Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 4379 ggr
[klarabastin]
2016-01-16 23:12

Varför DU ska sluta äta fisk och skaldjur

Varför äter inte veganer fisk eller skaldjur??

Annons:
Honestyisdead
2016-01-16 23:22
#1

Massfiske är aldrig bra.  Därför fiskar jag själv.

[klarabastin]
2016-01-16 23:31
#2

#1 bättre för miljön. Inte ett skit bättre för fisken dock..

Froakie
2016-01-16 23:34
#3

#2 Bra kommentar. Det ska jag också börja säga nästa gång icke-veganer säger att de handlar/vill handla ekologiska djurprodukter.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Honestyisdead
2016-01-17 00:53
#4

#2 Bättre för fisken också som inte kvävs till döds i massorna utan dör snabbt.

Froakie
2016-01-17 00:55
#5

#4 Skulle du själv vilja dö av att få en krok i din mun och sedan bli ihjälslagen mitt i all smärta?

"time will never be golden when it rains so hard..."

Honestyisdead
2016-01-17 00:59
#6

Hellre det än att kvävas eller klämmas till döds.

Annons:
Froakie
2016-01-17 01:06
#7

#6 Jag gillar att du använder ordet hellre. Det betyder att du inte vill bli dödad. Tror du att en fisk är annorlunda än dig på det sättet?

"time will never be golden when it rains so hard..."

[Zachapacka]
2016-01-17 01:36
#8

http://ocean.nationalgeographic.com/ocean/photos/ocean-pollution/#/beach-garbage_80_600x450.jpg

Föroreningar av olja och annat skräp dödar och skadar nog fler havsdjur än vad själva fiskningen gör. Så vill man va snäll mot djuren kan man ju också låta bli att använda olja eller något som tillverkas av olja.

[klarabastin]
2016-01-17 01:46
#9

#4 Bättre för fisken att inte bli uppdragen i luften av en krok.

Froakie
2016-01-17 02:46
#10

#8 Vilka produkter har gemene kvinna/man i sitt hem egentligen som innehåller olja? Jag vet att datorer har det men andra föremål vet jag faktiskt inte vad som innehåller olja.

"time will never be golden when it rains so hard..."

[Zachapacka]
2016-01-17 02:48
#11

#10 typ all plast och de har du antagligen en hel del av. Jag vet att det går att tillverka plast av annat men nästan all plast tillverkas av olja

Honestyisdead
2016-01-17 11:11
#12

#7 En fisk varken känner eller tänker som jag. Däremot äter de varandra.

Jag ser inget fel alls i att jag fångar min egen mat och gör det så bra jag kan. Näringskedjan du vet.

[klarabastin]
2016-01-17 12:42
#13

#12 var fick du den informationen ifrån?! Fiskar har ett närvsystem och kan känna smärta.

Annons:
Idakarrlsson
2016-01-17 13:53
#14

#13 Tror hon syftar på det mer känslosamma sättet.

Till alla: Detta är en diskussionssajt men tycker inte man sak hoppa på någon för att man är vegan/ att man inte är Vegan. Det gäller för båda parter att man respekterar varandras val och ifall man inte klarar det borde man inte kommentera.

Att fisk själv där fiskbeståndet är säkert och om man fiskar "rätt" så tycker jag det är det betydligt mycket bättre. Bättre för: miljön, fiskbeståndet och bättre för fisken. En stor del utan all fisk som "fiskas" upp i dem stora haven dör i näten eller slängs pga att dem inte är tillräckligt fina, stora eller vad det nu kan varar för "fel" på dem. Det är väldigt tragisk utgång då vi tar mer än vad naturen orkar producera.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Froakie
2016-01-17 14:19
#15

#7

http://www.peta.org/issues/animals-used-for-food/factory-farming/fish/fish-feel-pain/

Om du vill ha en mindre partisk källa

https://www.psychologytoday.com/blog/animal-emotions/201406/fish-are-sentient-and-emotional-beings-and-clearly-feel-pain

Bara det tankesättet att man har rätt att döda eller plåga något/någon som har mindre intelligens säger väldigt mycket om en människa om hen tänker så.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Froakie
2016-01-17 14:20
#16

#14

Byt ut ordet fisk mot människa i din text så tror jag att du har ett helt annat sätt att se på saken.

"time will never be golden when it rains so hard..."

veggie4every1
2016-01-17 18:22
#17

#14 Påhopp är inte detsamma som att inte respektera icke-veganska värderingar. Veganerna här behöver inte respektera åsikter och handlingar som utnyttjar och dödar andra individer. Det står i sajtreglerna vilka man enligt reglerna accepterar när man skriver på sajten. Accepterar man det inte, skriv ej på sajten🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
2016-01-19 09:59
#18

Sen är ju inte ett havsdjur något vi människor är skapta för att äta (kanske nämns i videon, har inte kollat på den). Och omega kan man få i sig från andra källor. 

Vi råkar bara ha fiskeredskap tack vare vår hjärna. Men våra hjärnor har gjort mycket dumt, följ inte hjärnans påhitt, utan se på hur våran kropp är byggd. Inga fenor, gälar, tjock vattentät päls eller klor till att greppa fisken med. Vi är inga uttrar, björnar, delfiner eller gäddor. Vi är människor, byggda för varmt klimat, och ett liv på land. Inte byggda för att fånga lax eller vackra öringar i kalla vatten.

-Rasmus 🌈

[Zachapacka]
2016-01-19 10:25
#19

#18 har du någon källa på att människornas förfädrar inte åt kött innan de började tillverka verktyg? För att äta kött behövs inte alltid verktyg, som att äta myror till exempel.

Idakarrlsson
2016-01-19 17:04
#20

#16 Jag själv sa aldrig att JAG tyckte att det är ok att äta fisk hur som helst. Jag sa bara att jag tycker det är ett skonsammare sätt om man nu väljer att äta fisk. :) #17 Påhopp kanske var fel ordval, jag ursäktar mig. Tyckte bara att det var dålig attityd från båda parter och känns som att man kan diskutera utan den. Kanske bara jag som tycker det? :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
sallad
2016-01-20 09:32
#21

#19 Skillnad på kött och kött. Här pratade vi om havsdjur, inte om antiloper eller gräshoppor. Jag tror dessutom på att människor skall äta insekter, dock ganska svårt att få det i skolan, eller köpa det i butik, odla själv går ju, men jag har inte möjligheterna.

-Rasmus 🌈

Honestyisdead
2016-01-20 09:38
#22

#21 Fast veganer gör inye skillnad på liv. Alla liv är lika värda.

sallad
2016-01-20 10:00
#23

#22 Jag är inte Vegan för djuren, utan bara för att det är livsstilen som funkar bäst för mig just nu. Jag mår mycket bättre att äta helt veganskt (och även leva veganskt), har däremot aldrig påstått att det är det mest optimala. (EDIT: Mest optimala för våra kroppar)

Sorry, antar att jag inte är Vegan om jag inte hatar  folk som äter insekter. Skall genast säga upp mitt medlemskap på denna sidan. Hörs! 😉

-Rasmus 🌈

sallad
2016-01-20 10:08
#24

#22 Förstod nu att du kanske missuppfattade mig. När jag skrev ''skillnad på kött och kött'' så menade jag vilket kött vi ev. var anpassade till att äta. Inte att olika djur är olika mycket värda, självklart inte.

-Rasmus 🌈

Upp till toppen
Annons: