Annons:
Etikettvegankost
Läst 1891 ggr
Pedros
2016-02-03 15:34

Billig mat till råvegan.

Har börjat med LCHF för 1 månad sen, äter tillskott och rör på mig, tar kall duschar(som ska vara bra för hälsan) och har gått ner väldigt mycket i vikt. 

Hur som helst. Känner jag en ångest. Jag har haft lite problematik med den, men ibland är den värre under LCHF och funderar därför efter mycket research på internet att bli rå-vegan. Alltså bara frukt, nötter och bär. Verkar som att de flera blir van.

Har mycket svarta vinbär i frysen har lite andra bär också, men saken är den att jag har väldigt limiterad budget närmaste halvåret. Kan få tag i mer pengar, men vill inte låna av mina gamla föräldrar. 

Är beredd på att ta Multivitamin och för att ev komma upp i vitaminer om det är för dyrt att bara vara rå Vegan och äta allt allt allt. Jag läste någonstans på Flashbacks-forum att det kostar 5000:- i månaden att vara råvegan, men vi alla vet hur flashback är, det säg mycket men sällan är det rätt.

Hur gör man för att smita undan så billigt som möjligt? Vitkål, bananer, nötter? Visst går det bra med fryst frukt? (Dum fråga men man vet aldrig)

Jag är inget behov av att laga till maten. Är inte den personen. 

Tips, hur smiter jag undan för låtsäga, 1000kr i månaden? Rå-vegan?

Är överviktig så har inget problem med kcal underskott, men vill helst ha över 1500kcal per dag. 

Är även beredd på att ta tillskott. 

Och om jag gör detta så kommer det bli resten av mitt liv.

Annons:
Pedros
2016-02-03 15:37
#1

Får man dricka olivolja och kokosolja? 😃

[kanskemenbarakanske]
2016-02-03 15:45
#2

Förstår att du vill vara råvegan men varför då? Varför inte bara försöka dig på en vegansk kost först? :)

Lustgas
2016-02-03 18:11
#3

Mitt hetaste tips är att äta frukt och grönsaker efter säsong - då är de både billigare och godare (och mer klimatsmart, om det har någon relevans för dig) 🙂 Nu är till exempel citrusfrukter, kiwi, rotsaker såsom kålrot, morötter och rotselleri, vitkål och rödkål ganska lätta att få tag på till rimligt pris. Om du har någon sådan i närheten, så händer det att små frukthandlare och marknadsstånd säljer frukt och grönt som håller på att bli gammalt till ett billigare pris. Kan också tänka mig att det skulle kunna gå att grodda billiga grödor såsom gröna linser och kikärtor. Därutöver är ju vissa frön relativt billiga; Tänker på linfrön och solrosfrön. 

Utan att vara alltför insatt i raw food, så skulle jag vilja föra spekulationen att frysta frukter och bär går bra, så  länge de inte är uppvärmda så klart. I synnerhet om det är du själv som fryst ner dem. Det där att det skulle försvinna näringsämnen när mat fryses ner är en myt - den snarare bevaras. Däremot ska du vara försiktig med frysta grönsaker, men det är med anledning av att de ofta är förvällda och alltså uppvärmda. 

Tillskott har jag inte koll på specifikt raw food, men alla som livnär sig på vegansk kost bör ta tillskott av vitamin b12. 

Lycka till! 🙂

Upp till toppen
Annons: