Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1323 ggr
Turast
2/14/16, 6:34 PM

Kan jag kalla mig vegan?

(Visste inte riktigt vilken grupp jag skulle posta den i, ursäkta om det blev fel!)

Hej hej! Jag är ny på just Vegan iFokus och har nyss blivit Vegan efter 6 år som demivegetarian (har ätit fisk och skaldjur ca 1-2 ggr/ år). 

Jag undrar dock, efter att ha läst runt lite på sajten, om jag kan kalla mig för Vegan? Jag har nämligen två hundar som jag tränar aktivt med, jag ger dem även barf/färskfoder (dvs rått kött) och köper även slaktrester och ben från slaktare och gårdar. Jag stödjer ju därför köttproduktionen och även uppfödande av hundarna jag har. 

Hur tänker ni? Jag tänker att jag ändå är Vegan, men har hand om carnivorer (eller omnivorer, det är ju delade meningar om det) som därav måste ha kött till föda. Men såklart nekar jag inte att jag stödjer produktionen genom att köpa detta kött.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Emouse
2/14/16, 6:37 PM
#1

Jag skulle kalla dig Vegan.

Hundar ska inte leva veganskt, de ska ha kött.

Bara för att dina hundar inte är veganer så kan du vara det!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Turast
2/14/16, 6:45 PM
#2

#1 Jo absolut vet jag att hundarna inte är och inte ska vara veganer :) Det är det att jag hört så många säga att man inte har "rätt" att kalla sig Vegan om man har tex hundar :)
Tack för ditt svar!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

vendelay
2/14/16, 6:47 PM
#3

Det finns väldigt många delade åsikter om detta. Å ena sidan är det ju inte moraliskt försvarbart att ha ett köttätande djur, för varför skulle dina hundar vara mer värda än djuren de äter? Å andra sidan är det ju inte veganskt att lämna bort sina hundar eller ännu värre avliva dem. Jag har två katter som äter kött. Det är ju ett problem men jag skulle aldrig kunna tänka mig att adoptera bort dem. Jag kallar mig för Vegan fastän jag har två köttätande djur och fastän jag äter mediciner varje dag som såklart inte är veganska.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Emouse
2/14/16, 6:48 PM
#4

#2 Klart att man måste kunna ha en hobby som innebär djur för att kunna kalla sig Vegan. Tycker det är rätt larvigt av människor som hävdar att man inte är Vegan för att man har djur.

Samma sak som om du skulle ha en sambo som äter kött och du handlar hens mat. Är du fortfarande Vegan för det? JA

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Turast
2/14/16, 7:00 PM
#5

#3 ja det är det jag hört många säga. Och ja jag nekar ju inte att jag stödjer köttproduktion, men skulle inte heller sälja eller avliva mina hundar för att jag vill kalla mig något.. 

#4 Ja jag tycker ju också det, dessutom går jag en hundutbildning och jobbar med hundar dagligen, det är liksom mitt liv ;) 
Det verkar ju finnas olika "nivåer" av veganism, några tar bort exakt allt medan andra "kompromissar" lite (tex jag med hundarna)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

880215
2/14/16, 9:07 PM
#6

Du har en vegansk kosthållning, men är inte Vegan. Jag var Vegan förut; hade varken husdjur, duntäcke eller skinnskor. Det var i tonåren. Senare gick jag över till enbart vegansk kosthållning. Numera är jag pescetarian - dvs jag äter ingenting från landlevande djur eller insekter.

Annons:
Lustgas
2/15/16, 11:38 AM
#7

Som sagt, det råder väldigt skilda meningar i det här bland världens veganer. Tänkte i alla fall dela med mig av mina tankar:

Att vara Vegan innebär att man i största möjliga mån undviker att utnyttja djur. Syftet bakom det är, som jag tolkar det, att i största mjöliga mån förhindra att andra djur på ett eller annat sätt far illa. Syftet är alltså inte att sträva efter att kunna kalla sig "den perfekte veganen" eller ens bara "vegan". Om någon som har husdjur alltså behandlar denne som en vän snarare än en ägodel, och lever enligt ett veganskt leverne i övrigt, skulle det enligt mig vara en Vegan - i synnerhet om en ser till alternativen i dagens samhälle: Avliva djuret, sälja/ge bort den, föda  hen med icke-artanpassad föda(/annat?). Att avliva djuret är ganska självklart en icke-vegansk handling. Att sälja/ge bort husdjuret kanske gör en före detta "ägarens" fortsatta leverne mer "veganskt" - men kommer det främja en vegansk värld? Den före detta "Ägaren" skjuter ju bara bort ansvaret till någon annan. Normen att "äga" ett djur kommer alltså att fortgå, i synnerhet om den nye ägaren ser det som att djuret är en ägodel snarare än en vän. Att ge djuret icke-artanpassad föda ser jag inte heller som något hållbart alternativ - även om människan har valet och möjligheten att inte äta/på annat sätt utnyttja djur, så är det inte alla som har det. Många djurs matsmältningssystem är uppbyggt efter att hantera kött, och det är inget som vi kan (och enligt mig inte heller bör) försöka förändra. 

Samtidigt är jag emot att systematiskt föda upp husdjur; Jag är följaktligen emot att stötta industrin med husdjur och alltså köpa ett nytt sådant från exempelvis en hunduppfödare. Däremot se jag det som en vegansk handling att adoptera ett husdjur. Inget enskilt djur kan ju rå för att just denne sattes till jorden. Alltså ser jag det som vårt ansvar att ta hand om dem på bästa sätt. 

Hoppas folk förstår vad jag menar! 🙂

vendelay
2/15/16, 1:44 PM
#8

#7 Många intressanta tankar. Vad skulle du säga om en Vegan adopterade ett köttätande djur från ett djurhem? Jag håller med dig i att inget djur kan ju rå för att denne sattes till jorden.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anibaz
2/15/16, 5:33 PM
#9

Anser att det är fel att kalla sig Vegan när man fortfarande stödjer köttindustrier och uppfödning av djur.

Jag själv avstår animalier, men skulle aldrig kalla mig Vegan eftersom jag har både hundar och katter, vilket innebär att jag fortfarande stödjer industrier och uppfödning.

Lustgas
2/16/16, 10:44 AM
#10

#8 Med avseende på att jag inte har full insikt i hur det ser ut på ett djurhem, skulle jag säga att det beror på från fall till fall. Till exempel hur djuret skulle må/vad som skulle hända med djuret om det blev kvar på djurhemmet.

Upp till toppen
Annons: