Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Kämpar med vegan-diet

2016-01-16 23:06 #0 av: thenewbreed

Nu kör jag på, mer och mer vegetariska och veganska rätter. Har börjat få en äcklad känsla när jag tänker på att äta kött vilket jag antar är bra. 

Nu gäller det bara att bli av med resten av alla animalier jag förbrukar. 

Men, jag har så svårt att hitta mat som jag verkligen verkligen älskar. Nu är det så att de flesta rätter som görs är supergoda de första tuggorna, sen tröttnar jag och får tvinga i mig resten. Lämnar alltid mat på tallriken för att jag tillslut blir så uttråkad och det är ju inte bra för miljön. 

Jag upplever att grönsaker i sig är rätt smaklösa och jag vet inte hur jag ska krydda maten för att den ska bli smakrik. Och jag har så svårt för konsistensen på bönor, linser och kikärtor. Men är de sönderkokta eller liknande så gör det ju inget, för det är inte smaken det är fel på riktigt. 

Jag fattar att jag måste äta varierat, men det är svårt när man knappt vet vad som går att äta, eller hur man ska kombinera sakerna. Jag köpte Hampafrön att strö över sallader och gröt men läste att det var en nöt men kallas frön eller jag fattar ingenting, och jag är ju nötallergiker så jag vågar ju inte chansa för fem öre.  

En rätt som jag lagar till lunch ganska ofta är vegansk pasta (tagliatelle) med frästa grönsaker; Zuccini, aubergine, sockerärtor, rödlök, vitlök, bladspenat, championer kryddade med paprikapulver, lite salt och vad man mer hittar. och sen en färsk uppskuren avokado till. Så jäkla gott. 

Men hur gör man enkla goda rätter som också innehåller det man behöver? Hur vet man att man får i sig allt man behöver. jag fattar verkligen inte hur jag ska tänka när jag ska laga vegansk mat. 

Tycker det är fruktansvärt svårt att hitta något som är ätbart. 

Medarbetare på bildredigering! :)

Anmäl
2016-01-16 23:09 #1 av: [Vegg]

Förr så gjorde jag mycket med sojafärs och sedan lärde jag mig använda linser och gjorde mycket på det istället. Åt som vanligt men bytte ut. Åt dock mycket ersättningsprodukter. :P

Jo Hampafrö är en väldigt liten nöt, men undrar om det går under samma, tjejen jag va med tålde inte nötter men hon åt hampafrön...fråga din allergiläkare kanske?

Anmäl
2016-01-16 23:14 #2 av: [klarabastin]

Det lättaste sättet enligt mig är att komma på vad man vill äta och sedan googla det med "vegan" efter.

T.ex: "Lasange vegan" eller "tacos vegan"Glad

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl
2016-01-16 23:30 #3 av: thenewbreed

#1 jag har ingen allergiläkare. Har inte utrett mig sen jag var 5. Men ska väntar på en remiss till någon allergiklinik då jag fått mystiska allergireaktioner på senaste tiden. 

#1 och #2 

Jag vill inte äta en massa hel och halvfabrikat helst. Eftersom då försvinner vitsen med att äta veganskt, dvs vara nyttig. (min anledning) 

Det som jag har svårast för är dock att hitta något att äta till frukost/mellis/kvällsmat då jag oftast brukar ta något snabbt, som en frukt eller en skål yoghurt eller en macka. Jag har oftast väldigt lite tid att förbereda eller göra mat på morgonen framförallt så stå och koka gröt och äta den i normaltakt tar för lång tid. Och havregrynsgröt är ju rätt tråkigt i längden även om det är hur gott som helst. 

Förstår ni vad jag menar? 

Medarbetare på bildredigering! :)

Anmäl
2016-01-16 23:33 #4 av: [klarabastin]

#3  smoothies, nicecream och soygurt är superbra! Kom ihåg att bananer ska ätas när de är helt gula med fläckar! Först då har all stärkelse blivit till socker och de är extra söta

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl
2016-01-16 23:37 #5 av: Froakie

Jag upplevde inte så många problem med att gå över men jag har förstått att andra gör det, dessa har fått rådet att göra som någon tidigare nämnde, ät gamla vanliga rätter fast byt ut köttfärs mot sojafärs osv.

Annars så kan du fråga dig själv vad du tycker är gott? Kryddor, grönsaker osv.

Själv brukar jag ibland koka ihop något av det jag har, steker morötter och lök och broccoli, kryddar på med goda kryddor och kokar pasta och blandar ihop det så att det blir en salladsaktig grej :)

Anmäl
2016-01-17 08:58 #6 av: [Synnerlig]

Det låter tråkigt att bara äta grönsaker och bönor som de är rakt av :P

Tipsar dig att kolla in tråden där vi tipsar om Youtubers som lagar mat. Många av dem lagar mat utan ersättningsprodukter osv :) http://vegan.ifokus.se/discussions/565e3e448e0e7474c9000872-youtubers


Anmäl
2016-01-17 09:00 #7 av: [Synnerlig]

Har du FB så gå med i gruppen "Vad lagar du för veganmat idag?" så kan du få inspiration även där :)


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.