Annons:
Etikettvegankost
Läst 6014 ggr
[kanskemenbarakanske]
2/15/16, 4:32 PM

Hur många kcal äter ni?

Nu vill inte jag att man ska sitta och jämföra hur mycket respektive lite vi äter här. Men jag blir lite förvirrad av denna kalorihets som verkar vara. Jag har alltid fått höra att man ska äta ca 2000kcal per dag.  Men många veganer rekommenderar 2000+ kcal och man ser vissa på youtube som äter uppemot 6000 kcal vissa dagar. Min fråga är om man som Vegan behöver mer kcal eller om det räcker med 1500-2000 kcal om man tränar 3 ggr i veckan (vilket jag gör). Och ni som har koll, hur många kcal äter ni för att ha en hälsosam stadig vikt :)?

Annons:
[klarabastin]
2/15/16, 5:11 PM
#1

veganer precis som blandkostare äter olika beroende på individ, Vissa äter mer grönsaker och frukt och andra äter mer ris,pasta och halvfabrikat😊

Fridaaaa
2/15/16, 5:16 PM
#2

Vad man bör ligga på beror på en själv, som #1 säger oavsett kost.
Beror på hur mycket man förbränner, om man ska gå ner, upp eller stanna i vikt osv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
2/15/16, 5:45 PM
#3

Det beror på otroligt mycket. Hur din förbränning är, hur mycket du tränar, hur mycket muskler du har osv. En person som kanske tränar 3 gånger i veckan behöver oftast inte äta 6000 kcal om dagen men det såklart finnas specialfall. Det allra bästa är att prata med en dietist om du är osäker. Du ska äta så mycket att du mår bra, det är ju vad det egentligen går ut på. Om du känner att du går ner för mycket i vikt ska du äta mer och tvärtom. Vill du bygga muskler behöver du äta mer. Det bästa som sagt är att prata med en som är utbildad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kanskemenbarakanske]
2/15/16, 8:07 PM
#4

Tack för svaren. Precis såhär jag också tänker, men så ser man att vissa rekommenderar att äta mer och/eller hur mkt kolhydrater som helst. Då blir man liksom lite tveksam.

vendelay
2/15/16, 8:11 PM
#5

Enligt Livsmedelsverket ska en kvinna mellan 18-30 år äta mellan 2000-2500 kcal per dag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kanskemenbarakanske]
2/15/16, 8:13 PM
#6

#5 känner till det. Men blir så osäker när vissa raw till 4,hclf veganer och "vanliga" veganer verkar äta så sjukt mycket och inte verka gå upp i vikt.. Även jag äter mer mängd mat sen ja blev Vegan. Så undrar lite om vi behöver mer

Annons:
vendelay
2/15/16, 8:17 PM
#7

#6 Jag hoppas någon har ett bra svar på din fråga, jag kan inte tillräckligt om om det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/15/16, 8:52 PM
#8

#6 Man behöver inte mer kalorier när man äter vegankost, men man behöver kanske äta större mängder för att komma upp i samma kalorimängd eftersom mycket av vegankosten inte är så energität som animalier. Lägger man till mer fett i kosten så ökar snabbt energin🙂

Jag talar generellt och som andra sagt så beror det ju på hur stort ditt kaloribehov är och hur du vill fördela kalorierna. Du kanske vill ta in mer protein om du ska bygga muskler exempelvis. Men har du ett kaloribehov på 2000 kalorier som blandkostare så har du det som vegankostare också, men du behöver troligen intaga mer föda per kalori.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2/16/16, 10:43 AM
#9

Jag tror att en av anledningen till att många raw foodare äter över 2000 kcal/dag utan att gå upp för mycket i vikt, är att kroppen inte tillgodoser sig den energi som finns i mycket rå mat (i synnerhet vissa grönsaker såsom morötter, kål, selleri etc) lika bra som när den är uppvärmd. Vissa saker tar det till och med mer energi för kroppen att processera än vad kroppen får ut av själva råvaran - det medför alltså att vi kan ligga på ett kaloriunderskott, trots att vi ätit flera hundra gram av exempelvis morötter. Minns inte exakt anledningen till att det är så dock.

[Victoriaärjag]
2/17/16, 1:50 PM
#10

Jag räknar inte men tippar på något under 2000 beroende på dag. Ibland äter jag lite under och ibland lite över :) Jag är 163cm lång och väger 55kg!

Äter inte raw food utan mycket kolhydrater/grönsaker/fejk-kött..äter tills jag är mätt. Äter väldigt sällan godis/glass men dricker däremot rätt mycket alkohol 2-3 ggr/månad.

Näring
2/18/16, 1:26 PM
#11

"Min fråga är om man som Vegan behöver mer kcal eller om det räcker med 1500-2000 kcal om man tränar 3 ggr i veckan (vilket jag gör)." Ja det räcker gott o väl. Men i vilket fall, bry dig inte så mycket vad det står här eller där om hur mycket du bör äta. Lyssna på din kropp o din intuition istället, dom vet bäst vad du behöver! "Och ni som har koll, hur många kcal äter ni för att ha en hälsosam stadig vikt :)?" Vikten har inget med kalorier att göra, utan hur mycket socker o stärkelse vi äter. Jag äter mig mätt på vegetariska råvaror och det brukar resultera i ca 1500-2000kcal/dag. Eftersom jag inte äter mjöl och socker (annat än några frukter till frukost o lunch), och väldigt lite ris o potatis o.likn. så går jag aldrig upp i vikt.

[Giiisella]
2/18/16, 9:13 PM
#12

Ett tips är att strunta i allt vad kalorier heter (mer än att det kan vara bra att känna till grunderna, t.ex. energitätheten i oljor i förhållande till grönsaker m.m., för att inte få ett allt för stor överskott- eller underskott av kalorier) och istället försöka äta hälsosamt, ta lagoma portioner, äta mycket frukt och grönt, lyssna på kroppen, träna lagom. Du lär märka på din kropp när den är i balans 😊

[Victoriaärjag]
2/22/16, 6:43 PM
#13

Håller med #12! Jag äter mkt koklhydrater och är inte direkt tjock…ät tills du är mätt, rör på dig varje dag och överät inte :) Godis/alkohol kan man äta/Dricka några gånger/månad.

Annons:
[Roe Deer]
7/7/17, 6:24 PM
#14

Lyssna på kroppen! =) Ha hellre koll på hur mycket protein och fett du behöver per dag och fyll sedan ut med kolhydrater. Vissa satsar ju hellre på fett som energikälla, och vissa kör på protein som största energikälla. I veganvärlden pratar ju om att hålla en lagom proteinnivå och hellre ett större intag kolhydrater och minimum med fett. För lite energi innebär ju att kroppens muskler försvinner så många som tränar brukar ligga på ett högre proteinintag utifall att kroppen får i sig för lite kolhydrater och inte tar bortifrån proteinet som energikälla.

Allas kroppar fungerar olika, förbränner olika fort och ser olika ut!  
Så se dig inte blind på kalorier. Du kan ju för intressets skull anteckna hur mycket du får i dig på en dag för att se vad som är naturligast för dig. Mat är medicin och energi! Mer mat= Mer energi!= Träna, jobba, socialicera, vardagen.. 

Jag har alltid varit väldigt nätt i kroppen oavsett vad jag ätit. Men jag äter då när jag är hungrig och använder min hand som mätning ^^ Jag tränar och mår bra. Jag kommer aldrig över 1500 kcal på en dag… om ens någonsin. Det går bara inte och skapar bara obehag och ger mig feber. 1200 kcal håller mig igång som bäst.

VeilofElysium
7/9/17, 12:52 PM
#15

Mestadels stillasittande dag snittar jag runt 1000-1200

Arbetsdag runt 1500 (servitris)

Tränar jag och rör på mig så blir det mer 1800 ca kanske?

Är mycket väl medveten om att det är för lite och jag behöver faktiskt gå ner lite i vikt, för mitt egna välbefinnande. Att jag äter så pass lite ibland har dock med stress att göra och inget annat.

Upp till toppen
Annons: