Annons:
Etikettvegankost
Läst 10826 ggr
[Älskamig]
1/26/16, 5:11 PM

Tips på billig veganmat!

Att vara Vegan är inte billigt, tycker inte jag… Är en fattig student som lever på 1000 kr i månaden, och behöver för denna månaden tips och idéer på billig mat som jag kan äta! 

Har ni tips?

Annons:
cookies1994
1/26/16, 5:15 PM
#1

Att äta veganskt kan vara jättebilligt :)

Linser grönsaker bönor och sånt kostar ju inte mycket om du köper rätt, kött kan ju vara dyrare. Jag vet inte riktigt vad jag kan tipsa om, men hoppas du får massa tips ^^

InkaAthilea
1/26/16, 5:28 PM
#2

Ja bönor! Köp sånna torkade bönor (inte inlagda) och koka dem enligt beskrivning på förpackning och frys sedan in. Mycket billigare!

Det får vara mitt tips! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

[Älskamig]
1/26/16, 5:30 PM
#3

Det ska jag göra :)  Tack för tipsen!

cookies1994
1/26/16, 5:36 PM
#4

Pasta är ju annars ganska billigt, köp storpack av pasta och  gör tomatsåser med grönsaker till :) det tycker iallafall jag är gott.

veggie4every1
1/26/16, 5:44 PM
#5

En påse potatis räcker länge till en person och kan varieras kokt, stekt, bakad, egengjorda pommes eller klyftor etc. 🙂

Så kan jag tipsa om Matsmart. Där fanns sist jag kollade sojafärs, sojapasta, torkade frukt/nötter, såser och en hel del annat som är veganskt. Sortimentet varierar och man får hålla lite koll om man vill göra riktiga klipp🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Melbun]
1/26/16, 10:16 PM
#6

Får man fråga ifall någon vet om sojapasta är naturligt glutenfri?

Annons:
vendelay
1/26/16, 10:42 PM
#7

Måste bara tipsa om några underbara instagram-sidor jag hittade för ett tag sen. 

studentkak - billigt, veganskt och helt perfekt!
vadveganerater - kanske lite dyrare mat ibland, men bra inspo!
veganskt - lite olika prisklasser här också, men bra tips på bl.a. kylskåpsrensningar osv.
vegokak - finns massor med bra inspo och recept på billiga biffar osv.

Finns en Vegan som heter daniella.jpeg som inte bara lägger ut vegomat men den maten är alltid otroligt billig, ibland gratis 😃

Vegan + billig = sant!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/26/16, 10:50 PM
#8

#6 Ja, alla de som jag har sett. Är man allergisk så gäller det förstås att läsa ingredienslistan för säkerhet skull🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[bluepearl]
1/30/16, 1:05 PM
#9

Kikärtor - både i mat, mixa med lite kryddor och ha som pålägg, rosta och ha som snacks. 

Bönor kan man också mixa och ha som pålägg. Mättande och gott. 

Kryddor är en bra grund, det är mycket gott man kan skapa med det. Jag använder även pressad citron i mycket. 

Cayennepeppar, svart- och vit peppar, örtkryddor i alla dess former (odla gärna egen i köksfönstret), curry, kryddpeppar, gurkmeja, chili etc. 

Köper nötter som tillägg. Jag gör mycket eget då jag är ekonomiskt, har märkt att om jag har en bra bas av kryddor och lök (kan man även skiva och frysa in så håller den sig längre. Om man bara ska ha den som krydda)

Vitkål i långa banor, håller sig dessutom länge. Kålrot, majrova, alla kålsorter. Kan förvällas och frysas in. 

Potatis - klyftad, kokt, mos. Mixa med linser, ris, vitlök och gör biffar av det. 

Ha tomatpuré hemma, bra att ha till mycket och innehåller järn också. 

Stekt brysselkål med citron, yummi!

Storpack oatlygrädde, frys in i iskuber (form eller i påsar), pynta ned i såsen/soppan och lyxa till det. 1 liter för ca 19 kr räcker en månad till mig.

[bluepearl]
1/30/16, 1:09 PM
#10

ÖB har mycket av billiga kryddor!

[Älskamig]
1/31/16, 7:36 AM
#11

Tusen tack för alla tips!🙂

Upp till toppen
Annons: