Annons:
Etiketthälsa
Läst 2571 ggr
VT.TV
2016-01-14 15:04

D-vitamin tillskott

Hej! Mina föräldrar har nu länge tjatat om min D-vitamin brist (Tog blovprov, ej frivillit) Och nu har de köpt en ''helt vegetabiliskt D-vitamin tillskott'' till mig. (ej frivillit) Men på innehålls förteckningen står det ;Fett från fårull'?

Blev misstänksam om det här. Men eftersom den innehåller ''fett från fårull'' räknas den Vegan då?

Eller måste jag känna skuld för kapseln jag tog i morse..

Tacksam för svar!❤️

Annons:
Delvoriah
2016-01-14 15:14
#1

Det finns två olika typer av D-vitamin: D3 och D2. Dina föräldrar har köpt D3 till dig och den är inte vegansk (men varför känna skuld över något en inte visste?). Be dem köpa D2 som framställs från vegetabiliska källor. Helhetshälsas D2-vitamin är anpassad för veganer. Googlar en lite kan en också hitta D3 från vegetabiliska källor.

http://brisingasmycket.se

Annielle
2016-01-14 15:26
#2

D3 är för övrigt den D-vitamin som man vet kroppen kan ta upp, D2 har kroppen svårt att ta upp, så i så fall ska det vara D3 från vegetabilisk källa nästa gång.

Ät den du har nu skulle jag också säga, inget djur har i allafall dött för din skull, är ju fårullen bara.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Synnerlig]
2016-01-14 15:31
#3

Nästa gång kan du be dina föräldrar köpa denna som är D3 och helt vegansk. Jag använder den själv 🙂 http://www.veganlife.se/product.html/vitashine-2500-iu?category_id=4

isla
2016-01-14 15:37
#4

Jag är inte så insatt, så detta blir en fråga. Jag anser att fåren måste klippas, för att må bra, eftersom ullen annars växer sig "vild". Om man då använder fettet från fårullen för att göra d-vitaminkapslar, så kan jag inte se att det skulle vara att göra djuret illa/utnyttja det. Jag förstår att man som Vegan inte vill äta sådana kapslar av principskäl, men är det så farligt ur djursynpunkt? Som sagt, jag har ingen aning och är inte insatt, eftersom huvudorsaken till att jag väljer vegansk kost inte för djurens skull utan för min egen (min kropp mår inte bra av kost baserad på animalier).

[Synnerlig]
2016-01-14 16:17
#5

#4 Fåren har "tack" vare människan så mycket ull som de har. Människan har avlat fram får som ska ha så mycket ull som möjligt vilket inte är bra för dem pg a infektioner osv så de blir tvungna att klippas vilket kan vara skrämmande för fåren. Industriellt mår inte fåren bra, då det ska gå fort, fåren skadas av att de blir hårt hanterande, råkar bli skurna av saxen osv. Dessutom ska får ha blivit misshandlade om de av skräcken inte lyder människan som klipper dem. Jag har svårt att tro att man utvinner fårullsfett från får som slipper bli slaktade och som lever på små gårdar i harmoni.

Hur som helst så vill man inte som Vegan utnyttja djuren som att de är produkter och genom att fortsätta använda sig utav produkter som innehåller t.ex. fårullsfett så bidrar man till den synen att djur bara finns till för oss människor att nyttja + att fåren går till slakt när de inte längre duger för att producera ull åt människan 😕

Mer om det kan man läsa här http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/ull

Gen
2016-01-14 17:29
#6

#3 Cool, jag visste inte att det fanns. Brukar ta D2. Försökte googla var vegetariskt D3 kommer ifrån, är det utvunnet från lavar?

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-14 21:10
#7

#6 Yes 🙂

Ninja99
2016-01-16 12:45
#8

#0 Nu har du fått flera bra svar och tips redan. Jag ställer mig frågan hur en tillverkare kan få kalla sin produkt "helt vegetabiliskt D-vitamin tillskott'' om det framställs av fett från fårull? Då är det ju INTE helt vegetabiliskt. Skulle gärna vilja veta vilken tillverkare det är som gör dessa tabletter, tack på förhand och lycka till med framtida D-vitaminintag.

isla
2016-01-16 16:34
#9

#5 Tack för svar! :)

#8 Skulle också vilja veta märke, allra helst då jag själv äter en slags D-vitamin som det står ska vara vegetabilisk, men nu blir jag ju jätteosäker. :O

veggie4every1
2016-01-16 16:43
#10

#9 Vilket märke är det då på din D-vitamin?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

isla
2016-01-17 09:55
#11

#10 Skip nutrition står det på burken.

Annielle
2016-01-17 09:59
#12

Isla

På skips hemsida står det att den D-vitamin du äter är utvunnen ur fårull!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

VT.TV
2016-01-17 13:56
#13

#1-12

Tack alla för era svar! ❤️

På burken står det ''Holistic D3-vitamin 2 000''.

Annons:
isla
2016-01-18 15:23
#14

#12 Skit också! Jaja, får försöka hitta ett annat märke då. Tack för att du kollade upp det åt mig! :)

[Synnerlig]
2016-01-18 19:05
#15

Denna vitamin-D3 är helt vegansk, de har den även som spray 🙂 http://www.veganlife.se/product.html/vitashine-2500-iu?category_id=4

VT.TV
2016-01-19 15:34
#16

#15 Tack så mycket, perfekt! Ska be mammsen beställa det! 😉

Upp till toppen
Annons: