Annons:
Etikettvegankost
Läst 1985 ggr
[kiko]
2016-02-13 16:00

Cashewmjölk härsken

Jag undrar om någon härinne har någon erfarenhet av hur cashewmjölk luktar när den blir gammal. Har en förpackning här hemma som jag blir lite fundersam över. Imorse smakade det helt okej, men nu smakar den riktigt illa så jag luktade lite på den och den luktar som någon bakterie. Kan inte placera vilken, men jag känner igen den från labb. Havremjölk som blir dålig brukar jag tycka luktar bakjäst och det är absolut inte den lukten.

Så - är det någon som vet hur gammal cashewmjölk brukar lukta?

Annons:
veggie4every1
2016-02-13 16:34
#1

Hur länge har den stått öppnad och är det en färdigköpt eller hemmagjord?

Jag skulle lita på lukt och smaksinnet och slänga den om det var jag. Det är inte värt det att bli magsjuk och härsket fett är inte bra för hälsan. Är det en färdigköpt mjölk så innehåller den nog iofs väldigt liten procent nötter och fett, men ändå.

Men för att svara på frågan, så nej, jag vet inte hur det luktar tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kiko]
2016-02-13 17:32
#2

Nej gud, jag tänker inte dricka mer av den. Den smakar så illa så det är ingen risk :)

Jag köpte den i torsdags. Sen har den stått i rumstemperatur i skafferi, vilket ska vara okej så länge den är oöppnad. Öppnade den igår och jag tycker det verkar konstigt att den skulle ha hunnit blivit gammal på mindre än ett dygn, även om den stått framme några timmar idag. Det brukar inte vara ett problem. Min teori är att det helt enkelt är något fel på den. Har tagit ett prov från den och ska träffa en kompis ikväll som är kemist. Får se vilken bakterie hon tycker det luktar som. Grejen är, om den bara är gammal eller jäst så låter jag det vara, men är det bakterier i så lär det ju finnas i fler än en förpackning och då tänker jag gå tillbaka med den. Är det fel på den ska den inte säljas.

veggie4every1
2016-02-13 18:15
#3

Haha, jaha ok, man vet ju aldrig😉

Ja, det låter som det är något på tok. Jag förvarar alltid dryckerna i skafferiet innan de är öppnade, det ska man ju kunna och man kan väl ha en öppen förpackning i kyl över en vecka i alla fall utan problem annars.

Ja, vi får se då. Hoppas det är en oskyldig snäll bakterie så ingen bir sjuk, men det positiva är väl att den luktar o smakar illa så man drar sig för att smaka för mycket🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: