Annons:
Etikettveganprat
Läst 968 ggr
Atropa
2016-02-25 13:24

Okunnighet

Herrejösses vad trött jag är på människor ibland.. Fattar inte hur folk kan tycka att det är så provocerande när man väljer vegansk kost. Jag kommenterar inte direkt hur andra lever, för jag respekterar det vare sig jag gillar det eller inte. Bara för att man tycker något är si eller så behöver man inte slänga ur sig det. Känns som jag alltid få gå med garden uppe och då är jag inte ens helvegan än!! Känner bara att man försöker ge ut så mycket godhet som möjligt men ändå är folk uppriktigt sagt rövhål mot en.. Hur sjutton klarar ni av det? /trött arg besviken bitter feminist-hobbyvegan

Annons:
[Devya]
2016-02-25 13:37
#1

Jag har tyvärr problem då jag träffar veganer och vegetarianer, de vill döma ut mig helt och hållet och kallar mig för mördare. Det är tröttsamt.

Så det kommer nog från alla håll tyvärr. =/

[Synnerlig]
2016-02-25 14:03
#2

Som ny Vegan var jag väldigt arg efter att precis fått veta allt som händer inom industrin, så när människor kom och gnällde över att jag åt veganskt så kunde jag bli rätt så grinig mot dem. Men efter över två år som Vegan så har jag lärt mig att välja mina strider. Om någon uppriktigt verkar undra så förklarar jag kort och gott att jag gör det för att jag älskar djur och då brukar folk inte ha mycket mer att säga. Om människor vill diskutera och jag inte känner för det (vilket jag oftast inte gör) så svarar jag väldigt kort på deras frågor och sen visar jag tydligt att jag inte är på humör för diskussion genom att fortsätta med det jag höll på med osv. Men jag förstår som sagt hur det är att vara ny Vegan och folk kommer och vill diskutera med en och vill försvara sina handlingar och man själv sitter där med all den hemska informationen och vill inget mer än att folk ska förstå.

veggie4every1
2016-02-25 14:14
#3

#0 Deras moral är ifrågasatt oavsett om du är respektfull eller ej. Bara det att du tagit avstånd från förtrycket som de försvarar och upprätthåller kan uppfattas som provokation.

Det kan räcka med att man trevligt förklarar att man inte önskar att äta den animaliska bakelsen vid fikabordet så kan någon icke-vegan känna sig kränkt och påhoppad och provocerad.

Men veganism sprider sig i samhället och det kommer att bli ännu lättare och "normalare" och det finns många människor som reagerar positivt och nyfiket på veganism också och de som inte reagerar alls. Man bör försöka för sin egen skull att lära sig att inte ta otrevligheter personligt, för det är bara dumheter från människor som är rädda för förändring🙂

#1 Tråden handlar inte om kränkta icke-veganer. Ta den diskussionen på en annan sajt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-02-25 15:08
#4

#3 Jag håller med, min erfarenhet är att det oftast handlar om att jag vill ha något veganskt och alla andra hoppar på mig. Oavsett om jag säger något eller ej så tolkar ju de flesta icke-veganer det som att deras moral ifrågasätts (det är alltså icke-veganerna i detta fall som vet att de gör fel när de äter kött) och blir arga på mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-02-25 16:19
#5

Jag känner igen mig, jag är inte helt Vegan än. Mina föräldrar blir alltid arga om jag frågar snällt om vi kan byta ut ägget i marängerna mot kikärtsvatten eller om vi kan ha tofu istället för lamm i lammgrytan. Min mamma är särskilt emot att jag inte vill dricka mjölk. Hon säger att jag förstör enzymerna som gör att jag kan dricka mjölk, så om de är förstörda så kan jag inte dricka mjölk mer. Men hon verkar inte förstå att jag inte vill dricka mjölk mer. Jag har mycket att säga om ägg och mjölkproduktion men de vill inte lyssna. De tycker att det är extremt att gå över helt till veganskt. Jag tycker att det är extremt att utnyttja, tortera och misshandla djur bara, BARA för att man vill ha sin fil till frukost.

vendelay
2016-02-25 16:40
#6

#5 Bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[klarabastin]
2016-02-25 17:00
#7

Jag känner igen mig på alla plan asså! En person som jag kände innan valde att "inte hänga med mig" längre när jag sa att jag skulle bli Vegan..

Jag: Jag ska nog bli Vegan! *Visar djurfabriken för den*

Person: Tror du att du är bättre än alla nu eller?  Stirrar argt och går där ifrån..

Har aldrig haft kontakt med den sen det..

Wowy
2016-02-25 17:05
#8

#5 Varför ska VI ha KALVENS mjölk? Är inte det rätt konstigt?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lustgas
2016-02-25 17:52
#9

Ibland ler jag och säger något vänligt som att "linser är så himla gott och billigt och lätt att tillaga! Proteinrikt dessutom. Det är så himla mycket enklare att laga veganskt, du borde testa!"

Eller så kan jag tala om någon random fakta som att kon faktiskt behöver insemineras maskinellt eller via att någon sticker in handen i vaginan, och att kalven sedan slits från sin mamma och att de aldrig får träffas igen. Då är det mest för att jag själv aldrig tänkte på att det faktiskt behöver födas en kalv för att kon ska kunna mjölka innan jag blev Vegan.

Andra gånger springer jag från matbordet på hotellets lunchbuffé, låser in mig på närmaste toalett och börjar storlipa. Så ibland kanske det är tur att någon hindrar mig från att balla ur när någon säger saker såsom "Det är ju inte som att köttet är den största miljöboven". (Är mycket miljömedveten av såväl miljömässiga som av etiska skäl.)

Allt mer ofta väljer jag dock att inte ta diskussionen såtillvida inte vederbörande är genuint intresserad - alternativt väldigt oinformerad. Tänker att även om jag inte är den avgörande faktorn, så kanske jag kan vara ett steg för vederbörande att bli mer medveten om problematiken. 

Men kan säga att det beror på vem det är och vilket humör jag är på.

Ominous
2016-02-25 19:47
#10

Jag brukar alltid skämta bort det i såna diskussioner. "Ja, det är vegetarisk yougurt… Vadå? Är det mjölk i din? Ammar du fortfarande?" 
Jag tycker det är kul, har rätt sjuk humor. De flesta blir inte upprörda heller :)
Mamma blev dock lite kinkig när jag förlöjligade mig över att hon penslade hönsmens på en grisrumpa som hon skulle äta.(Hon har slutat äta rött kött till vardags nu)

De flesta jag äter med(där de kommer upp) jobbar jag med, och brukar inte diskutera med seriöst. Enda gången jag gjorde det var med en praktikant med autism som försvarade sig med "Folk säger att det inte är köttet man tycker är gott, utan kryddorna. Men det är inte sant för mig!! Jag tycker kött är gott"

Jag hade självklart inte attackerat honom, utan pratade lite lätt om det i en diskussion och varför jag åt vegetariskt. Jag sa åt honom att det inte ursäktar miljöförstöringen bara för att han genuint tycker det är gott.  
Han blev knäpptyst och sa inget mer.

Han menade såklart väl och blev väl dumt för att han har svårt att uttrycka sig. Han var väldigt miljöintresserad och ville källsortera allt på jobbet :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Atropa
2016-02-29 17:38
#11

Men just det att jag själv aldrig antyder något, men om någon gör en macka ska dom alltid påpeka att hen ska ha kött på, typ korv. Ja visst ha du det men tjata inte om det med mig eftersom vi har olika åsikter, jag hindrar ju aldrig någon men får alltid höra att jag inte har kött på mackan. Det får lixom tas med en stum strid så att det inte blir konstigt. att man helt enkelt inte nämner andras matvanor. Detta är ju samma grej som att kommentera någons allergi eller intolerans

Upp till toppen
Annons: