Annons:
Etikettveganprat
Läst 1026 ggr
Froakie
2016-01-22 22:31

Det svåraste med att vara vegan...

… är inte att maten blir några kronor dyrare eller att det inte är lika "enkelt"/går lika fort längre än tiden då man stekte köttbullar och kokade makaroner utan det absolut svåraste att vara Vegan enligt mig är den insikten man får. Om miljön, om synen på rätten att leva, synen på allas lika värde.

När jag träffar vänner på restauranger som har ett dött liv på sin tallrik, känslan man faktiskt får samtidigt som man inte kan göra något åt det, eller när man inser att det är så många som agerar som ens vän. När man berättar för folk hur miljön påverkas av att äta kött och animaliska produkter och när folk säger att "jag struntar i miljön och djuren eftersom att jag mår så bra av att äta kött". Att man inser att ens nära och kära är så totalt egoistiska och erkänner att de struntar i  planeten och andra levande varelser.

När man är bortbjuden hos folk och de sitter och säger att köttet var så gott eller att det var så billigt kött när man vet att djuret har plågats till döds. När ens mamma säger att det är synd att man inte äter ägg och att jag borde strunta i att hönorna bara lever i några månader och aldrig får se dagsljus eftersom att "ägg är så gott/nyttigt".

För att inte tala om hur äcklad man blir av kött, när man inser att det är ett lik som personen före i kön på Ica slänger upp på bandet. När man pratar med folk som säger att man överdriver och tvingar på andra sin åsikt och att man inte kan använda ord som lik eller utnyttjande när det kommer till djur.

Och det värsta av allt, när man inser att man faktiskt själv var en av de i flera flera flera år innan man blev Vegan.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
vendelay
2016-01-22 22:48
#1

Bra skrivet. Träffade verkligen rakt i hjärtat. Det värsta av allt är ju att ens nära&kära inte bryr sig och att en själv var en del av det så länge.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-01-23 02:18
#2

#0 Så fint skrivet. Jag förstår precis hur du känner. Insikten är jobbig, men för mig blev det lättare med tiden.

Jag har accepterat nu att jag varit delaktig i djurförtrycket större delen av mitt liv. Omedvetet delaktig i ett dolt förtryck som jag inte såg, men det finns ingen ursäkt.

Låt dig inte tystas och du behöver inte anpassa dina ord efter de som stödjer djurförtrycket. Fortsätt att tala om utnyttjande och lik och använd de ord som du själv väljer. 🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Froakie
2016-01-23 14:29
#3

#1 och #2 Tack så mycket!

Jag brukar trösta mig med att jag har som Vegan i snart 2 månader räddat ett halvt djur ifrån slakt och att jag bara på två månader har sparat enormt mycket vatten. Det vattnet som krävs för att duscha i ett halvår krävs för att skapa en hamburgare, hur mycket vatten har jag inte sparat? Jag hittade någon sida där jag kunde räkna ut det en gång, kommer dock inte ihåg vilken.

Mina bekanta tycker att det är jobbigt med "arga rabiata veganer" och jag skäms egentligen över att jag låter bli att prata om hur verkligheten är för djur, eftersom att djur inte har en röst som de kan använda så måste ju vi veganer vara deras röst.

Jag blir så störd på de som säger att det är deras eget val att äta kött. Dessa personer glömmer någon

"time will never be golden when it rains so hard..."

vendelay
2016-01-23 14:35
#4

#3 Känner så starkt igen mig. Skäms också för att jag inte vågar säga ifrån och för att jag låter bli att prata om att det ligger någon som dött på deras tallrik men jag vill ju inte att de blir arga på mig… Usch, vad fegt det låter. Jag hoppas vi kan bli bättre på att stå på oss, styrkekramar 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: