Annons:
Etikettvegankost
Läst 702 ggr
lilssgu
2016-04-05 18:45

Hushållsekonomi i skolan

Har nyss blivit Vegan men stött på ett problem. I hushållsekonomin i skolan lagar vi varje vecka mat/bakar men varenda maträtt (förutom salladen, som ibland har ägg/mozarella i sig) innehåller animaliska produkter. Jag har en Lakto-ovo-vegetarian i min klass och tillsammans med henne lagar jag vegansk mat. Problemet är att jag inte kommer på någon vegansk mat som jag kan laga eftersom jag äter mest enkla måltider hemma (frukter, ugnsbakade rotsaker, yoghurt, pasta och nötter) och det kan vi ju inte äta varenda gång.

Har ni några tips på vad vi kan laga/baka? 🙂

(Jag misstänker också att min lärare tror att det inte finns någon god vegansk mat av någon anledning…)

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Annons:
Aleya
2016-04-05 18:47
#1

Enklast är väl att göra det dom andra gör bara byta ut ingredienser till "tillåtna". Man behöver inte göra mat mer krångligt än så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wowy
2016-04-05 18:49
#2

Kan ni inte göra lins- och bönrätter, till exempel? Det är lätt, googla på recept, och det finns säkert här på sajten också. Vegansk bakning är inte komplicerat, men jag vet inte om ni har växtdryck på skolan. Om man bakar exempelvis kanelbullar kan man behöva det. Andra här kommer säkert med bättre förslag, haha. ;)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[klarabastin]
2016-04-05 21:23
#3

Äter detta just nu och det är sååå gott! OCH BILLIGT!!!

LÄNK

oddahviing
2016-04-05 22:14
#4

Du kanske kan hitta något i den här listan? http://www.helalf.se/2014/11/13/100-veganska-recept-som-svarar-pa-fragan-vad-veganer-ater-i-alfabetisk-ordning/

Saker som är enkla att göra är ju t.ex. olika sorters burgare som man panerar i ströbröd och steker. Falafel är enkelt. Potatisgratäng…. Macaroni! Har du tillgång till sojamjölk, havregrädde, etc?  veg. tacos! Hmmm…… såndär wraps med bönor i… pajer! Finns en hel del!

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: