Annons:
Etikettvegankost
Läst 1374 ggr
[Kattägd]
2016-01-31 14:11

På G!

Nu har jag äntligen handlat hem mer havredryck (har det hemma sedan tidigare) och Oatlys matlagningsgrädde, samt tofu, kikärtor och vegansk färs.😃Bönor har vi redan, och troligtvis linser också. Trots att jag inte kan bli 100% Vegan i och med skolan och att jag bor hemma kan jag åtminstone välja veganskt när jag lagar min egen mat. Nästa gång jag åker till stan blir det även att byta ut lite hygienartiklar.

Tack för all fakta och inspiration!🌺

Annons:
vendelay
2016-01-31 15:00
#1

Låter ju jättebra! Lycka till 🤗🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
2016-01-31 16:30
#2

#1 Tack! Blir att inviga tofun redan ikväll, den ligger i ugnen för närvarande.👍

veggie4every1
2016-01-31 17:03
#3

#0 Bra där, nu är du på helt rätt väg👍🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Kattägd]
2016-01-31 18:21
#4

#3 Tack, det känns så.😃

vendelay
2016-01-31 20:35
#5

#2 Hur blev tofun? Hade aldrig gjort i ugnen, har nog aldrig ens tänkt tanken! Låter jättespännande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
2016-01-31 20:57
#6

#5 Den blev faktiskt riktigt bra! Bara att skiva, krydda och värma lite på känsla.🙂Nu blev det dock inte helt veganskt ikväll då det även blev med parmesan och bearnaisesås, men tofun i sig var super. Imorgon blir det att hitta något spännande, veganskt recept till resten av den.😍

Annons:
vendelay
2016-01-31 21:12
#7

Rydberg har vegansk bea!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
2016-01-31 21:32
#8

#7 Ooh, good to know!😃

vendelay
2016-01-31 22:51
#9

Denna är vegansk. Ifall du vill fortsätta äta bea så går det absolut som Vegan!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
2016-02-01 11:56
#10

#9 Tack för tipset, bea som är så gott.👍

Ninja99
2016-02-03 13:35
#11

Roligt att läsa att du är på G! Välkommen till ett djur- och miljövänligare liv! Jättebra att du väljer veganskt när du lagar din egen mat, hoppas du kan göra det ofta!
Då jag själv tyvärr inte var vegan redan i skolåldern (och inte har så stor kunskap om hur det fungerar med skolmaten idag) så undrar jag bara vad det är som gör att du inte kan bli Vegan i och med skolan, går det inte att få vegetarisk och animaliefri kost i din skola alls?
Hoppas att du kan få lite mer förståelse och stöttning hemma så småningom i alla fall.
Lycka till!

[Kattägd]
2016-02-03 15:03
#12

#11 Tack så mycket! Jag jobbar på det, oftast blir det veganskt men "i nödfall" blir det lakto-ovo-vegetariskt.😃

På min skola serverar de lakto-ovo-vegetariskt som alla får ta av, och på utflykter och liknande där skolan står för matsäck får man oftast smörgås och fikabröd som då inte är helt veganskt i.o.m. mejeriprodukterna. Vill man ha helt veganskt lär man ordna specialkost hos skolköket, och jag tvivlar på att mina föräldrar går med på det tyvärr!

Hemma har jag varit lite sneaky med kosten… Mamma vet om att jag numera skippar kött och även övriga animalier när jag kan, men pappa har nog inte riktigt greppat det ännu eftersom jag inte sagt rätt ut att jag vill bli vegetarian/vegan. Jag har bara köpt hem de livsmedel jag vill ha och börjat laga mer mat åt mig själv, sen får de väl tycka vad de vill.😉

Ninja99
2016-02-03 16:42
#13

Ok, då förstår jag. Bra inställning, att de får tycka vad de vill. Synd att det förmodligen inte helt går åt båda hållen, att du får äta vad du vill alltså. Tycker det är så snett att en kost fri från döda djur innebär att man i skolan måste begära specialkost, ha intyg, godkännande från föräldrar etc. Tänk om det istället vore tvärtom, att allt som serverades var helt vegetabiliskt och om man önskade äta döda djurdelar så skulle man få begära specialkost och visa intyg för att få lov att göra det. Visst är det sjukt?

Annons:
[Kattägd]
2016-02-03 17:25
#14

#13 Håller med dig! Verkligen sjukt att det inte tillhör normen att ha en etiskt (samt hälsomässigt och miljömässigt) försvarsbar kost idag.😐

[Kattägd]
2016-02-05 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Idag har jag införskaffat vegansk tandkräm och kosttillskott för vegetarianer (fanns inte för veganer, men detta innehöll åtminstone inga animalier), medan schampo, balsam, duschkräm, hudkräm och lypsyl inte hittades i rätt sort denna gång.

Nu på kvällskvisten har jag ägnat mig åt ett veganskt storkok! Det blev en gryta på vegansk färs, rapsolja, Oatly iMat + havredryck, gul lök, morötter, blandade bönor, kikärtor, majs, paprika, tomat, en skvätt vatten och kryddor.❤️Båda mina föräldrar smakade och tyckte att det inte märktes att det var veganskt.😃

Nu har de också förstått att jag avstår från kött och helst andra animalier också, men som alla tonårsföräldrar räknar de såklart med att det är en fas. Vi får väl se säger jag bara.😎

veggie4every1
2016-02-05 20:00
#16

#15 Ser jättegott ut och så mycket nyttigt du fick med också🙂

Haha, jaa, så klart det är en tonårsfas, vem skulle vilja avstå från att förtrycka djur resten av livet menar jag…

Lite roligt är att innan jag gick ut med min ålder här och att jag hade vuxna barn så fick jag höra ibland att jag också var inne i en fas, troligen var väldig ung och att det nog skulle ändras när jag fick egna barn. Bara det är jag var typ 35 år äldre än de som påstod detta…😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2016-02-05 20:01
#17

#15 Wow vad gott det ser ut!!!😍

vendelay
2016-02-05 20:06
#18

#15 Ser så gott ut! Dela med dig! 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
2016-02-05 21:16
#19

#16 Ja men precis! Nog för att man har provat LCHF en period vilket kan väcka misstankar om dessa faser, men det skedde på helt andra premisser än detta. Veganism/vegetarism är ju ett mycket mer omfattande val som görs på flera grunder, och framförallt den etiska grunden är skäl nog för att hålla sig på banan.😉Haha, folk är bra roliga!

Tack allihopa, vad glad jag blir!😃

[Kattägd]
2016-03-03 21:17
#20

Uppdatering: Jag har nu varit Vegan sedan slutet av februari.❤️ Det enda som ska åtgärdas är ett fåtal produkter som kommer bytas ut successivt mot veganvänliga alternativ. Mina föräldrar verkar ha accepterat det vid det här laget och så fort skolan börjar igen ska jag ordna specialkost hos skolköket! Nu ångrar man bara att man inte blev Vegan tidigare.😃

Annons:
[Synnerlig]
2016-03-03 23:38
#21

Vad bra du är! Tänk om man själv var så klok vid skolåldern :P

[Kattägd]
2016-03-03 23:48
#22

#21❤️Haha, jag tänker precis likadant om alla som får förmånen att växa upp som veganer eller som rent av väljer det själva i ännu tidigare ålder! Men huvudsaken är väl ändå att man kommer till insikt och gör ett aktivt val någon gång i livet, man kunde ju lika gärna ha levt kvar som ignorant köttis.😉

veggie4every1
2016-03-04 01:38
#23

#21 och #22 Håller helt med 🙂

Tänk på mig då som fått leva i typ nästan 50 år som icke-vegan. Tack och lov att väckarklockan ringde till slut ⏰

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-03-04 09:09
#24

#22 Är man ännu yngre så kan det vara ännu svårare att bli Vegan då man litar på sina föräldrar och man har nog inte ens tanken på vad man stoppar i sig för ingen har tagit upp det med en. Men det är såklart inte omöjligt och jag har sett unga människor som bl a skrivit här som vill bli veganer :) Men du har gjort ett utav de bästa valen man kan göra för djuren och jorden och du kommer säkert att inspirera andra bara genom att visa hur enkelt och gott det är att vara Vegan samtidigt som man räddar liv. Det gör en lycklig :D

[Kattägd]
2016-03-04 12:51
#25

#23 Det är långt ifrån alla som upplever den där väckarklockan så oavsett när man vaknar bör man känna sig lyckligt lottad.🌺 Jag antar att allt beror på ens förutsättningar i livet. Man kan ju inte välja när man ska inspireras av något utan det kan komma när som helst för vem som helst.😉

#24 Så sant! Vad glad jag blir.❤️

Upp till toppen
Annons: