Annons:
Etikettveganprat
Läst 4888 ggr
[postmortum91]
2016-04-06 21:01

är det okej?

Jag undrar några saker, av ren nyfikenhet vad ni som är veganer anser om dessa frågor:

1. Är det okej för en Vegan att köra bil?
Jag tänker, man riskerar ju köra på ett djur. Då har man väl ändå ansett sig stå över djuren att riskera deras fara för sin egen skull? Eller vad anser ni? 
Vad händer om man kör på ett djur, kan man fortfarande kalla sig för Vegan då?

**2. Är det okej att äta ett djur som självdött?

3. Får en Vegan käka honung?

4. Får en Vegan ha på sig och använda material av silke och ull?

5. Får en Vegan äta katt och/eller hundmat? 

6. Är det veganskt ha köttätande djur?
Om ja, har man då ansvar för vad för slags foder man köper? Jag menar, man borde väl välja produkter till sina djur då man vet att det ändå kommer från ett bra ställe, eller är ekologiskt etc?
**
**7. Är det okej för en Vegan att gå på zoo/djurparker med inträde?
**
8. Hur långt borde man gå som Vegan?  Jag tänker, när man hugger ner skogen så går ju säkerligen insekter förlorade och även fåglars favoritträd eller kanske även hem. Är det då okej att använda toapapper baserat på trä?

Annons:
Honestyisdead
2016-04-06 21:14
#1

2, 3, 4 ,5, 7

Nej på allihop. Du får inte använda NÅGOT från djurriket. Djurfoder brukar innehålla kött/fisk.

Djurparker nyttjar ju djur så det borde inte vara ok för en Vegan.

Geru
2016-04-06 21:23
#2

Får veganer ens använda bensin? För tekniskt sett är det ju djur och växter som blivit… Lite annorlunda;) Frågan är då också hur många steg bakåt något får vara ett djur.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Synnerlig]
2016-04-06 21:24
#3

#1 Hera, är du Vegan nu? :)

[Synnerlig]
2016-04-06 21:25
#4

TS, ett tips är att du skriver (V) i din rubrik så vi vet att du bara vill ha svar från veganer :)

Geru
2016-04-06 21:25
#5

#3 I och med att veganer faktiskt har lite fasta regler sådär så kan ju andra veta om hur det fungerar med, eller hur? Eller måste du vara advokat för att veta om att det är förbjudet att mörda folk?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

IngaTrnqvist
2016-04-06 21:31
#6

"Being Vegan means trying to suck less" sa en vis person en gång. Själva ideologin går inte ut på att konsumera 0% animalier, den går ut på att förhindra förtryck av djur i högsta möjliga grad. Jag tänker inte svara på alla frågor, det ser jag ganska meninglöst men för att ta ett exempel: vi behöver inte äta honung, därför gör vi inte det. Men vi behöver ta mediciner med gelatin/laktos som är djurtestade, därför gör vi det. Likadant är det svårt att ta sig utan bil.

Annons:
Honestyisdead
2016-04-06 21:32
#7

#3 Nej.  Men de svaren kan jag efter att ha ställt frågor själv här inne och läst.

Missade att man skulle vara Vegan för att svara.

veggie4every1
2016-04-06 22:06
#8

#0 Är det praktiskt möjligt att leva utan bil så är väl det egentligen det bästa för både veganer och icke-veganer med tanke på miljön.  Man kan ju dock köra på människor också och med det resonemanget så förmodar jag att icke-veganer som kör bil anser sig stå över andra människor?😎Men kör man på någon oavsiktligt utan vårdslöshet så ser jag inte varför det skulle vara en moralisk skillnad för veganer eller icke-veganer.

Djurens kroppar är inte produkter att äta och använda även om de är självdöda. Är man på en öde ö utan ätbara vegetabilier och svälter ihjäl, då kan det vara ok.

Nej, honung är animaliskt eftersom bin inte är vegetabilier.

Nej, silke och ull är animaliska produkter.

Ja, veganer får äta hund och kattmat om det är vegetabilisk hund och kattmat. Varför vi skulle vilja det förstår jag inte riktigt, men visst, det går bra🤪

Ja, jag tycker att det är veganskt att hjälpa och adoptera köttätande djur. Vi bör ta hand om de djur som finns och jag tycker man har ansvar för fodret..

Nej, djur är inte underhållning.

Praktiskt möjligt gäller. Bara genom att leva skadar vi andra, men vi anser inte att det ger oss en fribiljett till att medvetet upprätthålla ett förtryck och utnyttja och döda andra individer i onödan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-04-07 00:07
#9

Skulle vara omöjligt för mig att leva utan bil av många anledningar. Jag vill däremot ha en bil som är så miljövänlig som möjligt och jag kör så miljövänligt jag kan. Jag har aldrig kört på något djur som tur är, men så är jag en som håller hastigheten och ofta håller utkik efter rådjur runt vägen (har bromsat in flera gånger när rådjur sprungit över). Även om jag skulle köra på ett djur skulle jag göra vad jag kan för att hjälpa det och inte åka iväg och lämna. Jag skulle fortfarande kalla mig Vegan eftersom jag inte ändrat min livsstil eller syn på djur.

Jag skulle inte äta ett djur som självdött. Tänk på dödsorsaken? Gift? Även om djuret är friskt skulle jag inte äta. Finns andra djur i naturen som behöver kadavret bättre.

Nej. Bina är viktiga små varelser som för tillfället inte mår bra, de behöver sin honung.

Jag köper inte längre silke och ull, men jag har kläder som är av ull sedan innan jag var Vegan.

Jag vill inte äta katt och hundmat, tror inte nån annan vill det heller.

Jag tycker det är ok, speciellt om man räddat ett djur eller tagit det när någon annan inte vill ha, hellre än att köpa från uppfödare när det finns så många djur som desperat behöver ett hem. Jag tror inte katter mår bra på vegansk kost, men hundar kan äta veganskt. Min partner hade hund, men väldigt dåligt om pengar så vi har inte kunnat köpa vegansk hundmat. Har inga djur längre, men nästa gång blir det vegansk djurmat.

Jag går inte på zoo eller djurparker.  Det finns sjukt hemska zoon, det finns lite bättre djurparker, men djur är ingen attraktion. Om något skulle jag hellre åka på safari där djuren är i sin naturliga miljö istället, eller köra snorkling/dyka.

Jag hoppas kunna installera en rump-dusch vid sidan av toaletten så man slipper papper. Jag försöker att inte slösa naturens resurser i onödan. Jag har en menskopp istället för bindor och jag försöker vara så miljö vänlig i alla mån jag kan där det är möjligt.

'-Headlights on the highway-'

[postmortum91]
2016-04-07 04:35
#10

#9 skojar du med mig? Jag kan köpa när ni säger att vi människor inte behöver animalier men en hund ÄR köttätare. En hund ska ha foder baserat på kött liksom katter. Enligt min mening ska man inte ha hund om man tänker ge den köttfritt foder. DET borde inte vara veganskt, att tro att sin egen övertygelse även ska föras över till sitt köttätande husdjur. Gå in på hundar iFokus och skriv samma där, du lär inte få mycket gehör för dina veganhundstankar

Wellcraft
2016-04-07 07:19
#11

Hoppas det är okej om jag flikar in med en egen fråga postmortum?
Säg till annars.

Jag har länge undrat, eftersom att veganism är att undvika allt djurförtryck i den mån man kan.
Jag vet till exempel en människa som  väldigt gärna vill bli Vegan, men på grund av hälsa funkar inte detta hela tiden och hen måste komplettera med kött.
Men eftersom att hen undviker animalier i den absoluta mån hen kan,  räknas hen som Vegan?

Räknas man som Vegan om man gör sitt yttersta för att undvika animalier oavsett vad? Även om ens kost består av mycket animalier för att inget val finns?
(och jo, det finns folk som inte klarar sig på enbart veganskt).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Synnerlig]
2016-04-07 09:32
#12

#5 och #7 jag uppfattade "vad ni veganer anser om dessa frågor" som att TS vill veta vad veganer anser helt enkelt :P

oddahviing
2016-04-07 11:23
#13

#10 Vet flera hundägare som haft hundar med problem så som exem, och de har blivit rekommenderade "ren" ovegansk hundmat av hög kvalité men inte blivit av med problemen. Bytt till vegankost och exemen försvinner. Skiter i vad andra tycker om detta, hundar är omnivorer och kan klara sig på vegansk kost. Hundar är inte vargar längre, de är framavlade och har länge fått rester av människokosten. Jag går på erfarenhet, inte vad andra tycker och tänker.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Honestyisdead
2016-04-07 11:28
#14

#13 Få människor kan få mig arg. Men sådana som skaffar djur och sedan inte ger artanpassad föda är av dessa få.

Gör av med hundar och skaffa en kanin. Finns inget värre än veganer som påtvingad köttätande djur sin egen kost.

oddahviing
2016-04-07 11:35
#15

#11 Det är skitsnack. En människa kan klara sig bra på vegankost och jag förstår inte hur man får för sig att man måste äta kött pga. sina hälso problem - kött och mjölkprodukter är det SKADLIGASTE vi kan trycka i oss! Kött har dessutom ett beroendeframkallande ämne i sig som gör att vi känner att vi måste äta det. Har man varit ifrån kött ett tag och äter en BRA vegansk kost som inte endast innehåller sallad (vet flera som sagt att de äter vegansk, men de äter någon slags bantnings-vegansk-diet) så kommer man att slutligen må mycket bättre. Jag har själv upplevt detta, men det händer inte över en natt - det tar flera månader. Kroppen byter inte ut sig på en vecka ---> https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/84/70/c5/8470c56e578ad0e78a20aee7e6e711ee.jpg

Det finns inga vitaminer som man missar att få i sig genom en vegansk kost förutom B12 och vitamin D, men det är inte ovanligt för köttätare att också ha brist på dessa två. Många upplever att de behöver fortsätta äta kött och en diet rik på fett och detta är för att fett är antiinflammatorisk. Man känner sig bättre av att äta mycket fett, men i grund och bottnen så ligger problem endast latent - de finns fortfarande där.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2016-04-07 11:39
#16

#14 Seriöst, hur kan du dömma så hårt? Jag känner till ett par superglada hundar som äter en vegansk diet utan hälsoproblem, varav en som nått en väldigt bra ålder utan att ha haft några komplikationer. De är ute går varje dag och har ägare som verkligen älskar dem och bryr sig om dem i högsta mån. Sluta nu.

'-Headlights on the highway-'

Ninja99
2016-04-07 11:56
#17

#8 du är så bra, jag fick mig ett gott skratt av ditt inlägg. 😂 Kunde definitivt inte sagt det bättre själv. Hade jag kunnat skulle jag gillat ditt inlägg 100 gånger till. 👍 Med postmortum91s argument får ju vi veganer inte heller gå ut och gå på promenad, eftersom vi ju i så fall riskerar att trampa på något djur. Hur kan du ens tänka i de banorna? Ska vi sluta andas också då menar du? Så **** så klockorna stannar… Och jo, jag undviker, om det går, att trampa på en myra, skalbagge etc. när jag är ute och går, jag flyttar maskar som ligger på asfalten om de riskerar att bli överkörda till jord/gräs om det finns. Jag försöker så långt det är möjligt att respektera och visa hänsyn till ALLT liv på denna jord och hjälper även människor om jag kan.

veggie4every1
2016-04-07 13:01
#18

#17 Haha🤗

Fråga #5 har jag aldrig hört förut…🤔😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
veggie4every1
2016-04-07 15:13
#21

_Diskutera fortsättningsvis hund och kattmat i de trådar vi har för det. _

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wellcraft
2016-04-07 18:41
#22

#15 Bättra på tonen, tack.
Det finns flera människor som inte klarar sig på enbart veganskt. Hur kan du säga emot det? Är du överläkare?
Det var inte längesedan en användare var härinne och förklarade att i och med sitt sjukdomsläge så kunde hen inte enbart äta veganskt, kommer inte ihåg exakt vem - men hen brukar vara aktiv på reptil.ifokus.

Men tack för det otroligt trevliga bemötandet. Jag drar mig undan, du är inte riktigt på min nivå. Jag diskuterar inte i sandlådan 😴

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2016-04-07 18:46
#23

#22 Ignorans kallas det. När man inte förstår att veganmat inte passar alla. Att alla inte kan överleva på det.

Geru
2016-04-07 19:04
#24

Tror det var länge sedan jag såg så mycket psuedo-vetenskap i ett inlägg som jag gjorde i #15.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

oddahviing
2016-04-07 19:22
#25

#22 överläkare har ingen examen i diet.

'-Headlights on the highway-'

Paxxie
2016-04-07 19:32
#26

1. Är det okej för en Vegan att köra bil?
Ja, eftersom bil är en nödvändighet för många och veganism handlar om att undvika att utnyttja/skada djur i den mån man kan.

**2. Är det okej att äta ett djur som självdött?
**Nej, eftersom det understödjer iden att djur är mat. Precis som att man inte äter en människa som har självdött äter man inte ett djur som har självdött.
**
3. Får en Vegan käka honung?
Nej, det är en djurprodukt.

4. Får en Vegan ha på sig och använda material av silke och ull?
**Nej, se ovan.
**
5. Får en Vegan äta katt och/eller hundmat?
**Vet inte riktigt varför någon skulle göra det, men ja om det är veganskt och nej om det inte är det.
**
6. Är det veganskt ha köttätande djur?
Om ja, har man då ansvar för vad för slags foder man köper? Jag menar, man borde väl välja produkter till sina djur då man vet att det ändå kommer från ett bra ställe, eller är ekologiskt etc?
**Är väl en ganska omdebatterad fråga, men jag skulle säga ja. Givetvis förutsätter det att djuret är adopterat från ett djurhem eller liknande och inte kommer från en uppfödare. Själv har jag valt att inte ha köttätande djur då jag inte skulle vilja köpa/hantera kött.

**7. Är det okej för en Vegan att gå på zoo/djurparker med inträde?
**Nej, djur är inte underhållning och det är inte veganskt att stödja den iden med pengar.

**8. Hur långt borde man gå som Vegan
**Så långt som man själv känner är möjligt. De flesta av oss lever ju inte isolerat från samhället vilket betyder att vi måste till viss mån anpassa oss efter omvärlden och omöjligen kan undvika att utnyttja/skada djur i alla situationer. Om det inte finns något rimligt alternativ till att använda djurprodukter finns det ju inte så mycket att göra (förutom att försöka utveckla alternativ till framtiden, såklart.)

Honestyisdead
2016-04-07 19:54
#27

#25 Det kan dom ha. Beror helt på vad dom valt att läsa.

Annons:
oddahviing
2016-04-07 20:07
#28

Jag trodde denna tråd riktade sig mot veganer och vad dem tycker och tänker om olika frågor, jag har bara sagt vad jag tycker och tänker, varför bli så himla defensiv?

'-Headlights on the highway-'

Ominous
2016-04-07 20:23
#29

1. Är det okej för en Vegan att köra bil?
Ja, sålänge man bromsar för djur och kör ansvarsfullt. 

2. Är det okej att äta ett djur som självdött?
Ser ju helst att andra köttätande  djur äter det i första hand, men ser egentligen inget moraliskt problem i det. Däremot rätt äckligt och onödigt :E
Jag skulle säga att det är lite konstigt att göra som Vegan, men inte gör en till en ovegan.
3. Får en Vegan käka honung?
Nej 

**4. Får en Vegan ha på sig och använda material av silke och ull?
**Nej, en Vegan undviker att använda animaliska produkter i den mån möjligt, även utanför kosten. Däremot kan man fortsätta använda slut på de saker man köpt innan man blivit Vegan, hellre än att slänga. Jag skulle säg att man inte kan köpa ull eller silke som Vegan

Sen kan man diskutera om får som blivit räddade och måste rakas lite grann för att inte svettas ihjäl. Jag kan se det som okej att använda, sålänge man är väldigt noga med att de har det bra och verkligen blivit räddade.

**5. Får en Vegan äta katt och/eller hundmat? 
**Uppenbarligen inte.

6. Är det veganskt ha köttätande djur?
Om ja, har man då ansvar för vad för slags foder man köper? Jag menar, man borde väl välja produkter till sina djur då man vet att det ändå kommer från ett bra ställe, eller är ekologiskt etc?
Det kan diskuteras. Många veganer har husdjur som äter kött och det finns olika åsikter om det. Katter(tex) behöver kött för att överleva, till skillnad från oss människor. Det är alltså mer försvarbart att ge en katt kött, än att äta de själva.

Anser det däremot inte en vegansk handling att gå in på blocket och köpa en random huskattunge av en oseriös uppfödare som håller på med byb.

7. Är det okej för en Vegan att gå på zoo/djurparker med inträde?
Jag tycker inte det. Om det är räddade djur med utbildningsinriktning, ja kanske. Beror ju på vilket ställe. Att lära och informera barn och vuxna om olika djur är positivt.

**8. Hur långt borde man gå som Vegan
Jag tänker, när man hugger ner skogen så går ju säkerligen insekter förlorade och även fåglars favoritträd eller kanske även hem. Är det då okej att använda toapapper baserat på trä?
**Man ska gå så långt som man själv vill. Vill man undvika att använda dasspaper kan man göra det, känner man  att man inte kan/vill så gör man inte. Det finns bidé ;)

Att vara Vegan handlar inte om att inte skada djur överhuvudtaget, utan om att undvika onödigt lidande. Vi veganer gör väl olika saker för djuren och deras natur som vi delar. Vissa källsorterar nitiskt, vissa köper veganska skor för några tusen, vissa handlar endast ekologiskt. Vissa har inte dessa möjligheter, eller bara några av dem. Vi gör det vi känner att vi orkar och kan, och förhoppningsvis blir vi duktigare och duktigare :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2016-04-07 20:25
#30

Det lättaste sättet är att tänka "vad är möjligt att göra för att undvika att utnyttja/skada ickemänskliga djur?". Jag måste åka tåg, för det är inte rimligt att jag ska gå fem mil till jobbet. Ingen BEHÖVER honung, ull eller silke, därför är det inte veganskt. Det är bättre att "vara så bra som möjligt" än att totalt skita i alla andra. Angående köttätande djur tycker jag att det är okej om djuret kommer från ett djurhem eller liknande, det är definitivt inte okej att föda upp djur (men uppfödningen är nog alla veganer överens om).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2016-04-07 20:45
#31

#30 
Jag är för och stödjer seriös kontrollerad avel :)
(Med vissa förutsättningar såklart)

Men jag håller åsikter om att det är okej och normalt att vilja ha husdjur. För mig är det väldigt viktigt att ha katt(och att de har det bra såklart). Att man är emot att ha husdjur förstår och respekterar jag däremot, och då förstår jag att man inte gillar avel. 

Men eftersom jag är "för" att ha husdjur och djuren måste komma från någonstans så ser jag helst att de kommer från antingen katthem eller seriösa uppfödare. :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2016-04-07 20:47
#32

#31 Är du Vegan? Det kan väl inte vara veganskt att vilja att människan fortsätter föda upp djur som bara finns för vår skull? Förklara gärna hur du ser på det! :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-04-07 20:49
#33

#28 Vem skriver du till?

veggie4every1
2016-04-08 20:44
#34

#0 Jag är nog inte den enda som undrar över fråga #5. Hur tänker du där?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[postmortum91]
2016-04-09 06:13
#35

#34 haha jag ubdrar väl mest bara teoretiskt

hyvetytte
2016-04-09 08:25
#36

Jag är Vegan men jag blir faktiskt lite rädd av att vissa veganer går så hårt åt köttätare och tror att de vet allt om alla människors behov och hälsa, man kan ALDRIG säga att en viss människa klarar sig utan animalier. Vill vi övertyga människor om att veganism är det rätta så tror jag att det är fel väg  med dessa anklagelser, många blir väl rent av anti-veganer bara av bemötandet.

oddahviing
2016-04-09 12:25
#37

#36 Enligt allt jag läst om med diet hälsa etc. och egna erfarenheter så tror jag att så är fallet. Jag tänker inte ursäkta mig för att jag säger vad jag tycker och tror. Jag förstår inte hur man kan gå så hårt att säga att en människa inte klarar sig utan animalier - det finns ingen fakta om detta, lika lite som att det finns ordentlig fakta om att man KAN klara sig helt utan animalier trots att man blivit 'tillsagd' att man inte kan. Vem har rätten att säga att man inte klarar sig utan animalier? Det är ju precis det veganismen bevisar att man gör. När man gör det ordenligt. Och så lite smileys för att visa att jag inte menar något illa men alla tror det för skrift kan misstolkas 🙂🙂🙂

'-Headlights on the highway-'

Geru
2016-04-10 00:20
#38

#36 Det är lite kul när #37 precis bekräftar det som du sa:D 

#37 Sist jag kollade så är veganer och vegetarianer sjukare än dom som äter kött. Då pratar vi alltså inte överviktiga, utan normala personer. Det har ju varit flertalet studier på senare tid som visat just det. Så nä, jag tror jag behåller min hälsa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ninja99
2016-04-10 02:39
#39

#38 Geru åh, snälla, kan du ge länkar till dessa "flertalet studier" som visat att veganer och vegetarianer är sjukare än dom som äter kött - de vill jag jättegärna läsa! 😆

Geru
2016-04-10 10:37
#40

#39 Det var ett tag sen, helt ärligt, men nu på senaste läste man att manliga veganer har sämre simmare(Alltså spermier). 

Det är även problem med testosteron ofta. Något som märks tydligt rent praktiskt, eftersom män som äter veganskt inte direkt är välbyggda. 

Du får vänta tills jag orkar leta länkar åt dig om du vill ha studien rakt av, men problemet här är att jag aldrig fått svar när jag begärt länkar för studier om att vegansk mat skulle vara bra. Så får helt enkelt se när jag orkar:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

oddahviing
2016-04-10 11:31
#41

#40 INTE DIREKT ÄR VÄLBYGGDA? http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios_men

VAD SNACKAR DU OM??????

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Ominous
2016-04-10 15:02
#42

#32 

Ja, jag definerar mig själv som Vegan nu. Eller påväg dit ungefär. Jag är inte perfekt alltså🤪

Som jag sa, jag är "för" att ha husdjur. Jag har husdjur själv och jag tycker det är okej. Sen tycker jag många djur, speciellt katter, har väldigt låg status. Jag vill höja katters status och värde genom seriös avel. Jag vill att en katt ska kosta minst 6k och alltid vara chippmärkt och vaccinerad. Jag vill att den ska ha stamtavla och avlas fram för att vara så frisk som möjligt.

Ta det jag säger nu så öppensinnat du kan, och jag menar det med all kärlek. Många veganer jag har mött har väldiga fördomar mot raskattsavel. Har stött på väldigt grova fördomar och oftast lika dåliga och emotionella som vissa stereotypa köttisar… 

Säger inte att du är det, det har jag ingen aning om. Men vill inte ha missuppfattningar om vad det är jag förespråkar. Alla katt klubbar fokuserar väldigt mycket på  hälsa, det är alltid nummer ett. Har man en katt som inte går igenom testerna felfritt eller ger avkommor med problem så får man avelsförbud direkt. De har årliga möten om hur man ska förbättra vissa problem som finns hos vissa raser, som tex perser. 

Jag har hört många säga saker som att raskattsavel avlar på "SJUKA KATTER SOM KNAPPT KAN ANDAS!!!". Det stämmer såklart inte på långa väger.

Jag är alltså för seriös raskattsavel där man registrerar katterna och är med i en klubb och följer deras regler. Som någon som har erfarenhet av att ha varit hos en uppfödare kan jag säga att det är absolut så jag vill att all kattuppfödning och försäljning ska gå till. Du kan inte komma och säga "hej, jag vill köpa en katt, kan jag komma till helgen". Du måste presentera dig och berätta vad du kan erbjuda, vara bered på frågor och få vänta i månader på att hitta en uppfödare med kull nära dig.

Min uppfödare var hemma hos mig till och med. Hon hörde även av sig och kontrollerade att han kastrerades, bett om bilder osv. Vissa uppfödare kastrerar til och med sina katter innan försäljning, för att minska på buskaveln. 

För att förtydliga. Jag är inte för själva rasen, utan hur det är upplagt. Två renrasiga katter kan få kattungar som inte är raskatter,  om de inte registreras. Jag är alltså inte för alla blocket annonser med "Birma/ragdoll blandning säljes", eftersom de inte är registerade eller tillhör kontrollerad avel.

I wish I could write as mysterious as a cat

Paxxie
2016-04-10 17:37
#43

#38: Även jag är väldigt intresserad av att läsa dessa studier, då jag hittills inte läst någon som stött påståendet att en korrekt veganskt diet skulle vara ohälsosam. Det finns förvisso tvivel om att det verkligen är mer hälsosamt att vara Vegan än icke-vegan (beror såklart mycket på just vilka hälsoaspekter som utvärderas), men det är ju en annan sak. Har några studier jag kan länka om det är intressant.

Geru
2016-04-10 19:17
#44

#41 Små hela bunten där, tycker jag? Har du tittat på "riktig" bodybuilding.

#43 Jag vet. Jag ska bara komma ihåg var det var jag läste det. Googla det är ju fullständigt värdelöst, det kommer bara upp pro-vegan saker, och ingen studie(även fast jag specifikt söker med studie, wtf google?)

Jag har dock en studie som säger att veganer lider av psykisk ohälsa mer än vanliga individer, men det är ju inte riktigt det som vi pratar om. 

Jag skulle fortfarande vara intresserad av att se någon göra en dags kostschema för mig, ur en vegansk synpunkt. Kcal ska då ligga på runt 3.5k. Och inget mer 4-5 romansalladshuvuden för att täcka ett proteinbehov… Seriöst…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vendelay
2016-04-10 21:57
#45

#42 Jag är genuint intresserad av ditt svar och tar in det så fördomsfritt som möjligt! 🙂

Jag förstår hur du menar. Jag håller såklart med om att seriös rasavel med friska katter med ordentliga uppfödare som håller koll på kastrering osv är "bättre" än alla huskatter som slängs ut i skogen eller säljs på Blocket för 50 kr. Jag förstår också att det inte avlas på sjuka katter inom seriös avel, även om det är en vanlig missuppfattning (speciellt när det kommer till t.ex. perserkatter). 

Däremot kvarstår min fråga om hur det vore moraliskt rätt. Vi håller ju med om att det är fel att föda upp djur för att de ska slaktas. Varför är det att föda upp katter "bara" för att vi ska få kompisar? Katterna föds ju inte upp för att ha liv, de föds ju upp för människans skull. För att vi ska kunna ha husdjur. Hur tänker du kring det?

(Jag är så osäker på om jag låter arg haha, men som sagt, jag är genuint intresserad 😛🙂)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-10 22:02
#46

#44 "Riktig bodybuilding" = Steroids, dude.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2016-04-10 22:06
#47

#44 Jag gjorde ju ett kostschema.  Varför ska jag ta min tid att göra ett till som går efter ditt kcal behov om jag vet att du inte ens kommer prova?

'-Headlights on the highway-'

Ninja99
2016-04-11 11:01
#48

#40 Geru. Du skrev "Det har ju varit flertalet studier på senare tid" och jag vill fortfarande gärna veta vart jag hittar de "flertalet studier" så att jag kan läsa dem. Du hänvisar ju till att du läst dessa studier, flera stycken dessutom - eller var det bara en, för plötsligt skriver du "studien" i nästa inlägg? - då måste du väl ändå veta var de finns, eller åtminstone vilka som ligger bakom alla dessa studier så att de går att hitta igen? Att skylla på att någon annan inte gett dig en länk någon gång håller inte, det är lite dagisnivå på det argumentet.

Annons:
Geru
2016-04-11 17:19
#49

#46 Nope, men dom som jag såg bild på där var inte speciellt stora. Så nä, jag pratar inte om steroider. 

#48 Alltså, jag jobbar, skriver här när jag kan. Jag kan just nu inte lägga ner den tid det tar att hitta var jag läste det. Du får helt enkelt vänta, precis som jag sagt till föregående talar, om du har ett problem med det får du väl helt enkelt skita i vad jag säger istället?

Och skyller på vadå? Du tycker inte det är dubbelmoraliskt att göra så :)?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ominous
2016-04-11 18:51
#50

#45 
 Jag kan tycka att det är lite osmakligt med själva aveln, "du ska paras med den, och den ska paras där". Jag tycker inte det är fint.

Jag brukar ibland säga att jag inte är emot att ha husdjur, men jag är emot att andra har husdjur. HahaGalen

Grejen är väl att jag alltid tänker mig som jag själv behandlar min katt. Min katt är min familjemedlem. Att jag adopterade en katt ser jag ungefär som att jag skulle adoptera ett barn. Jag ser inget fel i att adoptera ett barn eller en katt, förutsatt att man är väldigt ansvarsfull och visar kärlek. 

Barn är inte heller varelser som väljer att födas eller väljer sin familj, inte heller en katt. Det är ungefär så jag rationaliserat "köpet" och "ägandet".

Jag tror väl också att katter har det bra och mår bra av oss också, i rätt hem(såklart). Jag ser det som ett utbyte av kärlek, som jag skulle till ett barn. Jag kan bara hoppas och tro att min katt också känner det. Det tror jag faktiskt.

Det är skillnad på katt, som är domesticerad och tamt. En katt spinner och mjauar på människor, något den bara skulle göra som kattunge hos sin mamma. 
Jag hade en sköldpadda innan som jag "räddade". Trots att jag gav henne ett så stort akvarium jag fick plats mycket tycker jag aldrig att det var tillräckligt stort. Inte som jag själv skulle vilja ha det. Jag kan aldrig tycka det är acceptabelt att stödja avel av sköldpaddor eller andra "bur"-djur, för jag tror inte att de kan ha det bra.
Men du förstår hur jag ser skillnad på det två? En katt är alltid mer fri. Vill din katt inte bli upplockad så kan du inte lyfta hen, är hen arg lär hen bajsa i din säng. Som jag ser det kan vi ha ett symbiotiskt  förhållande, trots olika arter.

Nu är jag självklart inte för det kattägandet som det ser ut idag, men jag vill förändra och förbättra hellre än förbjuda.

Det är svårt att svara på din fråga, mer än att jag tycker att det är okej(med reservationer). Jag ser att katterna föds upp för att ha ett liv med oss, som vi skaffar barn för att ha ett liv med oss.

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: