Annons:
Etikettvegankost
Läst 1139 ggr
Liv03
2016-03-31 22:35

Hur gammal ska man vara för att ta kosttillskott??

Jag köpte tidningen VEGO för en vecka sedan och där stod det om vitamin B12. Jag läste där som det stod vad som kan hända om man får brist på B12 och det skrämde mig lite. Man blir trött och nedstämd, dåligt minne, stickningar i händer och fötter, dålig smak och irriterande och svidande tunga och dålig aptit. Jag har läst om vart man kan få B12 ifrån och det som kommer upp är kött, fisk, kyckling, ägg och mjölk och alger. Fast vissa källor säger att det finns så liten mängd B12 i alger att man inte kan förlita sig på att man får all B12 man behöver. Jag har sett på oatlys produkter att de innehåller B12 (det står iallafall på förpackningarna), så jag försöker äta mycket oatly-produkter och havre. Men jag är fortfarande osäker på om jag får i mig tillräckligt. De flesta veganer tar kosttillskott men jag vet inte hur gammal man måste vara för att få ta kosttillskott, jag har försökt söka på internet för att få svar men hittar inget.

Annons:
veggie4every1
2016-03-31 22:43
#1

Det är inga problem med att ta kosttillskott om man är barn. Man ger exempelvis bebisar D-vitamindroppar som tillskott.

Här har du ett tillskott som är gjort för barn🙂

http://veganlife.se/product.html/animal-parade-barnmultivitaminer

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anonym783
2016-03-31 22:43
#2

Jag är inte Vegan men jag tar kosttillskott. Det finns för barn, vuxna mm Kan för övrigt tillägga att jag är 14, snart 15.

Hakuna Matata.

Inkanyezi
2016-03-31 22:53
#3

B12 är ett vitamin vi behöver väldigt lite av, så det dröjer i regel väldigt länge innan man utvecklar en brist som märks. Det kan ta år, eftersom man i de flesta fall har ganska mycket lagrat, och det portioneras ut eftersom och kan i viss mån återanvändas.

Vissa veganska källor innehåller B12, som kan härröra från bakterier eller andra organismer - i en del fall insekter, deras larver och ägg. I fruktskal finns ofta ägg och larver av bananflugor (fruktflugor), så små att man behöver mikroskop för att se dem. De innehåller B12. Hittills har jag inte mött veganer som för den skull undviker att äta frukt med skalet. Också mjölksyrabakterier kan producera en liten mängd B12.

De extrema exempel på B12-brist som har vållat skriverier i pressen rör i något fall barn som enbart har fått modersmjölk, och där modern har B12-brist genom att hon under lång tid inte har ätit fullvärdig kost.

För att komplettera med B12 kan du ta kosttillskott, och det finns inte någon minimiålder, utan det kan tas av alla.

Ninja99
2016-04-02 02:36
#4

Det kan gå fort att få B12-brist och symtomen är verkligen inget att leka med, det kan få allvarliga konsekvenser, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet. Förutom de mycket jobbiga konsekvenserna såsom minnesproblem, nedstämdhet, domningar m.m. finns det risk för bestående nervskador om man går länge med B12-nivåer under gränsvärdet. När man märker av vissa symtom, då har det redan gått alldeles för lång tid med brist, det är inte bra att vänta på att en brist märks, då är nivåerna redan på tok för låga. Om en person ätit ren vegetarisk kost länge utan att ta B12-tillskott, finns det förmodligen inte tillräckligt med eller några lager av B12 i kroppen. Den B12 som finns i alger, främst chlorella-alger, har våra kroppar tydligen svårt att tillgodogöra sig och jag tror inte det räcker att du dricker B12-berikad havremjölk, det kan nog vara bra om du köper B12-tabletter, eller ber dina föräldrar köpa det. Men det första du bör göra är egentligen att kolla upp dina värden, det sker med ett enkelt blodprov. För om du har väldigt bra värden, så behöver du ju inte äta något kosttillskott i onödan. Du bör tänka på att kolla upp dina värden då och då (vilket alla borde göra), särskilt B12-värdet om du äter en ren vegetarisk/vegansk kost. Jag får en känsla av att du kanske går i skolan (?) och då antar jag att du kan gå till skolans sköterska/läkare om det finns någon sådan, annars en vårdcentral. Tala om vad du äter för sorts kost för att få hjälp med en kontroll och att det ev. finns en viss risk att du inte får i dig tillräckligt med B12, eftersom det finns B12 i tillräcklig mängd nästan enbart i animaliska produkter. Metylkobalamin är den sorts B12 som våra kroppar lättast kan ta upp, den är dock lite ovanligare i kosttillskott, det mest förekommande är cyanokobalamin. Jag har nyss köpt Holistics B12-tabletter, de är veganska och innehåller just den för kroppen bättre sorten metylkobalamin + folsyra. Lycka till och berätta gärna hur det går för dig! :-)

Upp till toppen
Annons: