vet att det inte är samma sak men de liknar varandra

Jaguar_
2016-01-06 21:15
#157

Jag äter kött då jag tycker om det och de tillhör människans diet. Men jag väljer vart jag köper de jag äter. Djuren ska ha det bra innan vi äter upp det.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-01-06 21:18
#158

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
2016-01-06 22:23
#159

#158 Visst är det sorgligt. Det här skulle jag tro orsakas av okunskap och/eller en övertro på pseudovetenskap, inte av vegankost i sig.

Det finns ingen anledning att bröstmjölk inte skulle innehålla allt en baby behöver om mamman ser till att ta ett B-12, omega 3 och D-vitamintillskott. En gravid kvinna brukar väl alltid ta en multivitamin gjord för gravida kvinnor och kanske komplettera med ett järntillskott oavsett om man är Vegan eller ej. Det gjorde jag när jag var gravid, även om jag på den tiden var icke-vegan.

Jag saknar rubriker i media om de barn som blir sjuka och får lida livet ut av exempelvis barndiabetes som ökar kraftigt.

Diabetes är en kostrelaterad sjukdom och jag är ganska säker på att det är inte veganbarn som lider av detta. Jag hoppas att det kommer att göras studier på de veganbarn som växer upp idag som jämföres hälsomässigt med de blandkostarbarn som växer upp. Det skulle vara väldigt intressant att se vilka som har flest sjukdomar.

Undrar hur många spädbarn som dör eller skadas  pga moderns cigarett och/eller drog/alkoholmissbruk? Ser inga rubriker om det heller. Men så fort det rör sig om veganer så skapar det rubriker och skandaler i media.

Men visst är detta sorgligt som du säger, dock helt möjligt att förebygga.
Så tycker jag inte vi ska glömma alla de friska hälsosamma veganbarnen och veganbebisarna som finns, som det inte står att läsa i media om.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
2016-01-06 23:10
#160

#155 Såg någon dokumentär om att sjukdomar sprids och blir värre.

Annons:
Ninja99
2016-01-07 04:39
#161

Jo, #153, att vara Vegan är faktiskt samma sak som att vara Vegetarian. Ordet Vegetarian betyder ursprungligen en person som äter enbart vegetabilier, så egentligen är Vegan och Vegetarian samma sak. Tyvärr har ordet Vegetarian i dagens Sverige blivit synonymt med en person som även äter animalier såsom t ex mjölk- & äggprodukter, vilket inte är korrekt.

[Synnerlig]
2016-01-07 08:28
#162

#161 När det kommer till kosten så stämmer det att vegetarianer och veganer äter lika och att de vegetarianer som äter mjölk och ägg egentligen kallas lakto-ovovegetarianer. Men nu verkar ordet "vegetarian" i folkmun betyda någon som även äter ägg och mjölk, men företag får inte säga vegetariskt om något som innehåller animalier då detta är falsk marknadsföring. Hur som helst, den stora skillnaden mellan vegetarianer och veganer är att veganer även försöker undvika utnyttjande av djur när det kommer till alla aspekter så som skönhetsprodukter, kläder, vi går inte på djurcirkus eller djurparker etc :)

Ninja99
2016-01-07 13:58
#163

#162 Absolut, du har så rätt Synnerlig, det var fel av mig att skriva som jag gjorde. När jag skrev mitt inlägg syftade jag enbart på kosten, men naturligtvis har du rätt i det övriga djurutnyttjandet som ingår i begreppet Vegan. För mig är det så självklart att även ta avstånd från djurutnyttjande i vilken form det än må vara, så jag glömmer av det ibland. Men som sagt, jag tänkte enbart på kosten då jag skrev inlägget.
Jag tycker det är olyckligt att det är så idag att vilken restaurang man än går till, om det inte är till en ren veganrestaurang, eller ska äta ihop med vänner, så är Vegetarian oftast synonymt med att vara Lakto-ovo-vegetarian och man förväntas nästan alltid äta ägg- och mjölkprodukter, vilket ju egentligen är helt felaktigt om man är Vegetarian = äter enbart vegetabilier. Restaurangpersonalen blir ofta förvirrad om man inte äter mjölk & ägg när man efterfrågar vegetarisk mat. Det var så jag menade, men det var fel av mig att inte tänka på det övriga som följer med begreppet Vegan, ursäkta mig.  😞

Calcifer
2016-01-07 14:04
#164

Älskar att tråden ger skenet av att rikta sig mot de som inte är veganer (med tanke på vad deras "ursäkt" är) och samtidigt har mängder med inlägg som inte bröt mot några regler blivit borttagna. I samma tråd där det dessutom påstås av sajtvärden att man får ha sin egen åsikt. Nej, man får verkligen inte det på denna sajten, det är ju tydligt eftersom man censureras om man råkar skriva något som inte gynnar veganer. I call BS.

(Och detta blir nog borttaget också.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-01-07 14:29
#165

#164 Läs sajtreglerna innan du skriver på en sajt och respekterar du inte reglerna så skriv inte. Det är busenkelt.

Vi ska inte dra den här råden OT igen och förstöra den med en massa otrevliga och negativa inlägg efter vi har städat upp den för allas trevnad.

Strikt on topic gäller fortsättningsvis. Tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2016-01-07 19:08
#166

#165 Det var ingen som bröt mot reglerna. Det var busenkelt,


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2016-01-07 20:39
#167

Jag har läst reglerna men förstår ändå inte på vilka grunder inlägg tas bort. Kanske dags att meddela de vars inlägg som ni raderar så man förstår.

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-07 20:48
#168

Inlägg med onödigt tjafs (inklusive veganers inlägg, alltså inte bara icke-veganer) raderades då det medförde en väldigt negativ stämning och en hel del var OT. Era åsikter (som går emot vad vi tycker) behölls så länge det hade med ämnet att göra, annars hade det inte varit särskilt intressant att läsa ;)

[Synnerlig]
2016-01-07 20:53
#169

Låt oss återigen återgå till ämnet. Har ni något annat ni vill diskutera så starta en ny tråd. Undrar ni något om sajten, trådar och regler så kontakta någon av oss medisar eller Sajtvärd :)

veggie4every1
2016-01-07 22:15
#170

#166 och #167

"Sajtvärden har vid behov rätt att redigera, ta bort och återpublicera det material du bidrar med utan att fråga om din tillåtelse

Admin har rätt att utan förvarning eller förklaring redigera eller radera inlägg och utdela skrivförbud för den tid admin anser lämplig."

Alltså inga förklaringar behövs  och ni förbinder er att följa reglerna när ni skriver på sajten. Det står också i reglerna. 

Så nu sätter vi punkt här och accepterar ni inte reglerna, skriv ej.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Katniss
2016-01-08 00:54
#174

#162 Djurparker kan dock vara bra för utrotningshotade arter :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-01-08 01:35
#176

Jag kommer att utdela skrivförbud till de gäster som inte respekterar inlägg #170 och sajtens regler. Det är inte öppet för diskussion.

Fortsätt att diskutera trådens ämne fortsättningsvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

idaalen
2016-01-08 08:00
#177

Min ursäkt är att jag vill äta kolhydratsnålt och mer fett och då blir utbudet av livsmedel för litet om jag bara ska hålla mig till vegetabilier eftersom jag vill utesluta frukt rotfrukter baljväxter pasta potatis ris bröd osv.

[Synnerlig]
2016-01-08 10:00
#178

#177 Nötter, frön och avokado då? :)

Denna kommentar har tagits bort.
Jaguar_
2016-01-08 11:31
#180

#159 Eller extrem tro på sin sak vad jag hörde när nyheterna var om detta. De vägrade allt även när de sa att dottern lider. Hur tänker man då som förälder? Borde man inte göra något eller tänka om lite bara för att få barnet tillbaka på fötter igen?

Sen så:

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2861918/Pregnant-mother-five-believes-25-cigarette-day-habit-killed-two-baby-sons-quits-smoking-save-unborn-daughter.html

m m artiklar om ämnet så det finns.. Fast får erkänna att jag aldrig sett detta hända i Sverige. Kan vara för att de inte hänt här. Vi är ganska så medvetna om just den saken. Iaf hoppas jag på det. De flesta rökare jag stött på med barn ha alltid lagt ner rökandet under graviditeten… Vilket leder till varför börjar man igen efter födsel att röka!?

Ang vaför det inte står om Veggiebarn så kan det nog vara intressantare om barnet ha levt på kosten i magen, fötts och överlevt till vuxen ålder utan kött. Då tror jag de blir rubriker.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-01-08 12:31
#181

Kan klart ha med okunskap att göra om man inte läser på om de man håller på med.*

Tillägg till mitt tidigare inlägg då jag blev avbruten.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
veggie4every1
2016-01-08 13:52
#182

#180 Ja precis. Det har inget med veganism att göra egentligen utan helt enkelt en övertro eller okunskap. Men det framstår som att en vegankost är otillräcklig när man är gravid och ammar och det behöver den inte vara.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-01-08 14:40
#183

#182 Precis 🙂 Jag är gravid i snart 23:e veckan och alla mina värden, ultraljud och hjärtljud har bara varit perfekta och då har jag ändå inte ätit sååå jäkla mycket grönt under december månad med all god vegansk julmat och julgodis som finns 😊

Sen finns det ju en del Facebook-grupper för gravida som är veganer och föräldrar med veganska barn och man ser att alla mår bra och att barnen är som vilka barn som helst fast än om vissa barn är mer djurrättsliga av sig, hihi 😃

Gen
2016-01-08 16:43
#184

Jag kan ju säga vad som var min ursäkt innan jag blev Lakto-ovo-vegetarian resp. vegan

1. Min ursäkt som tonåring för att motivera köttkonsumption var att icke-mänskliga djur inte är självmedvetna och därför inte är medvetna om sin existens, och det kan då inte vara fel att beröva dem detta. Att tillskriva icke-mänskliga djur rätt till liv är lika konstigt som att tillskriva dem rösträtt eller äganderätt. Det är koncept de saknar. 

Det här är ju lite pinsamt så klart :) 

Men jag stavar ändå ut några uppenbara problem så ingen får för sig att ta till sig:

- man behöver inte vara självmedveten för att uppleva sin existens, dvs vara indirekt medveten om den. Alla som sett filmer från slakterier vet detta. (de är löjligt att jämföra det med rösträtt eller äganderätt som inte har någon relevans för de som saknar dessa koncept)

- Det mest uppseendeväckande problemet med köttproduktion är inte nödvändigtvis dödandet, utan alla negativa konsekvenser systemet medför. Även om man går med på att icke-mänskliga djur inte har rätt till liv, så legitimerar det inte köttkonsumtion (djurens lidande i nuvarande köttproduktion är kanske det mest flagranta exemplet).

- Många människor är inte självmedvetna (barn, sjuka, handikappade). Men bara för att de saknar detta begrepp förändrar det inte deras rätt till liv. Det faktum att andra identifierar att det finns ett medvetande där räcker.

Gen
2016-01-08 16:54
#185

2. Mina argument som lakto-ovo för att inte bli helvegetarian var att det är slakten som är fel och medför lidande, och det är möjligt att hålla hönor och kor på ett sätt så att de är välmående. 

Det här är väl kanske vanligare och handlar mer om okunskap.  I alla fall om man som jag värnade om djurens intressen och välmående (jag kan inte erinra mig någon gång att jag varit så psykopatisk att jag inte gjorde det).

Problem med denna invändning är att

- dagens konsumtionsnivå av mjölk och ägg inte är förenlig med tillgodosedda intressen och välmående 

- Jag behöver det inte, och jag är en del av dagens konsumtionsnivå så länge jag konsumerar dessa produkter, hur lite det än må vara. Jag påverkar dessutom andra att göra det samma genom att legitimera det.

- domesticering i sig (ex. fängslande och avel) av fåglar och däggdjur för produktion av ägg- och mjölk är inte förenligt tillgodosedda intressen och välmående 

- mjölk- och ägg-produktion är beroende av slakt (tjurar, kalvar, kor, tuppar, hönor) och övergrepp (inseminering, förvägrade sexuella relationer, förvägrad kontroll över livssituationen/självbestämmande, utebliven avkomma/familjebildning)

Men det här var som sagt bara ursäkter, de viktigaste anledningarna till att det tog sån tid att bli Vegan var sociala, kulturella och min egen självbild. Det är inte lätt att stå emot det tryck och normalisering som köttkulturen för med sig. Jag tycker mig ha hyfsat lätt att gå i motvalls, men att bryta de här mönstren var inte lätt för mig. Det hade inget med rationella skäl att göra, men ursäkterna gjorde hyckleriet lite mer uthärdligt.

veggie4every1
2016-01-09 00:55
#186

#185 Roligt att läsa hur du tänkt, så bra skrivet🙂

Jag brukar alltid säga hur lätt det är att bli Vegan när någon frågar, men då tänker jag egentligen bara på det praktiska. Det är inte alltid så lätt för alla när det gäller att stå emot trycket och bryta mönstren. Tack för ett tänkvärt inlägg.

#183 Härligt med så fina värden. Din bebis får bli vår veganmaskot här på sajten, hihi😃🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-01-09 14:04
#187

#186 Tack! Ja, men precis. Det är ju så himla enkelt rent praktiskt, och det kan vara svårt att komma ihåg hur det var när man var inne i det. 

Vi är sociala djur och mat är något av det starkaste sociala klistret, ofta tätt sammankopplat med identitet och status. Mannen som grillar. Det finns en massa känslor och roller sammankopplade med hur vi äter. Rotfruktslådor är för hippies. Trots att de flesta inser att en vegansk livsstil är den bästa rationellt, klarar de bara av att äta lakto-ovo någon gång i veckan, eller intala sig att om de alltid köper ekologiskt så blir det bättre. Om man inte har ett socialt sammanhang och stöd där andra är veganer i sin närhet krävs det mod och mycket övertygelse för att bryta upp och istället leda andra i en annan riktning. Se bara på alla i miljörörelsen som fortfarande äter kött trots att detta ger mer koldioxidutsläpp än hela transportsektorn sammanslagen (och då pratar vi bara koldioxidutsläpp). De vet mycket väl om att det är ett hyckleri, men det är mycket lättare att leda ett politiskt parti än att lägga om sin egen kost. Det säger lite om hur stark denna kultur är.

Upp till toppen
Annons: