Annons:
Etikettvegankost
Läst 33976 ggr
[kanskemenbarakanske]
2016-01-07 20:38

Så trött på dethär nu!

Okej nu kommer ett problem som jag och många andra skäms över och hamnar i skym undan. Men jag är så trött på mina gaser jag har väldigt ofta. Nästan varje dag! Det är liksom inga pruttar som luktar lite äckligt utan det är verkligen extremt! Dom hänger kvar i luften och luktar otroligt mycket. Mestadels kommer alla dessa pruttar på kvällen.  Men det är även hela dagarna..

Jag vet att en vegansk kost naturligt innehåller mycket fibrer och gasframkallande mat. Så undrar hur ni gör för att hålla er mage lugn? Ni kanske har samma problem och ser ett samband mellan viss typ av mat och gaser? 

Vill ha all hjälp jag kan få, för såhär kan jag inte ha det! Skäms så himla mycket..

Annons:
vendelay
2016-01-07 20:52
#1

Starkt av dig att du tar upp det fast du skäms!

Jag har inte haft det problemet fast jag äter mycket bönor osv som jag antar borde ge gaser. Har inte ens tänkt på det. Några tips jag kommer på är att tugga maten ordentligt, drick före & efter maten istället för under tiden och motionera. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Odd
2016-01-07 20:58
#2

Jag är inte Vegan men har samma problem med gaser i magen, särskilt efter jag ätit frukt/grönsaker eller nötter. Jag brukar ta en matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten att dricka till maten (eller bara för att det är gott 😃) om jag vet att magen kommer tycka att det är svårsmält, det brukar oftast hjälpa!

Om det är första gången du dricker det kan det kännas lite läskigt, smakar ganska starkt och det kan börja sticka i munnen, men det är bara ättikan som rensar munnen på lite skit och det försvinner om du fortsätter dricka det i några dagar 🙂 Du kan ju börja med ganska mycket vatten till 1msk äppelcidervinäger för att mildra smaken lite om du inte tycker om den.

Personligen dock tycker jag att det är ganska härligt med gaser i magen 😂 Blir så lätt förstoppad och har mycket problem med magen, så när det rör sig och bubblar på tycker jag bara att det är underbart! Sen får folk runt omkring tycka vad de vill när jag står och fiser med ett leende på läpparna 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[kanskemenbarakanske]
2016-01-07 21:04
#3

#1 jag tuggar maten noga. Dock dricker jag under måltiderna. Men det tänker jag nog inte sluta med. Man blir ju törstig liksom :p 

#2 HAHAH åh du fick mig verkligen att skratta :D Ska verkligen testa detdär med äppelcidervinäger! Låter ju skitbra

vendelay
2016-01-07 21:05
#4

Jag googlade och hittade dessa tips:

* När du äter bönor - blötlägg bönorna ca ett dygn, byt vatten ett par gånger under tiden, skölj de noga och koka som vanligt. Ev. skölj de igen efteråt.
* Koka bönorna ca 3 minuter, skölj av dem ordentligt och byt vatten, fortsätt sedan koka.
* Om du nyligen blivit Vegan så kommer magen att vänja sig. (Vet ej om det är sant??)
* Tillsätt vinäger när du kokar gasbildade grönsaker.
* Tugga med stängd mun, undvika tuggummi, kolsyrade drycker. Ät i lugn och ro. Tillagade grönsaker ger mindre besvär än råa.
* Undvik att äta frukt och grönsaker i samma måltid. 
* Drick mycket vatten under dagen.
* Undvik socker, tarmbakterien producerar gas av socker.
* Ta en promenad, motionera lite varje dag.
* Mynta, fänkål och anis som te lindrar magbesvären.

Dessa livsmedel kan ge gaser: Torkade bönor, ärtor, linser, lök, purjo, kål, surkål, rova, gurka, paprika, selleri, majs, sparris, rädisa, svamp, äpple och melon. Färskt surbröd och veteprodukter. Socker.

Hoppas något hjälper!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

moa.al
2016-01-08 02:53
#5

Jag hade exakt samma besvär efter första veckan som Vegan! Jag löste det genom att helt enkelt dricka lite grönt te med citron efter middagen eller ett par timmar innan jag gick och lade mig (då ontet oftast kom vid den tiden) 🙂 Försök att dricka örtte under dagen eller under morgonen ifall det skulle hjälpa dig med 🌺

adejn
2016-01-08 06:44
#6

Jag skulle prova tre saker som folk inte brukar tänka på:

Food combining principles: Prova undvika kombinera syror (syrliga frukter (läs listor), vinäger, etc) med kolhydrater. (dvs ej citronjuice på ris, ej bananer och ananas i samma smoothie.) Googla på food combining principles. Finns lathundar.

Prova inte äta stora mängder snabba kolhydrater (frukt, socker, sötaste sortens rismjölk) efter lagade mål som bromsar upp och får snabba kålhydrater och sockerarter att fermentera då de stannar i tarmarna för länge.

Kolla om du har rubbad tarmflora och har svårt att bryta ner mat. Häv i dig soyghurt, eller ät kimchi eller probiotika-preparat.

RawTil4 kan vara något att läsa om / lyssna på på youtube och prova på?

Simplifiera din diet så mkt som går om du känner det är värt att äta lite tråkigt (men ät tillräckliga mängder). Potatis kan man ju nästan äta enbart. Också ris. Med någon sås som inte borde skapa fermentering. Avokados är ju också en kanonbra monoföda. Nånstans semi-mono en vecka med olika stapel-val per måltid där om man väljer bananer till ett att det är före potatis-målet exv.

Blomkål och bönor tror jag kan lagas ordentligt. Jag har inga problem med bönor iallafall. Jordärtskockor dock ;-)

Kanske är invänjningsfas också som folk har sagt.

Man kan bli rätt så pruttfri! Tar tid att justera sin diet och lära känna sin kropp men det går helt klart! Bara ha tålamod :-) pepp pepp :-)

Annons:
[V3g4Life]
2016-01-08 08:25
#7

Testa dra ner på vete. :)

pyromanen
2016-01-08 09:40
#8

Magar är olika. Du behöver lära känna din egen. Min klarar bönor och kål utmärkt bara jag låter bli allt med vete eller socker (och fruktsocker tyvörr). Så jag instämmer med #7 testa låta bli vetemjöl, socker och frukt en vecka.

[kanskemenbarakanske]
2016-01-08 13:43
#9

Tack för alla tipsen!

Får helt enkelt försöka lista ut vad som gör att min mage reagerar såhär och sen såklart ta till mig tipsen ni skrivit :)

Att undvika vete socker och fruk tycker jag verkar svårt då jag halvt lever på detta..

michellemimmi
2016-01-08 13:56
#10

Jättekonstigt det där… Jag kan gå pruttfri en hel dag här hemma, sen kommer pojkvännen hem och vi sitter tillsammans  i soffan, då jäklar!!! xD Nästan som om min mage vill jäklas med honom? Ja för det är då inte jag som gör det i alla fall!!! ;) :P

Hjärta/Mimmi

pyromanen
2016-01-08 14:25
#11

#9 om du halvt lever på socker och vete då kan det nog vara just därför … 😊.

[Synnerlig]
2016-01-08 14:42
#12

#11 Här fiser man precis lika mycket som när man inte var Vegan. Min mage klarar frukt, grönt, baljväxer osv bra. Så som tidigare nämnt kanske din mage är lite extra känslig mot något särskilt som gör dig fisig 😛

[kanskemenbarakanske]
2016-01-09 16:50
#13

#11 okej överdrev ite kanke.  Men jag äter mycket frukt, grönsaker, pasta, bröd osv osv. Inte så att jag går på hclf livsstilen men blir mycket kolhydrater naturligt för mig sedan jag blev Vegan

#10 Precis så kan jag också känna. Oftast kommer pruttarna på kvällen och det är ju då man umgås med pojkvännen och/eller familjen.. Sjukt störande.

Annons:
pyromanen
2016-01-09 21:27
#14

#13 tänker att det inte behöver vara helsvårt att testa några dagar utan vete, socker och frukt. Du kan ju välja ris eller potatis istället för pasta och bröd och äta mer grönsaker och bär istället för frukt? Har det ingen förbättrande effekt på magen är det ju bara att skippa det igen.

[V3g4Life]
2016-01-09 21:39
#15

Håller med pyromanen. :) bra tips, tänkte tipsa om samma. :)

Upp till toppen
Annons: