Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2155 ggr
[klarabastin]
3/8/16, 9:03 AM

Djurbutiker

Vad tycker ni om att vårdnadshavare köper kaniner till 7 åringar i julklappar? Bara för att sätta dem i en liten bur och glömma dem?

Fråga 2: Ska djurbutiker sälja levande djur?

Annons:
tlover
3/8/16, 9:08 AM
#1

Nej. Jag minns tex en fågel (Blixten) av något slag som kunde prata i en djurbutik i Umeå. Dom använde den som lockfågel el vad man kan kalla. Dom hade satt ett ockerpris på den fågeln så ingen kände att dom hade råd att köpa den, de andra fåglarna av samma typ var betydligt billigare.

Så ingen köpte Blixten (som han hette) men han lockade folk att köpa andra fåglar (i hopp om att dom skulle börja prata). Blixten var däremot extremt kelsjuk och borde ha omplacerats direkt till ett kärleksfullt hem istället för att dra in pengar till en butik.

Senast jag såg Blixten så hade han börjat plocka sig, det var flera år sen nu så jag vet inte vad som hände med honom 😕

Att de förmedlar kontakter till vettiga uppfödare är en annan sak däremot enligt mig.

l'm back

vendelay
3/8/16, 11:18 AM
#2

När jag var liten tjatade jag (såklart) på mina föräldrar om ett husdjur. Varje gång svarade mamma någonting i stil med att hon inte hade tid för ett husdjur och varje gång lovade jag att ta hand om det. Såhär i efterhand kan jag se att jag som 10åring absolut inte hade kunnat ansvara för ett liv och att det stora ansvaret definitivt hade legat på mina föräldrar oavsett hur mycket jag klappade på djuret. Jag tyckte att det var så orättvist men så förklarade mamma för mig att barn inte kan ansvara för ett annat liv och varför det är fel att ge bort ett liv bara sådär, och sen tjatade jag aldrig mer igen. 

Många av mina kompisar fick små husdjur i present, oftast av andra barn (!!!). Det var ofta så att ett barn hade födelsedagskalas och ett annat barn gav vännen en hamster… Kan ju lugnt säga att de husdjuren sällan fick det bra.

Nej, inga levande djur borde få säljas, vare sig hos djurbutiker eller "seriösa djuruppfödare".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
3/8/16, 4:32 PM
#3

#2 Andra barn????😡

vendelay
3/8/16, 4:50 PM
#4

#3 Ja! Någon gång vågade jag säga ifrån att jag inte tyckte att det var okej att de gav bort djur utan att veta om djuret ens var önskat (inte för att det gör det okej, men jag var typ 10 år) och alla tyckte alltid att jag var "så jobbigt lillgammal" och "tråkigt vuxen" osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
3/8/16, 5:47 PM
#5

Svarade nej. Jag tycker inte att man borde ge djur i julklapp till någon som är okunnig i området eller är för ung. Är barnet sju år bör det vara föräldrarna som äger djuret och barnet som kanske umgås med det och sakta får mer ansvar med åldern. Jag fick min kanin i födelsedagspresent, men då efter flera års påläsning och längtan.

R.I.P. Anton 💔

IngaTrnqvist
3/8/16, 7:28 PM
#6

Ska man köpa sitt barn ett djur anser jag att det är viktigt att man själv som vårdnadshavare är lika intresserad. Särskilt som djuraffärsdjur som massproduceras ofta har taskig mentalitet vilket gör att barnen ofta tröttnar fort. Jag fick själv en dvärghamster när jag var 6-7 år, köpt från djuraffär. Han bets och var allmänt aggressiv, så jag vågade inte hålla på med honom vilket gjorde att mamma fort fick ta över helt. 

Som svar på den andra frågan, så absolut inte. Våran lokala djuraffär brann ner för lite mer än ett år sedan, ca. 40 djur omkom i branden (insekter som syrsor och larver inte inräknade). Det räcker som svar för mig. Just nu håller de till i en annan lokal där de inte säljer några levande djur, men om de skulle få för sig att göra det funderar jag på att bojkotta. 

Ska man nu köpa ett husdjur (som ju är en diskussion för sig) ska man göra det av någon som verkligen ser till arten, rasen och individens allra bästa. Alternativt adoptera.

Annons:
Katniss
3/8/16, 7:41 PM
#7

#5 Kan tillägga att min kanin kom från ett hem som inte kunde ta hand om honom längre

R.I.P. Anton 💔

Denna kommentar har tagits bort.
Liv03
3/9/16, 4:00 PM
#9

Nej!!! vi har haft marsvin förut så jag har fått veta att det finns bakterier i kaniner som marsvin inte tål, vi har sagt det till djurmagasinet i Östersund så de slutade blanda marsvin och kaniner i en månad, sedan började de igen. Jag tycker att det är så fel att köpa från djuraffär. När vi hade marsvinen så var vi inne mycket på marsvin iFokus och där har de pratat en del om djur i djuraffärer. Det var en som köpte en massa marsvin därifrån bara för att rädda de. Om man vill ha ett djur så vill jag att man ska adoptera, det spelar ingen roll om det är från en person som har blivit allergisk eller om det är från en djurrättsorganisation som har räddat en gatuhund. Jag tycker att man ska adoptera, det finns redan så många djur så man behöver inte föda upp fler om det finns de som redan behöver ett hem. Vi har adopterat både marsvinen och vår hund. Om man inte vill adoptera så får man köpa från uppfödare. Från djuraffärer vet man inte vart djuren kommer ifrån man vet inte djurens intressen man vet inte deras favoritmat, man vet inte vilka de är eftersom att djuraffärerna behandlar de som produkter. Man importerar de från djurfabriker. Vissa slår de tillochmed!! De kan inte springa runt för de får aldrig så kallat "golvtid". De får aldrig springa fritt eller i en hage en stund. Däremot tycker jag att de ska få kunna tipsa om uppfödare och andra ställen man kan köpa djur på. Så mitt svar är NEJ!! De ska INTE få sälja djur på en affär. Då kan man ju bara köpa djuret utan att ha läst något om det, så NEJ!!!! Jag svarar NEJ på båda frågorna. Djur är inte produkter!!!! Oj, vad mycket jag skrev nu…

vallhund
3/9/16, 4:06 PM
#10

#9 Har någon i tråden uttryckt åsikten att husdjur är produkter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taylor__lambert
3/9/16, 4:51 PM
#11

Med tanke på att djuraffärer, vissa dvs, numera börjat med uppfödar bevis kan jag tycka att sälja ett djur i en affär är okej, såvida de har just uppfödar bevis. De har tom ökat priset på djuren pga uppfödar beviset och försäljningen har minskat just pga priset, än så länge har det inte kommit ut till resten av djurbutiker vi har i Sverige, jag tror tom inte att alla djurbutiker inom samma kedja har detta för det är som sagt väldigt nytt. Däremot kan jag tycka att en del djuraffärer inte har rätt miljö för sina djur, att ha fåglar bland gnagare tycker jag är fel med tanke på deras känsliga öron samt den stress det bygger, sen att burarna ofta är i minsta laget känns inte rätt. Jag har en kanin från djuraffär, hon är den mest underbaraste i hela världen, inga problem förutom lite grann nu när hon börjar bli gammal, men känns som om hon kommer leva ett bra tag till med tanke på hur hon är. Sen kan resultatet absolut bero på arten, miljön och förstås aveln. Jag har också haft kanin från en uppfödare och det var den mest opersonliga kanin jag haft. Men det kan ju självfallet bero på många saker. Men att köpa ett djur till ett barn som "present" är inte direkt något jag tycker är okej. Barn är inte mogna nog att ta hand om ett liv, allt ansvar ska vara hos föräldrarna, inte barnet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Synnerlig]
3/9/16, 5:05 PM
#12

#11 Vill bara slänga in att en kanin blir så som man är med den. Låter du den sitta i bur så är det nog väldigt vanligt att de känns opersonliga. Men om du har kaninen lös så att hen kan komma fram till dig och du dessutom ger den mycket uppmärksamhet, lek och kärlek så blir de ofta sociala och vill vara med.

taylor__lambert
3/9/16, 5:23 PM
#13

#12 det är ju det jag skrev. "Sen kan resultatet absolut bero på arten, miljön och förstås aveln."

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
vendelay
3/9/16, 9:59 PM
#14

#10 Jag antar att hen menar att djur inte är en produkt som en kan köpa hur som helst. Djur är liv. Du köper ju inte människobarn på samma sätt som du köper hundvalpar, och det är fel, eftersom djur inte är produkter (men de behandlas just nu som produkter i samhället).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vallhund
3/10/16, 2:22 AM
#15

#11 Strålande statistik, eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taylor__lambert
3/10/16, 11:05 AM
#16

#15 har inte skrivit något om statistik så var du får det ifrån vet jag inte.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vallhund
3/10/16, 12:56 PM
#17

#16 Du presenterar dina personliga erfarenheter av ett ytterst litet antal individer som bevis för sannolikheten i ett resonemang/teori.

Googla på anekdotisk bevisföring.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taylor__lambert
3/10/16, 2:53 PM
#18

#17 Och, får man inte göra det menar du? Att berätta om sina erfarenheter?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[klarabastin]
3/10/16, 4:17 PM
#19

#18 det #17 menar är att du får absolut berätta om dina erfarenheter men att använda ens egen erfarenheter i ett samtal om allmänheten är inte speciellt effektivt om man ska argumentera eller liknande.

taylor__lambert
3/10/16, 9:05 PM
#20

#19 har varken sagt att jag använder det som fakta eller för att bevisa något på något sätt. Jag förstår precis vad vallhund menar, men jag har inte ens nämnt att det är så.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Ljungåsen
3/11/16, 9:15 AM
#21

Nej, jag tycker inte att djuraffärer ska sälja levande djur. Och jag tycker definitivt inte att djur ska ges bort som present. Ett av mina marsvin var en julklapp till ett barn. Ett halvår senare såldes han på blocket, mager, rädd och med marsvinsskabb. Om man ska ha djur så är det ens skyldighet att ta hand om dem ordentligt.

dumbell
3/13/16, 2:46 PM
#22

(OBS har inte läst alla kommentarerna så någon kanske redan tagit upp detta)

Den här tråden fick mig att tänka på en familjemedlems granne som skaffade en kanin för något år sen. Och fine det är väl ganska vanligt men omständigheterna var lite annorlunda;

Pappan var hemskt allergisk så familjen har aldrig haft något djur pga hans extrema allergi (han kunde inte vara i närheten av ett djur).

MEN dottern i familjen (som jag uppfattat henne) är väldigt envis och ska promt få som hon vill. På somrarna så brukade jag sitta där på altanen ibland med diverse djur jag tagit hand om (min familj har adopterat många djur samt hämtat av polisen, inte minst katter)

SÅ hon brukade många gånger komma förbi och fråga om hon fick klappa. SENARE började hon tajta på hennes mor om att hon ville ha en katt (tror hon började tjata då hon var runt 10-ish).

Så familjen "testköper" en allergivänlig katt, vilket självklart inte fungerar pga pappans extrema allergi. Vilket resulterar i att de lämnar tillbaka den.

För ca ett år sen så kom dom på idén att de kan skaffa en kanin som de ENDAST har utomhus och ALDRIG tar in. Så idag har de en kanin som bor i en bur utanför och flickans intresse har börjat svalna lite vilket resulterat i att mamman tagit mest hand om den (hon har väl försökt så väl hon kan, har bl.a. byggt en stor "hage" åt kaninen som hon släpper ut den i varje dag osv).

HOWEVER för ett tag sen då min familjemedlem satt kaninvakt pga dom var utanför stan så noterade jag då jag hälsade på att kaninen hade ett "hack" i örat och frågade om det, fick då veta att de köpt kaninen från en uppfödare som ställer ut hennes kaniner och de fick köpa denna hane av uppfödaren då hen ändå inte kunde ställa ut den pga örat på villkoret att de skulle få AVLA på honom när de ville i framtiden.

Vet inte vad ni tycker, men personligen så tycker jag att sånt är helt fel. Att man själv inte "vill/kan" ha djuret men man ska ändå avla på det… Kände mig bara tvungen att dela med mig av historien. 🤔

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

dumbell
3/13/16, 2:49 PM
#23

#1

Minns också att de en gång hade en papegoja i en djurbutik i Umeå (Jag har för mig att han hette bengt). Som mest satt i butiken för sig själv, och som de hade ett väldigt högt pris på så han fick stå där dag ut och dag in.. 😕 

Minns du vad blixten var för sorts fågel?
Minns iallafall att Bengt satt på mariedals butik.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

tlover
3/13/16, 6:11 PM
#24

#23 Blixten var i butiken som är nära Sagami, om du vet var det är. Jag har svårt att gå in där nuförtiden för jag tänker alltid på Blixten då 😭

Blixten var en nymfkakadua om jag minns rätt, men jag är inte säker.

l'm back

Idakarrlsson
3/14/16, 6:09 PM
#25

En 11:åring kan inte ta hand om ett husdjur alldeles själv. Dels rent ekonomiskt men även all kunskap som måste finnas innan man skaffar ett djur. Men man ska även komma ihåg att det finns många vuxna som inte ska djur heller. Om ens barn vill ha ett husdjur tycker jag det är ett måste att vårdnadshavaren har huvudansvaret. Och detta med att djuraffärer säljer djur så känner jag bara; så som det ser ut idag är det ****. Allt som betyder nått för tyvärr, dem flesta djurbutikerna idag är pengar och återigen pengar. En otrolig okunskap finns hos personal i djurbutiker. Känner att hos just djuraffärer är främst gnagare och kaniner hårt drabbade. Man kommer in i en djuraffär där det sitter ett marsvin och en kanin i samma bur som är 100x50 (om ens det i viss fall.) Man bara, hur tänkte ni nu? Att ha kanin och marsvin tillsammans har varit något mycket omtalat. Jag ser verkligen ingen mening med det. Först och främst så ska marsvin, enligt svensk lag, vara två då dem är flockdjur. För det andra finns det skaderisker med att ha kanin och marsvin tsm. Kaninen kan rent fysiskt skada marsvinet sen finns det smittorisker. Dem är även två helt olika sorters djur och ger inte varandra något sällskap som många verkar tro. Ett marsvin kan inte producera sitt egna C-vitamin - precis som oss människor. Dett betyder att dem behöver det genom sin kost. Oftast får dem det i form av droppar i vattnet vilket är helt värdelöst, då själva c-vitaminen försvinner och droppar innehåller massa andra konstiga saker. Dagliga C-VITAMIN RIKA grönsaker ska serveras, alltså inte bara massa sallad och gurka. Tror jag knappast aldrig sett några grönsaker i en marsvinsbur i en djuraffär. Blir mörkrädd över hur många djur som säljs med fel information om skötsel som dem fått av okunnig personal.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Jaguar_
3/15/16, 12:16 PM
#26

Hm well, jag tycker det kan finnas husdjur men de borde inte säljas bara så där. De ska vara information och de ska inte tillåtas köpa fel grejer. Tycker personalen i dessa butiker ska ha mer utbildning och specialområden.
T ex så köper många till springhjul till sina små gerbiler. Vilket är fruktansvärt dåligt för ryggraden plus beroendeframkallande.

Sen är jag sådan att när jag får barn kommer de inte få ha djur om de inte kan läsa. Om de vill ha djur så ställer jag kravet på att de ska skaffa in böcker om de djuret de är intresserade av och läsa på.  Vi själva kommer läsa på en del med klart! Om inte djuret rekommenderas till barn ska dom inte få det heller. Buren ska vara rymlig och allt där till. Krav kommer ställas som sagt och de kommer vara höga krav för djurens skull.

Jag fick min första kanin när jag var liten , runt 9 år. Mina föräldrars krav var att jag ska ta han om den själv och allt sådan som hör till. Då hade jag även ett akvarium som jag köpte när jag var 8 som jag tog hand om helt själv. Jag hade en vanlig bur men tyckte själv den var för liten. Så jag byggde utanför buren så kaninen hade typ 1/3 av mitt rums yta. Jag köpte mat och allt själv och gick ut med den i koppel. Så jag tycker väl att jag gjorde det bra, dock så tycker jag mina föräldrar skulle gett mig en bok om just kaniner så jag kunde läsa på. Min äldre syster var den som lärde mig allt om hur man tar hand om kaniner och andra djur jag sedan hade.

Dock idag verkar det som (och säkert var det så förr med) att barn tjatar och så får dom ett sen slutar det med att djuret mår dåligt eller att föräldrarna får ta hand om det. Det ges även i tröstande syfte vilket är helt fel. Jag är helt emot sådant. Och djur ska absolut inte ges bort i present! De har högre värde!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

mejamylove
3/15/16, 1:11 PM
#27

Eftersom detta är Vegan iFokus menar du då också foderdjur? som syrsor, kackerlackor, möss?

Annons:
Jaguar_
3/15/16, 1:33 PM
#28

Nej inte foderdjur. Jag tog upp gerbil och kanin….och fisk. Som synes i mitt inlägg. Och möss har ju vissa som husdjur. Min syrra är en av dom, men inte som foder till andra djur. Jag hade själv syrsor som husdjur när jag var yngre.

Tråden är ju om man tycker levande djur ska säljas i butik. Jag gav min åsikt och lite till som andra redan tagit upp.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

mejamylove
3/15/16, 5:32 PM
#29

#28 Jag menar TS inlägg inte ditt. Förlåt om jag var otydlig :)

Jaguar_
3/15/16, 10:11 PM
#30

#29 Hehe 😃 Du är förlåten!😛 Det är ju så om någon skriver direkt efter tar man det som det är mig du menade.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

dumbell
3/16/16, 4:22 PM
#31

#24

Oj, det måste jag ha missat då..
Brukade vara rätt mycket på dom där butikerna som liten. Men nu blir det mest att man beställer, känns synd att det i princip inte finns några djuraffärer som INTE säljer djur 😕

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

tlover
3/16/16, 6:22 PM
#32

#31 djurbutiken i Lycksele har bara saker, mat och fiskar (jag vet fiskar är djur men de kräver mindre, på vissa sätt iallafall). Förr var det bättre däremot då hade dom bara saker och mat.

l'm back

[Túrwen]
3/17/16, 9:26 AM
#33

Där vi köpte min kanin när jag var liten hade dem kaniner, marsvin och hamstrar i djurbutik. Jag adopterade visserligen honom när jag var 11 då jag var lite mer mogen men hos oss fick han ett bättre liv än i butiken och att trängas i en bur med massor av andra kaniner. Han var inte alls instängd i buren och kunde springa omkring inomhus och även utomhus ibland under uppsikt. Ser inte det så som att vi bidrog till att ge honom ett sämre liv utan ett bättre. Tycker att man bör ha höjda krav för att motverka det här med att folk skaffar djur och sedan glömmer bort dem absolut men att total förbjuda känns ändå tråkigt om man kan ge djuret ett kärleksfullt hem.

Katniss
3/17/16, 9:41 AM
#34

I min närmsta djuraffär finns det mat och saker samt fiskar, men inga djur utöver det

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Magi-cat
3/17/16, 10:03 AM
#35

Djurbutikerna har strikta regler att hålla sig till och det görs också inspektioner.

Om djurbutikerna upphörde, skulle inte djurhandeln då ta sig andra vägar som är mindre lätta att hålla ögonen på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ljungåsen
3/17/16, 10:13 AM
#36

Problemet är kanske inte hur djuren i djurbutiken har det, utan det liv som föräldradjuren tvingas leva. Här förklaras det rätt bra, tycker jag. http://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Om det inte var så lätt att få tag på smådjur skulle mängden ogenomtänkta impulsköp minska.

veggie4every1
3/17/16, 1:53 PM
#37

Problemet bottnar i att djur anses vara produkter och varor som kan köpas, säljas och ägas. Vi behöver sluta med att endast försöka behandla symptomen och istället bota sjukdomen (djurägande).

Det finns så många djur som är i behov av ett nytt hem. Vi behöver ta hand om de djur som finns och adoptera djur som har ett behov av ett hem istället för att stödja fortsatt uppfödning och handel med djur, oavsett om det är från privata uppfödare eller djurbutiker.

Det här är en djurskyddsfråga och jag har flyttat den till OT kategorin. Jag tillåter den så länge den inte urartar i propagerande för privat djuruppfödning vilket är en del av djurförtrycket.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

dumbell
3/17/16, 2:38 PM
#38

Håller med #37 här.

Så länge det finns djur som är i behov av hem så är det bara onödigt att föda upp dem (som många gånger möter samma öde; hamnar på kattstall, hos djurskyddet och dylikt)

Något åt det här hållet vore bra att ha: http://www.ibtimes.com/arizona-puppy-mill-law-dogs-cats-phoenix-pet-stores-cannot-be-raised-commercial-2048943

(Som jag uppfattat med min dåliga engelska så handlar det om att vissa djuraffärer inte längre säljer hundar och katter från uppfödare utan istället från diverse djurhem)

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Katniss
3/17/16, 3:23 PM
#39

#38 👍

R.I.P. Anton 💔

Ljungåsen
3/17/16, 8:15 PM
#40

#38 Visst är det ett bättre att bara sälja omplaceringshundar och katter i amerikanska djuraffärer än djur uppfödda i puppy mills - men det är ännu bättre som vi har det i Sverige att hundar och katter inte säljs i djuraffärer alls. Jag skulle önska att vi fick samma regler för våra smådjur. Väldigt ofta föds de upp under precis lika bedrövliga förhållanden som hundarna i amerikanska puppy mills. Mitt syfte med att länka till artikeln i #36 var inte att propagera för djuruppfödning. Jag tycker inte heller det behöver födas upp fler smådjur när det finns så många som inte har ett hem.

majvi
5/1/16, 9:00 AM
#41

#38 I flera städer i USA har försäljningen av kommersiellt uppfödda djur förbjudits i lagen. En del djuraffärer har ägnat sig åt att överklaga beslutet och andra har sett andra lösningar som att adoptera ut djur från djurhem.

Jag tycker inte att några djur ska säljas i djuraffärer men man kan ha adoptionsdagar. Även om affären inte tjänar just något på djuret  så kan tjäna på attt de nya ägarna köper saker till sitt nya djur.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
oddahviing
5/1/16, 12:54 PM
#42

När jag var yngre praoade jag i en smådjursaffär och det var vidrigt. Jag skippade att gå dit den sista veckan (av två) för de som jobba där var lika vidriga. Några småfåglar hade bölder och det var inte tal om veterinär utan han som jobbade där spräckte dem själv med en nål. Alla små fåglar hölls i en och samma bur. Bakom väggarna var det en hel vägg full med lådor där kanske 20 råttor bodde per låda och trampade över varandra. Jag antar att de var mat för större reptiler.

Ska man sälja djur ska det göras ordentligt, och som i den här butiken, det ska inte vara så himla många djur i ett så litet utrymme så att man inte har någon som helst koll på dem och de förökar sig precis som de själva vill! Men jag tycker fan inte man ska ha smådjur överhuvudtaget… det var inte kul där inne kan jag säga, jag tror inte något djur mådde bra och det var en hamster som dog av okända anledningar under den veckan jag var där (det var min kompis som 'tog hand' om den). Ingen veterinär kom ens då nej, trots att den var sjuk en lång tid innan den dog. Vi städade dock ut burarna med jämna mellanrum som man borde, men det var i princip det enda som stod rätt till kändes det som.

Vi har en majsorm, men henne fick vi av en kompis som inte ville ha henne längre. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en orm, för de hör verkligen ute i det vilda och att mata henne frusna möss går emot rätt rejält…

'-Headlights on the highway-'

komigentam
5/1/16, 6:24 PM
#43

Om föräldern/föräldrarna har intresse för djuret så kan jag förstå det(men present/julklapp osv låter fel för mig oavsett) & nej, tycker inte djuraffärer ska sälja djur.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

bloodflowers
5/1/16, 6:29 PM
#44

Tycker att fiskar är ok att sälja i djurbutiker

veggie4every1
5/1/16, 10:53 PM
#45

#44 Varför tycker du det?🙂

Tänk dig fiskar som simmar hur långt som helst i sitt naturliga habitat, de kan navigera så mycket skickligare än vad vi kan, har känslor som andra djur har och jag tror att vi gravt underskattar deras intelligens, vilket säger mer om oss än om dom.

Men intelligens kvittar, de är kännande varelser och det räcker.

Jag tror att fiskar lider oerhört i fångenskap, men det märks inte eftersom de inte kan kommunicera det till oss. Det märks först när de dör, blir sjuka och får beteendestörningar. Men vi bryr oss inte så mycket eftersom vi bara kan köpa nya fiskar till våra vackra akvarium💔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

bloodflowers
5/2/16, 12:17 AM
#46

#45 fasst vi kan / får väll inte direkt släppa ut dom  i sjön?

veggie4every1
5/2/16, 12:22 AM
#47

#46 Nej, det kan vi ju inte. Men vi kan sluta föda upp dom och istället låta de leva i sina naturliga habitat som fiskar bör göra🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

bloodflowers
5/2/16, 12:54 AM
#48

#47 håller med

Annons:
Upp till toppen
Annons: