Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1433 ggr
Splish
4/18/16, 10:44 AM

En mjölkbondes svar

Hej allihopa! På arlas hemsida så finns det en sektion som heter "fråga bonden" där man kan mejla en mjölkbonde med sina frågor och funderingar och få svar på dem. Vilket jag tog mig chansen till att använda för att fråga dem om den etiska aspekten gällande deras yrke. Mitt mejl kanske var för fattigt eller bra, ni kan se det för er själva. Och svaret jag fick från denna mjölkbonden är även diskutabelt, Själv så instämmer jag inte med delar av hennes resonemang. Men personligen så är jag väldigt dålig på vegan-argument och tycker det är svårt att svara på vissa grejer hon tog upp t.ex som strypgreppet på hundar, katterna, parningsvilligheten osv. Vad är era tankar och motargument emot Inger (mjölkbonden)? Mitt mejl löd såhär: Hej Inger! Tack för att du erbjuder din tid till att svara på frågor, det är mycket uppskattat! Jag skulle vilja höra och ta del av dina tankar och värderingar när det gäller detta yrke som mjölkbonde. Hur känns det och hur står du till svars till dessa frågor mentalt när du Inseminerar dina kor? Vilket i praktiken kan jämföras med ett sexuellt övergrepp. Och sedan lyder samma fråga, Hur känns det att ta iväg kalven ifrån komodern när den föds? Och tänker mjölkbönder på att det är mjölk från en moder avsedd till sitt barn som man i sin tur stjäler för att försörja oss människor? Personligen har jag varit en nöjd arla konsument i många år. Men efter att ha funnit ut sanningen om mjölken som jag blint trodde var naturligt för kor att producera, var tyvärr lika vanligt som min bröstmjölk jag fick dia på som barn, har jag sedan dess avstått från att konsumera det. Detta meddelande har inga avsikter att attackera mjölkbönder och individer med denna sysslosättning. Men jag vill bara genuint veta hur det känns för er som upplever och utför detta var dag ur erat perspektiv. Tack Inger för att du tar dig tid för att svara på min fråga, jag önskar dig ditt bästa och ha en fortsatt bra dag! Mvh Anna Mjölkbondens svar: Hej Anna! Inseminerar dina kor? Jag ser inga problem med det, det gör inte ont på kon. Om man ska fortsätta att ha kon måste hon bli dräktig på nytt antingen genom naturlig betäckning med tjur eller genom artificiell insemination. OM vi väljer insemination har vi större möjligheter att skapa ett djur som blir bra eftersom de tjurarna ä'r varudeklarerade. Kon slipper eventuella infektioner som en tjur kan sprida. TJurar är också farliga att hantera. Vilket i praktiken kan jämföras med ett sexuellt övergrepp. Man kan inte likställa saker som man gör med djur med människor. Isåfall skulle man säga att man leder hundar i stryptag när de har koppel. Att innekatter är i fängelse att varje människa som äger ett par skor i läder är en bödel. Det är överdrivet tycker jag. Nej, kon är alltid parningsvillig då hon insemineras, dvs brunstig, Brunsten varar bara i 18 timmar var tredje vecka. Förhoppningsvis blir kon dräktig och då har det bara hänt en gång på ett år. Och sedan lyder samma fråga, Hur känns det att ta iväg kalven ifrån komodern när den föds? Nödvändigt. Men innan dess får den vara tillsammans med kon i 1-4 dygn. Det är bra för dem båda två, men om de är tillsammans för länge blir bandet för hårt och då blir kon stressad vid avvänjning vilket inte sker om man gör det tidigt. Och tänker mjölkbönder på att det är mjölk från en moder avsedd till sitt barn som man i sin tur stjäler för att försörja oss människor? Nej vi mjölkbönder har inte tänkt så på 7000 år utan istället tänkt på att vi gett våra barn värdefull näring. Jaha då får jag önska diur lycka till. Nu vet du i alla fall att vi mjölkbönder inte har dåligt samvete för hur vi sköter våra djur utan tvärtom är stolta över det engagemang om djurvälfärd vi har. Jag känner alla mina 50 kor som individer. Vänliga hälsningar Inger Länk till "Fråga Bonden" http://www.arla.se/om-arla/kontakta-oss/fraga-inger/

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Annons:
[klarabastin]
4/18/16, 1:00 PM
#1

" vi gett våra barn värdefull näring."😂

vendelay
4/18/16, 3:34 PM
#2

Jag har inget vettigt att säga men måste bara få ur mig hur ledsen jag blev över hennes svar. Hur kan det kännas "nödvändigt" att kidnappa (för det är ju faktiskt vad de gör) kalven från sin mamma? Hur kan någon vara så kall att de kan säga att det inte är sexuellt övergrepp bara för att individen inte är en människa?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
4/18/16, 4:37 PM
#3

#2 Det kallas speciesism…😕

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Ominous
4/18/16, 6:41 PM
#4

Först säger hen att man inte kan likställa djur med människor, och att det är nödvändigt att ta kossans barn ifrån henne. Sen säger hon att hon ser sina kossor som individer? 
Jag skulle påstå att hon ser dem som objekt, en vara, och en tillgång. 

"kon är alltid parningsvillig". Låter som något draget direkt hur medeltiden eller bibeln. Bland det vidrigaste jag läst på länge. "Kvinnor är alltid  villiga" eller "kvinnors kroppar är våra att göra vad vi vill med".

Att se på andra som annat än kännande individer har alltid använts för att ursäkta sitt eget beteende.

I wish I could write as mysterious as a cat

oddahviing
4/18/16, 6:50 PM
#5

Hon pratar om djur som om de vore objekt, tyvärr, och jag tror tyvärr det är så många ser dem, och har lärt sig att se dem. Hon är säkert stolt över sitt yrke etc. men det är för att hon i mina ögon inte vaknat upp till verkligheten och satt sig själv i samma situation som kossan, speciellt inte när kalven tas ifrån henne. Det finns bönder som insett vad de gör, både för denna planet och för kossornas liv, som slutar vara bönder, men de är nog väldigt få. När man ägnat hela sitt liv åt något så är det svårt att bryta mönstret, och man nästan intalar sig själv att allt är bra trots att man innerst inne vet att något inte står riktigt rätt till. Hela ens värld krossas, men man står och envist håller ihop den eftersom man är rädd för vad som ska hända när man förlorat den. Fler och fler studier tyder på att mjölk är väldigt dåligt för ens hälsa, och moralen ifrågasätts numera starkt i detta samhälle.

Vet inte om hon inser att mjölk absolut ger värdig näring till tumörer, men det känns som att de flesta bönder inte ifrågasätter vad de lärt sig från sina föräldrar och de äldre generationerna. Har kanske mer med kunskap att göra… eller vad man väljer att ta till sig för slags kunskap… plockar bort de dåliga delarna.

'-Headlights on the highway-'

Lustgas
4/19/16, 11:48 AM
#6

Angående alla de här liknelserna: De flesta veganer är ju emot djurhållning överhuvudtaget (såtillvida de inte adopteras), och det är väl ingen Vegan som köper läder - så ja, att hålla katter inomhus är utifrån den synpunkten att ha dem i ett fängelse etc.

Och att kon blir stressad vid avvänjning om man skiljer åt dem för tidigt - varför måste man åtskilja dem överhuvudtaget?

Slutligen, "7000 år". Om hon menar att det är okej bara för att vi "alltid" gjort så, gäller det andra saker som också "alltid" varit okej - fram till dess vi insåg att vi hade fel? Tänker på allt ifrån slaveri till rösträtt.

Annons:
Liv03
4/19/16, 3:47 PM
#7

"Man kan inte likställa det man gör mot djur med människor"!!!! Hon ser sina kor som individer men ändå så stjäl hon deras barn, och tycker det är fel att likställa sina "älskade" kor med människor!! Detta har jag alltid tyckt är konstigt. När jag var yngre läste vi om olika yrken. Då var det en bonde som sa att hen ville bli bonde för att hen tyckte så mycket om djur. Jag tänkte hela tiden på hur kul det egentligen var för hen när slaktbilarna kommer. Jag tycker synd om de "djurälskande bönderna" som tvingas lämna över sina djur till slaktaren. Men jag tror inte riktigt på det där, hur kan man älska djur men endå sälja de till bödeln. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att få betalt av någon som ska slakta min hund, för att sedan sälja honom till någon främling som ska äta hans kropp. Eller göra min hund gravid och mörda valparna och ta mjölken och sälja till någon främling som ska dricka det (nu är han en hane men endå), så varför skulle en bonde kunna göra det med sina kor om hen älskar de??

vendelay
4/19/16, 4:59 PM
#8

Jättebra skrivet av #6 & #7

Ang. katter. Veganer är ju emot uppfödning av djur eftersom djur inte finns till för våra egna syften, och de veganer som har t.ex. innekatter har ju oftast räddat dem från katthem eller liknande. Självklart är det fel att hålla dem instängda och hålla dem som sällskapsdjur men om alternativet är att döda dem eller låta dem springa vind för våg utomhus förstår jag inte hur det kan ses som så elakt att ha innekatter. De flesta katter mår absolut inte dåligt av att vara innekatter heller. (Viktigt bara att kastrera sina katter för att inte föda upp fler domesticerade djur för människans vinning)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
5/1/16, 8:26 AM
#9

#8

Och vad är alternativet för de kor som finns idag?

Skulle mjölkproduktionen upphöra så skulle de ekonomiska resurserna för foder upphöra = slakt……

Alternativet vore ju att släppa dem vind för våg. Men det är ju både du och jag överens om att man inte kan. Om man byter din katt mot ko.

oddahviing
5/1/16, 12:36 PM
#10

#9 Alla veganer är nog överrens om att antalet kossor skulle minska. Men som sagt, allt händer inte på en dag. Det skulle då bli en gradvis förändring över flera år. Mindre insemeneringar, och de kossor som går till slakt ersätts inte med nya kossor. Du är ju bonde? Det borde väl du förstå?

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
5/1/16, 12:37 PM
#11

#9 Jag har skickat dig massor av artiklar och inlägg om detta, förstår inte varför du fortfarande håller på och skriver samma saker over and over när du redan har fått ett svar?

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
5/1/16, 1:49 PM
#12

#9 Förlåt men du låter som en gammal trasig LP-skiva. Du upprepar dig verkligen i alla trådar. Kan du inte bara nöja dig med de svaren du får i en tråd och gå vidare? Du kan inte förvänta dig andra svar liksom :P

landsbygdsbo
5/1/16, 2:02 PM
#13

Jo visst, men om ingen dricker mjölken eller äter köttet, för det är ju vad ni vill eller hur?

Då blir det att döda djuren till ingen nytta och hur rimmar det med er filosofi?

#12 och svaren är förbluffande lika en gammal repig 45;a  (EP  skiva )

Annons:
[Synnerlig]
5/1/16, 4:00 PM
#14

#13 Så sluta ställ samma frågor hela tiden, haha xD

landsbygdsbo
5/1/16, 4:03 PM
#15

Det är nog mången politiker som önskar att journalister slutar ställa så besvärliga frågor.

Ni tycks lida av samma sjuka, allergi mot besvärliga frågor 😃

Liv03
5/1/16, 4:14 PM
#16

Landsbygdsbo, du kan ju skapa en ny sajt. Landsbygden iFokus!! Där kan du och andra diskutera veganismens negativa påverkan på er bönder. Det börjar bli lite jobbigt när varje tråd spårar ur… Bara en idé!!

[Synnerlig]
5/1/16, 4:50 PM
#17

#15 Du förstår nog inte skillnaden på ett stort gäng journalister som ställer samma frågor till politiker och du själv som ställer samma frågor till samma grupp människor konstant. Du kommer inte få annorlunda svar så för allas skull (inkl. din hoppas jag) så kanske du ska sluta med det? Du har fått dina svar många gånger nu :)

landsbygdsbo
5/1/16, 5:04 PM
#18

Ja jo jag har fått svar. Men de svaren är i praktiken omöjliga att genomföra.

Folk tycks tro att markägare av ren välvilja ska skänka bort stora värden för djurens skull. Och det vet jag, och det borde ni veta att så kommer aldrig att bli fallet.

16

Jag tror inte konsekvenserna för lantbruket blir så svåra som för djuren det gäller.

Jaguar_
5/1/16, 5:23 PM
#19

Kan väl säga det att om man är Vegan och håller på att kritisera andra som inte är veganer kan man starkt räkna med att de ni flyger på kommer ställa er mot väggen. Samt the other way around. Om en icke Vegan driver en tråd om allt negativt kommer en som är Vegan ställa denne mot väggen för ingen vill bli påhoppad på sin personlighet eller vad de valt i livet av någon annan som tros sig veta bättre. Så att be någon dra och skapa en annan tråd någon annan stans är lite att försöka slippa svara upprepande svar på upprepande frågor. Ingen kommer ifrån sina åsikter som de står för hur svaren ges eller frågan ställs. Det är en ond cirkel.  Och det är något man får ta om man ska visa varandra respekt samtidigt som man ger sina olika argument i detta ämne. Antingen om du redan gett svar, repetera vart du skrev svaret/inlägget och meddela att du inte tänker svara på denna persons fråga igen om inte personen i fråga ställer en ny fråga än den som redan blivit ställd och svarad på. Väldigt simpelt.

Bara säger det för det börjar bli väldigt tjatigt från båda håll.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
5/1/16, 6:49 PM
#20

#19 När vi får in gäster på sajten så brukar vi förklara och tålmodigt svara på frågor efter bästa förmåga. Det händer dock tyvärr att en del gäster inte kommer hit med seriöst avseende utan för att tjata emot och trolla.

Detta är en antispeciesistisk sajt och det får man respektera när man skriver här. Respekterar man det inte, skriv inte. Väldigt enkelt och står i sajtreglerna.

Sajtreglerna är något som våra gäster ofta hoppar över eller struntar i.

Vi kritiserar speciesism på den här sajten, precis som man kritiserar sexism och rasism på antirasistiska sajter och antisexistiska sajter.

Jag brukar dock ha tålamod med gäster, men sajten är först och främst till för dess medlemmar som är veganer och nu börjar en del av medlemmarna tröttna på en viss gäst. Jag tror att om det var en rasist som härjade på en antirasistisk sajt att de flesta skulle ha förståelse för det.

#18 Det är ditt ansvar att ta hand om de djur som du fött upp oavsett om du tjänar pengar på dom eller inte. Vi bör ta hand om de djur som finns men inte föda upp flera. Djur är inte egendom som är till för din ekonomiska vinning och njutning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
5/1/16, 7:03 PM
#21

#20

Och därför, så skulle slakt beställas per omgående om en försvinnande liten minoritet skulle lyckas tvinga på majoriteten en vegansk livsföring.

Skulle inte kött o skinn kunna avsättas medelst export skulle kadavren gå till biogasproduktion.

Av den enkla anledning, det finns ingen som producerar foder längre.

All mark övergår till att producera vegetabilier för föda eller biogas eller skogsproduktion, ingen till djurfoder.

Du jämför mig med rasister i ett antirasistiskt forum. Men det enda jag gör är ju att peka på de praktiska frågor som ansvariga för en vegansk politik måste besvara.

Att plocka bort fakta o källhänvisningar är ju rätt väg att gå för att hålla de redan frälsta på gott humör.

Men till slut så kryper ju den sanning man sopat under mattan fram…

veggie4every1
5/1/16, 7:16 PM
#22

#21 Ingen slakt skulle beställas utan djuren får leva ut sina liv. Det bör inte vara upp till dig om jag får bestämma att döda djuren du fött upp så lättvindigt bara därför att du inte tjänar pengar på dom längre.

Föder du upp dom så är det ditt ansvar att ta hand om dom i första hand. Är det omöjligt så att djuren blir lidande när du inte tjänar på dom ekonomiskt så får de flyttas till en fristad.

Som jag också sagt tidigare i en tråd på djurrätt ifokus så behöver vi inte ha alla svar färdiga att presentera idag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/1/16, 8:17 PM
#23

#22

Jag håller med dig, djuren ska inte slaktas och rötas till biogas.

Men vad du och andra inte förstår, är att det med dagens produktion kött/slemprodukter så genererar det en bara marginell vinst. Ofta är det ett av flera ben en gård står på. Risken är uppenbar att ett stort antal företag går ikulle då ett viktigt ekonomiskt ben försvinner.

Utan avsalu av dessa produkter kommer inga pengar in, ingen kan då köpa foder och avlivning är det enda som återstår.

Du säger att djurhållaren är ansvarig, tja hans företag går i konkurs så konkursförvaltaren får ringa till nödslakten och beställa container till rötcentralen.

Jag förstår att ni inte har svaren för problematiken är betydligt mer komplex än bara att avstå kött/skinn etc.

Ett köttförbud skulle ta minst 2 valperioder att genomdriva. På den tiden hinner jag och andra tömma stallar o hagar.

Så det är jag inte så orolig för.

Men hur det kommer att påverka framtida livsmedelsproduktion det är väl det som är den stora frågan

veggie4every1
5/1/16, 8:32 PM
#24

#23 Det verkar finnas rikligt med pengar när det gäller att hålla animalieindustrin flytande, så det lär finnas pengar till att avsluta animalieindustrin också.

Bönder som du själv bör få omställningsbidrag och är köttdjuren bara ett av benen på gården så finns ju de andra benen kvar. Djuren bör inte vara din egendom att döda och kan du inte ta hand om dom så kommer det att finnas fristäder som sagt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
5/1/16, 9:23 PM
#25

#20 Jag förstår er precis hur ni känner och menar. Vissa har man sett är mer här för att bråka än att diskutera och jag hoppas detta upphör eller att man finner en bra lösning på det. Jag är inte Vegan men jag är här och är intresserad. Vill inte bråka om saken bara diskutera 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

landsbygdsbo
5/1/16, 9:29 PM
#26

#24

Ja industrin som Nestle och andra har kapital.

Men svarte petter landar ju hos den lokale bonden och han har inte dessa resurser.

Vem ska betala omställningsbidragen?

 EU, knappast där är det väl bara frågan om 10 år innan jordbruksersättningarna är borta helt. Dessutom tvivlar mkt starkt att Fransmän, Tyskar o Italienare avstår från kött så det är väl som vanligt, vi får regelverk som Svenska staten genomdriver i Sverige. Så kommer importvarorna in i alla fall.

En lösning vore ju om de som vill ha denna lösning övertar djuren och bekostar deras liv ;)

veggie4every1
5/1/16, 9:44 PM
#27

#25🙂

En lösning är ju att spärra användare, men jag försöker att undvika det i största möjliga mån.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
5/1/16, 9:51 PM
#28

#26 Det finns alltid pengar, det handlar bara om prioriteringar.

Tyskland kommer nog före oss med omställningen skulle jag tro, Israel också. Men det är bara gissningar från min sida. Det känns som att de har kommit längre dock.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/1/16, 10:30 PM
#29

#28

Javisst finns det alltid pengar. Men inte alltid hos dem som just då behöver. Annars skulle vi väl knappast behöva socialkontor, bostadsbidrag o A-kassa.

Jag äger ett värde, men har knappast kontanter. Skulle heller inte tro att banken skulle låna mig pengar till att ha djur för nöjes skull.

Och sälja fastigheten, visst, men den nya köparen köper ju inte djuren så?

veggie4every1
5/1/16, 10:39 PM
#30

#29 Nej, djuren kommer inte att vara produkter som kan köpas.

Det kommer att finnas pengar till att avveckla animalieindustrin och högst troligt kommer det också att finnas omställningsbidrag till bönder som är i behov.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kiko]
5/1/16, 10:57 PM
#31

Usch vilket provocerande svar. Blir på riktigt illamående. Har så svårt att förstå att det finns människor, privilegierade människor, som tycks vara kapabla att stänga av all empati på det där sättet.  Men det är nog så, som någon mer var inne på, att man inte klarar av att se vad det är man egentligen håller på med. Tänk att vakna upp med insikten att man ställt till med så mycket lidande. För det krävs en enorm styrka.  Då är det lättare att ljuga för sig själv.

landsbygdsbo
5/2/16, 8:08 AM
#32

#31

Ja så kan det vara, att vissa anser att ärliga verklighetsbaserade svar är provocerande..

#30

Det kommer att finnas pengar..

Med tanke på den ekonomiska situation både Sverige och EU befinner sig i, och i många år framöver kommer att befinna sig i så låter det löften, med förlov sagt, en aning ihåligt

Nej det kommer att hanterar ungefär på samma sätt som när strandrätten fråntogs markägarna eller det fria fisket infördes. Ingen eller en mycket marginell ersättning kommer att betalas ut till ett litet fåtal.

Och vi kommer återigen att bryta mot en av de fundamentala reglerna i en demokrati:

Samhällets intressen måste få  gå före den enskildes, men inte på den enskildes bekostnad!

Gen
5/3/16, 11:31 PM
#33

Jag tror inte Inger-bonde kunde bekräfta mina fördomar mer än med det svaret. Det är så man vill gråta. Landsbygdsbo har rätt så långt i att för bönder handlar det bara om ekonomi, och i grunden är det dålig politik som upprätthåller den ekvationen. Det finns undantag, bönder som är intresserade av omställning, men de är överlag för indoktrinerade och beroende av rådande system för att se alternativ och ta till sig argument. Håller även med landsbygdsbo om att ett samhälle inte ska byggas på enskildas lidande. Problemet idag är vilka enskilda som tillskrivs värde.

Upp till toppen
Annons: