Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Gå upp i vikt

2016-02-18 21:14 #0 av: sallad

Hej!

Har nu provat på den veganska livsstilen ganska exakt två månader! Fungerar bra och så, dessutom så slipper jag vara en vandrande kyrkogård. Skämtar

Men! Jag har alltid (även som köttätare och vegetarian), varit ganska smal. Nu är jag absolut inte underviktig för min ålder, utan jag tror att jag är ganska smal på grund av mina gener. Vilket som så har nu jag och min skolkock beslutat oss för att få mig att gå upp i vikt. Skrattar Jag har sedan jag blev vegan blivit lite intresserad av träning och då vill jag gärna ha något att ''ta ifrån'' om vi säger så, antar att det är bäst så?

Jag måste vara en lchf'ares, mardröm. Jag tycker att jag äter massvis med kolhydrater men ändå går jag inte upp i vikt. Jag äter dessutom inte nådigt när jag väl äter (äter sju mål per dag). Men ICKE, min kropp vill inte gå upp i vikt!

Har någon av er snälla veganer några kostråd på vad jag kan äta hemma för att lägga på mig några kilon? Eller skall jag bara fortsätta vräka i mig, inte gå upp och träna ändå? Vegan+träning är ett okänt område för mig...

Tacksam för svar! 

Anmäl
2016-02-18 21:21 #1 av: [Giiisella]

Alltså, jag skulle nog vilja säga att om du börjar träna så kommer du kicka igång kroppen till att bli mer hungrig och då äter du mer och hamnar kanske på +-0. Så kanske behöver du inget att "ta ifrån" om du förstår mig rätt? 😊 Men annars är det ju fetter som är energitätast, så ät i så fall lite mer nötter och frön, ta lite mer olivolja på salladen m.m. 😄

Anmäl
2016-02-18 21:36 #2 av: sallad

#1 Jo har också tänkt lite i dem banorna. Får ta och be skolköket laga mer mat åt mig under vardagarna, för snart kommer veganvargen, och han är hungrigCool

Anmäl
2016-02-18 22:45 #3 av: [Giiisella]

Ja, ät ät ät!!! 😋 Eftersom veganmat baseras i hög utsträckning på grönsaker som inte är så energitäta, så behöver man ju äta mer! Avokado är bra grejer, till exempel 😄 Fint ändå att dom fixar vegansk mat på skolan! 🍅🍆🍋

Anmäl
2016-02-18 23:39 #4 av: veggie4every1

Cashewsmoothie, som bara är cashewnötter (så mycket du kan för att det ska vara drickbart) och vatten eller växtdryck, mixa.

Du kan ha i lite agave eller någon annan smaksättare om du vill. Inte det godaste i världen. men du går upp i vikt.

100 gram cashew är ca 600 kalorier och äter du en påse på 400 gram per dag utöver din vanliga kost så addar ju det ca 2400 extra kalorier per dag. Du kan ta mer eller mindre efter behagTummen upp

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-02-19 08:55 #5 av: sallad

#4 Holy! Tack så mycket, det ska verkligen provas. Cashew it is!

Anmäl
2016-02-19 12:31 #6 av: Lustgas

#4 vill tillägga att om du skulle tröttna på cashew, så finns ju en mängd andra nötter ;)

Gällande träning, så kan du ju tänka att muskler väger mer än fett. Alltså kan du ju lägga till styrketräning, någon form av. Och äta en del protein för att öka proteinsyntesen. :)

Anmäl
2016-02-19 14:53 #7 av: veggie4every1

#4 Jordnötter är också ett bra alternativ som också innehåller mera protein än cashew och du kan lägga till jordnötsmör i kosten för extra kalorier. Ät det skedvis vettjaSkämtar

Att jag nämnde just cashew är för att jag vet personer som det fungerar för och att de är skapligt billiga och lätta att hitta naturella.

Det finns ju också proteinpulver som du kan lägga till kosten gjort av bland annat ärtor, soja, hampa eller ris. Inte goda enligt mig, men bra med protein och enkelt att dricka emellan måltider.

Hampafrön är också bra proteinmässigt och kalorimässigt. Lägg gärna till det i kosten, ju mer desto bättre. Här får du mitt recept på min "supergröt" som jag tycker är en bra frukost. Jag tycker du gott kan fördubbla receptet dockSkämtar

1 dl havregryn + 2 dl vatten kör i micron i 2 minuter. Lägg sedan i ett kaffemått (ja, jag kör med kaffemått, haha) av linfrö, chiafrö, pumpafrö, hampafrö och ringla över lite agavesirap. Du kan ju slänga efter med ett par skedar jordnötsmör för extra kalorier och proteiner om du villGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-02-19 15:05 #8 av: [Synnerlig]

Testa att tillsätta mer vegetabiliskt fett. Alltså inte pressade oljor, men typ avokado, nötter, frön och oliver och håll koll på dina kalorier så att du äter ordentligtGlad


Anmäl
2016-02-19 22:59 #9 av: sallad

#6 Protein tror jag att jag har överskott av i nuläget (om man nu kan ha det?), eftersom jag brukar ha minst tre olika proteinrika källor i varje måltid jag lagar.

#7 Tack, det skall testas! Får inhandla det jag inte har. Glad

#8 Tycker bara att Avokado är så attans dyrt! LedsenHade gärna ätit tio avokados per dag om jag haft råd, tyvärr har jag inte det. Skrattar Men nötter och frön är mums och finns alltid i all mat jag lagar, tillsammans med baljväxterna såklart!

Anmäl
2016-02-21 14:26 #10 av: [Giiisella]

Avokado är svindyrt, men ett tips är att köpa storpack och lägga i kylen o bara ta fram de man behöver några dagar i förväg. Fortfarande dyrt men ändå billigare än att köpa en-två åt gången. 😄

Anmäl
2016-02-21 22:15 #11 av: Lustgas

#8 Skulle dock vilja framföra att pressade oljor är okej så länge det är kallpressad rapsolja eller olivolja, och de inte är upphettade mer än 150 grader. Då finns där en del nyttiga fetter att tillgå, exempelvis omega-3 från den kallpressade rapsoljan. Det var så min kostrådgivare  framförde det i alla fall Glad

Anmäl
2016-02-22 13:35 #12 av: sallad

#10 Jo haha Avokados är endast en lyxvara för mig, brukar dessutom bli avskräckt av ursprungslandet. Haha! Skrattar

Rapsolja är går väl att få tag på svenskodlad? Eller går den svenska rapsen åt till ''rapsgris'' och o. dyl? 

Anmäl
2016-02-22 13:48 #13 av: veggie4every1

#12 Det finns fin svensk kallpressad rapsoljaGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-02-22 13:53 #14 av: sallad

#13 Oh, nice! Hur är denna att steka i? Har hört att omegat tar skada men tänker mer på stekresultatet. 

Anmäl
2016-02-22 14:25 #15 av: veggie4every1

#14 Det fungerar bra enligt mig i alla fall, fint stekresultatGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-02-22 14:40 #16 av: sallad

Härligt, då skall jag köpa rapsolja när olivoljan tagit slut! Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.