Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 2677 ggr
sighni
2016-02-29 19:02

Mock duck/tempeh

Jag undrar om någon känner till något ställe ( på nätet eller IRL) som säljer mock duck och/eller tempeh?

Tidigare kunde jag köpa mrs Scheng´s kinafärs i vilken affär som helst som ICA eller COOP, men nu var det länge sedan jag hittade den. Vet någon om den slutat tillverkas eller hur man får tag på den nuförtiden?

Finns här någon som brukar använda sojalecitin? Vad använder ni den till i så fall?

Till sist undrar jag om någon vet varför hasselnötter har blivit så jättedyra?

Annons:
[klarabastin]
2016-02-29 19:53
#1

Jag har sett tempeh på många sådana butiker som brukar sälja vitaminer och sånt.

E-l-vira
2016-02-29 22:38
#2

Asiatiska butiker brukar ha mock duck och tempeh :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

veggie4every1
2016-03-01 00:59
#3

#0 Jag köper min tempeh på  veganlife. Ser nu att de inte har kvar just den jag köper, men de har fått in en ny fryst.

http://veganlife.se/product.html/tempeh-400-g?category_id=37

Den andra de har skulle jag tro är den i glasburk och den tyckte jag inte var god alls, smakade väldigt surt. Men den frysta är förhoppningsvis samma tempeh som den färska som de hade. Man kan ju mejla och fråga om man vill.

Mock duck är ju seitan, eller menar du något annat? Annars är det bara glutenmjöl du behöver eller så kan du göra den från vetemjöl special. Vi har en tråd någonstans på sajten om det.

Ingen aning om hasselnötterna, köper det aldrig. Men det kanske har med vattenåtgången att göra, gissar dock bara.

Använder aldrig sojalecitin. Men för typ 40 år sedan när jag började intressera mig för hälsokost så minns jag att jag åt det ibland. Jag åt det bara skedvis, det skulle vara nyttigt för något, minns ej vad och hur nyttigt det var kan kanske diskuteras😃 Men det var ganska gott, lite nötsmak, tyckte jag i alla fall.  Det är dock ett emulgeringsmedel och kanske användbart om man vill göra eget "smör".

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sighni
2016-03-01 19:20
#4

Tack för svaren.

Vad det gäller affärer som säljer asiatiska livsmedel så finns det ingen sådan i min närhet. 

Får kolla veganlife igen.

Jag menar det du skriver. Jag har köpt vetegluten på nätet och gjorde en "skinka" till jul.  Det kanske är så att jag måste tillaga den själv.

När det gäller mandel så har jag hört att det går åt hiskeliga mängder men om det gäller även hasselnötter vet jag inte. Hasseln borde väl inte behöva så mycket vatten?

Ja, lecitin lär vara nyttigt. Jag provade att blanda ut pulvret i dryck men jag tycker inte det är gott. Jag har också läst att det skulle göra växtmjölk-grädde skummigt. Det har jag inget behov av så burken står där. Jag hoppas komma på något som gör att innehållet tar slut.

veggie4every1
2016-03-01 20:53
#5

#4 Seitanfoods har ju annars en hel del seitanprodukter, deras döner kebab ser väldigt god ut tycker jag. Men om man vill ha vanlig neutral seitan, så kanske man måste göra det själv med glutenmjöl. jag har i alla fall inte sett någon färdig att köpa tyvärr.

Mitt sojalecitin minns jag var mer som granulat och man kunde äta det som det var.

Ja, jag vet inte med hasselnötterna. Men man kan ju tänka sig att det har något med klimatet att göra i alla fall, att det inte varit gynnsamt för hasselnötter och att de blir dyrare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: