Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 5662 ggr
isla
2016-03-22 18:34

Oatly havre gödslad med slaktavfall

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22487348.ab Hur ställer ni er till detta? Jag kan inte använda Oatlys produkter oavsett, pga glutenintolerans, men jag misstänker att detta förekommer även vid odling av andra växter/grönsaker.

Annons:
Tjeja
2016-03-22 19:24
#1

🤮

Gillar inte heller Oately gillar liksom inte smakerna… kanske beror på vad växterna "matas" med…?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

isla
2016-03-22 19:34
#2

#1 Så kan det säkert vara.

De flesta (alla?) veganer avstår väl från allt som har med djurs lidande att göra, vilket då skulle göra att Oatlys produkter inte borde klassas som veganska? Jag är dålig på sånt här, eftersom jag inte väljer veganskt för djurens skull, utan för att jag själv mår bättre av växtbaserad kost.

Ominous
2016-03-22 19:42
#3

#2
Då har du valt en vegetarisk kost, inte en vegansk. 

Sålänge köttindustrin finns kvar, vilket den lär göra ett bra tag till, så är det bättre att använda det som blir över än att slänga. Självklart låter det lite illa, men det är nog mycket som odlas med slakrester, ska vi undvika allt skulle vi ha det väldigt svårt. Vegan handlar ju inte om att vara perfekt, utan att undvika onödigt lidande. 

Förhoppningsvis kommer det mer och bättre alternativ snart, i takt med att köttindustrin försvinner.

I wish I could write as mysterious as a cat

Tjeja
2016-03-22 19:43
#4

Jag gillar inte kött av mig själv. Är själv inte Vegan för jag är allt för beroende av komjölk. Men ogillar givetvis att djur plågas och tänker att varje del där jag och andra avstår från sådant som är skadligt för djur så gör man något liite liite bättre i alla fall.

Men i just detta fallet undrar jag om jag kanske ogillar oatelys produkter just för att dess smak kan påverkas av vad det gödslats med. Precis som när kyckling och kokött smakar gris och fisk för de blivit matade med benmjöl etc.

Bläääh!!!!

Önskar jag hittat något annat jag lyckats byta mitt mjölkbehov mot men inget hittills har känts som ens i närheten av att kunna kännas ok rent smakmässigt. I så fall kan jag hellre dricka bara rent vatten. men …ah..

Föredrar som sagt vegetariskt och veganmat i övrigt men är i grunden blandkostare då jag är dålig på mat och äter kött ibland för att få i mig näringsmässigt det som behövs.

Är alltså  långt ifrån så "naturvänlig" och "djurvänlig" som äkta veganer el vegetarianer. Men om alla i landet åt som mig skulle svensk köttkonsumtion minska med minst 99% om inte mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ominous
2016-03-22 19:47
#5

Är det inte så att detta endast gäller deras ekologiska mjölk, och inte den vanliga?

I wish I could write as mysterious as a cat

[Túrwen]
2016-03-22 22:53
#6

Använder mig inte av deras produkter pga. gluten och politiska orsaker så känns ju dock tråkigt om det nu skulle stämma..

Annons:
veggie4every1
2016-03-22 23:04
#7

Vi diskuterade det i den här tråden för ett tag sedan. Jag utvecklade där en del hur jag tänker kring det 🙂

http://vegan.ifokus.se/discussions/5565b5c2ce12c42c850002ef-benmjol-till-ekologisk-havremjolk

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-03-23 07:29
#8

I princip allt ekologiskt och även vissa icke-ekologiska produkter gödslas tyvärr med djur och deras avföring. Att vara Vegan handlar om att vara Vegan så långt det är praktiskt möjligt och detta är tyvärr någonting som är svårt att undvika. Men vi vet ju att ju fler som väljer att bli veganer desto mer minskar efterfrågan av djurprodukter och då måste man komma på nya och bättre sätt att gödsla på :) För mig var detta ingen nyhet, det har stått på Oatlys hemsida sedan länge så det är inte som att någon har "avslöjat" dem :P

KalleG
2016-03-23 11:00
#9

Håller med Synnerlig. Jag tänker att det är som att skjuta sig själv i foten att försöka vara den perfekta veganen. Det är att göra sig själv och strävandet mot en bättre värld för alla levande, kännande individer en otjänst.

Ju fler vi är som är medvetna om hur icke-mänskliga djur behandlas, desto fler kan sätta press på företagen att ställa om till mer hållbara produktionsmetoder.

Jag diskuterade infon på Oatleys hemsida för någon månad sedan, så för mig var det inte heller någon nyhet.

Att var och en gör det den kan utifrån de sätt som finns just nu är gott nog, som jag ser det :)

oddahviing
2016-03-24 12:02
#10

Men… ursäkta men… glömmer vi inte att jord faktiskt består av död materia, oavsett om det är döda djur, växter, frukter etc.? Ute i det vilda dör djur titt som tätt av hög ålder, och deras kroppar göder den veganska marken… det är liksom the circle of life! Nu har jag inte läst artikeln, och vet inte hela bakgrunden, men för mig låter det som biprodukter av slaktindustrin. Vad ska man annars göra av resterna? Det är ju inte för gödsel som djuren slaktas i första hand. Bättre att det går till nånting, än ingenting? När folk slutar äta så mycket kött blir det mindre slaktrester att ta tillvara på, eller hur?

'-Headlights on the highway-'

Liv03
2016-03-24 15:29
#11

Gäller detta bara den ekologiska mjölken?? Jag brukar inte köpa oatlys mjölk men jag köper andra produkter som matgrädde och påmackan.

isla
2016-03-25 01:35
#12

#10 visst är det så, att man lika gärna kan använda det, på samma sätt som man använder djurets hud till att göra skor, kläder, utrustning till hästar etc. Dock vet jag att veganer brukar avstå från produkter gjorda av djurhudar etc, därav tänkte jag att man kanske ansåg att det då var fel att använda kroppsdelarna oavsett till vad man använder det, vilket då var fel av mig. Ang döda djur i naturen så är det, som du säger, livets cirkel, dock är det ju inte riktigt detsamma som djur som dödats för konsumtion. #11 Ingen aning faktiskt.

[Synnerlig]
2016-03-25 09:49
#13

Skillnaden är väl att man utan problem kan undvika att använda djurhudar etc och då gör man det som Vegan, men att undvika mat som man har gödslat med djur är svårt då det inte står på grönsakerna vad de gödslats med och jag tror att många veganer hellre köper ekologiskt som kan ha gödslats med djur än köper saker som konstgödslats. Men jag talar inte för alla veganer såklart då jag inte vet hur alla veganer tänker kring detta.

Annons:
Ominous
2016-03-25 10:42
#14

#11 
Ja, det gäller endast deras ekologiska mjölk. Något alla jävla artiklar skitit i att nämna.

I wish I could write as mysterious as a cat

oddahviing
2016-03-25 11:56
#15

Skinn osv är ju en enorm vinst i sig, jag undrar hur mycket oatly betalar för gödslet?

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
2016-03-25 15:07
#16

Lite humor i det😉

(men nej, håller inte med om liknelsen med att köpa begagnad päls)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-03-26 14:19
#17

#16 Håller med (förutom pälsen)! Perspective folks! Perspective!

'-Headlights on the highway-'

isla
2016-03-26 22:29
#18

#13 Allt går om man bara vill och vad jag vet, kan alla individer påverka, även om en förändring kan ta lång tid. Vi är en grupp människor som just nu jobbar för att påverka industrin att sluta använda citronsyra i allt (eftersom citronsyra är jäst ur svartmögel, något som är enormt allergiframkallande), något som skapat ringar på vattnet och vi blir bara fler och fler som "tvingar" industrin att hitta bättre lösningar. Vad är det som säger att veganer inte kan påverka tillverkningen av den veganska maten? Visst är det lättare att undvika att köpa djurhudar, men om ingen säger något, så lär ingen förändring ske heller. Det är ju knappast så att de måste blanda in slaktavfall i gödslet, de gör det för att det är ett bra sätt att bli av med det. Visst lär det fortsätta, men produkter som påstås vara veganska, ska väl ändå inte tillverkas av växter som delvis gödslats med slaktavfall? Ingenting kanske sker på en dag, men alla konsumenter kan påverka, men så länge ingen gör något, så lär inget ändras. Ett myrsteg i taget, så kanske det blir en förändring med tiden?!

isla
2016-03-26 22:39
#19

#16 Wow, jag måste erkänna att jag blir väldigt förvånad och att jag helt missuppfattat veganism. Jag ser nu att ni har en helt annan syn på djur och natur än jag trodde. Jag var mycket nyfiken på att få höra vad ni ansåg om detta, men har nu förstått att jag var helt ute och cyklade, när jag frågade om detta. Tack för era svar iaf och fortsatt trevlig påsk till er! 🐣

veggie4every1
2016-03-27 00:04
#20

#19 Hur menar du nu? Tycker du då att veganer bör avstå från alla ekologiska livsmedel och stödja alternativet med konstgödsel och bekämpningsmedel?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
oddahviing
2016-03-27 13:42
#21

#19 Helt annan syn? Det tror jag inte. Jag vill inte att djur ska lida i onödan och jag tänker inte lägga mina pengar på något som uppmuntrar tortyr och ovärdiga liv. Det tror jag nog alla veganer håller som en gemensam moral. Denna fråga är något helt annat, och liksom i videon tycker jag vi ska sluta fjolla över sådant som bara är onödigt! Tar vi tag i de stora frågorna först så kommer dessa bagateller också att lösa sig.

'-Headlights on the highway-'

Tjeja
2016-03-27 14:06
#22

Jag tycker det är stor skillnad på slaktavfall dit fraktat av djurindustrier och naturligt döda djur ute i naturen som blir till naturligt gödsel där de befinner sig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
2016-03-27 14:09
#23

#19 Inga slaktade djur = inget slaktavfall.

Det som vi bör göra för att inte behöva äta grödor med slaktavfall är att förespråka veganism, inte att bojkotta ekologiska livsmedel.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-03-31 22:39
#24

#10 Det stämmer inte, jord består mest utav levande materia. Om inte jorden plöjs åtskilliga gånger och/eller gödslas med konstgödsel, då dör jorden.

Men matjord som faktiskt går att odla i består till största delen av levande materia.

l'm back

oddahviing
2016-03-31 23:48
#25

#24 ja, levande materia som bryter ner död materia? doh? >__<

'-Headlights on the highway-'

tlover
2016-04-01 07:50
#26

#25 inte bara det, vissa av dom bryter ner död materia men långt ifrån alla

l'm back

Gronstedt
2016-04-01 15:37
#27

#24: "Om inte jorden plöjs åtskilliga gånger och/eller gödslas med konstgödsel, då dör jorden." Det vart väl ett "inte" för mycket där? Det är om jorden plöjs och gödslas med konstgödsel den dör.

Annons:
tlover
2016-04-01 17:14
#28

#27 inte som jag läser det men just grammatik var inte mitt bästa ämne så jag kan ha fel. Jorden dör om den plöjs åtskilliga gånger och / eller gödslas med konstgödsel, ja.

l'm back

Upp till toppen
Annons: