Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 9993 ggr
Lumi89
2016-01-15 18:06

Varför går jag inte ner i vikt med min vegankost?

Hej! Jag har varit Vegan i ca 3 månader och försökt äta väldigt nyttigt. Tyvärr har jag ändå utnyttjat veganska mumsiga grejer, tex chips och bröd….. :) Men jag har faktiskt försökt hålla koll på kalorierna och ätit mycket plantbaserat. Jag har gått liiiite ner, men det går alldeles för trögt. Det är klart att det skall gå långsamt och i trygg takt, men det känns som om jag ändå missar nåt. Kanske jag äter nåt som inte är så bra? Äter mycket bönor, sojakorvar, sojaköttbullar, andra färdiga sojaprodukter, banan, sojayoughurt, gojibär, chiafrön, alpro soja-mjölk, champinjoner, grönsaker, ibland pasta och bröd, ibland nötter. Det jag egentligen undrar är ifall nån har nåt superbra tips för att gå ner i vikt med vegankost?? Vad är den bästa maten, vad skall man absolut undvika? Mycket tacksam för svar, Lumi

Annons:
[Vegg]
2016-01-15 18:13
#1

Veganism är ingen diet utan kosthållning. Man kan äta sig tjock och smal på vegansk kost. När jag Vegan tidigare åt uteslöt jag godis helt med socker och snabba kolhydrater så pass mycket jag kunde. Det hjälpte mig. :)

Anterrabae
2016-01-15 18:13
#2

Som alltid gäller det att skippa skräpet. Säd, socker och snabba kolhydrater bidrar till svängande blodsocker och därmed onödiga insulinpåslag. Insulin är ett hormon som motverkar fettförbränning och därmed viktnedgång. Man vill ha ett stabilt och lågt blodsocker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Synnerlig]
2016-01-15 18:16
#3

Som tidigare nämnt så är inte veganism en diet som man kör bara för att gå ner i vikt utan en livsstil 🙂 Man kan vara tjock och Vegan också liksom 😛

Vad som får en att gå ner i vikt på bästa sätt är svårt att säga tycker jag, men jag tror på att dra ner på fettet. Oljor som har pressats ur sin naturliga form behöver vi inte ens få i oss, det är bara rent fett. Jag tror att det är mycket fett i saker som sojakorvar, sojaköttbullar osv. Försök att äta så naturligt som möjligt och undvik att äta allt för mycket processat då det ibland finns mycket onödigt tillsatt i det. Ät istället fetter från avokado, oliver, nötter och frön men i lagom mängd. Sikta på att få i dig mer hälsosamma kolhydrater så som fullkornsris och potatis t.ex., grönsaker i alla dess former och färger och frukt 🙂 Svält inte dig själv, ät tills du känner dig mätt och glad men tryck inte i dig mer än vad du orkar.

Kolla in HCLF Vegan (High Carb Low Fat) och The Starch Solution på t.ex. Youtube. Ät mer "whole foods" helt enkelt 🙂

Men som sagt, det är svårt att säga vad som passar dig och som du faktiskt kan tänka dig att hålla på med resten av ditt liv. Men jag tror inte att vi behöver svälta oss själva till att gå ner i vikt.

Lumi89
2016-01-15 20:49
#4

Tack för era svar!! :) Jag är Vegan pga livsstilen, dvs av etiska själv. Men jag måste också ner i vikt, så kommer inte att hålla det som tillfällig diet. Jättebra tankar hade ni alla! Det där med mer naturlig mat, naturliga fetter och insulinbalansen tror jag själv också att är mitt problem. Det är sant att det nog är en massa skräp i sojakorvar och annan frysmat. Jag tror att jag i några veckor skall försöka så RENT som möjligt! Hoppas det ger resultat :) Tack till er! Om nån ännu har tankar tar jag gärna emot dom :)

[klarabastin]
2016-01-15 21:12
#5

Kolhydrater är kroppens favvo bränsle👍 HCLF + lagom med motion brukar funka🙂

Froakie
2016-01-16 23:58
#6

#1 Veganism är en livsstil skulle jag vilja säga, snarare än kosthållning då veganism innebär att man tar avstånd ifrån produkter som inkluderar även kläder och "nöjen" som circus och zoo.

Och till dig ts, läs den här länken; http://www.vegancoach.com/vegan-weight-loss-1.html

Själv har jag gått upp lite i vikt sedan jag blev Vegan, men det är inte så konstigt med tanke på att det är så otroligt gott med vegomat så att man vill ha mer och mer.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
Näring
2016-01-21 16:20
#7

Som framkommit är det kolhydrater, eller rättare sagt högt blodsocker och höga insulinnivåer som är boven i dramat.
Mina tankar är att äta det vi är gjord för att äta. Vad vi är gjord för att äta är gröna blad, grönsaker, frukt & bär, linser, bönor, nötter, frön och korn (och eventuellt insekter, ägg och smådjur, dock är dessa inget som är livsnödvändigt).

För att enkelt gå ner i vikt och bli frisk o stark: Ät mest grönsaker och linser/bönor*. -Ät måttliga mängder frukt & bär (perfekt som frukost och lunch, ett par st åt gången).**
-Ät små mängder nötter och frön.
-Och om man vill, ät mindre mängder ris, korn (ej mjöl), potatis o.s.v. till grönsakerna och bönorna. Grönsaker och bönor/linser ska vara de största ingredienserna.
-Ät ingenting annat förutom om man blir bjuden på middag. Då kan man äta allt utom socker.

Äter man såhär så är det genomsnittliga blodsockret under dagen inte tillräckligt högt för att kroppen ska switcha om från fettförbränning till fettinlagring. Man är alltså i ett fettförbrännande tillstånd i stort sett hela dagen och natten.

*Det är OK att äta mycket linser/bönor ur kolhydratsynpunkt/viktminskningssynpunkt. Anledningen är att näringdeklarationen på förpackningen inte stämmer. Det är nämligen endast ca en 3:e-del av kolhydraterna som är stärkelse, resten är fiber men det deklareras under Kolhydrater. Det är alltså ungefär lika mycket stärkelse i 3 portioner linser/bönor som i 1 portion ris, pasta, potatis o.s.v. Linser och bönor gör även så att insulinkänsligheten ökar = mindre insulinnivåer = tål mer kolhydrater innan man går upp i vikt och får andra blodsockerrelaterade konsekvenser som åderförkalkning m.m..
**Det är också OK att äta frukt i måttliga mängder. Anledningarna är dels att F&B innehåller mindre socker än godis och läsk. Och dels att sockret ligger inuti fiber vilket gör att vi dels inte tar upp allt socker, och dels att det lilla som tas upp tas upp relativt långsamt, iaf jämfört med godis och läsk.

Vill man veta mer kan jag rekommendera följande eböcker:
The Natural Human Diet, How To Lose All Your Overweight Without Effort

Upp till toppen
Annons: