Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

För enformig kost?

2016-03-15 12:11 #0 av: nätdejtare

Tror ni en vegansk kost blir för torftig och enformig om man inte äter kikärter,  linser och bönor? Jag får bara inte ner dessa livsmedel. Smakmässigt och konsistensmässigt. Men funkar det ändå att äta veganskt? Det känns ju lite svårt.

Anmäl
2016-03-15 12:17 #1 av: tlover

Du har ju nötter, frön, svamp, seitan och mycket mer som du kan äta istället.

Är du bara lite påhittig så blir det inte enformigt. Man kan klara av att äta allt och ändå äta enformigt.

Du skulle kunna testa att lära dig en ny maträtt per vecka tex.

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-15 12:24 #2 av: nätdejtare

#1 Det är sant. Felet är väl att jag inte är så himla påhittig. Men jag får leta på nätet. När jag hittills försökt hoppa på att äta veganskt så har det blivit mest samma. En massa frukter och de grönsaker som jag tycker om. Till slut har jag känt mig mest orkeslös förmodligen för att jag inte får i mig tillräckligt med protein kanske.

Anmäl
2016-03-15 12:26 #3 av: veggie4every1

Du kan utesluta dom livsmedlen. Jag har en familjemedlem som inte kommer i närheten av bönor, linser och kikärterSkrattar

Det är synd, för det är bra mat, men det fungerar ändå. Du kan exempelvis äta tofu, seitan och tempeh och en del som inte gillar bönor brukar ändå gilla edamame. Har du provat det?

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-03-15 12:26 #4 av: tlover

Se till att börja få i dig proteinrikare kost då, det finns endel, kanske även fettrikare behövs?

Du skulle kunna föra matdagbok för att se till att du får i dig allt.

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-15 15:18 #5 av: nätdejtare

Ja det verkar vara en hel vetenskap det här med vad som finns. Tofu har jag provat en gång och tyckte inte om det. Nu kan det ju ha med att göra att jag inte visste vad jag skulle göra med det. Jag smakade bara som det var, men kanske skulle det tillagas på något sätt.

Seitan och tempeh hade jag aldrig hört talas om, jag fick googla och jag hade ingen aning om att dessa produkter fanns ens. Men seitan verkar bara vara vetemjöl minus stärkelse. Det känns ju inte så nyttigt att äta om det ska ersätta en köttbit. Ja det är ju bra att det inte är animaliskt men så hälsosamt kan det väl inte vara.

Ursäkta om jag låter negativ. Inte min mening.

Anmäl
2016-03-15 15:52 #6 av: tlover

#5 tål du bara gluten så är det ju ok.

Har du testat nötter och frön?

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-15 16:08 #7 av: nätdejtare

Ja nötter är något jag verkligen tycker är gott. Nästan så att det är risk att man äter för mycket. Speciellt saltade. Jadå frön brukar jag ha i filen till frukost. Fast nu är ju inte fil ett alternativ längre om man ska äta veganskt.

Anmäl
2016-03-15 16:09 #8 av: veggie4every1

#5 Låter som när jag lagade tofu första gångenIllamåendeSkrattar

Tofu blir vad man gör den till. Jag köper gärna den marinerade från kung markatta och steker som den är. Men vanlig tofu måste man krydda och göra till vad man vill, den är ju väldigt neutral i smaken.

Seitan är en bra källa till protein, utan kolesterol och fett som du får med i kött. Du bör dock inte vara glutenallergisk givetvis eftersom det är rent gluten.
Tempeh älskar jag och det är väldigt användbart till det mesta. Hade du provat edamame?

Det finns ju även en uppsjö av olika ersättningsprodukter som burgare, korvar, färs etc.

http://www.getvegucated.com/latests-challenges/mimicking-meat-tofu-tempeh-seitan/

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-03-15 16:30 #9 av: nätdejtare

Nej edamame var ju inget jag kände till hellerSkrattar Tänkte på vegansk edamer-ost men så var det inte. Ang bönor så har jag eg bara smakat en gång. Det serverades vita bönor i en soppa men när jag fick en böna i munnen och tuggade på tyckte jag det var riktigt otäckt så sen provade jag inte det mer.

Fast vissa saker kan man ju lära sig tycka om också även om det tar emot att testa igen om man haft dåliga erfarenheter. Oliver t.ex kunde jag inte äta förut men nu älskar jag det.

Anmäl
2016-03-15 17:09 #10 av: tlover

#7 Jag tänkte som huvudrätt, tex bollar gjorda av frön el nötter eller en sås jord på jordnötter till tex ris.

#9 Det finns mängder av varianter av bönor som inte är som vita bönor alls i konsistens eller smak tex bondbönor, kikärter och sojabönor.

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-15 17:12 #11 av: [Synnerlig]

Om du känner att du vill få lite idéer på vad du kan äta så kolla in den här tråden där vi tipsar om en massa Youtubers som lagar vegansk mat :) http://vegan.ifokus.se/discussions/565e3e448e0e7474c9000872-youtubers


Anmäl
2016-03-15 18:59 #12 av: Sisselie

Romansallat innehåller mycket protein, jämfört med andra grönsaker, 1,9 g/100g. Äter man mycket av det kan man få i sig en hel del protein. Förutom att ha i sallad och smoothie, eller göra juice på, så går det även utmärkt att koka. Jag brukar koka och mixa det, och ha som sås.

Du kan även läsa om 80/10/10-dieten, där man bara äter frukt och grönsaker, så får du en del tips som kan vara bra, även om du inte vill äta så fullt ut.

http://foodnsport.com/index.php

http://www.30bananasaday.com

Anmäl
2016-03-16 19:10 #13 av: nätdejtare

Tack för tips och länkar!Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.