Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 2300 ggr
abcö
2016-01-04 17:42

Förhållande med köttätare?

En fråga  jag är nyfiken på till dig som är Vegan…

Skulle du kunna tänka dig ha ett (kärleks)förhållande med en person som äter kött?

Annons:
[rumelle]
2016-01-04 17:52
#1

Min man äter kött och jag har inga problem med det. Det är oftast jag som står för matlagandet och han äter gärna vegetariskt, men jag brukar tillaga kött vid sidan om när han vill ha det. Att bli Vegan är mitt eget val och jag vill inte påtvinga någon mitt sätt att leva. Visst hade jag gärna sett att han också valde ett veganskt liv, men jag är ändå ganska nöjd med att han äter såpass mycket vegetariskt som han gör då de flesta män jag känner anser att grönsaker mest är ett tillbehör till köttet.

Aloe.Vera
2016-01-04 17:53
#2

precis så.. min man och mina barn äter kött, o jag står för mattlagningen. ibland blir det dubbelt upp i köket, men det är bara roligt. älskar o laga mat.. =)

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

abcö
2016-01-04 17:54
#3

Så ni tycker inte alls det är jobbigt att laga till kött till familjen?

[rumelle]
2016-01-04 18:06
#4

#3 Jag har aldrig tyckt om att hantera rått kött, det är klibbigt och luktar illa, så min man får skära upp bitarna om han vill ha kött till maten. Men annars har jag inget större problem med att tillaga det. Visst försöker jag då och då inflika fördelar med att inte äta kött men jag tror inte på att tjata på en person för att få dem att ändra livsstil. Det måste i slutändan komma från en själv. Dessutom tror jag inte att tjatande är nyttigt för en relation, oavsett vad det gäller.

Aloe.Vera
2016-01-04 18:07
#5

#3 som sagt det blir ibland dubbelt upp, men maten ska lagas i iallafall och jag kan personligen inte tvinga någon till att inte äta kött. Det är samma som ett litet spädbarn som ska börja äta, då börjar man med lite extra arbete o gör pure/ mos av maten.. lite mera jobb, men själva köttet stör mig inte att tillaga. Det stör mig att det ska köpas hem av våra köttätare, jag köper däremot aldrig hem kött, det får mannen själv handla in om han vill ha.

Men oftast blir det vegetariskt hos oss, nu har jag desutom köpt hem vegofärs o gjorde min första lasagne på det åt hela familjen, det var knappt någon skillnad enligt barn o man så det gick bra.. sakta men säkert kanske det går att övertala dem också.. dottern har börjat vägra kött,  … så det är bra tycker jag,

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
2016-01-04 18:11
#6

fisk däremot hatar jag lukten av, det kan jag inte ens tillaga, kan inte vara i samma rum som det tillagas i heller.. det lagar jag aldrig..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
[klarabastin]
2016-01-04 18:33
#7

Själv så skulle jag aldrig kunna bo ihop med någon som lagar död vävnad i samma kök eller stekpannor som jag lagar min mat.

Sen skulle jag nog inte kunna leva med att bo ihop med någon som tycker att det är ok att utnyttja och döda djur. 

Detta är min åsikt🙂 Vad andra tycker rör inte mig.

[V3g4Life]
2016-01-04 18:36
#8

Nej kan jag inte. Det blir ofta ett snabbt problem.

vendelay
2016-01-04 18:44
#9

Jag valde att jag ville "omvända" min partner. Det är väl inte hela sanningen - jag vill inspirera honom till att välja bort djurplågeri. Han får äta kött och dricka komjölk så länge han är medveten om vad han stödjer och gör ett försök att skära ner på det. Jag handlar ingenting animaliskt och tillagar ingenting animaliskt, så ska han ha sånt får han fixa det själv 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-01-04 19:45
#10

Jag förstår att om man redan är i ett förhållande att man inte bara vänder sin partner ryggen och lämnar.

Men det är naturligt tycker jag att man försöker påverka sin livspartner till att dela ens grundläggande värderingar. Är partnern helt opåverkbar så skulle det bli ett problem för mig. Skulle jag kunna leva med en rasist som inte är villig att ändra sig? Det känns som att det skulle kunna bli problematiskt i längden och det finns ingen moraliskt skillnad mellan speciesism och rasism.

Om det bara handlade om kosten, äpplen eller päron, så skulle jag inte bry mig. Men att leva med någon livet ut som inte delar mina grundläggande värderingar det skulle nog bli ett problem för mig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
2016-01-04 20:38
#12

#11 Vem skrev något om att manipulera? Jag tror de som sagt att de önskar "omvända" sin partner pratar om att inspirera och att prata om det och inte om att manipulera. Tror det är svårt att manipulera någon till att bli Vegan, det måste komma ifrån en själv i slutändan 🙂

veggie4every1
2016-01-04 21:30
#13

#11 Nu är du inte själv Vegan, men ondska är väl att ta i?  Vi kämpar för att samhället ska bli fritt från förtryck, både för mänskliga och icke-mänskliga individer. Hur får du fram ondska ur att vi vill att vår partner delar det med oss?

Skulle du respektera rasistiska eller homofobiska åsikter och handlingar hos din livspartner? Skulle det inte vara rätt att försöka påverka din partner i en antirasistisk eller antihomofobisk riktning?

Ingen har som sagt talat om att tvinga eller manipulera någon. Det går inte som du säkert själv också förstår eftersom moraliska förändringar kommer från egen insikt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-01-04 22:23
#16

Tycker också att det bör tilläggas att det faktiskt inte är ett dugg synd om köttätare som har ett förhållande med en Vegan - de har ju ett val att lämna oss. Det är inte så att jag sitter med en pistol mot min sambos huvud varje gång han ska gå utanför dörren 😂 Vill han inte vara med mig så kan han lämna mig, det är inte svårare än så. (Nu har han ju lite mer vett i skallen och fattar varför jag har valt att bli Vegan och varför jag tycker att det är så viktigt, han förstår att det inte handlar om hans ego utan om djuren så han tycker inte heller synd om sig själv)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-01-04 22:26
#17

Haha, jaa, det var lite starkt tycker jag😃

Det här  är ju en högst personlig fråga också.  Det kanske finns de veganer som inte kan/vill påverka sin partner och det är ok givetvis.  Men jag tycker att det är rätt att påverka om man själv tycker det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2016-01-04 22:35
#18

som många skriver inte alla dock så hade jag hivat ut vederbörande ur huset, är ej Vegan o kommer aldrig att bli det och skulle någon försöka övertala mig som många så fint kalla det dom sysslar med så blir det tack och hej. kan vederbörande ej visa mig respekt så skall vederbörande ej räkna med någon respekt från mig heller.

personligen bryr jag mig inte för 5 öre om vad folk äter eller tycker men försöker dem få andra att äta och tycka som dem i nått hopp om att man skall ändra på sig för dens skull så har jag en benämning för den som jag får erkänna är respektlöst med saken jag jämför dem med.

#11 jag blir tyvärr inte förvånad över sättet du blir bemött i tråden med tafatta försök att förlöjliga dig

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-01-04 23:09
#23

#18 Vi måste inte respektera ditt val eftersom du inte respekterar djurens val.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Cragan
2016-01-04 23:24
#25

#23 ni har gjort valet baserad på er personliga inställning att ej äta kött och det är helt och hållet upp till er men vill ni ha respekt för era val bör ni visa respekt för folk som väljer annorlunda för ni kan ej förvänta er något ni kategoriskt vägrar att ge lika lite som att jag kan förvänta mig respekt från någon jag ej ger respekt.  

själv bekommer det mig inte att djuruppfödning eller hur man tar tillhanda produkterna från det på bästa sätt ej diskuteras här det kan jag diskutera på andra ställen i bland får jag delge kunskap på sådana saker och ibland får jag ta till mig kunskap ytterst givande faktiskt liksom det kan vara givande att diskutera odlingar och mattillagning även av produkter som jag ej äter.

vendelay
2016-01-04 23:35
#26

#25 Nej, vi behöver inte respektera att du vägrar att respektera andra arters känslor, liv och val. Vi behöver inte respektera att mördare dödar barn, vi behöver inte respektera att du dödar (eller betalar andra för att döda) kor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Cragan
2016-01-05 00:12
#27

#26 ni behöver repektera mitt val att äta kött om ni vill att jag skall repektera er så pass simpelt är det. jag dömer ej någon för dens diet utan jag försöker döma på dens respekt för hur den bemöter folk som ej delar dens livskådning.  
testa och läsa ett par inlägg på det sättet du kan göra det denna tråd och säg sedan skall man visa respektera de som sitter och spyr galla på dem som ej delar deras livsskådning?   i denna tråden kommer du dock mest hitta svar från folk som delar din livsskåding men det är det som gör projektet intressant för att se om du kan hitta den totala bristen på respekt som tyvärr många visar  
och ja jag erkänner mer än villigt att jag inte alltid lever som jag lär utan i bland dömer hunden efter håren men jag kämpar alltid på att förbättra mig en kamp som kommer pågå hela mitt liv om jag lyckas något så när med det för man kan alltid bli bättre.

bedöm inte någon för hur den bemöter folk som tycker som den utan bedöm dem efter hur dem bemöter meningsmotståndare är en sund inställning många skulle behöva ta till sig.

Annons:
vendelay
2016-01-05 06:33
#28

#27 Veganism är inte en diet, det är så ignorant att säga.

Känns det svårt för dig att respektera att vi inte dödar och försöker undvika alla sätt att tortera och utnyttja djur? Låter ju hemskt svårt att respektera… Förstår inte hur du kan tycka att vi ska respektera att du dödar? Respekterar du alla mördare, inklusive människomördare?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Cragan
2016-01-05 10:11
#30

#28 visar en mördare mig respekt så visar jag det tillbaka för respekt skall visas så långt som möjligt och speciellt om man kräver respekt för sina ideer då skall man visa alla andra respekt, går bra att ogilla någons val men man ska likt förbenat visa respekt för den. och du verka ha totalt missat poängen i mitt inlägg i #27 så läs det gärna igen och ta gärna upp min lilla utmaning för dig jag har med där o berätta gärna hur det gick för dig.

veggie4every1
2016-01-05 20:00
#31

#30 Här säger du något viktigt tycker jag. Jag vill poängtera att man givetvis bör respektera någons person, men man behöver därmed inte respektera en persons handlingar.

Att respektera en mördare är ju ett utmärkt exempel. Jag respekterar personen om personen respekterar mig, men jag respekterar inte mördarens åsikter och handlingar som dödar andra individer.

Nu är det svaret inte helt till ämnet i tråden, men kanske ändå lite.

Hädanefter så håller vi tråden strikt on topic så vi slipper städa, det är det  ju aldrig roligt att behöva göra😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2016-01-05 20:38
#32

Jag försöker respektera alla, men har väldigt svårt för att respektera fanatiker, oavsett vilken -ism de bekänner sig till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vendelay
2016-01-05 20:38
#33

Min köttätande sambo säger att det inte är ett problem att jag är Vegan och att jag försöker visa honom bättre saker att äta. Vi handlar tillsammans och lagar vi mat tillsammans är den vegansk. Nu handlade ju tråden om vad veganer tycker om köttätare men jag tänkte att det kunde vara intressant att höra andra hållet också 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[klarabastin]
2016-01-05 22:06
#35

#32 Hur tänker du? Menar du att veganer är fanatiker?🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Carolineee
2016-01-05 22:38
#38

Varför togs mitt inlägg #36 bort? Jag skrev inget olagligt. Men jag får väl skriva om det då…

[Synnerlig]
2016-01-05 22:48
#39

#38 Från reglerna:

"Använd ej ord som kan anses kränkande för veganer. Det är ej tillåtet att kalla veganer för "fanatiker" och liknade ord som kan anses kränkande."

"Det är tillåtet att använda "mänskliga" ord för att beskriva handlingar mot djur. Exempelvis ordet 'mörda'"

Återigen, låt oss hålla oss till ämnet 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Cragan
2016-01-05 23:13
#42

#35 tror #32 syftade till att fanatiker finns i alla läger

veggie4every1
2016-01-06 01:16
#43

Vi kan väl då enas om att ingen gillar fanatiker och återgå till ämnet som ju är intressant i sig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2016-01-06 02:19
#44

#43 jo intressant ämne får hoppas att jag bara kan sitta på mina fingrar o läsa här över 😃

veggie4every1
2016-01-06 02:32
#45

#44 Haha, kanske vi båda😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2016-01-07 11:43
#46

Min sambo är icke-vegan, men äter lakto-ovo-vegetariskt här hemma. Vi är dessutom inneboende hos en kompis som äter kött. Henne påverkar jag inte aktivt,  men min sambo får motta en del av mina åsikter angående veganism. Det har gjort att han slutat tillaga kött här hemma (men han äter det fortfarande när han är bortbjuden). Det som fick honom att förstå lite hur jag tänker, var när vi tillsammans såg Cowspiracy i våras. Sedan vet jag att jag inte kan tvinga honom till något, utan han får ta det i sin egen takt - annars kommer det inte funka långsiktigt. Och  grunden handlar det inte om min eller hans "diet", utan om förståelse för varandra och varandras val. Jag förstår honom, eftersom jag själv varit icke-vegan (som när vi träffades), och han försöker även förstå mina nuvarande värderingar och åsikter. Allt eftersom hans förståelse för veganism ökar, så förändras även hans vanor. För ett år sedan hade han svårt att äta något av det jag tillagade (oftst åtminstone vegetariskt, blev inte Vegan förrän i maj) och vi gjorde nästan alltid separata mål mat. Nu äter vi oftast samma veganska mat som vi turas om att laga åt varandra. 

Så ha tålamod, det finns hopp!🙂

ManU77
2016-01-07 14:28
#47

#46 Du är väl medveten om att filmen Cowspiracy är ren veganpropaganda och otroligt fattig på fakta?

[peter54]
2016-01-07 15:12
#48

Jag ber att få delge mina tankar i detta, jag som inte är Vegan, men ändå har stora problem med framför allt kött.

Jag är kroniskt njursviktig och har gått i bloddialys i 26 år på grund av att jag inte har någon njurfunktion. För ungefär tio år sedan började jag få problem med lukterna av rått kött och detta eskalerade till att nu vara såpass allvarligt att jag inte längre kan äta stekt kött alls och inte heller färs. Kokt kött, typ kalops, dillkött och pepparrotskött funkar fortfarande, men inget annat i köttväg.

Jag har varit jägare i hela mitt vuxna liv och aldrig ätit annat än "frilevande" kött under den tiden. Nu har jag slutat med jakten eftersom jag inte vill jaga när jag varken kan ta reda på eventuella bytesdjur, eller ens kan äta av köttet.

Ingen är Vegan i vår familj och både jag och min fru lagar mat beroende på vem som först kommer hem, hon från jobbet, jag från dialys, jag går fem dagar i veckan i dialys. När jag ska laga maten kan det aldrig bli stekt kött och ungarna äter inte fisk, så det får bli annat som ugnspannkaka, broccoligratäng eller liknande rätter när jag ska laga maten helt själv. Ibland gör jag allt i matlagningen utom själva köttet som frugan får ta tag i när hon kommer.

Om jag kunde, om det gick, skulle jag leva på isbergssallad, morötter, tomater och gurka, men det går inte. Jag kan inte ens äta baljväxter för att de innehåller för mycket kalium och kan medföra hjärtsvikt och död för mig, så … ja ibland kan jag ju känna att det här tjafsandet om animaliskt mot veganskt osv blir lite tröttsamt. Det verkar mer som två religioner som bråkar om vilken som är den rätta.

Tack för ordet / Peter

Annons:
[klarabastin]
2016-01-07 17:10
#49

#48 Vi äter så mycket mer än "isbergssallad, morötter, tomater och gurka".

LÄNK

veggie4every1
2016-01-07 18:00
#50

#48 Nu hindrar din allvarliga sjukdom dig från att leva på vegansk kost.

De flesta lider dock inte av den sjukdomen, även om jag förstår att du inte är ensam om den. Den verkar vara en biverkning av diabetes? Har jag fel, så ber jag om ursäkt.

Diabetes i sig kanske hade kunnat förhindras med en vegansk kosthållning från början. Men nu har du denna sjukdomen och har min förståelse för ditt personliga bruk av animalier. Det är trevligt att du dock skulle äta veganskt om du kunde. 

Det är så att veganism inte är en kosthållning utan ett ställningstagande emot förtryck av alla individer, både mänskliga och icke-mänskliga.

Jag driver två antispeciesistiska sajter som är väldigt kontroversiella, så det klart att det kommer in folk som debatterar emot. Man får räkna med det, tycker du att det blir tröttsamt så läs de lite lättsammare trådarna🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[peter54]
2016-01-07 19:08
#51

#49 Jag sa absolut ingenting om att veganer äter isbergssallad, morötter tomater och gurka, jag sa att JAG gärna skulle leva på det om det gick. 

#50 Nja, det är kanske inte den delen av debatten jag finner tröttsam emellanåt, utan det fördömande attityden som snabbt dyker upp, där en sida framställer den andra som värdelösa idioter och vice versa. Vi är alla människor och man måste respektera andra oavsett vad de äter.

Paxxie
2016-01-07 19:38
#52

Troligtvis inte. Köttätande är så otroligt oattraktivt för mig (inte själva ätandet utan tankesättet som oftast ligger bakom) att jag inte tror jag skulle kunna bli romantiskt attraherad av en sådan person. Sen finns det väl några människor som faktiskt måste äta kött och om jag träffade en sådan person kanske jag skulle känna annorlunda, men det har inte hänt ännu.

veggie4every1
2016-01-07 20:28
#53

#51 Som sagt så handlar det inte om vad man äter. Det handlar om antispeciesism och ett förtryck större än något annat förtryck vi någonsin skådat som dessutom försvaras av en stor del av mänskligheten. Tyvärr så innefattar förtrycket att ni äter djuren och då blir det väl så att kött, mjölk och ägg diskuteras som naturlig påföljd.

Du har inte missat det jag skrivit om respekt i inlägg #31? Att komma in på en antispeciesistisk sajt och begära respekt för speciesistiska åsikter är att likställa med att komma in på en antirasistisk sajt och begära respekt för rasistiska åsikter. Tycker du att det är respektfullt att begära en sådan sak av de människor som kämpar emot själva kärnan i det man begär respekt för?

Jag respekterar din person, men jag kommer aldrig att respektera speciesistiska åsikter och handlingar och jag tycker verkligen inte att det är rätt att begära att jag ska göra det. Jag ser inte det som respektfullt alls.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Persifone
2016-01-07 20:43
#54

Jag skulle inte kunna vara ihop med en köttätare.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[peter54]
2016-01-07 20:53
#55

#51 Den delan du nu talar om, antispeciesism, är den delen jag har absolut svårast för med hela debatten, för jag tror inte på begreppet som en  generellt validerad sanning. Djurindustri för att föda människor är en sak, där håller jag med om att det är för jävligt, men därutöver, nä.

Annons:
veggie4every1
2016-01-07 21:07
#56

#55 Man kan förstås bekvämt förneka att speciesism finns, men den existerar dock lika fullt för det.

Detta hör dock inte alls till ämnet och jag vill inte bidraga till att tråden ännu en gång drar i väg åt alla möjliga håll så den får nu återgå till det intressanta ämnet som tråden har🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

abcö
2016-01-07 21:07
#57

En fråga jag undrar över är. Skulle det inte bli "överbefolkat" med älg i skogarna om älgjakten helt skulle förbjudas för att älgarna har samma rätt till liv som vi? Att ha en massa grisar i fångenskap enbart för mat till människan kan jag förstå om man är emot men hur är det med vilt om jakt förbjuds?

Det är väl OT i denna tråd men säg i så fall var jag kan fråga det för jag undrar verkligen.

veggie4every1
2016-01-07 21:12
#58

#57 Det finns trådar som tar upp detta, så kolla runt lite. Annars starta en ny tråd🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Rubie
2016-01-08 03:44
#60

Min sambo äter kött. Har aldrig varit nåt problem, vi hade egna köksverktyg av allt innan vi flyttade ihop så var bara att inte dela just den biten. (men allt annat) Både han och jag är väldigt öppensinnade när det gäller oss. Vi är väldigt olika men kan verkligen prata om allt vad det än gäller då vi har en väldig respekt för varandra. Alla har ju olika vad ska man kalla det… "gränser" över hur mycket man kan acceptera andras oliktänkanden. Vi har ingen gräns mellan oss vilket är så himla skönt. Men mycket av det tålamodet och den gränsen vi har för varandra är ju av känslomässiga skäl och gäller inte i samma grad för andra.

Upp till toppen
Annons: