Annons:
Etikettfrukterian
Läst 2281 ggr
Liv03
2/18/16, 4:25 PM

Behöver recept

Hej jag är 12 år och bor i en köttätarfamilj. Jag är Vegetarian men vill bli Vegan och får ofta frågor från familjen som "vad är det för fel på ägg, hönan dör ju inte!!" Eller "hur ska du få i dig B12!?!?!". Jag har läst på om vart jag får näring ifrån så det är inget problem. Min familj stödjer mig inte så det enda jag kan göra åt det är att laga maten själv, och själva problemet är att jag behöver enkla, snabba veganska recept för vardagen. När jag söker efter recept på internet så får jag fram recept med mycket ingredienser som tar ca. 2 timmar att laga. Jag har många fiollektioner i stan så jag har inte mycket tid hemma efter skolan. Om ni har ett snabbt och enkelt recept skulle jag vara väldigt tacksam om ni delade med er med det!! 😊🐷

Annons:
[postmortum91]
2/18/16, 4:49 PM
#1

hoppas du får något bra tips. Såg själv på ett program med sambon här om dagen då två veganer skulle visa hur man kan tillaga tacos på ett veganskt sätt. Det spelades in på sommaren och de började tidigt på dagen när solen stod högt på himlen, när de äntligen kunde börja äta var det mörkt ute. Så det var inget bra sätt att försöka få folk som inte är veganer att få veganism att låta som ett alternativ när det ska behöva ta 8 h för att göra sig en tacos. Jag och sambon bara skrattade åt dem när de sedans att nöjda med sin mat och pratade om det som det vore ett självklart alternativ. vi bara "Yeah, right" 
Hoppas de bara överdrev och att det faktiskt finns RIKTIG lättlagad vegansk mat

Wowy
2/18/16, 5:12 PM
#2

Vad kul att du vill bli Vegan! Det finns många snabblagade och lättlagade veganska rätter. Kolla runt lite här på sajten, här är en tråd om en serie: http://vegan.ifokus.se/discussions/56c36c7dce12c465c5006ca5-fattiga-veckan-pa-youtube-vegankost?discussions-1 Sedan har Vegania många enkla recept på soppor. Det är en sida på Internet. Jag har några favoriträtter jag brukar ta till: - Bönfräs med bröd - Stek bönor och eventuellt vitlök i olja och krydda med valfria kryddor. Både ris och bröd passar bra till. - Falafel med pasta/ris/potatis - Hälsans kök har vegansk falafel, vill jag minnas. Supergott, snabbt och lättlagat. - Linsröra - Koka lite linser och blanda i krossade tomater, mortlade nötter och skojiga kryddor. Passar bra ihop med ris. Det var några exempel. Hoppas att du gillar dem! Angående din familjs äggprat kan du hälsa dem att hönor inte är menade att värpa ägg för att vi ska äta äggen. Du kan hälsa dem att hönorna själva vill äta upp sina obefruktade ägg. Du kan hälsa dem att hönor är byggda för att lägga ägg på våren, men att människor inseminerar dem och att hönorna på grund av detta lägger ägg året runt. Detta tär otroligt på deras kroppar, och efter ett alldeles för kort, fruktansvärt liv slaktas de för att de inte lägger tillräckligt mycket ägg. Det finns otroligt mycket att säga om äggindustrin, och det finns mycket information, exempelvis klipp på Internet, som berättar om en hönas liv. Sedan kan jag ju tillägga att burfria höns inte innebär fridfulla hönor på en stor grästomt. Och angående B12 finns det tillskott man kan ta, men det vet du nog redan. Jag tar det inte själv än, men kommer nog att börja snart. Lycka till med veganismen! /En 15-årig vegan

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Ominous
2/18/16, 8:21 PM
#3

Ett bra tips hade kunnat varit att göra storkok och sen frysa in matlådor, för de dagar du helt enkelt inte har tid att laga mat. Jag brukar själv göra detta. Lassange är rätt enkelt att göra och håller sig gott i frys och micro :)

I wish I could write as mysterious as a cat

[Giiisella]
2/18/16, 8:56 PM
#4

Världens snabbaste linssoppa (som får en sjukt skum färg): fräs en purjolök i en kastrull. Tillsätt ganska mycket curry och lite gurkmeja och fräs lite till. Ha i så mycket röda linser och vatten du vill ha och ta även i en grönsaksbuljongstärning. Det blir jättegott även om det kanske ser mindre gott ut! 😄

Liv03
2/19/16, 5:24 PM
#5

Tack!!! Ska testa recepten den här veckan!!😊😄

Liv03
2/19/16, 10:23 PM
#6

#2 på tal om vegansk falafel. Min farmor är från Irak och gör väldigt goda irakiska falafel, och de är veganska. Jag vet inte vem det är som har kommit på idén att ha i ägg i, för de irakiska, "riktiga " är veganska.

Annons:
Wowy
2/19/16, 10:33 PM
#7

#6 Ja, jag vet inte heller. Vadå, varför ägg, liksom? Ville bara varna för att det kan förekomma (av någon skum anledning). Vad gott med hemlagad falafel! :) Det vill jag pröva någon gång.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Roe Deer]
7/10/17, 6:33 PM
#8

B12-tabletter är viktigt! =) komplettera gärna med berikade veg-mjölksvarianter. Sedan glömmer många bort omega-3 också! Dessa finns i algtabletter på många hälsokostbutiker och är superviktigt (ska vara högre kvot omega-3 än omega-6).

Nog om det! Här kommer några superenkla och näringsrika måltder ala minimalism:

*Torkad sojafärs+ris+grönsaker+olja. Blötlägg eller koka sojafärsen med kokhett vatten som hälls bort när färsen är mjuk. Stek med eller utan olja. Koka ris och tillsätt grönsaker efteråt! Om du inte stekt i olja kan du ringla över lite efteråt eller strö över någon msk frön. Örtsalt och peppar. 

*Svarta Bönor+Gröna Ärter+Sötpotatis. Köp färdiga svarta bönor på kartong och skölj dessa. Koka upp hett vatten och strila detta över frysta gröna ärter i en sil. Koka sötpotatis och servera allt tillsammans. Du kan koka potatisen i mindre bitar så går det jättefort! 5-7 min. (bönorna och ärterna äts kalla) och ringla över lite olja! Mumsigt. Örtsalt och peppar. 

*Pasta+Sojafärs+Grönsaker. Koka pasta. Koka torkad sojafärs i lite vatten i en kastrull. Tillsätt sedan olja i färsen. Rör om hela tiden. Tillsätt gärna svamp och tomatkross och matgrädde (iMat eller AlproSoja). Peppra och krydda. Det är faktisk väldigt gott med kryddnejlika! Servera med grönsaker.

Upp till toppen
Annons: