Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 3127 ggr
oddahviing
4/6/16, 12:48 AM

Träd i Sverige... huggs ner, planteras nya?

Har länge undrat hur det ligger till med träden i Sverige. Jag och min partner pratar mycket om det, vi är ju i Skottland och det finns knappt några träd kvar. Allt är bara bar mark och jag förstår inte hur de kan fortsätta hugga ner, men det verkar inte planteras några nya?  Hur ligger det till i Sverige? Kollar man på google maps verkar det ju ändå hyfsat tjockt med träd (jämfört med Skottland) men hur mycket huggs ner, och hur duktiga är vi på att plantera nya? Någon som vet? Jag tycker om mina träd 😢

'-Headlights on the highway-'

Annons:
sallad
4/6/16, 9:00 AM
#1

Hej!

Som skogsägare är man skyldig att plantera nytt. Gör man inte det så säger skogsstyrelsen till, och dem är inte att leka med. Ska man plantera så har man tre år på sig, om man vill ha en ''naturlig föryngring'' så har man tio år, då lämnar man fröträd som då ska yngla av sig. 🙂

-Rasmus 🌈

sallad
4/6/16, 9:03 AM
#2

Värt att nämna att man nu börjar hålla på med något som kallas hyggesfritt skogsbruk. Vilket i sin enkelhet betyder att man bedriver skogsbruk UTAN att lämna hyggen efter sig, det som blir kvar efter avverkningen är då en lite glesare skog. Bra för skogen och dem som bor där, kanske inte lika bra för plånboken.

-Rasmus 🌈

oddahviing
4/6/16, 5:23 PM
#3

Tack så mycket sallad! Det låter ju faktiskt väldigt bra, så om det fortsätter såhär i Sverige så bör det alltid finnas ungefär lika mycket skog som det finns idag? Allemansmarkerna, hur är det med dem? Vart får ikea sitt träd ifrån? Köper de från skogsägare?

'-Headlights on the highway-'

Corgitok
4/6/16, 8:05 PM
#4

Vad bra att lagen finns! 

Den kanske inte gäller när man ska bygga nya lägenheter osv men ja

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

sallad
4/7/16, 9:25 AM
#5

#3 All skogs ägs av någon. Vad du menar med allemansmarkerna vet jag inte, men all skog ägs av någon eller staten, och måste skötas enligt skogsvårdslagen, så nya träd kommer det alltid. 🙂 Ikea har varit i blåsväder då deras trä kommit från skyddsvärda skogar. Vet inte hur det är med det nu, du kan läsa mer här

#4 Om kommunen t.ex har skog måste dem sköta den enligt skogsvårdslagen, men om dem vill avverka och bygga lägenheter, så får dem det.

-Rasmus 🌈

oddahviing
4/7/16, 11:45 AM
#6

#5 Jag trodde allemansmark var bara ägd av staten men jag antar att den kan va ägd av vem som helst? 😛 Jätte intressant, och har fått svar på min fråga, tack så jätte mycket!! Glad för att vi har så bra lagar när det kommer till natur! Jag hörde från en vän jag har som äger åkermark att dem blir typ, betalda för att inte odla något, så jag antar att nya odlingsmarker inte uppkommer så ofta? Oj en till fråga 😃

'-Headlights on the highway-'

Annons:
sallad
4/7/16, 12:52 PM
#7

#6 Jo, så är fallet i Sverige. I USA kan man ju däremot avlossa skott mot någon om dem plockar en svamp på ens mark. 😃 Typ…

Nä i.o.m urbaniseringen och inflyttningen till städer så är odlingsmarker inget som det skapas så mycket av, dem växer istället igen med pionjärträd när dem överges.

-Rasmus 🌈

oddahviing
4/7/16, 3:46 PM
#8

#7 Eller hur. Här i Skottland är det ju åkrar, får och kossor överallt och man känner hela tiden att man inkräktar på någons 'revir'. Det är inte promenad-vänligt för fem öre! Ska man ut och gå får man åka långt upp i norr där i princip ingen bor. Och de hugger fortfarande ner skog, trots att det inte finns någon kvar. Var ett ställe på en kulle jag brukade ut och gå och där har de nu tagit bort en hel skog och "planterat nytt" men fan så det ser ut asså… dem har grävt gropar och planterat träden i högen bredvid gropen, alltså inte grävt igen groparna!! Sen har de sådana rör runt de flesta träd, men ingen verkar komma och kolla till det för ju mer tiden gick desto mer träd försvann och jag antar då att det är rådjuren som ätit upp skotten, eller så har någon dragit upp dem eller trampat bort, ingen aning. Tror inte det kommer bli en speciellt fin skog där. Sen där de tog en annan skog har de inte ens tagit bort allt de huggit ned, utan det ligger i högar och inget nytt planterades. Verkar inte finnas några lagar om skog.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
4/7/16, 7:22 PM
#9

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
4/7/16, 7:27 PM
#10

#8 Vad trist. :( Tyvärr sköts inte skogen i många länder, Sverige är väl ett bättre exempel även om det finns mycket brister. En riktig skog finns det knappt någon av här, en skog blir på topp rent biologiskt sett vid ungefär 300-400 års ålder enligt mig. Tyvärr avverkas dem ofta vid 80 års ålder i Sverige.

-Rasmus 🌈

landsbygdsbo
5/19/16, 11:43 PM
#11

#7

Vad man har gjort med groparna o plantorna är med avsikt. Genom att lägga en upp en hög där man sätter plantan så uppnår man 2 saker

1 ett gynnsammare mikroklimat för plantan

2 Att plantan får lite försprång före den befintliga växtligheten i form av gräs.

Och om jag inte missminner mig så har jag hört att skottarna har rätt så seriösa program med återbeskogning av idag kala områden. Men när en yta så stor som dessa är kal så är det inte så lätt att etablera skog. Därför tricket med gropar o högar.

landsbygdsbo
5/19/16, 11:49 PM
#12

#10

Det har väl aldrig funnits så mycket skog som nu i Sverige. Bekymret är väl att en så stor andel av den är monokulturer.

Den skog som idag har störst värde för arter är väl bondeskogen.

Där finner du fortfarande små bestånd av gammelskog.

Men priset på virke motiverar inte att man låter det växa i 300, 400 år.

Det skulle betyda att skogen skulle producera mellan 25 till 30% av det den gör idag.

Och skogsråvara är Sveriges viktigaste netto-export-inkomskälla.

Så utan den skulle skola, vård o omsorg krascha..

oddahviing
5/20/16, 12:11 AM
#13

Ja det kommer ta lång tid för Skottland att få igång skogarna men jag hoppas ju att de kommer görat, för just nu ser jag bara massor av träd som huggs ner och knappt några nya områden av skog. Men dessa högar förstår jag ändå inte… tyvärr hade många nya planterade "träd" (små kvistar) försvunnit över veckorna jag gick där. De som växer skyddade i en sådan tub såg ut att ha bättre chans. Och på vissa ytor har de inte ens tagit bort överblivna nedhuggna träd? Det förstår jag inte, det tar ju lång tid för träd att bli till jord.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
landsbygdsbo
5/20/16, 12:18 AM
Upp till toppen
Annons: