Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 3215 ggr
[Thiah]
2016-01-21 19:07

Hållbar palmolja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skriver här för jag vet att ni är aktiva och gärna svarar på saker. Är själv blandkostare men försöker att vara någorlunda miljövänlig/djurvänlig. En sak jag verkligen försöker undvika är palmolja. Läste någon tråd här och insåg att mina knorr buljongtärningar innehåller palmolja… sen läste jag på paketet och där står hållbar palmolja. Finns något sådant ens? Vad betyder set i så fall?

Annons:
[Vegg]
2016-01-21 20:07
#2

Tycker kosmetika och liknande borde undvika palmolja helt men okey med lite till mat, då skulle de inte odla så otroligt mycket och bränna ner skog så djur dör. :(

[Thiah]
2016-01-21 20:14
#3

#2 jag gillar inte heller palmolja men därför frågar jag vad som menas med bilden i ts #1 ska läsa i morgon :)

veggie4every1
2016-01-21 22:10
#4

#0 Det finns RSPO certifierad hållbar palmolja som betyder att den är odlat på ett sätt som inte avverkar skogen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-01-22 05:55
#5

Innebär detta att det är okej att köpa palmolja som är "hållbar"? Eller är det fortfarande dåligt? (Varför måste det finnas palmolja i allt?!)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2016-01-22 13:23
#6

Jag har, genom att jag grottade ner mig i palmoljeproduktionen ganska ordentligt för ett par år sedan, insett att inte heller s.k. hållbar, RSPO-certifierad palmolja är problemfri eller garanterat producerad på ett hållbart och schysst sätt. RSPO har t ex stora problem med spårbarheten och kan i flera fall, när det undersökts närmare, inte svara på varifrån all certifierad palmolja kommer - detta trots att den är certifierad!? Det har dessutom framkommit andra mindre trevliga saker när cerifieringen granskats närmare, bl a att det förekommer barnarbete och t o m trafficking på certifierade plantager. Dessutom dödas det fortfarande, trots fina ord om hållbar produktion, mängder med djur, bland annat orangutanger, vilka blir av med mer och mer av sin livsmiljö ju mer regnskog som skövlas och bränns för att ge plats till oljepalmsplantager. Den mesta palmoljan produceras i Sydostasien, Indonesien och Malaysia har länge varit världens största producenter, jag tror de är det fortfarande. Så tyvärr är jag inte helt övertygad om att s.k. hållbar palmolja är så mycket bättre än övrig palmolja, då den kan vara framställd på liknande sätt som icke certifierad. Det är naturligtvis samtidigt bra att det finns en organisation som jobbar för att förhållandena ska bli bättre, jag hoppas bara att de får bukt med de problem som fortfarande existerar, som bristande spårbarhet, barnarbete m.m. Alla företag och organisationer som är med i RSPO har jag tyvärr inte samma höga tankar om eller förtroende för, t ex Unilever för att nämna ett. Jag tycker att du Thiah ska söka efter information på egen hand om det som kallas "hållbar" palmolja, läsa mer om RSPO och sedan bilda dig en egen uppfattning, vi alla har ju olika mängd kunskap om olika frågor och har därmed olika uppfattningar, så det du får höra från andra behöver ju inte alltid vara rätt. Mitt inlägg är ju väldigt färgat av det jag vet och jag är kritisk och ifrågasättande, jag sväljer inte alla fina ord om certifieringar och "hållbart producerat" utan gräver gärna lite djupare för att få mer information om vad företagen som utger sig för att vara miljövänliga och hållbara menar att de arbetar med/för. Hoppas du har fått lite mer kött på benen i frågan i alla fall.

Annons:
[Thiah]
2016-01-22 15:27
#7

#6 tack för svaret. Jag klarar mig fint utan palmolja och ville bara kolla med folk på denna sajten om det ens fanns något som hållbar palmolja. Ditt inlägg bekräftat det jag anat och det betyder bara att jag ännu noggrannare får kolla innehåll.

pyromanen
2016-01-22 16:44
#8

Det finns inte hållbar palmolja. Och #1 det går inte att odla palmolja i Europa, det krävs tropiskt klimat.

Leritza
2016-01-22 16:51
#9

#8 har för mig det kan gå att odla i växthus, men kan ju missförstått. Var lit därför jag skicka med länk men kanske öga igenom den fel.

[Thiah]
2016-01-22 17:28
#10

#8 tack för svaret. Då har jag ännu mer "kött på benen"

veggie4every1
2016-01-22 21:01
#11

Jag tänker att man kanske sätter en käpp i hjulet för RSPO som arbetar för en hållbar utveckling för palmolja när man väljer att bojkotta de företag som är anslutna. Om man vill att RSPO ska arbeta effektivare är det inte bättre att stödja ett fortsatt arbete istället för att bojkotta de anslutna företagen och därmed riskera att arbetet för en hållbar palmolja eventuellt upphör?

Eller är tanken att produktionen av all palmolja helt ska upphöra och vad ska den då ersättas med som i sig inte orsakar lika stora problem?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Thiah]
2016-01-22 21:20
#12

Skulle inte raps eller solrosolja duga?

Froakie
2016-01-22 22:59
#13

Jag förstår att palmolja används i mycket, men jag förstår dock inte varför. Som #12 säger, varför går det inte att använda raps eller solrosolja?

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
pyromanen
2016-01-23 09:37
#14

#13 palmolja är billigt, der är dog den viktigaste orsaken till att så mycket "industrimat" innehåller detta. Men det håller också längre utan att härskna jämfört med t.ex. rapsoljs, vilket också är praktiskt för t.ex. Kakor som kan ha lång hållbarhet.

Ninja99
2016-01-23 18:10
#15

#7 Det är ju jättebra att du klarar dig fint utan palmolja, det är det nog många som skulle vilja göra, jag själv inte minst. Tyvärr har jag insett att det är mycket svårt att undvika palmolja till 100%, då den ju inte bara finns i mat, margarin, glass, kex och kakor, choklad etc. utan även i tvål, shampo och andra rengöringsprodukter, kosmetika och lotions, bränsle såsom t ex biodiesel, ljus, djurfoder m.m. m.m. Som enskild konsument är det svårt att veta hur mycket palmolja man köper och i vilka produkter den finns, eftersom det oftast bara står "vegetabiliskt fett" eller "olja" i ingredienslistan, men numera finns ju särskilda regler för livsmedel som tur är. Tidigare hade man som konsument inte en chans att välja t ex palmoljefria margariner utan att själv kontakta tillverkaren och fråga vad det vegetabiliska fettet i ingrediensförteckningen var för sorts fett. Nu står det angivet, vilket ju är en klar förbättring. I tvättmedel och andra rengöringsmedel, där tensiderna har sitt ursprung i palmolja, står det oftast inte utskrivet att det är från palmolja de utvinns. Upp emot hälften av alla förpackade varor i livsmedelsaffärer innehåller palmolja i någon form. #12 och #13 Efterfrågan på palmolja har ökat framförallt eftersom den är billig och effektiv att odla, oljepalmen ger mer olja per hektar land än någon annan gröda och den kräver mindre gödningsmedel än andra oljeväxter. Palmoljan innehåller inte heller transfetter vilket är en fördel, därmed inte sagt att den är nyttig. Men bl a i Malaysia och Indonesien, där majoriteten av all palmolja produceras, har den ökade efterfrågan som sagt fått fruktansvärda konsekvenser. Så att i första hand undvika produkter med palmolja i, för att istället välja en annan produkt fri från palmolja, är det bästa man som enskild konsument kan göra, anser jag. Om det valet naturligtvis inte innebär något ännu värre öde för djur, människor och miljö.

[Thiah]
2016-01-23 18:23
#16

#15 när jag säger att jag klarar mig utan palmolja så menar jag att jag i det längsta undviker palmolja. Jag försöker läsa och väljer alltid bort om det det bara går

Tildalena
2017-06-10 07:26
#17

#16 hur lyckas du klara dig utan palmolja? jag är extremt antipalm, är nybliven Vegan. Och inser att nästintill alla ersättningsprodukter för mjölk innehåller palmolja vilket stör mig.

[Thiah]
2017-06-10 08:14
#18

#17  Jag är inte Vegan så det underlättar. 

Men jag försöker verkligen att undvika palmolja av alla sorter i det jag kan.  

Jag och sonen övergår mer och mer till så naturliga "skönhetsprodukter" vi bara hittar och i maten försöker jag vara så nogrann det bara går.  Har t.ex. fått en hampaschampoo tvål i present som är underbar för både mitt hår, min psoriasis och naturen.

Tant Grön
2017-06-10 10:57
#19

#17 vilka innehåller palmolja? De jag använder innehåller rapsolja.

RÖsthi
2017-06-14 09:26
#20

Jag läste ett rapportage i min svärmors White Guide-tidning där de undersökte om kokosolja verkligen är så pass bra som det sägs och om palmolja verkligen är så dåligt som det sägs. Väldigt intressanta artiklar! Min uppfattning var att palmolja i sig kanske inte är dåligt, utan snarare industrin som växt fram. Hade man framställt kokosolja i samma utsträckning hade det blivit sämre. De nämnde också att "mirakelkuren" kokosolja inte direkt är nyttigare än palmolja, och att man använder fastkedjade apor för att hämta kokosnötter i Thailand. Jag försöker undvika palmolja till viss grad, men det känns som om de bra alternativen inte riktigt finns. Bara de mindre dåliga.

Annons:
synesthesia
2017-06-14 14:11
#21

Tycker att det är komiskt ändå att det inte står att de ANVÄNDER "hållbar" palmolja,  bara att de främjar den typen av odling. Tänker mig typ att de köper in typ 90% av den sämre typen med eftersom 10% av palmoljan de köper in är mer hållbar så främjar de den. OBS! Totalt oinsatt i palmolja, tycker bara att det är så himla roligt när företag använder det uttrycket.

#20, bra poäng där! Jättebra när folk vill undvika en riktigt dålig produkt, men bara för att en viss produkt inte har lika dåligt rykte så betyder det ju inte att den per automatik är bra.

[Tänkpådet]
2017-06-15 14:40
#22

#20 som sagt andra oljor är ekologiskt sämre så att demonisera Palm känns lite wierd, all odling åt människor tar utrymme från andra vilda djur, problemet idag skulle jag säga är överpopulationen vilket i sin tur skapar rfterfrågan vilket leder till förbrukning av planeten. Det betyder å andra sidan inte att man bör skita i sitt egna ansvar när det kommer till sin konsumtion men det har blivit nån slags knasig häxjakt mot palmolja vilket jag inte tycker är rimlig pga det faktum att det är en effektiv gröda jämfört med andra olje-grödor. Självklart är regnskogar inte optimala att odla i pga bioversiteten där men odlingsförhållandena är ju dom bästa där så det äg ju ekonomiskt… jag vill inte promota palmolja men jag tycker inte att shameande av palmoljeätande är rimligt (tänker inte på något inlägg härifrån, jag bara tar det från personliga erfarenheter, speciellt eftersom jag är vegan)

Ninja99
2017-06-27 18:55
#23

#22 vilka andra oljor syftar du på när du skriver att "andra oljor är ekologiskt sämre"? Utveckla gärna och motivera varför du påstår detta. Skulle tro att de flesta miljö-, klimat- och djurskyddsorganisationer är överens om att palmoljeproduktionen är en av de värsta - om inte den värsta - oljorna sett ur miljö-, klimat- och djurskyddshänsyn, bl a med tanke på hur stora arealer av regnskogar som skövlas för att ge plats åt oljepalmsplantager. Vilka typer av oljeproduktion menar du är sämre än palmoljan? Bara för att det kortsiktigt är ekonomiskt fördelaktigt för den eller de personer/företag som köper upp regnskogsmarken i många gånger fattiga länder och driver bort både människor och djur från sina hem, betyder det inte att det är "ekonomiskt" som du kallar det, långsiktigt. Vi förstör vår planet i en rasande takt och skövlingen av regnskogar är ett mycket allvarligt problem för hela världens befolkning, på så många olika nivåer, så att kalla det för "ekonomiskt" är extremt kortsiktigt tänkt och inte överensstämmande med verkligheten. Om du inte är en palmoljeproducent som ser väldigt kortsiktigt och bara till dina egna vinstintressen då förstås.

Ninja99
2017-06-27 19:31
#24

#22 och för att bemöta din sista mening angående "palmoljeätande"; palmoljan finns i så mycket mer än bara mat. Eftersom den till största delen odlas på miljövidriga sätt, så är den i dagsläget väldigt billig att framställa jämfört med många andra oljor och används i förutom mat, kakor, godis, glass, choklad etc. även i till exempel tvättmedel, shampo, tvål och andra rengöringsprodukter, bränsle, kosmetika, krämer/lotions, ljus, djurfoder etc. etc. Användningen bara ökar och regnskogarna minskar, minut för minut. Därför är det - i alla fall för mig och många andra - självklart att välja produkter utan palmolja om det finns bättre alternativ, eller avstå helt om det är möjligt. Det gäller som sagt inte bara det vi stoppar i munnen. Och inte heller enbart av hälsomässiga skäl, om jag nu enbart skulle bry mig om min egen hälsas skull.

[Tänkpådet]
2017-06-28 07:35
#25

#23 med ekonomiskt menade jag hur mycket resurser och yta det krävs för att odla, det är iaf den info jag fått…alltså om företaget som odlade palmolja skulle odla tex rapsolja där istället så hade det krävts mer regnskog. Sen finns det kanske skillnader i odlingsmetoder och sånt jämfört med tex raps vilket givetvis bör tas upp och ifrågasättas, jag har hört nånting om att dom stjäl skogen av dom som äger den och det låter ju inte så sjysst men det är inte nödvändigtvis kopplat till själva grödan i sig. Om alla på planeten skulle låt oss säga börja konsumera morötter så skulle morotsodlingen åxå bli en av dom värsta "bovarna". Och som du säger så används ju PO i annat än mat, det används i drivmedel åxå vilket jag skulle anta är en stor bov, men då måste man ju jämföra miljlökostnaden mot det drivmedlet som det ersätter…

Upp till toppen
Annons: