Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 4537 ggr
veggie4every1
2016-01-22 00:54

Någon som provat Max nya BBQ sandwich?

Jag har inte provat den men skulle vara kul att höra vad ni tycker🙂

Tittar väl in nästa gång jag har vägarna förbi Max för nyfikenhets skull.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2016-01-22 05:58
#1

En vegansk hamburgare från Max? Äter inte hamburgare men måste nog köpa en ändå när jag är i närheten!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
2016-01-22 08:44
#2

Jag testade den igår och jag tyckte att den var supergod, dock lär jag peta bort jalapenosarna nästa gång för jag brände sönder min tunga typ, haha 😃 Jag kommer att äta den fler gånger 👍

veggie4every1
2016-01-22 14:04
#3

#2 Mmm, jalapenos…😍

Men det låter lovande, vad roligt att den är god. Ser fram emot en tur till Max nästa shoppingrunda🙂

#1 Ja, det är ju roligt att prova när det kommer nytt🙂

Man får hoppas att det blir en stor efterfrågan att de gör lite mer veganska alternativ. Jag vet att man kan göra de vegetariska till veganska, men jag tycker det är roligare när man slipper plocka bort grejer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kameratrollet
2016-01-23 12:16
#4

Ni vet väl om att den innehåller animaliska fettsyror? Vi som är allergiska mot däggdjurskött får reaktion.

[Synnerlig]
2016-01-23 12:58
#5

#4 Vad är det som innehåller animaliska fettsyror? Vegansk mat innehåller ingenting animaliskt annars är det inte veganskt.

veggie4every1
2016-01-23 13:22
#6

Vore synd om de förstörde den på det sättet. Jag tänker om de kanske lägger den på samma grill som köttet?

Man vet ju att Max serverar kött, men det skulle kännas lite tråkigt givetvis att veta att det finns animaliska fettsyror i den även om det är lite. Skulle väl inte bli helt förvånad dock.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Gen
2016-01-23 13:44
#7

#4 har du någon förklaring mer än att du reagerade? Varifrån kommer animalierna i just den burgaren? Kan du äta någon av de andra vegetariska burgarna? Har svårt att tro att de använder samma stekbord (de var ju separata rostar för bröd utan ägg i instruktionen som lades upp här tidigare), men kött hanteras ju i samma lokal så risk för spår av animalier finns ju.

Kameratrollet
2016-01-23 14:18
#8

Står klart och tydligt i innehållsförteckningen till friscobrödet. McDonalds är heller inte bättre.

Gen
2016-01-23 14:28
#9

Här är innehållet i friscobrödet: Ingredienser Vetemjöl, vatten, invertsocker, vetegluten, jäst, rapsolja, potatismjöl, fermenterat potatismjöl, mannagryn (vete), salt, sockerbetsfibrer, socker, vegetabiliskt emulgeringsmedel E471, kryddor, arom, maltmjöl av korn. http://www.korvbrodsbagarn.se/vara-brod/Frisco-Hamburgerbroed Vad syftar du på?

[Synnerlig]
2016-01-23 14:53
#10

#6 Jag har för mig att jag läste någonstans att oumphen inte tillverkas där köttet tillverkas.  Skulle ju vara väldigt dumt och farligt (tänker på allergiker) om de gjorde det.

[Synnerlig]
2016-01-23 14:54
#11

#8 Man använder inte ett hamburgebröd som innehåller animalier till en vegansk hamburgare 😛

Kameratrollet
2016-01-23 14:59
#12

Innehåll: Vetemjöl, vatten, potatisstärkelse, sirap, jäst, vetegluten, mannagryn, vegetabilisk olja (rapsolja), salt, sockerbetsfibrer, emulgeringsmedel (E 471, E 472e), kryddor, stabilator (E 466), mjölbehandlingsmedel (E 300) och enzym Från max hemsida. Den dagen E47x enbart är vegetabiliska är dagen då grisar flyger. I ingredienserna ovan står det inte ens vegetabilisk så det är garanterat gjort på djur.

Kameratrollet
2016-01-23 15:02
#13

Detta gäller även mjuka tacobröd. Eldorado har ett vetetacobröd som inte innehåller däggdjur. Ni andra kan ju hojta till om ni finner ett mjukt tacobröd utan däggdjur för det har inte jag ännu hittat.

Annons:
[Synnerlig]
2016-01-23 15:48
#14

#12 Dessa fettsyror KAN vara från animalier men är sällan det speciellt inom brödbak.

http://www.pintomagasin.se/animaliska-tillsatser-inget-for-brodbranschen

Och som sagt, är det animalier i en rätt så är den INTE vegansk vilket BBQ sandwichen är, annars har Max gjort ett stort misstag.

Och vad menar du med att tacobröd innehåller däggdjur?

veggie4every1
2016-01-23 15:58
#15

#12 Från korvbrödsbagarns allergiguide står att läsa klart och tydligt att E471 och E472e är båda av vegetabiliskt ursprung. Så det är inte animaliska fettsyror. Du kan själv hitta allergiguiden på nätet, jag kan inte länka till den.

Så jag förmodar vi lär få se lite flygande grisar framöver. Gulligt, hoppas en landar hos mig så jag kan få klia på magen😃🐖

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kameratrollet
2016-01-23 15:59
#16

Tacobröd innehåller samma sak. Köttallergi är ovanlig men vi som har reagerar. Att det skulle vara ovanligt kan jag säga är helt fel. Snarare regel än undantag att jag får trycka antihistamin två dygn efter att ha fått i mig skiten. En kvinna med allergi reagerade på knäckebröd där det stod vegetabilisk e471. Hon mailade tillverkaren som kröp till korset. Leksand är safe.

[Synnerlig]
2016-01-23 16:10
#17

#16 Kan ju också vara så att produkten har tillverkats i fabrik där de även tillverkar saker som innehåller animalier. Ägg och mjölk måste man skriva ut som "spår av" men inte kött. Så det är inte säkert på att det är e471 som du har reagerat på utan att produkten har tillverkats i fabrik där något som innehåller kött har tillverkats.

Kameratrollet
2016-01-23 16:20
#18

Visst kan det vara så men gemensamma nämnare är e471 och e472. Hela e47x är big no no för oss. Som Vegan är det en moralisk fråga, men för mig är det frågan om jag ska uppleva liknande smärtor som vid en blindtarmsinflammation under två dygn och för andra med svårare allergi ambulans och adrenalin. Jag har givit dig information om att köttallergiker reagerar på e47x. Vad du gör med informationen är din sak. Har du frågor funderingar är du välkommen till Köttallergi på facebook.

Kameratrollet
2016-01-23 18:25
#19

En nätt liten fråga. Hur påvisar man att vegetabilisk e471 inte är animalisk mer än tillverkarens goda ord? Både den vegetabiliska och den animaliska har samma kemiska uppsättning 😃Det skulle i så fall vara om man kan hitta det allergiker reagerar mot, alpha gal.

veggie4every1
2016-01-23 20:41
#20

#19 Jag förmodar att man får lita på vad tillverkaren säger. Om man har frågat och kollat upp produkten hos tillverkaren och får svaret att det är utan animalier då kan man väl inte göra så mycket mer.

Kommer jag inte att lita på svaret jag får från tillverkaren så är det ju ingen mening i att fråga. Det bör väl vara olagligt för ett företag att ljuga om sina ingredienser och de är i så fall direkt ansvariga om någon allergiker råkar illa ut. Jag skulle inte riskera det om det var mitt företag, men jag vet inte vad påföljderna blir och hur noga de bryr sig.

Är man allergisk då förstår jag att man blir misstänksam och osäker och det blir ett helt annat läge.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Gen
2016-01-23 21:01
#21

#19 intressant! Är det svårt att fastställa ursprunget från den ingrediensen fullt ut kanske? Svårt att tänka mig att Max i det här fallet medvetet skulle inkludera något animaliskt. Vet du varför alpha gal (som är en kolhydrat om jag googlat rätt) finns med? Det bör ju inte vara tanken när man framställer glycerider. Har du mailat Max om detta och frågat?

Kameratrollet
2016-01-23 21:40
#22

Allergin mot alpha-gal upptäcktes först på 2000-talet och runt 200 finns väl i Sverige. Den är ny och det finns väldigt litet forskning om den. Jag funderade på samma sak som du #21 och därför ställde jag frågan till andra drabbade som även de reagerar, t.ex. på knäckebrödet där tillverkaren ljugit om det vegetabiliska emulgeringsmedlet. Livsmedelsproducenten i Sverige köper in dessa emulgeringsmedel så en svensk livsmedelsproducent måste även den tro att leverantören deklarerar rätt. Jag kan tänka mig att det är där det skiter sig de gånger man timmar senare märker att man fått i sig däggdjur. Missförstå mig rätt, men för en Vegan blir det inte samma sak. Det man inte vet lider man inte av medan en allergiker får sona sitt misstag varje gång. Jag har inga intensioner att maila. Jag har redan fått svar från andra allergiker samt min egen kropp att man inte kan lita på e47x alls oavsett vad där uppges och det räcker gott nog för mig. Jag har fortfarande hästköttsskandalen i gott minne.

vendelay
2016-01-24 07:39
#23

#22 Usch, blir så ledsen över det du skriver. Håller med om att det inte blir samma sak för en Vegan och en allergiker att äta det. Känns inte alls lika kul längre att prova hamburgaren. Bra att du delar med dig av dina åsikter!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-01-24 13:17
#24

Det här verkar vara den här fästingburna köttallergin som det talades om för ett tag sedan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ominous
2016-01-24 19:20
#26

Jag har redan ätit 3 oumph-burgare, två utan jalapenos. Gick verkligen inte att äta med jalapenos, men jag brukar inte gilla stark mat :D
Någon som vet om det går att göra någon av de andra burgarna vegetariska? Vet att Greenmål går, men går det med den där mexican-något?

Hade varit intresserat att veta hur många veggieburgare de sålt de första dagarna. Hörde nästan bara folk beställa de nya vegetariska när jag var där :)

I wish I could write as mysterious as a cat

SannaNolte
2016-01-25 16:02
#27

Jag har ätit BBQ-sandwich , och såg när dom gjorde burgaren att Oumpf:en låg i portionslådor i en utdragbar låda utan att vara i närheten av kött. Vet dock inte hur tillagningen går till , men det hålls iallafall separat på ett bra sätt tycker jag . :)

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Annons:
Joyous
2016-01-26 01:15
#28

Är det veganskt att äta från Max? Känns inte så veganskt att stödja ett företag som kränger mängder med hamburgare varje dag. Frågar då jag är nyfiken.

vendelay
2016-01-26 10:37
#29

#28 Jag skulle säga att det är bra att visa att det finns intresse för veganska hamburgare även i snabbmatskedjor. Nästan alla affärer handlar ju med kött, men jag väljer ändå att handla på Coop och sånt, för att det visar ju ändå att intresset ökar för vegansk mat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2016-01-26 19:01
#30

#28
Är det inte veganskt att handla på ica menar du då?

I wish I could write as mysterious as a cat

Joyous
2016-01-26 20:09
#31

#30 Frågade av nyfikenhet, är inte Vegan själv och kommer aldrig kunna kalla mig det av olika anledningar men tycker det är intressant! Personligen kan jag se en viss skillnad på Ica, Coop och liknande, där efterfrågan styr och antagligen gör det möjligt för människor att välja en vegetarisk livsstil. Max, McDonalds och liknande företag har jag en liten annan syn på och ser minimalt med vinst i att de ska veta att ni finns.

Joyous
2016-01-26 20:11
#32

Vill tillägga att min fråga inte var menad för att hacka eller kritisera erat val att stödja dessa kedjor, mer en nyfiken fråga! :)

veggie4every1
2016-01-26 20:17
#33

Tycker Gary Y säger det rätt bra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Joyous
2016-01-26 20:20
#34

Tackar för länken! Intressant! :)

Annons:
vendelay
2016-01-26 22:35
#35

#30 Nej, jag menade tvärtom! Jag tycker inte att det är fel att handla på vare sig Ica eller McDonalds (så länge det en köper är veganskt, såklart). Det visar, enligt mig, på efterfrågan och det skulle kunna göra att köttproduktionen minskar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Joyous
2016-01-27 07:37
#36

#35 Jag tar till mig och förstår bättre hur ni tänker nu! Jag är själv lakto ovo Vegetarian sen många år och har nyligen slopat både ägg och mjölk (nyårslöfte!). vore fantastiskt om det kunde ske en förändring och jag antar att en helvegetarisk burgare är ett steg i rätt riktning! Tack för att ni tog er tid att svara! :)

vendelay
2016-01-27 12:32
#37

#36 Låter superbra att mjölk och ägg försvinner för dig detta år! Du är alltid välkommen att ställa frågor här inne :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-01-27 12:57
#38

Provade burgaren på premiärdagen! Tyckte att den var helt okej. Problemet för mig är dock att jag inte riktigt uppskattar köttsmaken längre. Just den här hade dessutom en rökt ton som jag närmast kan beskriva som rökt revbensspjäll, eller kanske någon form av korv  - och eftersom jag aldrig varit ett fan av rökt kött i allmänhet och kor i synnerhet (när jag fortfarande var icke-vegan) så var den egentligen inget för mig. Plus att den hade för många jalapeños, hah. Nästa gång vill jag prova att veganisera den lakto-ovo-vegetariska burgaren Mexican Style! 😃 Där ska ju själva burgaren vara vegansk, en får bara byta bort brödet och dressingen. 🙂

thenewbreed
2016-01-27 16:28
#39

Jag blev helt lyrisk av burgaren och kommer i framtiden bara att äta den när jag ska ha snabbmat. Utan alla jalepenos då.. eftersom jag är lite känslig för stark mat hihi! 

Här finns en intervju med Vice VD för Max om de nya burgarna och orkar man inte lyssna igenom programmet finns många svar på deras facebooksida i kommentarfälten då de gärna svarar på alla frågor angående burgarna. 

http://veganforfan.se

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
2016-01-27 17:01
#40

Kul att höra vad alla tycker. De verkar som de allra flesta plockar bort jalapenosarna 😃

Ska blir spännande att prova, brukar tåla rätt stark mat, men vi får se🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-02-11 20:14
#41

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: